Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Det är såklart inte svårt, men det är fortfarande intressant hur...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Min ”förmögenhet” ligger ju mest i fastigheter... problemet med säg 1000kr för mig är att banken inte vill låna mig pengarna. Men det går säkert fixa, har någon kompis som ställer upp eller säljer lite hö osv det är ingen panik liksom.Svenssons skrev:Tror inte du eller jag ligger med en fördelning av kapital som Elon Musk där i princip hela förmögenheten ligger i två aktier, Tesla och SpaceX. Antagligen överstiger värdet av Elon Musks andel i SpaceX+Tesla hans förmögenhet.
$40 miljoner för Elon Musk är alltså $20 miljoner i böter och $20 miljoner i nya aktier i Tesla.
Är väl ingen som säger att det kommer bli panik för Elon Musk? Det intressanta är hur han gör, köpa aktier i Tesla vill han säkert göra så fort tillfälle ges men han måste ju alltid ta dessa medel från någon annan stanns. Även ifall han mot förmodan brukar ha $40 miljoner likvida på bankkonto lär han inte vilja tömma dessa hur som helst. Han kommer vilja ha likvida pengar även efter böter och köp av aktier.LarsL skrev:Min ”förmögenhet” ligger ju mest i fastigheter... problemet med säg 1000kr för mig är att banken inte vill låna mig pengarna. Men det går säkert fixa, har någon kompis som ställer upp eller säljer lite hö osv det är ingen panik liksom.Svenssons skrev:Tror inte du eller jag ligger med en fördelning av kapital som Elon Musk där i princip hela förmögenheten ligger i två aktier, Tesla och SpaceX. Antagligen överstiger värdet av Elon Musks andel i SpaceX+Tesla hans förmögenhet.
$40 miljoner för Elon Musk är alltså $20 miljoner i böter och $20 miljoner i nya aktier i Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Varför är det så viktigt exakt hur han får fram pengarna? Jag tror att han har "Funding secured" på böterna, och det har ju räckt förut 

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hur mycket går aktien upp på måndag?
20 dollar?
20 dollar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tror inte han kommer att twittra ut "Funding secured" som svar på hur han skulle betala böter och aktieköp denna gång även ifall det hade varit lite roligt. Ser det inte som viktigt utan mest som intressant vad han kommer nedprioritera för att öka innehavet i Tesla. Antar att han inte måste punga ut med bötesbeloppet imorgon utan har lite mer tid på sig där.bylund skrev:Varför är det så viktigt exakt hur han får fram pengarna? Jag tror att han har "Funding secured" på böterna, och det har ju räckt förut
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är det bara spekulation eller finns det info om att Elon vill köpa upp mer aktier nu när den står lågt?Svenssons skrev:Tror inte han kommer att twittra ut "Funding secured" som svar på hur han skulle betala böter och aktieköp denna gång även ifall det hade varit lite roligt. Ser det inte som viktigt utan mest som intressant vad han kommer nedprioritera för att öka innehavet i Tesla. Antar att han inte måste punga ut med bötesbeloppet imorgon utan har lite mer tid på sig där.bylund skrev:Varför är det så viktigt exakt hur han får fram pengarna? Jag tror att han har "Funding secured" på böterna, och det har ju räckt förut
Spekulation på Bloomberg vad jag känner till. Han har visserligen tidigare köpt aktier när han tyckt att kursen varit låg så jag skulle inte bli förvånad om han gör det.vigge50 skrev:Är det bara spekulation eller finns det info om att Elon vill köpa upp mer aktier nu när den står lågt?
Den stängde på $264,77 i fredags och jag gissade: "Rimligtvis blir det en rejäl uppgång. Gissar på $280-$290." så vi tycks gissa ganska identiskt inför måndagenZalman3 skrev:Hur mycket går aktien upp på måndag?
20 dollar?

Viktigt är ju att det inte bara är SEC-uppgörelsen, utan även "ryktena" om att målen för Model 3 produktionen i Q3 uppnåddes för några dagar sedan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tycker du? Hans aktier i Tesla är på måndag värda någonstans mellan $5.000.000.000 och $6.000.000.000.Remuz skrev:Det är såklart inte svårt, men det är fortfarande intressant hur...
Om han nu (mot förmodan) inte skulle ha långt mer än $40.000.000 i likvida medel så är det väl ganska ointressant om han skulle välja att tex belåna <1% av sitt innehav i Tesla...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Enligt Model 3 owners club så skickade Elon ett mail till de anställda igår med bland annat detta.
Med tanke på vad de sa under samtalet efter andra kvartalet så hade jag hoppats på ett betydligt säkrar besked men samtidigt så hade de väldigt stora förluster de första två kvartalen och hur stor skillnad som helst går inte att göra. Vi får väll vänta till början av november innan vi får någon info på hur det gått.We are very close to achieving profitability and proving the naysayers wrong, but, to be certain, we must execute really well tomorrow (Sunday). If we go all out tomorrow, we will achieve an epic victory beyond all expectations.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Alltså... Typ 12 spänn i vinst är inte mycket att hänga i julgran
Hoppades på några miljoner iaf. Inte en dagsförtjänst.
Å andra sidan tror/hoppas jag på detta är bara dunster i ögonen på arbetarna - och blankarna (de visste ju detta skulle komma ut). Alla tror nu på ett meh bokslut - och sen släpper de bomben.
Hoppas kan jag iaf.

Hoppades på några miljoner iaf. Inte en dagsförtjänst.
Å andra sidan tror/hoppas jag på detta är bara dunster i ögonen på arbetarna - och blankarna (de visste ju detta skulle komma ut). Alla tror nu på ett meh bokslut - och sen släpper de bomben.
Hoppas kan jag iaf.

Glöm inte att det som sagts var vinst i Q3 eller Q4. Dessutom diskonterar nog många in en fördröjning när det gäller Musks utfästelser.
Personligen skulle jag bli väldigt positivt överraskad om det blir vinst (även marginell sådan) redan i Q3 och jag tror marknaden skulle ta det på samma sätt.
Det jag tror kommer hända är att man lyckas visa vinst, men bara enligt något "bull shit earnings"-mått, typ EBITDA (alltså vinst före finansieringskostnader, skatt samt ned-och avskrivningar). Tyvärr tror jag det dröjer ytterligare innan man kan visa "riktig" positiv bottom line men jag hoppas såklart bli positivt överraskad
Personligen skulle jag bli väldigt positivt överraskad om det blir vinst (även marginell sådan) redan i Q3 och jag tror marknaden skulle ta det på samma sätt.
Det jag tror kommer hända är att man lyckas visa vinst, men bara enligt något "bull shit earnings"-mått, typ EBITDA (alltså vinst före finansieringskostnader, skatt samt ned-och avskrivningar). Tyvärr tror jag det dröjer ytterligare innan man kan visa "riktig" positiv bottom line men jag hoppas såklart bli positivt överraskad

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Så här står det i den andra kvartalsrapporten i år.Legato skrev:Glöm inte att det som sagts var vinst i Q3 eller Q4. Dessutom diskonterar nog många in en fördröjning när det gäller Musks utfästelser.
For the rest of this year, total non-GAAP operating expenses should remain relatively stable at Q2 levels excluding restructuring costs, as a result of our overall drive towards operating efficiencies. The higher import duties on Chinese components and unfavorable currency movements are likely to cause negative pressures. That said, we still expect to achieve GAAP profitability in Q3 and Q4. Going forward, we believe Tesla can achieve sustained quarterly profits, absent a severe force majeure or economic downturn, while continuing to grow at a rapid pace. We expect to generate positive cash including operating cash flows and capital expenditures, as well as the normal inflow of cash received from non-recourse financing activities on leased vehicles and solar products.
Har för.mig jag läste något.om att Tesla har optioner utstående till November och en kurs på 560 usd per aktie. Någon som vet om det var många och hur mycket Tesla får betala om alla vill ha pengar i stället för akrier?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det stämmer. Eller tja, inte optioner utan obligationer/konvertibler.Pontus skrev:Har för.mig jag läste något.om att Tesla har optioner utstående till November och en kurs på 560 usd per aktie. Någon som vet om det var många och hur mycket Tesla får betala om alla vill ha pengar i stället för akrier?
Det är dock "bara" $230M i november (vilket såklart alla konvertibelägare kommer ta framför aktier). Det är nog inget problem. Det som däremot kan bli bökigare än $920M som ska ut i mars om kursen inte är över $360...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ahh mindes fel, hade för mig att de hoppades på någon gång under H2. Skulle de lyckas med Gaap-vinst redan i Q3, även om det skulle vara precis över nollan så tror jag vi får ett riktigt kursrally (om det inte blir uppenbart att de gjort allt för att få till detta tillfälligt). Vore grymt om de lyckas men jag är skeptisk...vigge50 skrev:Så här står det i den andra kvartalsrapporten i år.
For the rest of this year, total non-GAAP operating expenses should remain relatively stable at Q2 levels excluding restructuring costs, as a result of our overall drive towards operating efficiencies. The higher import duties on Chinese components and unfavorable currency movements are likely to cause negative pressures. That said, we still expect to achieve GAAP profitability in Q3 and Q4. Going forward, we believe Tesla can achieve sustained quarterly profits, absent a severe force majeure or economic downturn, while continuing to grow at a rapid pace. We expect to generate positive cash including operating cash flows and capital expenditures, as well as the normal inflow of cash received from non-recourse financing activities on leased vehicles and solar products.
Intressant för övrigt att de pratar GAAP när tex hela Musks incitamentprogram bygger på Adjusted EBITDA, dvs väldigt "non-GAAP".
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vad är EBITDA? Har nog fått det förklarat tidigare men om någon kan beskriva skillnaden mellan non-GAAP och GAAP så skulle det uppskattas.Legato skrev:Ahh mindes fel, hade för mig att de hoppades på någon gång under H2. Skulle de lyckas med Gaap-vinst redan i Q3, även om det skulle vara precis över nollan så tror jag vi får ett riktigt kursrally (om det inte blir uppenbart att de gjort allt för att få till detta tillfälligt). Vore grymt om de lyckas men jag är skeptisk...vigge50 skrev:Så här står det i den andra kvartalsrapporten i år.
Intressant för övrigt att de pratar GAAP när tex hela Musks incitamentprogram bygger på Adjusted EBITDA, dvs väldigt "non-GAAP".
Som jag skrev tidigare:vigge50 skrev:Vad är EBITDA? Har nog fått det förklarat tidigare men om någon kan beskriva skillnaden mellan non-GAAP och GAAP så skulle det uppskattas.
något "bull shit earnings"-mått, typ EBITDA (alltså vinst före finansieringskostnader, skatt samt ned-och avskrivningar).
Det är alltså vinst före man gjort avdrag för ett antal kostnadsposter. Earnings before interest, tax, depreciation and amortization.
Charlie Munger, dvs Buffets närmaste man är väl den som myntade begreppet "bull-shit earnings".
För Tesla som har stora kostnader för bla finansiering så är det väldigt stor skillnad på att göra EBITDA-vinst jämfört med att göra "riktig" GAAP-vinst.
GAAP är det "redovisnings-reglemente" som gäller i USA. EBITDA är inget godkänt gaap-mått men redovisas ofta ändå (parallellt med gaap som alltså måste redovisas).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Bara jag som noterade detta? Tyckte det var lite kul ändå.
– Från settlement-dokumentet:(b) comply with all mandatory procedures implemented by Tesla, Inc. (the “Company”) regarding (i) the oversight of communications relating to the Company made in any format, including, but not limited to, posts on social media (e.g. Twitter), the Company’s website […]
trayion skrev:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
"Restored now, balance has been.", Yoda responded.
Ja vilken jäkla bergochdalbana (som vanligt med Tesla aktien ska väl tilläggas).TiborBlomhall skrev:"I felt a temporary disturbance in the Force", Obi-Wan said.
Skönt att jag nu ligger plus igen på mina aktier.

Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Det verkar hopplöst att försöka hänga med när det går snabbt upp eller ner, när man sitter med Avanza. Dessutom tar de jävlarna sin avgift även om affären inte går i lås, så man vill inte sitta med ordrar som inte blir av heller.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
TiborBlomhall skrev:
"I felt a temporary disturbance in the Force", Obi-Wan said.
Haha, den kommentaren var bra Tibor!
Hepp!
- HerrNilsson
- Teslaägare
Hur funkar det med pre-market-handel egentligen? Om nu aktien är uppe runt 300 i förhandeln, är det då där den kommer öppna när börsen öppnar i eftermiddag? Eller är det en fingervisning bara?
Enligt Avanza så är TSLA-kursen kvar på fredagens stängningsnivå. Är det på den nivå handeln börjar sen i eftermiddag?
Enligt Avanza så är TSLA-kursen kvar på fredagens stängningsnivå. Är det på den nivå handeln börjar sen i eftermiddag?
Mvh
Nilsson
Nilsson