Re: Prissänkning snart?
Postat: 17 feb 2021 14:39
Så glad att jag ändå gick på LR direkt när den gick att konfigurera i slutet av 2018 (trots över den budget jag tänkte från början).
MVH
MVH
Jag har också klurat på detta och hämtat en del information, hela prisskillnaden kan jag inte redogöra för, men en stor del.billyohgren skrev:Väntan börjar bli lite lätt frustrerande nu![]()
Varför fick vi bara prissänkningar på LR och P, men inte på SR+?
Vill Tesla vänta på att nästa leverans med bilar ska anlända först?
Varför sänktes den i vissa länder men inte här tror ni? Får Frankrike och Tyskland bilar ifrån Shanghai och vi från USA?
Jag har egentligen ingen stress med att köpa bil, så jag kommer iaf vänta tills i April. Men jag är ändå väldigt ivrig
Det bör väl inte vara någon skillnad i tull mellan Tyskland och Sverige eftersom båda är EU-länder? Dvs det kan inte vara korrekt att lägga på 10% på det tyska priset som en del i att förklara prisskillnaden.Hampus M3 skrev:Vi tar Tyskland och SR+ som exempel.
Bilen kostar där 39900€
Då är det inräknat:
- miljöbonus på 3000€.
- 16% moms
Den kostar alltså 37394€, Det Tesla omsätter när dom säljer bilen.
Omvandlat i svenska kronor blir priset ex. Moms 362673kr enligt SEBs valuta räknare.
362673x1.25=453341kr
10% tull Då är vi uppe i 498675kr
Då saknas det fortfarande 80000kr, det vi får:
Extra transportkostnader till Norden med lastbil.
Dubbelt valuta-skydd (dollar- euro- sek)
Där till vagnskadegaranti
Sedan så ligger säkerligen en del i sanningen att Tyskland satt en total klimatbonus på 9000€ på bilar under 40000€.
Men att själv importera bilen blir knappast lönsamt om man inte lyckas köpa bilen avställd i Tyskland, annars försvinner bonusen i Sverige.
Du har så rätt. Jag tror Tyskland har vanlig tull på miljöbilar? Jag ändrade lite i min beräkning.StefL skrev:Det bör väl inte vara någon skillnad i tull mellan Tyskland och Sverige eftersom båda är EU-länder? Dvs det kan inte vara korrekt att lägga på 10% på det tyska priset som en del i att förklara prisskillnaden.Hampus M3 skrev:Vi tar Tyskland och SR+ som exempel.
Bilen kostar där 39900€
Då är det inräknat:
- miljöbonus på 3000€.
- 16% moms
Den kostar alltså 37394€, Det Tesla omsätter när dom säljer bilen.
Omvandlat i svenska kronor blir priset ex. Moms 362673kr enligt SEBs valuta räknare.
362673x1.25=453341kr
10% tull Då är vi uppe i 498675kr
Då saknas det fortfarande 80000kr, det vi får:
Extra transportkostnader till Norden med lastbil.
Dubbelt valuta-skydd (dollar- euro- sek)
Där till vagnskadegaranti
Sedan så ligger säkerligen en del i sanningen att Tyskland satt en total klimatbonus på 9000€ på bilar under 40000€.
Men att själv importera bilen blir knappast lönsamt om man inte lyckas köpa bilen avställd i Tyskland, annars försvinner bonusen i Sverige.
Så kan det ju vara, kanske kommer den alltid vara billigare i Tyskland och Frankrike. Men varför sänktes alla varianter av model 3 i de andra Europeiska länderna, men i Sverige sänktes endast LR och P?Fredrik j skrev:Slutsatsen är alltså att Tesla (som alla andra) prissätter bilarna efter olika marknaders förutsättningar (som t.ex. bonus) och att alla dessa bonussystem försvårar kundernas möjligheter att neutralisera prisskillnader inom EU (eftersom bilarna måste köpas och fraktas hem innan dom tagits i trafik.
Fast det där gäller väl även många ICE-bilar också (som inte subventioneras)?billyohgren skrev:Så kan det ju vara, kanske kommer den alltid vara billigare i Tyskland och Frankrike. Men varför sänktes alla varianter av model 3 i de andra Europeiska länderna, men i Sverige sänktes endast LR och P?Fredrik j skrev:Slutsatsen är alltså att Tesla (som alla andra) prissätter bilarna efter olika marknaders förutsättningar (som t.ex. bonus) och att alla dessa bonussystem försvårar kundernas möjligheter att neutralisera prisskillnader inom EU (eftersom bilarna måste köpas och fraktas hem innan dom tagits i trafik.
Jag tror på den teorin. De vill inte göra SR+ för prismässigt attraktiv helt enkelt. De har en större vinstmarginal på LR. Det skiljer ju ”bara” 70 000kr på modellerna.jbark skrev:Kan ju vara så att de antar att de som köper tesla i sverige kan sträcka sig till en lr. Om de prissänker sr+ kanske många skulle nöja sig med den istället för glappet blir för stort medans en prissänkning inte skulle attrahera tillräckligt många nya som inte hade råd tidigare. Exempelvis företag är ju kanske inte lika priskänsliga och förmånsvärdet ger väll bara en marginell skillnad?
För övrigt håller jag med om att sr+ är på tok för dyr i sverige idag, kan till och med tycka att en sänkning på 20 kkr är för lite. Även lr är för dyr tycker jag men där har de inte samma konkurrens.
Inte enligt Teslas Tyska sida om du bygger en bil. Där är det 16% påslag både på SR+ och LR.wilfried skrev:16% moms i Tyskland tog slut den siste december, den är tillbaka på 19%
Ja generellt tycker jag det har spårat lite med prissättningen men det kanske är något uppenbart vi missar som gör den så mycket dyrare i sverige eller så kostar vagnskadegarantin 100 kkr...Hampus M3 skrev:Många inklusive jag tycker SR+ skiljer för mycket i pris mellan olika länder.
Efter lite dividerande kom jag tidigare fram till att prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige på en SR+ är 126000kr. Bortsett från ökade kostnader i transport, valuta och vagnskadegaranti.
Men nu räknade jag på en LR istället.
Pris i Tyskland 49990€
Bort med 16% moms blir 43091€
Omräknat i kronor hos SEB idag 417927kr
+25% moms blir 522408kr
Drygt 126000kr prisskillnad mot en LR i Sverige.
Alltså samma prisskillnad som SR+ jämförelsen Sverige vs Tyskland.
Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länderjbark skrev:Ja generellt tycker jag det har spårat lite med prissättningen men det kanske är något uppenbart vi missar som gör den så mycket dyrare i sverige eller så kostar vagnskadegarantin 100 kkr...Hampus M3 skrev:Många inklusive jag tycker SR+ skiljer för mycket i pris mellan olika länder.
Efter lite dividerande kom jag tidigare fram till att prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige på en SR+ är 126000kr. Bortsett från ökade kostnader i transport, valuta och vagnskadegaranti.
Men nu räknade jag på en LR istället.
Pris i Tyskland 49990€
Bort med 16% moms blir 43091€
Omräknat i kronor hos SEB idag 417927kr
+25% moms blir 522408kr
Drygt 126000kr prisskillnad mot en LR i Sverige.
Alltså samma prisskillnad som SR+ jämförelsen Sverige vs Tyskland.
Den mest "prisvärda" i förhållande till dollarn får jag Plaid+ till, den framstår som ett rent fynd
Du glömde nog bonusen. Det blir bara 2% mer. Köp!Tellus skrev:Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länder
I usa kostar en plaid+ 3,7st model 3sr+, i sverige 2,4st model 3 sr+
I Sverige kostar en sr+ 45% mer jämfört med Norge och en Plaid+ bara 7% mer
+1taliz skrev:Du glömde nog bonusen. Det blir bara 2% mer. Köp!Tellus skrev:Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länder
I usa kostar en plaid+ 3,7st model 3sr+, i sverige 2,4st model 3 sr+
I Sverige kostar en sr+ 45% mer jämfört med Norge och en Plaid+ bara 7% mer
Då är den typ momsfri i Sverige ocksåtaliz skrev:Du glömde nog bonusen. Det blir bara 2% mer. Köp!Tellus skrev:Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länder
I usa kostar en plaid+ 3,7st model 3sr+, i sverige 2,4st model 3 sr+
I Sverige kostar en sr+ 45% mer jämfört med Norge och en Plaid+ bara 7% mer
Då har dom glömt att ändra.Hampus M3 skrev:Inte enligt Teslas Tyska sida om du bygger en bil. Där är det 16% påslag både på SR+ och LR.wilfried skrev:16% moms i Tyskland tog slut den siste december, den är tillbaka på 19%
Dom specificerar momsen om du väljer överföring som betalmetod.