Sida 8 av 10

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 08 maj 2017 22:46
av jpetters
Som referens kan jag nämna att transportmyndigheten i Schweiz kommer fram till samma höga effekter. Min P90D har 568 kW i regbeviset. Min förra P85+ hade 350 kW.
Det är alltså inte bara Transportstyrelsen som är "kreativa".

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 09 maj 2017 07:38
av e5m1r
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 09 maj 2017 08:29
av vigge50
e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 09 maj 2017 08:49
av mati
Vi får hoppas att inte dröjer allt för länge tills Volvo lanserar en elbil med minst två motorer. Då kommer Transportstyrelsen på ett magiskt sätt revidera sina beräkningsmodeller för motoreffekten. Tveksamt dock om det kommer att påverka gamla bilar som redan är typgodkända och registrerade.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 09 maj 2017 10:09
av Svenssons
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.

https://biluppgifter.se/fordon/MUL187

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 09 maj 2017 10:38
av vigge50
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.

https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 21 maj 2017 17:12
av okjhum
vigge50 skrev:
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 21 maj 2017 17:34
av vigge50
okjhum skrev:
vigge50 skrev:
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Motorerna är inte seriekopplade, de styrs var för sig så man kan väll se de som parallellkopplade med olika styrning. I detta fallet är det däremot batteriet och växelriktaren som begränsar, de kan inte lämna ifrån sig så hög effekt som det skulle krävas för att båda motorerna ska belastas fullt.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 22 maj 2017 06:24
av okjhum
Det var ungefär så jag tänkte, om än lite luddigt. Min slutsats blir att det är omöjligt att få ut alla 284 hk ens i teorin, eftersom motorerna är parallellkopplade. Även förutom begränsningen från växelriktaren. Det borde väl gå att få fram argument för att påverka försäkringsbolagen?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 22 maj 2017 07:55
av Svenssons
Man borde bara behöva be försäkringsbolaget kolla på den av Tesla inskickad CoC:n istället för att kolla på av Transportstyrelsens påhittade registrerade siffra. CoC:n ska vara synlig för bolaget.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 11:21
av okjhum
CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta? :?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 11:53
av Svenssons
okjhum skrev:
CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta? :?
Certificate of Compliance ska gå att få ut från Transportstyrelsen. För mig ligger det som ett dokument under My Tesla eftersom min Delivery Experience Specialist tog ut det innan jag fick bilen levererad. Bråkade lite med Tesla om detta i och med att det även fanns andra felaktigheter i registreringen så som fel däckdimensioner och fel antal passagerarsäten. Tesla fixade antalet säten och däckdimensionen men kunde inte göra något åt effekten eftersom det var Transportstyrelsen som såg till att min bil på papperet har 772 hk.

Här är utdraget för min:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 18:25
av bylund
Certificate of Conformity om man ska vara noga.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 18:36
av 18650
okjhum skrev:
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 18:42
av bylund
18650 skrev:
okjhum skrev:
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 20:17
av Leo
För laddhybrider räknar man effekten på fossilmotorn + 53% x elmotorns effekt. Det kallas då system-effekt och är det som anges på olika ställen.

Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 20:43
av Bjelke
Hur ser det ut på en Fisker Karma?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 21:55
av bullen
Oavsett vad EU regler säger så använder försäkringsbolagen effektsiffran för att bedöma olycksrisken. Att bedöma den baserat på typ 70 kw på en MS är ju helt fel. Nästan lika fel som att ange maxeffekten på bägge motorerna ihop i en D el P modell.
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 15:54
av okjhum
bylund skrev:
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736
Ja just det ja, effekten, förstås! Fram med formelsamlingen - fortfarande lika spännande och mystisk som för 100 år sedan! :lol: P = U • I
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska? Så då är det väl jättefel att addera de två motorernas effekter, om de nu är att betraktas som parallellkopplade. Men det känns intuitivt ännu mera fel ... Inte blir bilen svagare med två motorer än en.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 18:57
av mati
okjhum skrev:
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska?
Tankevurpa. För det första så halveras spänningen vid seriekoppling, dvs varje förbrukare får halva spänningen. Men den summerade spänningen är oförändrad. Vid parallellkoppling får varje förbrukare bara halva strömmen. Men även här gäller att den totala strömmen är oförändrad. Det delas bara upp olika.
Teslas motorer är naturligtvis inte seriekopplade. Det enda jag kan komma på som seriekopplas är julgransbelysning och sånt.
Man skulle kunna säga att motorerna är parallelkopplade, men det stämmer inte heller riktigt, eftersom de kan styras var för sig helt oberoende av varandra. Oavsett så delar båda motorerna på det som batteriet kan leverera. Det är batteriet som är flaskhalsen.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 18:59
av bullen
Spänningen ändras inte när du parallellkopplar men strömmen dubblas och därmed effekten. MEN der förutsätter att bilen kan leverera dubbla strömmen vilket den inte rikrugt klarar. Dessutom är ju motorerna olika utväxlade så dom får full effekt vid olika hastighet. Alltså får du inte ut dubbla effekten med två motorer. Även om det elläramässigt stämmer i teorin.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 19:05
av mati
Vi menar samma sak, fast det låter inte så. ;) jag utgick ifrån att batteriet inte kan leverera dubbla strömmen, bara för att det finns två motorer.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 19:07
av bullen
Jodå. Vi svarade på samma inlägg Såg aldrig ditt utan svarade på det före. Nackdelen när man inte citerar

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 01 jun 2017 22:25
av okjhum
Tack för svar och tålamod. Ska försöka lära mig det där (igen...). Hellre tankevurpa än teslavurpa. :-)

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 11:14
av helix
Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703

Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.

Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?