Sida 7 av 36

Re: KIA EV6

Postat: 17 aug 2021 20:13
av taliz
Gäsp säger jag bara.
Verkar lika tråkig som I5.

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 08:52
av iAkita
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 10:47
av hek
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 11:00
av Zalman3
hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis!

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 12:02
av iAkita
hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 13:32
av hek
iAkita skrev:
hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?
RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 15:29
av iAkita
hek skrev:
iAkita skrev:
hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?
RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.
Jag fick också höra oktober/november någon gång för min GT-Line (som tydligen skulle komma först) men det ändrades ganska snart till årsskiftet någon gång. Får hoppas att det inte dröjer längre än så iallafall.

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 16:36
av hek
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 17:00
av iAkita
hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
Väldigt goda nyheter! Jag var rädd för att de skulle köra vidare på service var 1500:e mil. Det verkar även som om byte av batteriets kylvätska ska ske först efter 21 000 mil.

Edit: Lite komiskt att det framgår att bilen ska servas dubbelt så ofta utanför Europa. Det säger en del om hur nödvändig så pass tät service faktiskt är.

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 18:04
av DanneLKPG
hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 18:11
av iAkita
DanneLKPG skrev:
hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.

Re: KIA EV6

Postat: 18 aug 2021 20:20
av Gargamel
iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.
du kunde ha provat att köra med stingern jag hade förut, service var 1000 mil på milimetern.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 11:12
av iAkita
Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.

https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 14:47
av Aida
iAkita skrev:
Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.

https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.

Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 15:00
av martinot
Aida skrev:
iAkita skrev:
Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.

https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.

Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.
Även Tesla NoA tycker jag har alldeles för sega filbyten för att vara användbara när det är lite tätare med trafik (vilket är ofta när och där jag kör). Så är inte alls säkert att Hyundais (KIAs) lösning är sämre än andra biltillverkares (inklusive Tesla).

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 15:36
av Edward123
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 15:40
av Mickep
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 15:42
av iAkita
Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 15:48
av Edward123
Mickep skrev:
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Inte den allra mest nödvändiga funktionen kanske men när det är blött på marken (speciellt nu när det är mer pappkassar än förr) eller snö/smuts eller om bakluckan är smutsig så är det faktiskt ganska bra att ha.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 16:14
av iAkita
Mickep skrev:
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Jag tycker att det är en väldigt användbar funktion som ofta kommer till nytta när jag varit och handlat, hämtat ut paket eller bär på något annat otympligt.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 16:20
av martinot
iAkita skrev:
Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.
Jo, känns som det faktiskt kan bli en bättre och stabilare funktion än en sensor under bilen (som lätt blir utsatt för smuts och annat).

Ibland har man händerna fulla med pappkassar eller paket när det regnar, och då är ju detta mycket smidigt.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 16:23
av heldiggrisen
iAkita skrev:
Mickep skrev:
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Jag tycker att det är en väldigt användbar funktion som ofta kommer till nytta när jag varit och handlat, hämtat ut paket eller bär på något annat otympligt.
Speciellt när det regnar, och man försökt vara miljövänlig med tyg- eller pappkasser.

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 17:15
av taliz
Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin sett någon använda den funktionen i verkligheten. :shock:

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 19:19
av HelectriC
Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Ja, PS2 har antagligen den bästa sparksensorn ever. Funkar ALLTID!

Re: KIA EV6

Postat: 20 aug 2021 19:21
av HelectriC
taliz skrev:
Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin sett någon använda den funktionen i verkligheten. :shock:
Det är enda sättet jag använder för att öppna luckan på PS2 eftersom det är den deciderat enklaste metoden. Behöver inte ta fram någon nyckel eller mobil och behöver inte smutsa ner händerna. Funkar alltid klockrent, sjukt smidigt!