Angående tiden för acceleration, vad jag vet så har Tesla genom åren ständigt haft 0,2 sek skillnad om man jämfört 0-60 mph och 0-100 km/h, även på Model S och Model X. Att det nu helt plötsligt skulle bero på sämre batterier har jag lite svårt att se.
Om det är så att bilarna i Europa har sämre batterier så tror jag snarare att tiden vi ser för 0-100 är bättre än vad vi kommer se här i Europa.
Du vet att 60 mph är 96 km/h va?
Ja, visst är det inte mycket med 4 km/h i ytterligare acceleration men även om vi går tillbaka och kollar på Model S så har det ständigt skilt 0,2 sekunder mellan 0-60 mph och 0-100 km/h när Tesla redovisat siffrorna, även när de tillverkades på samma produktionslina i USA. När Model S P100D presenterades så tror jag tiderna var 3,1 sek för 0-60 och 3,3 sek för 0-100. Då var det däremot konstigt nog ingen diskussion om att Tesla skulle ha satt in sämre batterier i alla bilar som skickades till Europa.
Men du såg väl att man redovisar 460hk i EU och 510 i US? Vad är din poäng?
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 23 apr 2024 21:49
av Tellus
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Yepp, värdet på gamla 3P kan t o m öka, har ju både USS och spakar...
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]
Oroa er inte, videon är bara 3.31s
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]
Oroa er inte, videon är bara 3.31s
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Man kan mäta effekt på lite olika sätt (bla. hur länge den kan hållas).
Kan kanske vara en fördel att siffran officiellt här i Sverige/EU inte är så hög på pappret för att få ner kostnaden för försäkringar och annat.
Hoppas iaf. att kinaversionerna av nya M3P inte har sämre elektrisk drivlina än amerikanska nya M3P.
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]
Oroa er inte, videon är bara 3.31s
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Lås inte på effektsiffror.
Räkna med att det är batteriet som gränssätter effekt. Det är samma som senare M3P med LG.
M3P har vart momentbegränsad till X nm upp till cirka 80km/h där max effekt nåddes.
Tänk att bilen levererar en effektkurva som börjar på 0hk vid 0km/h och tex 500hk vid 80km/h. Vid 40 km/h levereras det bara 250hk, eftersom effekt är vrid x varv.
Vill man, kan man ta ut mer vridmoment vid lägre fart, då blir effektkurvan brantare och tex 250hk kanske nås redan vid 30km/h.
(Man skulle även kunna växla ned gamla motorn och tjäna effekt i lägre farter på samma sätt.)
När man når batteriets begränsning för att leverera ström kommer inte effekten öka mer, men det går få den att hålla i längre. Gamla P tappade kraften ordentligt över 80km/h. Den nya bakre motorn kommer säkerligen vara lite mer som Plaidmotorerna och orka hålla i kraften i högre fart.
Totalt kan alltså toppeffekten bli lägre men genomsnittetseffekten från 0-100 bli högre, då kortas tiden.
Hade såklart vart kul med mer, men kan de bara ha bootat effekttappet över 80km/h så är det okey. Det ska inte kännas som tryckslang från turbon poppar varje gång man passerar 80
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]
Oroa er inte, videon är bara 3.31s
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Man kan mäta effekt på lite olika sätt (bla. hur länge den kan hållas).
Kan kanske vara en fördel att siffran officiellt här i Sverige/EU inte är så hög på pappret för att få ner kostnaden för försäkringar och annat.
Hoppas iaf. att kinaversionerna av nya M3P inte har sämre elektrisk drivlina än amerikanska nya M3P.
Det är samma motorer, och sannolikt har man gått på LG-batteriet även i USA.
Jag är inne på vit/svart, röd/svart eller grå/vit.
Ett påslag på 60 k är riktigt bra mtp vad man får för pengarna. Jag hade nog räknat med ca 100 k i påslag.
Då tänkte vi i ungefär samma banor. Det stod mellan röd/svart, röd/vit och grå/vit för mig. Kände mig så ekvivalent mellan alla tre att det gick bli det billigaste
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]
Oroa er inte, videon är bara 3.31s
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Runt Teslas bilar cirkulerar så många olika effektsiffror att det är svårt att bedöma. Hade gamla verkligen 500+ hästar?
Är skillnad på vad motorerna kan leverera och vad batteriet kan få ur sig. Och dessutom påverkar hastigheten effekten eftersom bilen inte har flera växlar och elmotorn tappar effekt vid högre varv.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 24 apr 2024 07:10
av taliz
Jag är besviken faktiskt. Hade behövts ett nytt större batteri och 700+hk.
Mer eller mindre samma drivlina och effekt känns lamt.
Nu finns ju ioniq 5 N mfl. Visst kostar de mer, men går säkert att pruta en hel del på i en mkt snar framtid..
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 24 apr 2024 07:20
av OscarA
Lite inne på att byta min palladium till en M3P men är lite besviken på siffrorna. Får nog provköra en först!
Jag är besviken faktiskt. Hade behövts ett nytt större batteri och 700+hk.
Mer eller mindre samma drivlina och effekt känns lamt.
Nu finns ju ioniq 5 N mfl. Visst kostar de mer, men går säkert att pruta en hel del på i en mkt snar framtid..
Jag hade hoppats på +600 hk och och även lite ytterligare förbättrade prestanda- och räckviddssiffror. Samtidigt är priset väldigt konkurrenskraftigt och jag tycker att ”paketet” Tesla erbjuder är klart bättre än allt annat på marknaden.
Hyundaien är säkert bra men inte en bil jag går igång på.
Nu blir det intressant att kolla resultatet från provkörningar.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 24 apr 2024 07:43
av tesla newbie
Jason Cammisa verkar gilla den. Han tycker inte det finns någon anledning att köpa BMW M3 längre:
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.
Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.
Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 24 apr 2024 08:01
av dstr
Jag blir nyfiken på track package. Undrar om den även låser upp några hästar till? Samt inkluderar ludicrous-dekalen?
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.
Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.
Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Här i Norge så är faktiskt P ganska dyr jämfört med LR, 110.000 ca. Tidigare var det betydligt mindre skillnad. Model Y P och LR skiljer bara 40.000kr
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
För att accelerera fort i låga farter krävs inte gigantisk effekt. Hos motorstarka fordon begränsas accelerationen i låga farter ofta av grepp eller andra faktorer som inte har med motorn (eller motorerna) att göra.
Det mest tydliga exemplet på det är nog sportmotorcyklar. Idag har 1000 cc maskinerna runt 200 hk, men de är nästan inte alls snabbare 0-100 än vad de var för 30 år sedan. Det beror på att om alla 200 hk skulle skickas till drivhjulet i låg fart skulle det resultera i massivt hjulspinn, alternativt att framhjulet far upp i luften. Därför har en sådan motorcykel en utväxling som är extrem. Ofta kan de köra ända upp till 160 km/h på första växeln. Deras effekt kommer däremot till sin rätt vid acceleration i intervallet 100-200 km/h, som går nästan lika fort som 0-100 km/h. Hade det varit motorcykelns effekt som begränsade den hela vägen från start, skulle den ha behövt tre gånger så långt tid 100-200 som 0-100, även om vi bortser från luftmotståndet.
0-100 km/h är inte så bra mätare på motorprestanda, när vi talar om låga tider. Att kunna reglera effekten, så att greppet utnyttjas på bästa sätt, kan vara väl så viktigt. I det avseendet har eldrivna fordon med separata motorer fram och bak en fördel.