Sida 7 av 18
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 12:03
av Legato
helix skrev:Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på
7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 12:07
av nek0
Legato skrev:helix skrev:Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på
7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Oavsett tiden är den här den snyggaste MS som jag har sett
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 12:11
av Verdi
Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 12:59
av helix
Verdi skrev:Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Är nog bara artefakter i bilden, eller reflektioner. Här är en annan bild av samma bil och där syns inget rött på huven

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 13:05
av dd88
7:23 är riktigt bra, kommer definitivt svida för Porsche.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 13:17
av Verdi
Hade varit roligt om det var Nico som körde. Men det är det väl inte?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 13:20
av helix
Verdi skrev:Hade varit roligt om det var Nico som körde. Men det är det väl inte?
Nico hade tydligen inte rätt licens som krävs samt för lite erfarenhet av ringen.
Som tidigare bekräftats så är det Thomas Mutsch som kör. Här en av bilderna från Teslan på ringen där man ser hans hjälm:

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 13:33
av EnTraktor
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
Den kör så snabbt så färgen ramlar av

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 13:47
av default
Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga
Om det nu stämmer dvs.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 13:53
av fth
default skrev:Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga
Om det nu stämmer dvs.
Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?
Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!
/fth
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 13:58
av AGCF
fth skrev:default skrev:Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga
Om det nu stämmer dvs.
Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?
Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!
/fth
Det kan diffa på en halv sekund kanske. Borde inte kunna bli mer av en otydlig linje, reaktionstid typ.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 14:33
av AKarlsson
Det skulle ju kunna vara lite olika mätvarianter på tiden:
http://www.autolife.se/page/58572/
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 16:17
av bonath
EnTraktor skrev:
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
Den kör så snabbt så färgen ramlar av

Teslas dåliga lack, alltså!!

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 17:24
av Jordad
Sjukt spännande vecka!
Hoppas det blir en film från eventuellt rekord med. Hade varit kul se acceleration och vilka hastigheter plaid-bilen kommer upp i. Motorn som introducerades med Model 3 är verkligen genialisk. Den går att använda överallt i alla Teslas nuvarande bilar och i framtida supersportbilar, lastbilar och pickups med. En enda motor. Behövs mer kraft sätter Tesla bara två bredvid varandra.
Här är någon som beskriver vad två motorer bak innebär för Raven:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.166357/
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 17:40
av taliz
[JM] skrev:thebishop skrev:
.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.
Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.
Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:
1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.
Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
Leverantören av den förra luftfjädringen var Continental om inte jag minns fel. Precis som rattreglagen hittades den också hos Mercedes.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 17:43
av taliz
Längesen jag spådde att Tesla kommer stjäla rampljuset från Porsche strax efter Taycan lanseras.
Nu är det gjort.
Tror många fick kalla fötter oavsett pga priset, men nu lär ännu fler ha tappat intresset för Taycan.
Mission accomplished.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 17:51
av Pontus
Kommer säkert en Taycan Capacitor i stället för Turbo

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:02
av Verdi
taliz skrev:Längesen jag spådde att Tesla kommer stjäla rampljuset från Porsche strax efter Taycan lanseras.
Nu är det gjort.
Tror många fick kalla fötter oavsett pga priset, men nu lär ännu fler ha tappat intresset för Taycan.
Mission accomplished.
Är det inte lite tidigt att ropa hej?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:03
av Walker
Verdi skrev:taliz skrev:Längesen jag spådde att Tesla kommer stjäla rampljuset från Porsche strax efter Taycan lanseras.
Nu är det gjort.
Tror många fick kalla fötter oavsett pga priset, men nu lär ännu fler ha tappat intresset för Taycan.
Mission accomplished.
Är det inte lite tidigt att ropa hej?
Jo
Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:05
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:Längesen jag spådde att Tesla kommer stjäla rampljuset från Porsche strax efter Taycan lanseras.
Nu är det gjort.
Tror många fick kalla fötter oavsett pga priset, men nu lär ännu fler ha tappat intresset för Taycan.
Mission accomplished.
Är det inte lite tidigt att ropa hej?
Nope. Den info som finns nu räcker för att döda intresset för Taycan(inte helt givetvis, men det var aldrig målet). Bara ryktet om att en ny Model S nästa år är snabbare än Taycan är alltså tillräckligt.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:11
av vigge50
Ska man sen detta som att tiden stämmer?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:14
av dd88
Jag är ganska övertygad om att ett fungerande servicenätverk (köra bana sliter på bilen även om den inte har en förbränningsmotor) och banförsäkring väger tyngre än en tid på ringen där ute i verkligheten.
Priset tror jag däremot är en avgörande faktor.
Ska bli kul att se en head2head om något år.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:27
av vibrationsfri
Det bästa av allt. Den tappade inte speed mot slutet utan lyckas hålla batteriet i rätt temperatur på en så tuff bana. Sett lopp på ringen med M3P där den är snabb halva loppet fö att sen mattas av mot slutet.
Tesla roadster kanske kan komma under 7 minuter.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:32
av taliz
vibrationsfri skrev:Det bästa av allt. Den tappade inte speed mot slutet utan lyckas hålla batteriet i rätt temperatur på en så tuff bana. Sett lopp på ringen med M3P där den är snabb halva loppet fö att sen mattas av mot slutet.
Tesla roadster kanske kan komma under 7 minuter.
På M3P är det bromsarna som ger upp, inget annat.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 17 sep 2019 18:35
av vibrationsfri
taliz skrev:vibrationsfri skrev:Det bästa av allt. Den tappade inte speed mot slutet utan lyckas hålla batteriet i rätt temperatur på en så tuff bana. Sett lopp på ringen med M3P där den är snabb halva loppet fö att sen mattas av mot slutet.
Tesla roadster kanske kan komma under 7 minuter.
På M3P är det bromsarna som ger upp, inget annat.
Aha ok my bad.