Sida 8 av 57

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Postat: 13 jul 2017 09:09
av blincoln
Oppfinnarn skrev:
blincoln skrev:
Jo, givetvis, att använda påslag på hastighetsbegräsningen är givetvis helt hypotetiskt. Men du har rätt, båda kommer förmodligen behövas.
Ang "moms på hastigheten", kan man lägga in positioninfo för alla fartkameror (verkar man kunna få från trafikverket) också, så får man också bötesbeloppen man behöver betala in efter resan ;-)
Ja, just, det är ju ett annat sätt att summera kostnaderna för en resa ;)

Jag försöker dock undvika ett nytt nationellt databasträsk (jfr laddning) så fartkameror i ABRP dröjer nog...

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Postat: 16 jul 2017 19:55
av mans71
Kan man på kartan märka en position, alternativt, i Google syntax ange kordinater till dit man vill navigera?

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Postat: 22 jul 2017 07:36
av Monark1954
Fri fart?
Nyfiken på vilken fart som används i beräkningarna när det saknas fartbegränsning.
Vad blir 120% av fri fart, ruskigt fort eller något annat?

Inser att när det ofta är 130 km/h eller fri fart har vi för hög % inmatat nere i Europa då vi använt 140 km/h men inte högre som målhastighet. 120% stämmer bra för oss i Sverige men inte på huvudvägar i Europa.
Syftet är ju att få energin att alltid räcka men inte slösa tid på laddning. Att vägarbeten och tät trafik gör att det är lite mer kvar i tanken gör inget men stämmer förutsättningarna och inmatat fart går hålla vill man ju nå fram.

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Postat: 22 jul 2017 07:39
av vigge50
Monark1954 skrev:
Fri fart?
Nyfiken på vilken fart som används i beräkningarna när det saknas fartbegränsning.
Vad blir 120% av fri fart, ruskigt fort eller något annat?

Inser att när det ofta är 130 km/h eller fri fart har vi för hög % inmatat nere i Europa då vi använt 140 km/h men inte högre som målhastighet. 120% stämmer bra för oss i Sverige men inte på huvudvägar i Europa.
Syftet är ju att få energin att alltid räcka men inte slösa tid på laddning. Att vägarbeten och tät trafik gör att det är lite mer kvar i tanken gör inget men stämmer förutsättningarna och inmatat fart går hålla vill man ju nå fram.
Om du klickar på en punkt på rutten kan du se vilken hastighet som den beräknar att du har där. När de är fri fart genom Tyskland så räknar den med 140 km/h så om du har 20% över så är det 168 km/h.

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Postat: 22 jul 2017 07:50
av Monark1954
Gick tillbaka till A Better Routplanner och skulle sänka min %.
Insåg varför vad man kan ha MAX HASTIGHET till. Sänkte den till de 140 km/h vi valt och nu har vi ju kvar rätt beräkning för 120 km/h vägar och lägre. Ruttade om och vipps blev resultatet annorlunda. Super, nu för vi vidare i Europa och utnyttjar programmet bättre.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 29 jul 2017 12:29
av blincoln
Efter morgonens Model 3-specar så har jag nu lagt in preliminära Model 3or i ABRP. Enligt diverse siffror på estimat för long range så verkar den väldigt lik en klassisk Model S85 i range, och därför har jag matchat körsträckorna för normal svensk motorvägskörning. Long-range-batteriet motsvarar då en Model S70 (67 kWh tillgängligt) och en referensförbrukning på 180 kWh/km i 110 km/h.

Standard Range-varianten är bara skalad enligt EPA-range, d.v.s har en användbar batterikapacitet på 48 kWh.

Testa gärna och föreslå förbättringar!

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 29 jul 2017 12:53
av Remuz
Hur gjorde du med suc? Snålbatteriet verkar trögt att ladda, betydligt segare än S60

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 29 jul 2017 13:06
av blincoln
Än så länge är det ett rent 50 kWh-batteri, utan gömd kapacitet (á la S60 som var 75). Så då går det trögt att ladda i toppen. Finns det någon info om det? Jag ser att Long Range väger drygt 100 kg mer så det är i alla fall inte samma batteri i båda varianterna.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 29 jul 2017 16:19
av blincoln
Jag var nog pessimistisk vad gäller range, Long Range har 310 miles EPA, vilket placerar den någonstans mellan en MS90 och MS100 (inte MS85 som jag först felaktigt jämförde med). Nu stämmer det ganska bra med 165 Wh/km och 71 kWh användbar kapacitet (75 kWh batteri) för Long Range och 51 kWh för Standard.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 30 jul 2017 00:51
av Monark1954
Slutat välja nästa SC med Teslas navigator.
Med motorväg sen några mil längs långsamma vägar till ett boende. När man dagen efter startar och ser hur långt man når med Teslas urval av SC blir man gravt lurad.
Efter boende i Nice valde jag en SC utan att konsultera ABRP. Skulle komma fram med många % marginal. Slutade med att de sista 4 milen slipstrimade vi en långtradare för att komma fram. Vi nådde SC med 0%. Kollade SC efter SC längs vägen mot Paris. Vid start efter laddning eller boende så är prognosen kvar vi ankomst 10-20% för hög i Tesla. Det visar givetvis rätt när man passerat den SC man hoppat över och inser att detta går inte.
Nu har jag finputsat siffrorna i ABRP och den får styra val av alla SC.
Därefter väljer jag i Teslas navigator en SC som ABRP beräknat att vi kan nå.
Tror jag hade 25 km på medelberäkning av förbrukning. Om det nu är den siffran som används av Teslas navigator.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 30 jul 2017 21:34
av Simon
Kan man använda ABRP för att ta reda på batteridegradering i sin bil?
Jag använde den idag och följde med förbrukningen i bilen. State of charge låg ca 1 procentenhet lägre än beräknat efter en tids åkning. Över lag följde jag hastighetsbegränsningen slaviskt, och begränsades inte själv av trafiken heller. Idag var det dock i princip optimala förhållanden för att spara energi – måttlig vind, molnigt och ca 20°. Hade det varit vinter- eller högsommarväder hade ju förbrukningen varit betydligt högre.
Tar programmet hänsyn till dagens väder (med data från någon vädertjänst typ)? Eller bör jag justera någon parameter för att inte få glädjesiffror om min förbrukning någon annan dag?
Jag kör en 85:a från 2014 som jag köpt begagnad, så jag vet inte om batterikapaciteten varit högre förr i tiden.

PS. Glömde säga att jag älskar programmet och vill ge allt beröm till dess programmerare! :!:

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 30 jul 2017 22:09
av blincoln
Generellt så bestäms din förbruking av inställningen "Reference consumption" och tanken är att du kan skruva på den själv efter körstil, bilens egenskaper (fetefälgar t.ex) och kanske säsong. Den sätts till något rimligt när du väljer bilmodell. 1% fel är inte mycket när du väl kör.

Däremot funderade jag precis på samma sak när jag körde långt idag. Om man jämför hur många % fel det blir i planeringen med vad Teslan rapporterar i Wh/km så borde man kunna räkna fram en degradering. I mitt fall noterar jag att bilens Wh/km stämmer väl med vad ABRP tycker, men att kvarvarande % i bilen i alla fall är lägre än ABRPs plan. Så jag antar att det betyder att t.ex 90% SoC är mindre i kWh än vad ABRP tror.

Men det är kanske lättare att ladda fullt och kolla typical range...

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 30 jul 2017 22:14
av Simon
Jag har ibland satt modellen till 75 eller 75D för att simulera degraderingen. Får testa det vid någon annan långtur.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 17 aug 2017 13:40
av blincoln
Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. Det funkar i alla mina icke-bil-browsrar, och jag har inte ändrat något i koden. Funkar det för någon annan?

(Kan ju vara Google som ändrat sitt maps-API på något sätt som Teslas browser inte stödjer, argh för att debugga det...)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 18 aug 2017 21:56
av Simon
blincoln skrev:
Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. … Funkar det för någon annan?
Jag känner igen att den blå linjen som ska visa planerad rutt inte längre syns i bilen.
Tråkigt. :(

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 19 aug 2017 16:26
av blincoln
Simon skrev:
blincoln skrev:
Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. … Funkar det för någon annan?
Jag känner igen att den blå linjen som ska visa planerad rutt inte längre syns i bilen.
Tråkigt. :(
Samma sak gäller för demot på Googles API-dokumentation, så något har hänt. Jag har skickat in en bugrapport till Google i alla fall (där lär det ju finnas en och annan Tesla...)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 20 aug 2017 20:57
av Lunna
Grymt jobbat, fungerar riktigt bra och använder ofta, tom min mor använder den :D

Har för mig detta har efterfrågats tidigare, men en funktion att kunna spara resor hade varit guld.
Har en längre Europatrip på g som jag vill planera in men samtidigt kunna använda ABRP för kortare resor utan att behöva göra om allt varje gång.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 21 aug 2017 19:22
av blincoln
OK då, fast jag är usel på CSS-UIn; nu har jag lagt in ett första försök att spara rutter. Prova och se vad ni tycker!

(Den sparar alltså alla inställningar. Det går även bra att ha respunkter som är "My Position" d.v.s tomt fält, så härifrån-och-hem funkar.)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 06:48
av Remuz
Har testat lite nu och det funkar finfint

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 07:03
av Kalle
Efter att ha lekt runt lite med de olika model 3 versionerna börjar jag fundera på om jag skulle ta och beställa standard batteriet och lägga pengarna på autopilot i stället. Standardbatteriet kommer ju ganska långt trots allt.

Grymt bra sida för att få en överblick över de orlika alternativen :)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 07:08
av chaffis75
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 och helt ärligt blir de inte så stor skillnad med stora och lilla batteriet i total tid, om man säger såhär, de timmar man sparar kostar väldigt mycket per timme.
Där är ett ställe på resan från Rostock ner förbi Berlin som är problem just nu (man får sänka hastigheten med lilla batterier till 110) men där håller men redan på att bygga en ny SuC en bit söder om Berlin på 9an så även den biten löser sig :)

Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 09:21
av samuelsu
chaffis75 skrev:
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 ...
Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D
+1

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 11:04
av snowtroll
samuelsu skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 ...
Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D
+1
Samma här!

Åter stort tack för denna emminenta insats att skapa detta verktyg... ett Routeplan-rarnas Gerber ;)

Så ...dammar man in checkboxen på ChaDemo och ser plötsligt att Longrange batteriet som jag var så nödig på inte alls är i samma behov längre trots fjällresebehov mm :geek: :P
Nu vill ju min bättre hälft ha Longrange i alla fall så... men som sagt
ett STORT tack som ger allt ett nytt perspektiv!

För att vara helt ärlig så gör man nog de flesta milen kring sin egen by/stad.

Mvh

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 11:12
av jonasl
Klart intressant. Min vanligaste (4-5 ggr år t.o.r) resa kan jag köra med ett laddstopp med standard range Model 3, med long range blir det utan stopp.

De andra längre resorna jag brukar göra gör det däremot ingen direkt skillnad på med större batteri. 10-15 minuter kortare laddtid ibland, men 20 eller 30 minuter spelar verkligen ingen roll om man ändå stannat.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 15:37
av themax
Kalle skrev:
Efter att ha lekt runt lite med de olika model 3 versionerna börjar jag fundera på om jag skulle ta och beställa standard batteriet och lägga pengarna på autopilot i stället.
Jag har också testat och kommit till slutsatsen att det stora batteriet ändå ligger väldigt högt upp på min prioriteringslista. Vi kör nästan ingen ”vardagstrafik”, utan bara långresor över helgen. Och med över 3500 mil per år i delvis oupptäckta SuC-områden så skulle det bli mer än lovligt spännande ibland. Men skulle det till 2019 (som jag tror det dröjer till innan jag ser trean hemma i garaget) börja dyka upp många nya SuC kommer jag också prioritera ner batteristorleken.