Sida 8 av 11
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 14:08
av danni
Eftersom motorerna är olika utväxlade så lär de ge sin maxeffekt vid olika hastigheter dessutom. Min nuvarande bil är ännu mer komplex. Den har tre motorer - en bensinmotor på 120 hk, och två elmotorer på 82 hk vardera. Men maxeffekten är definitivt inte 284 hk. Den siffra jag har set nämnas på ett par ställen är 204 hk, men jag vet inte om den stämmer. I lägre hastigheter driver bara elmotorerna hjulen utan assistans från bensinmotorn, och då kan maxeffekten vara högst 164 hk men troligen lägre än så ändå.
Så nej, man kan inte alltid bara slå ihop hästkraftssiffrorna och tro att resultatet blir något meningsfullt. Det handlar helt om vilka motorer som driver när och utvecklar vilket vridmoment och vilken effekt vid vilken hastighet...
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 14:21
av dstr
Svenssons skrev:
Jag håller med om att hästkrafter är hästkrafter. Problemet är som jag sagt att tro att det går att summera ihop alla motorers toppeffekt till en summa och sedan jämföra denna med toppeffekten från en fossilmotors toppeffekt. Ingen har sagt att toppeffekten från respektive motor kommer inträffa samtidigt eller över en längre tid, bara vad den summerade toppeffekten från motorerna är.
Jag håller med. Tesla sa dock bara 691 amerikanska hästar och 701 europeiska. Inte att man "enbart" kommer ha 550-590hk som max effektuttag.
Det tycker jag är minst lika uselt och håller samma nivå som deras lockpriser på hemsidan, "efter besparingar".
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 14:35
av Herr X
dstr skrev:Jag håller med. Tesla sa dock bara 691 amerikanska hästar och 701 europeiska. Inte att man "enbart" kommer ha 550-590hk som max effektuttag.
Det tycker jag är minst lika uselt och håller samma nivå som deras lockpriser på hemsidan, "efter besparingar".
Här klyvs redan kluvet hår. De båda motorernas samlade effekt ger ~700 hästkrafter. Det är fakta.
Dessa hästkrafter kan sedan användas till olika saker, exempelvis att accelerera bilen snabbt från 0 till 100 km/h. Vad hästkrafterna kan användas till har Tesla tydligt deklarerat på förhand. Jag har själv testat accelerationen på min bil och känner mig säker på att den levererar det som utlovats när jag köpte den.
Hästkraftsberäkningen på två elmotorer och ett batteri kanske inte är direkt jämförbar med hur hästkrafter beräknas på en enda fossilmotor, men då är detta resultatet av att Tesla rör sig i outforskad terräng. Om det hade funnits en etablerad standard för hur hästkrafter presenteras när man har batteri och två elmotorer så kunde kritiken varit berättigad. Nu är det nog många med mig som tycker att denna diskussionen börjar bli rejält fånig. Tesla har levererat det de sålt - danskarnas hela tes byggde på att de inte riktigt kunnat räkna ut hur snabbt bilarna accelererar.
Min P85D har en samlad effekt på ~700hk och min bil accelererar på utlovad tid. Jag lägger detta i min signatur så att det är solklart om någon dansk vill lyfta frågan igen.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 14:37
av Svenssons
dstr skrev:Svenssons skrev:
Jag håller med om att hästkrafter är hästkrafter. Problemet är som jag sagt att tro att det går att summera ihop alla motorers toppeffekt till en summa och sedan jämföra denna med toppeffekten från en fossilmotors toppeffekt. Ingen har sagt att toppeffekten från respektive motor kommer inträffa samtidigt eller över en längre tid, bara vad den summerade toppeffekten från motorerna är.
Jag håller med. Tesla sa dock bara 691 amerikanska hästar och 701 europeiska. Inte att man "enbart" kommer ha 550-590hk som max effektuttag.
Det tycker jag är minst lika uselt och håller samma nivå som deras lockpriser på hemsidan, "efter besparingar".
Detta håller jag också med om. Misstänker att för en säljare låter det dock bra mycket bättre med 700 hk än 550 hk. Själv bryr jag mig inte alls om antalet hästar eller topprestanda men en del andra, särskilt bland de som väljer Performance, så är detta nog viktigt. Misstänker att de rent tekniskt inte har ljugit men nog är det att slira på sanningen.
Herr X skrev:
Min P85D har en samlad effekt på ~700hk och min bil accelererar på utlovad tid. Jag lägger detta i min signatur så att det är solklart om någon dansk vill lyfta frågan igen.
Helt sant detta också. Det går dock inte utnyttja alla 700 hästarna vid en och samma tidpunkt vilket en del antagligen har trott när man har pratat om 700 hk som ett tal och inte summan av två. Misstänker att samtliga nytillverkade bilar kan få den nya säkringen när väl den gamla är slut på "lager" och sedan styrs det mjukvarumässigt om du har Insane eller Ludicrous. Motorerna har dock effekten de har och bilen kan accelerera på den tid som angives. Att sedan en del vill låsa upp Ludicrous utan att betala är en annan sak. Tror en del inte gillar att det endast är mjukvara som styr över om du har Ludicrous eller inte. De värdesätter antagligen inte utveckling, mjukvara och paketering utan ser endast till faktisk hårdvara.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 17:29
av hybris
Hade en 70D under dagen. Fick min P85D igen. Jäklar vilket drag det är i kärran... Man behöver köra något annat ibland så man inte vänjer sig...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 17:35
av Martinen
dstr skrev:LarsL skrev:Martinen skrev:Tvivlar inte att motorerna tillsammans klarar av att trycka ut 700 hästar. Dock inte sammtidigt.

+1
Precis så förstod jag det vid presentationen eftersom de angav motoreffekt och inte effekt vid på hjulen.
Självklart är det motoreffekt - tyvärr är det ingen biltillverkare som pratar om effekt på naven.
Detaljen "Dock inte samtidigt" var dock inget som nämndes vid lanseringen utan har kommit i efterhand.
Hade du haft en bensinbil med 2 motoer på 100 reps 150 höstar så hade du garanterat inte kunnat få ut 250 höstar.
Du får inte 100 höstar på ena mortorn bara för att du ger full gas. Du får max effekt endast vid ett specifikt varvtal där mortorn jobbar som bäst.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 17:44
av hybris
Många HK betyder inte att bilen är snabb till 100. Vridmoment, grepp, vikt mm spelar stor roll. Många HK brukar dock betyda att bilen har hög toppfart och ork i högre farter. Många Amerikanska muskelbilar vs Tyska sportbilar är ett bra bevis på den poängen...
Dualdrive är lite speciell med två motorer som styrs elektroniskt och blixsnabbt ger max grepp samtidigt som motorn levererar vridet direkt. DSC jobbar inte alls. En av anledningarna till att man inte alls kan söga att "har du inte 700hk kan inte bilen vara så snabb..." Jo det kan den...
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 18:21
av Stefan T
När det gäller motorer finns något som man kan kalla rapphet
eller hur snabbt motorn kan axa i tomme
Vilket göra stor skillnaden i axet på en fosilbil
Har med roterande massa mm att göra även turbolag kan ställa till det på turbobilar
elbilen har den verkliga rappheten omedelbart gassvar fult vrid mm
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 18:37
av hybris
Dåligt med Svenska ord för att beskriva det... Quick vs fast på engelska. Rapp vs snabb känns som fel ord. En bil kan vara grymt rapp dvs 0-100 men inte snabb då toppfarten är 100 km/h. Eller snabb då den gör 350 km/h men inte rapp då det tar 3 minuter att nå farten...
Tesla är otroligt rapp och hyfsat snabb. 0-100 på 3.3s och toppfart på 250 km/h.,den är dock inte superbilssnabb (350 km/h). Dessutom är har den inte samma stonk till 250 km/h som en supersportbil. Mycket rapp till 100+ och sedan tappar den lite upp till toppfart. Elmotorer är rappa men kan inte hålla i lika länge pgr av värme etc.
Vet inte om det var ett bra sätt att försöka beskriva det?
Tänker man rent praktiskt på vanliga vägar är Teslan herre på täppan bland sportbilarna! Den har rappheten som behövs till 100-150 km/h. Den drar nästan allt till de farterna. Över dessa hastigheter börjar det bli huliganvarning och dessutom från böter till "vårdslöshet i trafik" etc... Så i praktiken är snabbheten över dessa hastigheter något man extremt sällan behöver eller kan använda. Rappheten gör omkörningar säkra. Vid rödljuset kan man ha kul upp till laglig fart och smila till motorcyklar etc...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 19:24
av danni
Herr X skrev:dstr skrev:Jag håller med. Tesla sa dock bara 691 amerikanska hästar och 701 europeiska. Inte att man "enbart" kommer ha 550-590hk som max effektuttag.
Det tycker jag är minst lika uselt och håller samma nivå som deras lockpriser på hemsidan, "efter besparingar".
Här klyvs redan kluvet hår. De båda motorernas samlade effekt ger ~700 hästkrafter. Det är fakta.
Dessa hästkrafter kan sedan användas till olika saker, exempelvis att accelerera bilen snabbt från 0 till 100 km/h. Vad hästkrafterna kan användas till har Tesla tydligt deklarerat på förhand. Jag har själv testat accelerationen på min bil och känner mig säker på att den levererar det som utlovats när jag köpte den.
Hästkraftsberäkningen på två elmotorer och ett batteri kanske inte är direkt jämförbar med hur hästkrafter beräknas på en enda fossilmotor, men då är detta resultatet av att Tesla rör sig i outforskad terräng. Om det hade funnits en etablerad standard för hur hästkrafter presenteras när man har batteri och två elmotorer så kunde kritiken varit berättigad. Nu är det nog många med mig som tycker att denna diskussionen börjar bli rejält fånig. Tesla har levererat det de sålt - danskarnas hela tes byggde på att de inte riktigt kunnat räkna ut hur snabbt bilarna accelererar.
Min P85D har en samlad effekt på ~700hk och min bil accelererar på utlovad tid. Jag lägger detta i min signatur så att det är solklart om någon dansk vill lyfta frågan igen.
Jag håller inte alls med. Det är busenkelt och vedertaget hur man beräknar maxeffekt från två elmotorer som driver samma sak. Lägg de bägge motorernas effektkurvor ovanpå varandra så du får en kumulativ effektkurva, och läs sedan av värdet av denna i den högsta punkten. Busenkelt. Sen berättar såklart inte effektsiffran allt om hur bilen accelererar - för det behöver man hela vridmomentkurvan.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 19:37
av hybris
Och sedan har du grepp etc. Dualdrive anpassar elektroniskt blixtsnabbt beroende på vart greppet finns. Nästan alla riktigt snabba sportbilar som inte väger väldigt lite är AWD. Dualdrive är en klass för sig. Rappheten och det optimala greppet spelar mycket stor roll för model S accellerationssiffror. Det ör klart effekten är viktig också.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 18 aug 2015 19:40
av Martinen
Ja man behöver effektkurvor. Man kan inte bara summera märkeffekten för båda.
Här tillkommer dock fler variabler eftersom växelriktare och batterier förmodligen också kan vara flaskhals.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 19 aug 2015 09:36
av Lessmog
Jaja, danskarna fick sin attention i alla fall ...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 19 aug 2015 13:17
av hybris
Jag blir alltid misstänksam när någon ber en registrera sig och lämna ifrån sig en massa ino som tex VIN etc... Aint gonna happen...
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 19 aug 2015 13:31
av Hookmaker
Den här tråden visade sig exact uppfylla det föremålet vi hadde med den, och kan nu i princip gå i hi.
Tack til alla nya som håller med oss och som har anslutit sig vår sak och även til de som håller med , men som intet anslutit sig. Vi har kommit upp i en kritisk massa vad gäller vidare aktion. Ni kommer alla få höra närmare när det händer nytt, förhåppningsvis innom de nästa veckor.
Tack även til de som inte håller med oss för perspektivering.
I alla fall kommer vi vel alla överens om, at vi älskar Tesla Motors för model S och för at de har vändt bilindustrin på huvudet

.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 19 aug 2015 13:35
av Pontus
Låter som en blandning av dålig information ifrån Tesla och att danskarna inte riiktigt visste vad de köpte. Men man kan väl hoppas att både TM och kunderna lärt sig något av denna tråden.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 17:29
av Hookmaker
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 18:07
av Stefan T
Dom sa 3,5 sek till 96 km/h
Inte skit dåligt i alla fall
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 18:18
av Niclas
Det är ju motsv 3,7 s 0-100.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 19:13
av hybris
Verkar vara svårt att berätta vilka däck som sitter på bilen. PS2 eller continental gör garanterat skillnad. Seriösa tester skriver man ned denna väsentliga information.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 20:31
av danni
3,5 sek utan 1 foot rollout är väl inte så värst långt ifrån 3,1 sek med 1 foot rollout? Sjukt imponerande att se hur bilen rör sig i undanmanöver- och bromstest i alla fall, med tanke på storlek och vikt.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 20:45
av chpaulin
danni skrev:3,5 sek utan 1 foot rollout är väl inte så värst långt ifrån 3,1 sek med 1 foot rollout? Sjukt imponerande att se hur bilen rör sig i undanmanöver- och bromstest i alla fall, med tanke på storlek och vikt.
Precis, med 1 foot rollout ligger man i 5-9 km/h (3-5 mph) redan vid mätstart och tjänar med det ungefär 0,3 sec så då är vi på 3,2.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 20:47
av Top12
Seriöst ?
Man slutar då aldrig förundras över 14 Danskar !

?
Men men alla är vi olika.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 20:51
av Herr X
Top12 skrev:Seriöst ?
Man slutar då aldrig förundras över 14 Danskar !

?
Men men alla är vi olika.
14 arga danskar med en trasig Vbox kan vara farliga, det är därför vi inte avfärdat dem omedelbart i den här tråden, utan smeker dem lite medhårs...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Postat: 20 aug 2015 22:26
av hybris
Jo de kanske gör en långresa till Stockholm... Se upp!!
