Sida 79 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 12:21
av Bod
Nu ha Lasse Swärd började sprida myter i Teknikens Värld
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare- ... lang-sikt/

Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 12:28
av taliz
Bod skrev:
Nu ha Lasse Swärd började sprida myter i Teknikens Värld
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare- ... lang-sikt/
Jag tror iofs han har rätt om Kona osv.
Att betala närmare dubbla priset för den eldrivna är väääldigt tveksamt om det kommer löna sig på sikt.

En etron har väl inte riktigt samma problem, kostar ju inte dubbla mot en Q7, och den är ju ingen budgetbil.
Men lite påverkar det säkert att man kan få en fossilbil från samma tillverkare med så gott som samma features betydligt billigare.
Det ingår nog i tillverkarens plan också..

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 15:03
av Zalman3
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 15:12
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 15:16
av Geni87
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.
Extraluckan på höger sida innehåller väl dock bara en Typ2-ingång? Fortfarande ett vettigt tillval dock, kan göra det smidigare vid parkering i garage osv.

Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 15:18
av taliz
Med tanke på att de ansåg att det kunde vara användbart med flera laddportar kan man ju tycka de borde insett att inte båda borde placeras på sidan utan en fram eller bak...

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 15:18
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Nej, det var väl vad Björn kom fram till också. Skum placering, precis som att designteamet inte har koppling till verkligheten. Eller så är den utformad strikt efter de stationer där man laddar från sidan. Men det är ju lite knepigt att begränsa det så.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 apr 2019 15:18
av gellerstam
Geni87 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.

På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.
Extraluckan på höger sida innehåller väl dock bara en Typ2-ingång? Fortfarande ett vettigt tillval dock, kan göra det smidigare vid parkering i garage osv.
Rätt! Endast Typ2 i höger lucka.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 12:01
av Laban


Enligt TE så har Audi medvetet sänkt EPA räckvidden för att se till att den uppnås även under lite sämre förhållanden. Det ligger också i linje med den räckvidd Björn Nyland fick i sitt test av e-Tron. Dvs, EPA räckvidden går att uppnå även vintertid vid "normal" körning.

Personligen gillar jag detta, man anger en räckvidd som går att uppnå utan att behöva ställa upp laddningen till 100% eller köra 90 km/h utan AC.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 12:13
av kallekula
Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 14:21
av Verdi
kallekula skrev:
Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Ja för det är ju "normalt"? :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 14:27
av taliz
Lol ja det kanske är så Audi får göra när de inte kan matcha.
”Men det är mer verklighetstroget!!!”

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 14:41
av Jeppe_E
kallekula skrev:
Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Hur långt kommer en MX75D i dessa förhållanden? Kortare än 381 km är ju falsk marknadsföring. :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 14:49
av kallekula
Poängen var att det finns standardiserade körcykler (vissa kisskassa, andra bara dåliga) av en anledning: Att man ska kunna jämföra olika bilar.

Ska vi börja med räckvidd "200 konservativa km" eller "200 glädje-km" så blir det ju helt hopplöst.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 14:51
av taliz
Kan också vara så att de helt enkelt inte vill få för många orders i USA.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 16:04
av Geni87
taliz skrev:
Kan också vara så att de helt enkelt inte vill få för många orders i USA.
Den har vi aldrig hört förr. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 16:41
av mati
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 16:55
av ellerstrom
mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg
Grattis till bilen mati! Och kul att du är nöjd, vilket jag innerligt hoppas att du (och frugan) förblir. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 16:56
av Verdi
mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg

Grattis! Är faktiskt lite avundsjuk nu. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 16:58
av OfarligTesla
mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg
Fin bil, bästa färgen valde du också :).

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 17:03
av mati
Tack. Jag vågar inte skriva för mycket positivt för att inte återigen hamna alltför långt utanför den fredade åsiktskorridoren, det är ju trots allt ett Tesla-forum. Men för he*e alltså vilken grandios och kunglig bil. Fortsätter de bara såhär så ser det inte så kolsvart ut för den tyska bilindustrin som somliga tror.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 17:05
av Surfaren
Grattis och med förhoppning om att bilen håller måttet över tid och att ni båda får vara nöjda med den. (Och jag hoppas att den där ICE-Q2:an snart är bortglömd...)

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 17:09
av mati
Jodå, det blir bra.
Q2:an var tydligen någon form av semesterflirt, precis som jag hoppades. Inte bortglömd, men verkligheten kom nog ikapp.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 17:19
av taliz
Kul! Skall bli spännande att följa.
Glöm inte koppla ur laddaren innan 12 timmar(eller vad det nu var) bara. Eller är det löst nu?

Re: Audi e-tron

Postat: 09 apr 2019 17:52
av Mr S
taliz skrev:
Kul! Skall bli spännande att följa.
Glöm inte koppla ur laddaren innan 12 timmar(eller vad det nu var) bara. Eller är det löst nu?
Det verkar vara ett Norskt problem med deras IT elnät och Audis laddare. Sverige har TN-NÄT och nästan hela övriga Europa. Så problemet verkar inte drabba oss. Jag hade en etron hemma och den stod inkopplad i mer än 12 timmar.

Hur vida det är löst eller inte för norrmännen vet jag inte.