Har själv i princip slutat använda AP pga dess ”abrupta” urkoppling när man bara vill påverka liiiite. Använder den ibland på motorväg men där stör jag mig istället på den ”adaptiva farthållarens” sega funktion med allt för kraftig inbromsning och sega acceleration. När man hinner upp andra bilar och byter körfält aningens för sent enligt systemet osv. Upplever att körningen blir onödigt ryckig osv. Får ganska snart irriterande blickar av frun som ”tittar upp” och undrar varför ”jag” bromsat osv. Blir sämre flyt i körningen helt enkelt.
Både plinget och rycket blir allt för irriterande i längden. Och då måste man dessutom hela tiden aktivera den igen.
I sina nuvarande utföranden trivs jag bättre med vår e-Golfs funktion. Just en ”assistent” som mjukt hjälper till om man är ouppmärksam eller kommer lite för nära en linje i en kurva. Eftersom jag ändå alltid håller händerna på ratten och ”kör”.
Tesla är däremot bättre på att ”styra” själv vid riktigt kurviga vägar där e-Golfen ”fegar ur” och stänger av. Men som sagt det är inget problem i verkligheten då man själv styr.
Re: E-Golf 2017
Postat: 26 aug 2018 10:39
av mati
Precis så. Golfens filassistent är utformad som en hjälpande hand, kanske kan man säga att det är en renodlad nivå-2 "självstyrning", utan ambition att vara nånting annat.
AP däremot är utformad som en nivå-3 självstyrning, den är i dagsläget visserligen bara nivå 2, men den förespeglar att vara mer än så. Även om den i praktiken faktiskt styr mycket bättre än Golfen så har man ingen stor nytta av det eftersom det inte går att lita på den till 100%. Ansvarsfördelningen - om man får kalla det så - blir milt sagt otydlig. Vem är det som kör egentligen? Det är ju inte föraren, eftersom AP har kontroll över ratten för tillfället. Om föraren vill köra får denna med kraft ta över ratten och tar på det viset kontrollen ifrån AP. Bilen ger intrycket av att vara självkörande utan att vara det.
Man kan väl säga att båda systemen är inte kapabla till självkörning. Men Golfens system vet om det.
Re: E-Golf 2017
Postat: 26 aug 2018 13:03
av Walker
Ska som sagt bli spännande. Den jag har nu blir tjurig efter 3 st ingripande och beordrar mig att hålla i ratten fast hag redan gör det.
Re: E-Golf 2017
Postat: 26 aug 2018 15:14
av HelectriC
En annan grej är ju också att eGolfens system tror jag kostade 3000kr extra men Teslans kostade väl ca 50 000kr extra. Why?
Re: E-Golf 2017
Postat: 26 aug 2018 22:11
av nek0
Walker skrev:
Ska som sagt bli spännande. Den jag har nu blir tjurig efter 3 st ingripande och beordrar mig att hålla i ratten fast hag redan gör det.
Hade en Octavia som lånebil i en månad och det var som du skriver helt värdelös lane assist .Superb har mycket bättre laneassist. Skulle inte förvåna mig om Golfen har ännu bättre lane assist än Superb.
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 06:19
av Bjelke
HelectriC skrev:
En annan grej är ju också att eGolfens system tror jag kostade 3000kr extra men Teslans kostade väl ca 50 000kr extra. Why?
Vill man vara snäll (mot Tesla) så kan man gissa att WV:s utvecklingskostnad för systemet är beräknat/fördelat på en betydligt större flotta fordon, eller
så har dom (WV) lägre kostnader för att ta fram systemet (eller både och)...
Hur många fordon kan tänkas ha/få WV:s system tro?
Å andra sidan känns det som att Tesla borde kunna slå ut kostnaden på en jäkla massa fordon också iom M3:s volymer som rimligen också ska dela på deras kostnader...
Eller så är Tesla giriga...
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 06:46
av Jerker
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
En annan grej är ju också att eGolfens system tror jag kostade 3000kr extra men Teslans kostade väl ca 50 000kr extra. Why?
Vill man vara snäll (mot Tesla) så kan man gissa att WV:s utvecklingskostnad för systemet är beräknat/fördelat på en betydligt större flotta fordon, eller
så har dom (WV) lägre kostnader för att ta fram systemet (eller både och)...
Hur många fordon kan tänkas ha/få WV:s system tro?
Å andra sidan känns det som att Tesla borde kunna slå ut kostnaden på en jäkla massa fordon också iom M3:s volymer som rimligen också ska dela på deras kostnader...
Eller så är Tesla giriga...
Redigerad: Giriga eller inte giriga, Tesla tar så mycket som betalt de kan få betalt. Det är bara att se hur mycket de tar betalt för prestandamodellerna. Det kan inte vara så dyrt att få till den skillnaden i prestanda, men där lyckas de uppenbarligen. Tesla har nog räknat med att ligga i framkant med AP och därför kunna ta bra betalt för det. Frågan är hur länge det håller om de inte kommer med en riktigt stor uppdatering av AP snart. Om jag skulle köpa en Tesla ligger verkligen inte AP särskilt högt på prioritetslistan. Men bra att de levererar med hårdvaran så att man kan uppgradera sig när kan kännas motiverat.
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 06:46
av mati
Att VWs utvecklingskostnader är lägre än Teslas tror jag inte en sekund på. VW betalar övergenomsnittligt höga löner, inte minst för ingenjörerna. Tesla har ju inte direkt samma rykte om sig.
Förklaringen att de sprider ut det på betydligt (!) fler bilar är naturligtvis riktig. Samtidigt har de ju facit i hand, de vet vad det har kostat att uttveckla hittills. Systemet som sitter i bilarna är ju mer eller mindre färdigt, dvs i den mån mjukvara någonsin kan bli färdig. För Tesla är det ju tvärtom. De tar/tog betalt innan det ens var påbörjat. Man kan i det fallet knappast tala om utvecklingskostnader.
Dessutom är ju Teslas system totalt självkörande, det är lätt att glömma bort. Och även om man inte köper till detta fantastiska paketet så kan ju bilarna ändå byta motorväg på egen hand, köra om automatiskt, de kan köra utan att man sitter bakom ratten, det är bara att kalla bilen med mobilappen och så kör den fram. Och mycket mer. Det är klart att det är värt 50k. Det står på hemsidan och då måste det ju vara sant. Eller....?
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 07:35
av Leo
Hos VW kom de första Lane Assist med kamera och radar (som på AP1) redan typ 2008 i Passat CC. Sen har det funnits att få till Golf sen 2012 osv. Där det idag finns finns till de flesta inklusive de lätta lastbilarna Caddy, T6, Crafter osv.
Självparkerande bil (vanlig fickparkering) kom 2005 till Touran osv.
Tror säkert det är system som är framtaget tillsammans med Bosch.
Tekniskt sett hade VW kunnat programmera Lane Assist att funka som en AP1 redan 2008. Men programvaran programmerades så man inte fick släppa ratten osv. Sen hade antagligen dåtidens datorer som man satt i bilarna haft lite problem att ”hinna med” på samma sätt som idag.
Så här är nog utvecklingskostnaderna spridna över en betydligt längre period OCH dessutom på övriga koncernmärken osv.
Så finns nog en anledning till att vissa funktioner är smidigare/mjukare i vår e-Golf än i vår Tesla. Tror ju också viktskillnaden på 1 ton :geek ger annorlunda förutsättningar för hur man får inbromsning/acceleration att fungera smidigt.
Sen kan/bör/måste ju Tesla inte ”uppfinna hjulet” på alla system ”inhouse”. Det känns som felprioriterat och onödigt dyrt sätt för en ny biltillverkare. På samma sätt som det är smart att de valt att köpa vanliga ”standardgrejor” från tex MB.
Sen verkar Tesla ha som kärnide’ att utveckla de mesta mjukvara själva. Vilket nog kan vara smart tänkt! Ger ju möjligheter till integrering mellan alla system, OTA osv. Jämfört med om man kör 100-tals olika program i olika styrdon/elektronikmoduler/delsystem från div underleverantörer. Där då ofta mjukvaran blir ihopgift med en specifik hårdvara.
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 07:51
av chaffis75
De som är lite synd är att Tesla inte erbjuder ett enklare system för säg 3000kr. Kostnaden för AP på en Tesla är så dyrt att detta kan bli en del breaker för mig. Jag har provkört VW system och har Volvos system från 2011 i min bil och både dessa är tillräckligt för mig, dvs adaptiv farthållare. Jag betalade 15000kr för systemet från 2011 och köper man en Volvo idag så är de standard, dvs igår i bilen utan extra kostnad...
De som gör att jag fortfarande överväger Tesla är alla dessa andra egenskaper som är helt underbara men bilden jag får av AP är att den är i paritet med flera andra tillverkare men samtidigt jättemycket dyrare.. och samtidigt är de bara den adaptiva farthålalren som jag bara måste ha, självstyrning kan vara nice men jag ser de inte ännu som ett måste framförallt om de tar så mycket betalt för den då min budget för en Tesla är lite mer begränsad än för många andra här på forumet.
Men den som lever får se, jag fortsätter spara till en Modell 3 och någon gång runt årsskiftet hoppas jag veta om jag kommer ha råd eller inte.. Har jag inte råd så blir jag nästan lite ledsen för risken finns att jag blir tvingad att köpa en fossil till innan jag kan gå till 100% el.
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 09:47
av Teslaspolen
Kan hålla med om att det är riktigt illa att Teslabilar inte kommer med adaptiv farthållare som standard. Tidigare hade vi en Lexus SUV från 2008, dvs tio år äldre, och den har just adaptiv farthållare. AP är inte intressant för oss idag, speciellt inte för priset som begärs...
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 10:05
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Kan hålla med om att det är riktigt illa att Teslabilar inte kommer med adaptiv farthållare som standard. Tidigare hade vi en Lexus SUV från 2008, dvs tio år äldre, och den har just adaptiv farthållare. AP är inte intressant för oss idag, speciellt inte för priset som begärs...
Ja vi är ju ganska många som tycker lika, iaf att adaptiv farthållare borde vara std numera...
(personligen håller jag även med om att AP inte är prisvärd och jag har heller inte beställt nya bilen med det)
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 15:22
av mati
Leo skrev:
Självparkerande bil (vanlig fickparkering) kom 2005 till Touran osv...
VW har utvecklat självparkering i decennier. Jag kommer ihåg att de visade upp det någon gång på 90-talet i en tysk tv-show. Det var väldigt nytt och de parkerade bilen mellan några papplådor. Det satt ingen bakom ratten, men förardörren stod öppen så att den som visade upp systemet hade möjlighet att ingripa ifall det skulle gå snett. Då hade man inte bestämt sig om gas och broms skulle skötas automatiskt eller inte. Det tog alltså sisådär över 10 år att få systemet ut på marknaden. Nu har det gått ytterligare 13 år och det har säkerligen förfinats ännu mer under tiden.
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 16:36
av nek0
mati skrev:
Leo skrev:
Självparkerande bil (vanlig fickparkering) kom 2005 till Touran osv...
VW har utvecklat självparkering i decennier. Jag kommer ihåg att de visade upp det någon gång på 90-talet i en tysk tv-show. Det var väldigt nytt och de parkerade bilen mellan några papplådor. Det satt ingen bakom ratten, men förardörren stod öppen så att den som visade upp systemet hade möjlighet att ingripa ifall det skulle gå snett. Då hade man inte bestämt sig om gas och broms skulle skötas automatiskt eller inte. Det tog alltså sisådär över 10 år att få systemet ut på marknaden. Nu har det gått ytterligare 13 år och det har säkerligen förfinats ännu mer under tiden.
Och den var blå
Re: E-Golf 2017
Postat: 27 aug 2018 17:43
av mati
nek0 skrev:
Och den var blå
Troligen samma bil, fast ett annat tv-program.
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 15:00
av Walker
Visserligen heter tråden eGolf 2017.
Men nu står min 2019 hos ÅF och väntar på något så banalt som registreringsnummer!
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 15:53
av mati
Najs. Jag känner igen känslan. Vi har en likadan bild av en oreggad e-Golf på en stor parkering.
Nu är det nära.
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 15:58
av Tars
Trevligt!!!
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 20:45
av HelectriC
Se nu bara till att byta pjucks, så du kan visa dig bland folk
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 20:47
av Walker
HelectriC skrev:
Se nu bara till att byta pjucks, så du kan visa dig bland folk
Tänkte mig nog byta BIL om 6 månader.
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 20:49
av HelectriC
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Se nu bara till att byta pjucks, så du kan visa dig bland folk
Tänkte mig nog byta BIL om 6 månader.
Men du kan ju inte köra runt med dom där grytlocken i 6mån
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 21:02
av Walker
HelectriC skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Se nu bara till att byta pjucks, så du kan visa dig bland folk
Tänkte mig nog byta BIL om 6 månader.
Men du kan ju inte köra runt med dom där grytlocken i 6mån
Alltid retar det någon.
Re: E-Golf 2017
Postat: 22 sep 2018 21:55
av Bjelke
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Se nu bara till att byta pjucks, så du kan visa dig bland folk
Tänkte mig nog byta BIL om 6 månader.
Bra där
Re: E-Golf 2017
Postat: 23 sep 2018 08:34
av Verdi
Förstår inte. Du ska ha bilen i 6 månader? Ska den till Norge så fort SMB betalats ut?
Re: E-Golf 2017
Postat: 23 sep 2018 09:01
av Walker
Verdi skrev:
Förstår inte. Du ska ha bilen i 6 månader? Ska den till Norge så fort SMB betalats ut?
Om det nu undgått någons uppmärksamhet så är jag ju en Tesla fanboy. Golf är en bil jag högst morvilligt valt. Affären blev av för att jag fick en bra deal med min Škoda som annars hade varit värd mycket mindre vid inbyte om jag väntat. Nu hoppas jag (med stöd av de 2 avslutade auktionerna på KVD på eGolf) att kunna sälja min när jag fått ut bonusen med en liten vinst...
...och därefter kunna köpa mig en P85D reggad med låg effekt och nextgen-baksäte.
Vi får väl se hur det går med det, men så är drömmen jag lever i just nu.