Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 12 sep 2021 12:30
Jag har inte hört något ljud vid accelaration som jag stört mig på i min nya Y, kanske är döv 

Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.Jjonas skrev:Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Grattis till bilen!MY2021 skrev:Hej,
Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.
Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.
Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.
Acceleration - ett enda stort leende.
Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.
Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.
Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.
Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.
Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.
Jag ångrar inte köpet.
/J
Tycker att det har stor betydelse om bilen får en bekvämare och mer progressiv chassisättning. Dessutom automatiskt nivåreglering som bonus. Oslagbart med släp och varierande last.LarsL skrev:Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.Jjonas skrev:Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Ja men det beror ju på när de är tillverkade, jag jämför Model 3 LR tillverkad i Q2 2021 (18”) mot Model Y LR tillverkad i Q3 2021 (19”). Skulle jag jämföra mot min gamla Model 3 LR som var tillverkad i Q1 2020 (18”) skulle jag gissa att Model Yn är tystare eftersom min nya 3a är markant tystare än den gamla. Har hänt mycket senaste året verkar det som.kenjon skrev:Jag har både M3P och MYLR och tycker MYLR är betydligt tystare än M3P. Men det kan bero på olika däck.
Nu i Malmö med ett stopp på IKEA Hotell på vägen från Stockholm. Rekommenderas, väldigt fint och uppstyrt med service som på de fina hotellen, massor av snabba laddare utan kostnad.Frettoo skrev:Plats för det mesta
Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.
Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.
Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.
Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
km/h eller Wh/km?Frettoo skrev:Snittat 188 i varierat väder, mycket bra!
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.ducce916m skrev:Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Tycker Y är lite mer högljudd än min 3a jag fick i juni, det kommer t.ex. mer ljud bakifrån vilket gissningsvis är för att det är öppet till bagaget. Allt som allt är det inte någon stor skillnad tycker jag men ändå en skillnad.lav1 skrev:Man hör mycket olika bud kring buller/ljudnivån. Ni som har/har haft en Model 3 2021 och kört Model Y, vad är skillnaden? Märkbart?
Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
Provkörde en MY i veckan. En sak jag reagerade på var att den hade ett "pipande" ljud framifrån vid kraftigare acceleration eller regenerering. Har inte upplevt det lika tydligt när jag kört M3 förut. Kanske var ett måndagsexemplar, men ljudet lät lite som tinnitus och var inte så najs.Niklas Z skrev:Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.ducce916m skrev:Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
viewtopic.php?f=53&t=26467Hmpftfhdns skrev:Provkörde en MY i veckan. En sak jag reagerade på var att den hade ett "pipande" ljud framifrån vid kraftigare acceleration eller regenerering. Har inte upplevt det lika tydligt när jag kört M3 förut. Kanske var ett måndagsexemplar, men ljudet lät lite som tinnitus och var inte så najs.Niklas Z skrev:Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.ducce916m skrev:Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
OK, är det helt tyst/normalt ljud nu?dannemannen82 skrev:Min lät så också vid acceleration och regenererande bromsning under första 15-20 milen. Sen blev det betydligt tystare och numera sitter jag och myser i bilen. Tänker att det kanske var nåt som behövde slitas in på nåt sätt
Jaså, jag fick provköra nästa dag på MoS.jobe83 skrev:Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också!
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.