Sida 74 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 10:13
av mati
Gustafsson skrev:mati skrev:Min bil anländer till min ÅF den 1 april. Typiskt. Först byggs den på en måndag och sen blir det ett aprilskämt.

Audi kör inte med torsdagar tydligen.
Nej, uppenbarligen är det bara måndagar som gäller.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 12:33
av Jeppe_E
mati skrev:Gustafsson skrev:mati skrev:Min bil anländer till min ÅF den 1 april. Typiskt. Först byggs den på en måndag och sen blir det ett aprilskämt.

Audi kör inte med torsdagar tydligen.
Nej, uppenbarligen är det bara måndagar som gäller.
Det förstår du väl, alla kan ju inte ha torsdagar. Hur hade det sett ut på transportstyrelsen? det hade blivit kaos... KAOS! Eller... vänta nu här... hmm..

Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 12:50
av Gustafsson
Jeppe_E skrev:mati skrev:Gustafsson skrev:mati skrev:Min bil anländer till min ÅF den 1 april. Typiskt. Först byggs den på en måndag och sen blir det ett aprilskämt.

Audi kör inte med torsdagar tydligen.
Nej, uppenbarligen är det bara måndagar som gäller.
Det förstår du väl, alla kan ju inte ha torsdagar. Hur hade det sett ut på transportstyrelsen? det hade blivit kaos... KAOS! Eller... vänta nu här... hmm..

Å andra sidan fick ju Mati ett måndagsexemplar av Tesla, så det kan vara lite komplicerat...
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 13:31
av helix
Audi verkar ha stött på problem med produktionen av E-tron på grund av batteribrist från LG Chem. Fabriken producerar bara hälften av den planerade volymen just nu med 150 bilar per dag istället för 300.
https://www.automobilwoche.de/article/2 ... HOE0lXgj5Y
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 13:34
av Geni87
Ajdå, problem i Polen alltså.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 14:44
av MangeT
Problem med polerna?
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 14:45
av Alfred
Upptäckte en rätt intressant sak när jag satt och kollade in
https://elbilstatistikk.no/ för att imponeras av mängden Model 3-leveranser i Norge denna månad.
En bit ner i topplistan framgår det tydligt att Audi fått upp rätt bra volym på leveranser av E-tron i Norge nu. I skrivande stund 560 st hittills i mars, vilket kan jämföras med 240 st Model X. Verkar som om den kommer konkurrera med Leaf och i3 om tredjeplatsen denna månad i Norge vilket ju får sägas vara imponerande med tanke på prislappen.
Säkert en initial kö av köpare att beta av, så kanske lugnar sig sen. Men värt att lägga märke till.
Sen är ju Model 3-leveranserna ett kapitel för sig. Blir intressant att se totala marknadsandelen för BEV i Norge när mars är över.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 14:47
av MangeT
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 15:06
av Geni87
Något som hade fastnat polacken tror jag.
Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 16:00
av taliz
MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 16:55
av Geni87
taliz skrev:MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.

Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 17:20
av Verdi
Geni87 skrev:taliz skrev:MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 18:15
av Geni87
Verdi skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Mm inte helt osannolikt, har tänkt samma tanke. Konsekvenserna av att åka omkring i en ladugård blir tydligare i en BEV.

Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 18:37
av mati
På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 18:57
av taliz
Verdi skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Det är väl precis tvärtom?

Många kör betydligt mer och hårdare, ”soppan” är ju nästan gratis...
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 20:12
av Geni87
mati skrev:På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
Japp så är det, men batterier är ju inte gratis så kan man komma lika långt med ett mindre batteri är ju inte det fel. Men det är ingen slump att många BEV:ar är SUV-liknande som du säger, det är en konsekvens av batteriets stora volym. Porsche Taycan och PS2 har ju löst takhöjden/knävinkeln i en lägre bil genom att inte placera några celler där baksätespassagerarnas fötter hamnar.

Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 20:23
av Verdi
mati skrev:På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
Jo, så är det ju. Polestar 2 och Porsche Taycan har löst det genom att inte ha ett jämntjockt batteripack i golvet.
BMW i3 har också jättehöga hjul. Har 20" på min nu på sommarhjulen. Är ingen stor bil...
Lite samma sak med Model S. Hjulen är ganska mycket högre än på t ex en 5-serie. Men ändå så blir sitthöjden inte jättehög.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 mar 2019 20:25
av Verdi
taliz skrev:Verdi skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Det är väl precis tvärtom?

Många kör betydligt mer och hårdare, ”soppan” är ju nästan gratis...
Både och. Jag kör ganska exakt lika mycket som jag alltid gjort. Dock kör jag antagligen lite lugnare. Man får ett annat lugn i kroppen i en elbil. Man behöver inte jaga de där höga varven för att få ut effekten.
Nackdelen är såklart att räckvidden blir sämre än den hade kunnat vara annars om bilen är högbyggd.
Re: Audi e-tron
Postat: 28 mar 2019 10:51
av vigge50
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Re: Audi e-tron
Postat: 28 mar 2019 10:52
av Verdi
Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat.

Re: Audi e-tron
Postat: 28 mar 2019 11:05
av vigge50
Verdi skrev:
Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat.

Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?
Re: Audi e-tron
Postat: 28 mar 2019 11:06
av mati
Hm, detta rimmar dåligt med att bilarna faktiskt levereras i den takt som Audi har lovat. En del (inklusive jag själv) får sina bilar till och med betydligt tidigare än vad som sades från början. Vi kollade just i förrgår och ingen av bilarna vi kunde se i systemet har blivit framflyttad eller så. Den utlovade produktionsveckan var än så länge oförändrad. Om nu uppgifterna stämmer är det uppenbarligen ingenting som påverkar leveranserna i nuläget.
Nu kan man ju såklart hävda att hälften av kunderna har avbokat sina beställda bilar (kom ihåg att e-tron är långsam som en snigel, ineffektiv som en ångmaskin, tråkig som en Prius och liten som en Fiat 500) och det är därför leveranserna ändå sker i tid. Men det är föga sannolikt. Här hos oss har det tvärtom tillkommit någon eller några beställningar.
Re: Audi e-tron
Postat: 28 mar 2019 11:12
av vigge50
mati skrev:Hm, detta rimmar dåligt med att bilarna faktiskt levereras i den takt som Audi har lovat. En del (inklusive jag själv) får sina bilar till och med betydligt tidigare än vad som sades från början. Vi kollade just i förrgår och ingen av bilarna vi kunde se i systemet har blivit framflyttad eller så. Den utlovade produktionsveckan var än så länge oförändrad. Om nu uppgifterna stämmer är det uppenbarligen ingenting som påverkar leveranserna i nuläget.
Nu kan man ju såklart hävda att hälften av kunderna har avbokat sina beställda bilar (kom ihåg att e-tron är långsam som en snigel, ineffektiv som en ångmaskin, tråkig som en Prius och liten som en Fiat 500) och det är därför leveranserna ändå sker i tid. Men det är föga sannolikt. Här hos oss har det tvärtom tillkommit någon eller några beställningar.
Mm, ska bli väldigt intressant att se försäljningsstatistik de kommande månaderna för eTron. I januari så levererades det 431 eTron i Europa och siffrorna för februari finns inte på den sidan jag följer, bör komma de kommande dagarna. Men som du säger, om flera fått sin leveranser framflyttade så låter det knappast som problem med produktion.
Re: Audi e-tron
Postat: 28 mar 2019 11:27
av mati
Januari- och februari-leveranserna kan man nog anta att det handlar om demo-bilar för bilhandlarna och så. Kundleveranserna har precis börjat.
Re: Audi e-tron
Postat: 28 mar 2019 12:49
av TiborBlomhall
Ånej, de kommer gå i konkurs!
Det är så folk sa om Tesla iaf när de hade produktionsproblem.
Tesla bygger förresten lika många Model 3 på två veckor som Audi planerar bygga per år.