Sida 7 av 9
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 03 feb 2021 08:48
av Arn
Perfekt. Då gör jag så. Enkelt och smidigt. Det kan vara svårt beräkna när laddning blir klart så tänkte kvällen innan avfart en (ca 15 timmar före avfart ) ställa in funktionen planerad avfart och maximera Ampere till 13A.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 04 feb 2021 01:08
av kenjon
Arn skrev:Här är uttaget jag använder. Verkar finnas rn säkring per uttag. Då kan man anta att den klarar 2x16A?
Jag avbröt laddni gen på 74%. 7 timmar senare laddade igen, denna gång på bara 8A. Efter 5 timmar hade den laddat från 74 till 82%. Så laddningen tycks fungera även med djupfrystbatteri och på låga ampere
Sista dygnet tänkte jag ladda vidare till 100%. Ev använder jag funktionen planerad avfart, alternativt skippar jag detta och låter laddningen duga som uppvärmning av batteriet + 5 min kupeuppvärmning
Tänkte ladda i Grums, 28 mil från Stöten. Startar jag på 100% bör ca 20% finnas kvar. Faktisk räckvidd vintertid uppskattar jag till 350km.
Det sitter en säkring inne i centralen också, dess storlek är beroende på kablaget ut till laddstolpen. Den säkringen kan också vara på 16 A.... så är man två som laddar samtidigt kan man blåsa den säkringen.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 06 feb 2021 22:12
av Arn
Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 06 feb 2021 23:29
av Svenssons
Arn skrev:Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Ett par timmar med 100% lär knappast påverka, det är dagar som ska undvikas.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 07:40
av GreenMachine
Arn skrev:Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Oroa dig inte så mycket för det. Bilen exploderar inte vid 100%. Det är som redan sagts lång tid stående på 100% som ska undvikas. Dessutom så tar de sista 2-3% rätt lång tid att ladda så om jag skulle gissa kanske du inte ens kommer upp dit.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 13:23
av Arn
Facit blev 100% 2.5h före avfärd. Sedan sjönk laddning till 96% efter konditionering av batteri och kupe. Väldigt låg förbrukning runt 165kw till Torsby dock låga hastigheter pga mycket trafik
Provade klicka bort alternativet ladda vid låglast igår men då ville den börja ladda direkt. Hoppas Tesla kan finslipa funktionen pkanerad avfart så den blir effektivare och mer anpassad till förarens önskemål om just avgångstid. Hsde jag t.ex haft avgång kl 14 hade den kanske ändå kaddat fullt över natten (klart 0630)
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 15:27
av mikebike
Svenssons skrev:Arn skrev:Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Ett par timmar med 100% lär knappast påverka, det är dagar som ska undvikas.
Dessutom är det det betydligt värre med hög SoC i kombination med hög temperatur, d.v.s. inte på vintern i fjällen.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 17:13
av LarsL
Det finns ju rekommendationer att låta bilen stå med 100% ibland för att balansera batteriet. Några timmar med 100% någon gång per år är nog bara bra för bilen.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 20:03
av pefreli
Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?
Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?
Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?
Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 20:09
av tor-ake
Lite spänning i livet att ha bara 50kWh batteri (SR+) - laddade till 85% i Sveg, kom upp till Vemdalsskalet och parkerade med 55%. Efter batteriet kallnat och snöflingan visat sig var laddningen 47%. Två nätter med 10-15 minusgrader senare var SoC 44%, och efter en kort förvärmning, så man kunde sitta i bilen utan jacka, 40%
Inte jättemycket marginal för att ta sig tillbaka till Sveg, om det hade varit snöstorm, men å andra sidan finns det ju i värsta fall en 50kW-laddare i Vemdalen, så man kan i princip frirulla ned från skalet till byn, 8km. Och sedan sitta och väääänta i bilen på att den värmer upp batteriet så det kan ta emot laddning. Men nu var det ju fint väder i morse så det behövdes inte någon oplanerad laddning!
Bilen började i princip omedelbart efter avfärd "prekonditionera" batteriet för laddning i Sveg, 45 minuter bort.
Nu dags att skicka meddelande till Skistar om laddstolpar igen!

Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 20:15
av Elix747
pefreli skrev:Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?
Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?
Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?
Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
Jag tror att försiktig körning gör mycket mer än ev skillnad på regen. Kör man försiktigt och med god framförhållning med full regen och släpper gasen lätt och även minimerar tillfällen med Max regen så tror jag inte att det ger bästa förbrukning. Kör man mycket max regen och gasar och regenerar så skulle det nog kunna öka förbrukningen, men då blir ju körningen ryckig.
Jag kör med låg regen vid kallt och halt väglag. Tycker att det minska risken för ryckighet och sladd. Dessutom blir regen mer likvärdig vid varierande batteritemp.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 20:18
av tor-ake
pefreli skrev:Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?
Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?
Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?
Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
Regen på Nissan Leaf var om jag minns rätt ca 50% effektiv, så man kastar ju hälften av energin i soporna, Bör vara liknande med Tesla åtminstone i en bil som inte har octovalve. Å andra sidan vill man ju hålla temperaturen uppe i packet för att ladda snabbare. Jag kör ganska offensivt av den anledningen. Snålkörning är kontraproduktivt om man vill komma fram i rimlig tid på långresa.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 22:34
av Tretrix
tor-ake skrev:Lite spänning i livet att ha bara 50kWh batteri (SR+) - laddade till 85% i Sveg, kom upp till Vemdalsskalet och parkerade med 55%. Efter batteriet kallnat och snöflingan visat sig var laddningen 47%. Två nätter med 10-15 minusgrader senare var SoC 44%, och efter en kort förvärmning, så man kunde sitta i bilen utan jacka, 40%
Inte jättemycket marginal för att ta sig tillbaka till Sveg, om det hade varit snöstorm, men å andra sidan finns det ju i värsta fall en 50kW-laddare i Vemdalen, så man kan i princip frirulla ned från skalet till byn, 8km. Och sedan sitta och väääänta i bilen på att den värmer upp batteriet så det kan ta emot laddning. Men nu var det ju fint väder i morse så det behövdes inte någon oplanerad laddning!
Bilen började i princip omedelbart efter avfärd "prekonditionera" batteriet för laddning i Sveg, 45 minuter bort.
Nu dags att skicka meddelande till Skistar om laddstolpar igen!

Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 feb 2021 22:41
av LarsL
pefreli skrev:Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?
Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?
Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?
Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
Att frirulla och köra jämt och oryckigt är bättre än att köra ryckigt även om då regen hjälper till lite mot att bromsa bottenregionens. Om man nu måste snåla, jag brukar bara köra i normala fall.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 09:54
av r33z
Tretrix skrev:
Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Hej, förklara gärna mer.
Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.
Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.
Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 10:10
av tor-ake
Det måte ju vara ett mjukvaruproblem i så fall. Statorvärmen trots bara en motor verkar klara att värma packet. På SuC i Sveg hade jag effektbegränsning då hade batteriet förvärmt c:a 30 minuter innan avfärd och sedan 45 minuter ytterligare längs vägen. Fick "bara" 80kW i början men tuggade på bra till 65% när jag kopplade ur.
SuC Hudiksvall och Uppsala hade jag 130kW i början, precis som vanligt, och den prekonditionerade inte alls innan Uppsala.
Detta med det gamla typen av batteri. LiFePO-packet är ju förvisso lite tyngre, men borde ju gå att värma upp ändå? Om inte mjukvaran är knäpp så att den suger ut all värme längs vägen, och inte hinner värma upp batteriet igen innan nästa SuC?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 12:24
av micke_r
r33z skrev:Tretrix skrev:
Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Hej, förklara gärna mer.
Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.
Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.
Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
Det har kommit upp en lång men detaljerad förklaring på hur det hänger ihop, särskilt knepig räckvidd, som inte alltid stämmer utan bilen har mer fel än vanligt... Det är verkligen annorlunda hur detta batteri funkar jämfört med övriga teslas batterier så det kan vara värt att läsa på.
https://insideevs.com/features/486200/n ... ZMxPd3iol4
https://nextmove.de/model-3-with-lfp-ce ... nter-test/
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 13:17
av CrazyGang
Rapport från Sthlm-Branäs i helgen.
Full bil med två vuxna, tre barn, full packning och bakbox. Svinkallt hela helgen med temperatur mellan -10 och -20 men torra vägar och sol.
Klarade sträckan i bägge riktningar med stopp på Kristinehamn för laddning till 80%, otroligt smidigt med den nya SuC som är strategiskt placerad och dessutom v3. Peakade på ca 190 kW när jag kom in med 20-25% SoC.
Förbrukningen pendlade mellan 230-245 Wh/mil, landsväg i -20 drog ungefär samma som 120 km/h i -10.
Branäs har satt upp fler stolpar i år (10 st) men tyvärr ligger de nere i byn. Uppe på berget var det högt tryck på de fyra som fanns. Såg ett tiotal Tesla, en handfull e-tron, e-niro, Kona och en Polestar så det skulle behövas minst 10 stolpar även där. Vi fyllde batteriet vid ankomst på en 22kw stolpe, testade först en timme med UMC på uttag vid stugan men kylan gjorde att det knappt gav någon laddning alls, 1-2%/h.
Att göra en sådan här resa i kalla temperaturer med Tesla M3 LR är sammantaget helt odramatiskt och krävde ingen större planering.
Vill slutligen slå ännu ett slag för bakboxen, otroligt smidigt att lasta i och ur skidor och snowboards!
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 13:34
av Martin E-tron
Va kul att det gick bra! Vad har du för hållare på dragkroken för boxen ?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 14:14
av CrazyGang
Thule EasyBase. Boxen är en Thule Touring Sport.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 15:06
av tor-ake
micke_r skrev:r33z skrev:
Hej, förklara gärna mer.
Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.
Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.
Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
Det har kommit upp en lång men detaljerad förklaring på hur det hänger ihop, särskilt knepig räckvidd, som inte alltid stämmer utan bilen har mer fel än vanligt... Det är verkligen annorlunda hur detta batteri funkar jämfört med övriga teslas batterier så det kan vara värt att läsa på.
https://insideevs.com/features/486200/n ... ZMxPd3iol4
https://nextmove.de/model-3-with-lfp-ce ... nter-test/
Jag läste igenom den nextmove-länken, bra info. Med den informationen skulle jag tipsa micke att ladda till 100% i Sveg, och snålköra upp till Vemdalen, parkera bilen där med sentry av och låta den gå i djupsömn till det är dags att åka hem. Då borde den ha 60% batteri när det är dags att åka hem. Förvärm via appen minst en timme, helst mer innan avfärd, då bör du ha SoC cirka 40%. När du rullar iväg hemåt, navigera direkt till SuC i Sveg så att den får prekonditionera hela vägen dit.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 15:22
av OfarligTesla
Jag har iaf laddat i Vemdalen varje gång jag varit där, finns ju en del laddare så ställer man sig där några timmar medan man åker så är det lugnt.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 15:40
av Tretrix
micke_r skrev:r33z skrev:Tretrix skrev:
Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Hej, förklara gärna mer.
Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.
Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.
Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
Det har kommit upp en lång men detaljerad förklaring på hur det hänger ihop, särskilt knepig räckvidd, som inte alltid stämmer utan bilen har mer fel än vanligt... Det är verkligen annorlunda hur detta batteri funkar jämfört med övriga teslas batterier så det kan vara värt att läsa på.
https://insideevs.com/features/486200/n ... ZMxPd3iol4
https://nextmove.de/model-3-with-lfp-ce ... nter-test/
Tack för de länkarna, jag ska plöja igenom dem...
men för att förtydliga lite här så var de verkligt låga laddningarna kring Lindvallen på allt från 11 - 150 kW laddare under veckan vi var där. (tempen var mellan -7 och -16 under veckan)
På vägen upp fick vi ok hastighet (även om man kan önska mer med LFP batteriet, snitt på ca 45 kW, från ca 25-95%) och laddade på 3 st SuCar till kring 90%
men vägen hem gick fantastiskt dåligt, vi klarade oss inte ens till första SuC utan fick toppa på en 50kW efter drygt 1 timme i bilen, med en hastighet mellan 11-13 kW (detta borde väl ändå vara mer efter 1 timme i bilen?), vidare till första SuC 13-76% med en snitthastighet på 34kW och det var den högsta snitthastigheten jag fick på vägen hem, på nästa fick vi inte mer än 28kW.. (ja jag förkondionerat batteriet låååång tid innan ankomst, bilen styr det ju, men det började ofta bara en liten stund efter vi kört från en SuC)
det slutade med att frugan är väldigt tveksam till längre resor med bilen som hon i övrigt gillar väldigt mycket
(tack TeslaMate för att du samlat in faktan under resan

)
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 18:43
av tor-ake
OfarligTesla skrev:Jag har iaf laddat i Vemdalen varje gång jag varit där, finns ju en del laddare så ställer man sig där några timmar medan man åker så är det lugnt.
Det finns
en 3,7a i Skalet, en 11a och 3,7a i Björnrike. Några till i Klövsjö tror jag, men mina observationer de två senaste veckorna är fyra till fem teslor per laddstolpe så det går ju inte att räkna med att få ladda.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 08 feb 2021 20:36
av OfarligTesla
tor-ake skrev:
Det finns en 3,7a i Skalet, en 11a och 3,7a i Björnrike. Några till i Klövsjö tror jag, men mina observationer de två senaste veckorna är fyra till fem teslor per laddstolpe så det går ju inte att räkna med att få ladda.
Finns en del i Storhogna/Klövsjö som sagt, brukar inte vara något problem i skalet heller har kikat en del i appen senaste veckan och varit ledig när jag kikat iaf. 22 kW I Storhogna har verkat ha flera lediga för det mesta.