kangru skrev:Nu har jag provkört e-tron i Uppsala idag: Bra bil, bra ihopskruvad, frunken är liten och förvånansvärt dålig kvalitet på material osv. Väldigt bra ljudbild och inget störande ljud ifrån vägen, inte heller i högre farter. Inte långsam men inte Tesla-snabb i 0-80. Mellan 90-170 är den snabbare än min 85D. Dvs den är växlad för bra respons i 80-200 och inte mellan 0-80 även om den är responsiv där också. MMI systemet suger svettiga kameler genom väldigt tunna sugrör, helt värdelöst. Förbrukningen/räckvidd verkar vara ungefär så dålig som man tror, dvs du kommer ungefär som en X60 eller X75. Det kombinerat med dagens dåliga laddnätverk och dåligt MMI så är det en dealbreaker för långresor. När Ionity kommer ut med fler laddare och framförallt fler på samma plats för att undvika risken för kö så blir det en annan diskussion. Fick inte riktigt Audis laneassist att funka så kan inte säga något om det. Bilen hade ingen re-gen påslagen och varesig jag eller Audisäljaren hittade hur det slogs på i MMI systemet, ville testa om buggen som Tesla-Björn har triggat som gör att lane-assists triggar att re-gen går tillbaka till 0 när den slås av är fixad eller ej (Dvs hur agila är Audi är på att fixa och trycka ut bugfixar) men kunde inte testa det.
Bilen känns mer som en A6 alltrack än en mindre SUV som det är, bilens proportioner lurar ögat och sen är stabiliteten bra i bilen så den får inte en SUV typ av gång.
På Operationell leasing verkar VW Finans erbjuda 45% restvärde vilket ger en leasing på ungefär 10k/månad ex moms för 36mån.
Hade jag varit på jakt efter en ny Audi så hade detta varit ett givet val i sitt prissegment. För mig var det kul att testa men inget som jag kommer fundera på att köpa.
Jag har pratat med Audi om deras hemsida och den beräkning som görs där för räckvidd och att man inte kan se vilka parametrar som används. Fick nu detta svar:
----------
Hejsan Per,
Nu har jag fått svar från våra produktspecialister angående dina frågor om nya Audi E-Tron. Anledningen till dröjsmålet är att vi väntar svar från fabriken på vad den exakta hastigheten för motorvägskörningen, så det får vi återkomma med när vi får svar därifrån, men svar på resterande frågor följer här nedan:
Kalkylatorn ger bara en generell indikation om vilka faktorer som påverkar räckvidden. Som van elbils-/Teslaförare är det naturligtvis faktorer som redan är kända för dig. Generellt så är värdena beräknade på högre snitthastigheter för både landsväg och motorväg än vad vi har i Sverige.
Begränsningen på hemsidan kommer lösa sig inom kort. Beskrivningarna för info knapparna är:
Körläge: Efter start befinner sig systemet alltid i läget AUTO, som ger en balans mellan prestanda bränsleförbrukning & räckvidd. Läget EFFICIENCY ställer in motorn, luftkonditioneringen och tillvalet adaptiv farthållare eller farthållaren på att använda mer effektiva grundinställningar vilket ger en längre räckvidd. Om ECO-parametern valts stängs luftkonditionering och värme av.
Körprofil: de tre körprofilerna ”Stad”, ”Landsvägskörning” eller ”Motorvägskörning” visar typiska användningsområden. Körprofilen Stad omfattar körning i stadsmiljö och kännetecknas av frekventa rekuperationsfaser till stillastående.
Förutom de frekventa inbromsningarna tar systemet även hänsyn till de typiska körhastigheterna mellan 0 och 50 km/h. Landsvägsprofilen täcker körning med en relativt konstant hastighet på 100 km/h och vid behov körning dr bilen klättrar i höjd. Motorvägskörning å andra sidan högre hastigheter, acceleration och omkörningar.
Audi e-tron är byggd för att klara både hög värme och sträng kyla, men vi har ännu inte några tester inom detta verktyg som gjorts av fabriken. När det kommer till batteritillgång är det precis som du skriver, att man i dagsläget redovisar full batterikapacitet, en del av batteriet topp respektive botten är begränsade ca 12% bortfaller. Detta är delvis för att bibehålla livslängden och en del av reserven. Audi e-trons batteri är också byggt för att klara full laddeffekt upp till 80%, vilket gör att det går snabbare att fylla än många elbilar på marknaden.
Vår egen än så länge begränsade erfarenhet är att förbrukningen har varit ca 25-26 kW/h vid körning till fjällen på snöigt väglag och ca -5 grader, men här påverkar givetvis däcksstorlek, takbox, hastighet, andel motorvägskörning, antal passagerare etc.
Flera oberoende tester är på gång och våra återförsäljare har nu fått hem sina bilar så vi rekommenderar dig att komma in och provköra Audi e-tron och bilda dig din egen uppfattning.
Här kan du även läsa mer om batteriets uppbyggnad m.m.
https://www.e-tron.audi/en
Vi hör av oss så fort vi får svar på frågan om motorvägskörning också, och ha en fin kväll!
Med vänliga hälsningar
XXXXXXXX
Audi Kundservice
---------------------
Om det stämmer att 12% av batteriet ligger som buffert så blir det 83,6kWh att använda vilket verkar stämma bra med vad som är testat av andra. Skulle det sedan stämma som dem säger att körning till fjällen ligger på 25-26kWh/100km så blir det strax över 30mils räckvidd, inte så mycket annorlunda i praktiken mot en S eller X med full packning (om det är motsvarande packning mm), dock ger ju problemet med laddning en helt annan totalupplevelse just nu tills Ionity har byggt ut Dvs det verkar som om Audi's egen uträknare är lite för pessimistisk vilket är lite spännande.