Re: Jag har blivit icead!
Postat: 31 jan 2019 23:05
Dax att starta en tråd "Jag har blivit SXad"?
Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket.....Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om.Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket.....Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om.Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Fascinerande det här med gnället på PHEV.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket.....Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om.Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Det hela är väl ganska så enkelt, om vi använder oss av lite hederligt sunt förnuft.Stevvee skrev:Fascinerande det här med gnället på PHEV.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.OfarligTesla skrev:Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket.....Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om.Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Är det såhär det kommer vara att åka hybrid att man får skämmas när man laddar ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej det förstår jag med är opassande. Men det blir mer snack att han ville ladda sin phev än att teslan står där och troligtvis stått där länge. Men det är väll mer okej att bli strandad pga en tesla som vill parkera gratis antar jag.Ptesla skrev:Det hela är väl ganska så enkelt, om vi använder oss av lite hederligt sunt förnuft.Stevvee skrev:Fascinerande det här med gnället på PHEV.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.OfarligTesla skrev:Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.gellerstam skrev:Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.
Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?
Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.
Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket.....Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.
Känner du dig träffad och utpekad?
Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om.Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.
Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Är det såhär det kommer vara att åka hybrid att man får skämmas när man laddar ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Laddar man PHEV på publika laddplatser bör man helt enkelt se till att flytta bilen så fort den är laddad, för att förenkla livet för de som kör BEV och annars kan bli ”strandade” på grund av brist på laddmöjligheter.
PHEV har ju så pass små batterier att man inte bör behöva ladda särskilt länge. Det är ju när en PHEV står parkerad inkopplad på en laddare flera timmar för att få gratis parkering trots att batteriet redan är laddat som beteendet börjar bli ett verkligt problem.
Tyvärr ser jag det beteendet hos PHEV-förare allt för ofta och har fler gånger blivit strandad i timmar med min BMW i3 pga framförallt Mitsubishi Outlanders som står heldag och blockerar laddplatser. Inte ok.
Vi kan väl säga att jag skulle tänkt att andras behov av laddning är högre än mitt helt enkelt, det gör jag ofta idag också och avstår då laddning. På sådana platser är det alltid någon som behöver ladda ändå så att de gapar tomma någon längre stund är inte troligt.gellerstam skrev:Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.
Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!
Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?
Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.
Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.
Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.
Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Med ett par justeringar kan det där ju lösa flera problem.Lessmog skrev:Teknisk lösning på plats, fungerar![/url]
Tyvärr så brukar dessa laddare vara ur funktion.Alx skrev:Är väl inte riktigt ICEad utan snarare TESlad![]()
Vit X som står på destination charger i täby c utan att ladda
Nope, den funkar. Däremot den i mitten är ur funktion.Tars skrev:Tyvärr så brukar dessa laddare vara ur funktion.Alx skrev:Är väl inte riktigt ICEad utan snarare TESlad![]()
Vit X som står på destination charger i täby c utan att ladda
Kanske är därför personen i fråga står där.
Bra, fast ändå inte så bra formulerat. Det är väl ladda man ska göra på platserna, inte bara parkera?themax skrev:Bild...
Från och med nu kostar det 850:- att parkera en icke elbil på laddplats där Coor står för kontrollen. Många på jobbet som fick helgkassan förbrukad idag.
Ja, jag har ställt frågan om de bötfäller elbilar som inte laddar också. Har inte fått svar ännu. Har dock föreslagit TCS föredragna skyltning på platserna med parkeringsförbud och tilläggstavla "gäller ej elbil som laddar".Geni87 skrev:Bra, fast ändå inte så bra formulerat. Det är väl ladda man ska göra på platserna, inte bara parkera?themax skrev:Bild...
Från och med nu kostar det 850:- att parkera en icke elbil på laddplats där Coor står för kontrollen. Många på jobbet som fick helgkassan förbrukad idag.Det är ju lika illa om platsen blockers av en ICE-bil som av en icke-laddande BEV...