Sida 78 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2019 18:01
av Bjelke
taliz skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Om ni säljer eGolfen så behöver ju inte den totala mängden eldrivna mil minska. Tvärtom. Den som köper den kanske kör mer än din fru? Då blir det ändå en miljövinst ur ett nationellt och globalt perspektiv.
Hon har kört 3000 mil på ett år i e-Golfen. Det är väl inte så lite. Och som sagt, hon tycker/tyckte ju om den. Och hon tog idag som självklart e-Golfen till jobbet, trots att låne-Q2:an står här hemma. Sååå bra kan den alltså inte vara. Jag hade ju tagit den bilen jag tycker bäst om. Som sagt, det är så irrationellt att jag hoppas att det går över av sig självt. Man har väl förstått att allt inte går att förklara med logik.
Q2an kanske behöver tankas? :D
:lol: skulle fanimej kunna vara så ju.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2019 18:16
av Leo
Slanga den på 20L bensin och fråga vad den dragit. Kör i 3,2kg i däcken så den blir stötig. Kläm fast något i en rutlist så en ruta inte stänger helt och låter lite.

Ta till det tunga artilleriet och säg att din vackra fru ser ju så lång och slank ut bredvid den låga/smala e-Golfen. Att e-Golfens färg matchar hennes ögon eller något annat smicker som skulle kunna funka :P

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2019 18:41
av Geni87
Oykkh47 skrev:
Varför vill man bara sälja den i kina?
Flera rimliga anledningar har redan nämnts men dessutom verkar ju Q2 e-tron bygga på en utgående plattform (MQB). Den kanske inte bedöms bli konkurrenskraftig här. Dessutom vill man förmodligen anpassa fabrikerna i Europa till de nya elbilsplattformarna, då passar det nog illa att någon bastard kommer in och stör här. Att exportera från Kina kan man ju iofs göra men då lär lönsamheten bli lidande med tanke på frakter och tullar med mera.

Q4 e-tron lär bli en mycket bättre bil. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2019 18:41
av Smutt
Testa med att folk som varit på macken luktar illa

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:21
av Legato
E-tron får EPA rating på under 33 mil. Ca 3 mil sämre än Standard Range Model 3.

https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-t ... ge-epa-us/

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:24
av Verdi
Legato skrev:
E-tron får EPA rating på under 33 mil. Ca 3 mil sämre än Standard Range Model 3.

https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-t ... ge-epa-us/
Praktisk räckvidd på sommaren alltså runt 25 mil. På vintern knappa 20... Ja jag vet inte.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:27
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:
E-tron får EPA rating på under 33 mil. Ca 3 mil sämre än Standard Range Model 3.

https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-t ... ge-epa-us/
Praktisk räckvidd på sommaren alltså runt 25 mil. På vintern knappa 20... Ja jag vet inte.
Mmm som en X60 ungefär. Känns lite väl extremt dock, riktigt så dålig räckvidd undrar jag om det verkligen kan vara.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:29
av Limokungen
Verdi skrev:
Legato skrev:
E-tron får EPA rating på under 33 mil. Ca 3 mil sämre än Standard Range Model 3.

https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-t ... ge-epa-us/
Praktisk räckvidd på sommaren alltså runt 25 mil. På vintern knappa 20... Ja jag vet inte.

Tesla Björn kom väl 33mil med vinterväglag?!

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:29
av HelectriC
Verdi skrev:
Legato skrev:
E-tron får EPA rating på under 33 mil. Ca 3 mil sämre än Standard Range Model 3.

https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-t ... ge-epa-us/
Praktisk räckvidd på sommaren alltså runt 25 mil. På vintern knappa 20... Ja jag vet inte.
Ja, det är ju inte sjukt imponerande direkt. Audi som häcklade Tesla och sa att dom minsann skulle bygga en elbil som var värdig autobahn. Ok, vad blev det? Dyrt, kort räckvidd och långsam acceleration. Tja, jag tycker nog dom kunde ansträngt sig lite mer. Men jag ska ge dom att dom var först med kameraspeglar på produktionsbilar, det är ju kul ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:32
av Verdi
Limokungen skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
E-tron får EPA rating på under 33 mil. Ca 3 mil sämre än Standard Range Model 3.

https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-t ... ge-epa-us/
Praktisk räckvidd på sommaren alltså runt 25 mil. På vintern knappa 20... Ja jag vet inte.

Tesla Björn kom väl 33mil med vinterväglag?!
Min bedömning var utifrån EPA siffran. Den verkar väldigt låg.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:36
av Surfaren
Men EPA är väl en bit närmare verkligheten än WLTP ändå?

Re: Audi e-tron

Postat: 04 apr 2019 19:50
av jpetters
Såg min första etron live idag på autobahn mellan München och Bregenz. Rätt ruggigt väder med ca 0 grader och snöblandat regn. Inte låg han och mosade på i vänsterfilen som de andra tysksuvarna. Med tanke på väglaget så var en viss försiktighet att rekommendera, men han smög lite väl mycket mellan lastbilarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 apr 2019 19:05
av Legato
jpetters skrev:
Såg min första etron live idag på autobahn mellan München och Bregenz. Rätt ruggigt väder med ca 0 grader och snöblandat regn. Inte låg han och mosade på i vänsterfilen som de andra tysksuvarna. Med tanke på väglaget så var en viss försiktighet att rekommendera, men han smög lite väl mycket mellan lastbilarna. Bild
Idag var det min tur att se en live för första gången. Hemma på Tyresö dessutom. Tyskreggad. Blev positivt överraskad, tyckte den var snyggare i verkligheten än på bild. Tycker nog faktiskt utsidan är snyggare än X (sen blir ju SUVar aldrig riktigt snygga, men men).

Re: Audi e-tron

Postat: 07 apr 2019 15:09
av Zalman3
Audi e-tron har visst lite problem.

Enkelte Audi e-tron tåler ikke lading i mer enn 12 timer: Går «bananas» med feilmeldinger
https://www.tek.no/artikler/enkelte-aud ... ger/462405

Re: Audi e-tron

Postat: 07 apr 2019 15:16
av Walker
Zalman3 skrev:
Audi e-tron har visst lite problem.

Enkelte Audi e-tron tåler ikke lading i mer enn 12 timer: Går «bananas» med feilmeldinger
https://www.tek.no/artikler/enkelte-aud ... ger/462405
...konstigt. VW/audi som är så vassa på bilar. Inte sådana nollor som uppkomlingen Tesla. Att göra en fungerande elbil - hur svårt kan det vara? (OBS! Varning för ironi!!)
Ja, jag VET, Tesla är inga felfria bilar. Men det finns inga sådana och min Tesla är överlägset den bästa bil jag kört!

Re: Audi e-tron

Postat: 07 apr 2019 15:40
av frippan
Chefens Audi var inne för uppdatering i veckan för problemet med laddningen. De verkar ha koll på vad felet var men inget de kunde fixa OTA

Audi e-tron

Postat: 07 apr 2019 22:13
av taliz
"– Nå lyser det lamper som sier at det er feil på batteriet, feil på bilens ledningsnett, feil på motoren, feil på quattro-systemet og at man skal skru av tenningen og parkere bilen på et trygt sted. Audi råder meg altså til å ignorere varsellampene og kjøre videre"

Ja det känns väl tveksamt om man vill ut på nån längre tur med sånna felmeddelanden.

"Bilen hans lot seg imidlertid ikke starte før etter mer enn 20 minutter. "

Hur länge tar reboot på tesla?

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 00:14
av Gustafsson
Oops, vi får censurera den här tråden för Mati...

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 00:36
av Delta
Vi kan vara överens om att det är bra med konkurrens. Ett ord man aldrig ska använda är just aldrig.
Ex. Jag ska aldrig mera ha en Tesla. På mig verkar det som att Tesla är den bilen som haft de bästa lösningarna. Att man sedan som ägare kan ha en bunke otur och man kanske finner att Tesla inte i alla lägen har de bästa detaljlösningarna, men totalt sett är Tesla på väg att nå marknadsdominans. Varför har de etablerade aktörerna tillåtit detta? Verkar som Hyndai/Kia ligger bäst till att konkurrera. WW/Audi och Jaguar får kämpa hårdare.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 08:40
av HelectriC
Delta skrev:
Vi kan vara överens om att det är bra med konkurrens. Ett ord man aldrig ska använda är just aldrig.
Ex. Jag ska aldrig mera ha en Tesla. På mig verkar det som att Tesla är den bilen som haft de bästa lösningarna. Att man sedan som ägare kan ha en bunke otur och man kanske finner att Tesla inte i alla lägen har de bästa detaljlösningarna, men totalt sett är Tesla på väg att nå marknadsdominans. Varför har de etablerade aktörerna tillåtit detta? Verkar som Hyndai/Kia ligger bäst till att konkurrera. WW/Audi och Jaguar får kämpa hårdare.
eftersom de aldrig trodde Tesla skulle lyckas.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 10:31
av Zalman3
Laddpriser hos Audi.
Kan kosta 199,00 SEK / månad, plus DC-laddning ²
(<= 50kW)8,10 SEK/kWh.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 10:36
av Remuz
Zalman3 skrev:
Laddpriser hos Audi.
Kan kosta 199,00 SEK / månad, plus DC-laddning ²
(<= 50kW)8,10 SEK/kWh.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Varför vill jag betala en massa för att sedan få betala superhöga priser för laddning?

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 10:42
av Zalman3
Remuz skrev:
Zalman3 skrev:
Laddpriser hos Audi.
Kan kosta 199,00 SEK / månad, plus DC-laddning ²
(<= 50kW)8,10 SEK/kWh.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Varför vill jag betala en massa för att sedan få betala superhöga priser för laddning?

Smidigt med ett kort på drygt 90 000 laddningsstationer.

"Res över nationsgränser med ett enda kontrakt
Ladda din Audi på en av drygt 90 000 laddningsstationer i 16 länder i Europa. Oavsett om du är i stadskärnan eller på motorvägen så kan du med e-tron Charging Service ladda snabbt och bekvämt. Utnyttja det stadigt växande nätverket av stationer med High Power Charging (HPC) för snabb och pålitlig laddning. Du kan också ladda din Audi e-tron i andra europeiska länder till lokala priser utan extra avgifter"

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 10:43
av Surfaren
3,50 SEK / kWh hos Ionity låter något mer rimligt.

De där månadspriserna (som 199 kr/mån) kommer tydligen även med en bindningstid på 12 månader.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 10:51
av Mickep
När det gäller laddning har jag följande rangordning;
1) Gratis (ja, det finns ingen lunch som är gratis, någon betalar och kommer för eller senare att hamna i ens knä)
2) debitering vid kWh. (incitamentet är att få så snabb laddning som möjligt; man kan även ta högre betalt då det upplevs sm högre kvalitet hos kunderna.
3) debitering i tid. (incitamentet är att ladda så Lååååmggggsaaammmt som möjligt).

ionity verkar ha rätt inställning. men kom igen audi. bindningstid och betala även fast man inte utnyttjar det. Gillar det inte alls.
Det borde vara i allas intressen att vi får en konsensus vad som är en rimlig debitering så man får bort ockerpriser.