Sida 7 av 18

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 03 feb 2021 11:13
av mikebike
För mig är AWD ett absolut krav, liksom takräcke och dragkrok.
Det blir spännande i höst när (förhoppningsvis) MY, Enyaq AWD, Mach-e AWD m.fl. finns för provkörning.
Än så länge verkar MY vara bästa valet (och jag har ju redan beställt en), men jag är öppen för allt.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 03 feb 2021 11:48
av HelectriC
takräcke? då kan du stryka Mach-e. Den får inte ha taklast.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 03 feb 2021 12:26
av mikebike
HelectriC skrev:
takräcke? då kan du stryka Mach-e. Den får inte ha taklast.
Jag vet, men det kanske ändras? :roll:
Jag tror dragvikten bara är 750 kg dessutom?

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 03 feb 2021 12:28
av HelectriC
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
takräcke? då kan du stryka Mach-e. Den får inte ha taklast.
Jag vet, men det kanske ändras? :roll:
Jag tror dragvikten bara är 750 kg dessutom?
Säkert lika troligt som att hoppas på att Model S får dragkrok (nu går det Iofs rykten om det, men det återstår att se)

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 03 feb 2021 12:30
av mikebike
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
takräcke? då kan du stryka Mach-e. Den får inte ha taklast.
Jag vet, men det kanske ändras? :roll:
Jag tror dragvikten bara är 750 kg dessutom?
Säkert lika troligt som att hoppas på att Model S får dragkrok (nu går det Iofs rykten om det, men det återstår att se)
Jag hoppas på att Model Y får konventionella dörrar också. :lol:

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 03 feb 2021 12:58
av Svenssons
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
takräcke? då kan du stryka Mach-e. Den får inte ha taklast.
Jag vet, men det kanske ändras? :roll:
Jag tror dragvikten bara är 750 kg dessutom?
Säkert lika troligt som att hoppas på att Model S får dragkrok (nu går det Iofs rykten om det, men det återstår att se)
Jag hoppas på att Model Y får konventionella dörrar också. :lol:
Har den okonventionella idag? På vilket sätt?

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 03 feb 2021 13:23
av mikebike
Svenssons skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
takräcke? då kan du stryka Mach-e. Den får inte ha taklast.
Jag vet, men det kanske ändras? :roll:
Jag tror dragvikten bara är 750 kg dessutom?
Säkert lika troligt som att hoppas på att Model S får dragkrok (nu går det Iofs rykten om det, men det återstår att se)
Jag hoppas på att Model Y får konventionella dörrar också. :lol:
Har den okonventionella idag? På vilket sätt?
Det konventionella utförandet av dörrar är att man har en ram runt rutan. Ramlösa dörrar är bland det mest korkade i bilvärlden. Jag kan inte se någon fördel alls, förutom för bilar utan tak.
Hogerfram3.jpg

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 08 feb 2021 19:47
av Legato
Kommer provköra bilen om en dryg vecka, ska bli intressant.

Efter att ha sett det mesta som finns att se om bilen på tuben så är min slutsats att den har väldigt mycket gemensamt med Model Y. Y känns strået vassare på nästan allt men skillnaderna verkar vara ganska små.

Mach E börjar dock säljas klart tidigare och rejält subventionerade leasingerbjudanden ger väldigt attraktiv TCO. Funderar på att ha en i bara 18 månader, börjar lära mig att jag gärna byter bil ofta :D

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 19:15
av MWall
Legato skrev:
Kommer provköra bilen om en dryg vecka, ska bli intressant.

Efter att ha sett det mesta som finns att se om bilen på tuben så är min slutsats att den har väldigt mycket gemensamt med Model Y. Y känns strået vassare på nästan allt men skillnaderna verkar vara ganska små.

Mach E börjar dock säljas klart tidigare och rejält subventionerade leasingerbjudanden ger väldigt attraktiv TCO. Funderar på att ha en i bara 18 månader, börjar lära mig att jag gärna byter bil ofta :D
Jag har inte sett några bra leasingerbjudanden. 4800:-/mån tycker jag känns ganska dyrt.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 19:24
av Mammatill2
Var beredd att beställa bilen tills jag insåg att Ford inte har avtal med Ionity i Sverige? Eller någon annan aktör heller för den delen dvs laddning på långresor blir svindyrt.

Kan det stämma?

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 19:33
av Svenssons
Mammatill2 skrev:
Var beredd att beställa bilen tills jag insåg att Ford inte har avtal med Ionity i Sverige? Eller någon annan aktör heller för den delen dvs laddning på långresor blir svindyrt.

Kan det stämma?
Det finns alternativ till Ionity som alla är billigare. Det behöver inte alls bli svindyrt.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 19:37
av Legato
MWall skrev:
Legato skrev:
Kommer provköra bilen om en dryg vecka, ska bli intressant.

Efter att ha sett det mesta som finns att se om bilen på tuben så är min slutsats att den har väldigt mycket gemensamt med Model Y. Y känns strået vassare på nästan allt men skillnaderna verkar vara ganska små.

Mach E börjar dock säljas klart tidigare och rejält subventionerade leasingerbjudanden ger väldigt attraktiv TCO. Funderar på att ha en i bara 18 månader, börjar lära mig att jag gärna byter bil ofta :D
Jag har inte sett några bra leasingerbjudanden. 4800:-/mån tycker jag känns ganska dyrt.
Runt 80% restvärde efter 18 månader och ca 65% restvärde efter 36 månader räknat på 0% ränta tycker jag är extremt bra.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 19:38
av Legato
Mammatill2 skrev:
Var beredd att beställa bilen tills jag insåg att Ford inte har avtal med Ionity i Sverige? Eller någon annan aktör heller för den delen dvs laddning på långresor blir svindyrt.

Kan det stämma?
Ford är ju del av Ionity så jag utgår ifrån att det kommer på plats tills bilar faktiskt levereras.

För min del spelar det ingen roll dock, köper vi en så kommer den enbart laddas hemma.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 20:13
av martinot
Legato skrev:
Mammatill2 skrev:
Var beredd att beställa bilen tills jag insåg att Ford inte har avtal med Ionity i Sverige? Eller någon annan aktör heller för den delen dvs laddning på långresor blir svindyrt.

Kan det stämma?
Ford är ju del av Ionity så jag utgår ifrån att det kommer på plats tills bilar faktiskt levereras.

För min del spelar det ingen roll dock, köper vi en så kommer den enbart laddas hemma.
Jo, tar ni er Tesla på era resor, så behövs ju inte SuC/Ionity för andrabilen (om det inte är extremt fall, och ni är två som måste samtidigt resa i tjänsten eller av annan anledning).

Men eftersom Ford är delägare i Ionity så skulle jag bli mycket förvånad om det inte kommer någon deal där även i Sverige.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 20:34
av MWall
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Kommer provköra bilen om en dryg vecka, ska bli intressant.

Efter att ha sett det mesta som finns att se om bilen på tuben så är min slutsats att den har väldigt mycket gemensamt med Model Y. Y känns strået vassare på nästan allt men skillnaderna verkar vara ganska små.

Mach E börjar dock säljas klart tidigare och rejält subventionerade leasingerbjudanden ger väldigt attraktiv TCO. Funderar på att ha en i bara 18 månader, börjar lära mig att jag gärna byter bil ofta :D
Jag har inte sett några bra leasingerbjudanden. 4800:-/mån tycker jag känns ganska dyrt.
Runt 80% restvärde efter 18 månader och ca 65% restvärde efter 36 månader räknat på 0% ränta tycker jag är extremt bra.
Jo men det var ju bara 1000 mil som ingick. Om det var per 12 månader eller för alla 18 framgick inte riktigt i den annons jag läste. Vad tar de för övermil?

Man får ju en E-Tron 55 för inte mycket mer. Känns klart trevligare i mina ögon iaf. Edit: man fick. Audi verkar ha stängt ner alla såna erbjudanden.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 09 feb 2021 21:58
av Legato
MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Kommer provköra bilen om en dryg vecka, ska bli intressant.

Efter att ha sett det mesta som finns att se om bilen på tuben så är min slutsats att den har väldigt mycket gemensamt med Model Y. Y känns strået vassare på nästan allt men skillnaderna verkar vara ganska små.

Mach E börjar dock säljas klart tidigare och rejält subventionerade leasingerbjudanden ger väldigt attraktiv TCO. Funderar på att ha en i bara 18 månader, börjar lära mig att jag gärna byter bil ofta :D
Jag har inte sett några bra leasingerbjudanden. 4800:-/mån tycker jag känns ganska dyrt.
Runt 80% restvärde efter 18 månader och ca 65% restvärde efter 36 månader räknat på 0% ränta tycker jag är extremt bra.
Jo men det var ju bara 1000 mil som ingick. Om det var per 12 månader eller för alla 18 framgick inte riktigt i den annons jag läste. Vad tar de för övermil?

Man får ju en E-Tron 55 för inte mycket mer. Känns klart trevligare i mina ögon iaf. Edit: man fick. Audi verkar ha stängt ner alla såna erbjudanden.
Rv ovan är för 18 månaders med 1000 mil samt 36 månaders med 1500 och som sagt bara om man räknar lånet som räntefritt, lägger man på en ränta så är restvärdena ännu högre.

Övermil = 15:-.

Jag jämför inte med andra leasingar, jag konstaterar bara att denna är kraftigt subventionerad. E-tron är ej av intresse för mig (uppdaterade I-Pace hade kunnat vara vid rätt erbjudande däremot). Har nog kokat ner till Ioniq 5, Mach E, 3 eller Y nu. På 3 och Y får man ingen subvention alls på leasing. Återstår att se hur Hyundai gör.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 16 feb 2021 22:01
av Legato
Nu har jag varit och provkört!

Är på det hela taget nöjd med provkörningen. Den var ungefär som jag förväntade mig och väldigt lik det jag förväntar mig av Model Y.

Pros:
* Snygg! Har varit lite tveksam till utseendet, men för att vara en SUV/Crossover så tycker jag den ser riktigt bra ut. Snyggare än Model Y i mina ögon, även om nose-conen är en solklar nackdel.
* Bra väghållning. Inte i nivå med Model 3, men samma nivå som jag förväntar mig av Y.
* Kännns solid invändigt. Inte Lexus-nivå såklart, men klart bättre kvalitetskänsla än andra nyare Fordar jag suttit i och snäppet bättre än min X och 3a.
* Upplevde ljudnivån som något lägre än i vår X och klart lägre än i 3 (dock inte tyst).
* Oväntat låg förbrukning under testturen. 2,0 kWh/mil i "toppversionen" LR AWD. Ca -5 grader ute och ganska mycket kraftiga accelerationer och relativt hög snittfart. Skulle uppskatta att min 3a (dock med 20") hade legat på samma nivå.
* Mycket bra takhöjd både fram och bak. Enligt sonen dessutom ett väldigt bekvämt baksäte.

Cons:
* Lite för mycket "knappar och vred". Bättre än mycket annat på marknaden, men föredrar 3/Ys interiör ur det avseendet.
* Ingen autopilot. Adaptiva farthållaren verkade dock funka bra.
* Ganska stötig/struttig i låg fart. Det förvånade mig med tanke på att den inte direkt hade lågprofil-däck. 225/55 R19.
* Kändes inte särskilt snabb. 351 hk / 580 Nm och 0-100 på 5 sekunder är ju ganska bra prestanda på pappret, men den kändes avsevärt långsammare än en 3LR. Jag som är inne på bakhjulsdrivna standard range med 269 hk / 430 Nm och 0-100 på dryga 6 sekunder är rädd att den kommer kännas lite slö.
* Den indikation på leverans maj/juni jag först fick för standard range ändrades nu till "juli" från säljaren och "kanske september" från han som åkte med vid provkörningen.

Summa summarum så blir det nog ett "köp", men troligen bara en 18-månaders lease.
SideFront.jpg
Back.jpg
Interior.jpg

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 16 feb 2021 22:02
av Legato
Trunk.jpg

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 16 feb 2021 22:16
av martinot
Fint!

Gärna även bild på öppnad frunk, tack! :)

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 16 feb 2021 22:33
av Legato
martinot skrev:
Fint!

Gärna även bild på öppnad frunk, tack! :)
Hehe, har inte mer bilder tyvärr.

Men enligt de tester jag sett så är den i samma storlek som i Model Y (dock är vanliga bagaget 10-15% mindre i Mach E).

Stulen bild:
mach-e_go-electric_031.jpg

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 16 feb 2021 23:50
av martinot
Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen! :)

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 17 feb 2021 07:41
av MWall
martinot skrev:
Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen! :)
Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.

Fyrhjulsdrivna "värstingen" går på 735 tusen . Det är klart mer än Polestar 2 med liknande prestanda som kostar 659 tusen. Forden har dock klart längre räckvidd. 483 km EPA mot PS2 som bara har 375 km EPA.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 17 feb 2021 08:14
av Legato
MWall skrev:
martinot skrev:
Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen! :)
Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.
Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.

Men Model Y har definitivt bättre bagage.

Som förstabil hade jag tagit Model Y alla dagar i veckan för SUC, AP, räckvidd, dragkrok, lastutrymme.

Som andrabil känns dock detta bra för oss, då spelar inte det ovan någon roll. Då är designen, priset och kvalitetskänslan viktigare för mig personligen. Den största nackdelen mot Y för mig är nog prestandan.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 17 feb 2021 08:16
av Legato
Vill se Ioniq 5 först dock, trögt att premiären skjutits upp ytterligare en vecka till 23e.

Re: Ford Mustang Mach-e

Postat: 17 feb 2021 08:41
av mikebike
Legato skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen! :)
Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.
Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.

Men Model Y har definitivt bättre bagage.

Som förstabil hade jag tagit Model Y alla dagar i veckan för SUC, räckvidd, dragkrok, lastutrymme.

Som andrabil känns dock detta bra för oss, då spelar inte det ovan någon roll. Då är designen, priset och kvalitetskänslan viktigare för mig personligen. Den största nackdelen mot Y för mig är nog prestandan.
Och takräcke...