Re: Audi e-tron
Postat: 08 apr 2019 12:21
Nu ha Lasse Swärd började sprida myter i Teknikens Värld
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare- ... lang-sikt/
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare- ... lang-sikt/
Jag tror iofs han har rätt om Kona osv.Bod skrev:Nu ha Lasse Swärd började sprida myter i Teknikens Värld
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare- ... lang-sikt/
Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.Zalman3 skrev:Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.
På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Extraluckan på höger sida innehåller väl dock bara en Typ2-ingång? Fortfarande ett vettigt tillval dock, kan göra det smidigare vid parkering i garage osv.Hertsh skrev:Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.Zalman3 skrev:Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.
På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Nej, det var väl vad Björn kom fram till också. Skum placering, precis som att designteamet inte har koppling till verkligheten. Eller så är den utformad strikt efter de stationer där man laddar från sidan. Men det är ju lite knepigt att begränsa det så.Zalman3 skrev:Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.
På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Rätt! Endast Typ2 i höger lucka.Geni87 skrev:Extraluckan på höger sida innehåller väl dock bara en Typ2-ingång? Fortfarande ett vettigt tillval dock, kan göra det smidigare vid parkering i garage osv.Hertsh skrev:Ja korta kablar är riktigt illa men tyvärr vanliga. Märker jag av på min BMW i3S också. Fördelen med e-tron är att den har (extrautrustning) laddlucka på båda sidorna vilket är väldigt smidigt när laddaren ibland står mer åt sidan än rakt framför parkeringsluckan.Zalman3 skrev:Placeringen av Audis laddlucka är inte bra. Man når inte dit med laddkabeln ibland.
På flere ladestasjoner må Audi E-Tron dobbelparkere for å lade
Kablene er ikke lange nok til å nå frem til bilens ladeluke.
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-lad ... ade/462219
Ja för det är ju "normalt"?kallekula skrev:Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Hur långt kommer en MX75D i dessa förhållanden? Kortare än 381 km är ju falsk marknadsföring.kallekula skrev:Då utgår jag från att räckvidd stämmer i -30C, motvind och 130 km/h. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Den har vi aldrig hört förr.taliz skrev:Kan också vara så att de helt enkelt inte vill få för många orders i USA.
Grattis till bilen mati! Och kul att du är nöjd, vilket jag innerligt hoppas att du (och frugan) förblir.mati skrev:Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
mati skrev:Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
Fin bil, bästa färgen valde du ocksåmati skrev:Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
Det verkar vara ett Norskt problem med deras IT elnät och Audis laddare. Sverige har TN-NÄT och nästan hela övriga Europa. Så problemet verkar inte drabba oss. Jag hade en etron hemma och den stod inkopplad i mer än 12 timmar.taliz skrev:Kul! Skall bli spännande att följa.
Glöm inte koppla ur laddaren innan 12 timmar(eller vad det nu var) bara. Eller är det löst nu?