Sida 79 av 83

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 okt 2023 08:35
av HelectriC
Force-Walker skrev: 20 okt 2023 09:41
Innodrive som man köper via FOD, skiljer sig lite från fabriksinnodrive.

Se denna posten:
https://www.taycanforum.com/forum/threa ... post-53901

Min bil har ACC och ALK (Active lane keeping), porschesäljaren visste inte om tidigare ägaren hade köpt ALK via FOD det eller om det var en bugg som gjorde att jag hade det. Men det funkar fortfarande för mig.

Tycker ALK funkar bra, ungefär lika bra som Volvos pilot assist som jag var mycket nöjd med (XC60 -18).
Enda jag inte gillar är att på volvos var det mycket smidigt att stänga av pilot assist. Bara trycka på rattknappen åt vänster (om jag minns rätt). På Taycan måste man in i menyn till vänster om hastighetsmätaren och trycka av att den inte skall ha på det när man kör med farthållaren.
Men jag kör alltid med det ändå, men var som sagt skönt att kunna stänga av det snabbt när man körde Volvo.
Du kan även stänga av under ”bil” och ”assistans” (har jag för mig det heter), klicka bort i rutan. På stora skärmen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 27 okt 2023 21:01
av HelectriC
Det är lite intressant med fake ”motorljud” på elbil. I BMW i4 avskyr jag det, låter så artificiellt att det bare inte funkar. Samma med Jaguar i-pace, låter bara konstigt. Men i Taycan har Porsche på något sätt klarat att faktiskt få till det riktigt bra. Jag har försökt analysera varför det är så och min analys ger tre viktiga argument. Dels så kommer ljudet bakifrån, där man förväntar att motorljud/avgasljud ska komma från (1). I BMWn kommer det överallt ifrån och då blir det onaturligt. Sen har Porsche lyckats få till ett ljud som låter elektriskt, men ändå påminner om Porsches boxer-6a på nåt finurligt sätt, det bubblar liksom (2). I BMW har Hans Zimmer bara gått helt bonkers på rymdljud, not amusing. Sen låter Taycan ganska kul på utsidan (3), maffigt, inte bara ett sånt könlöst fotgängar-varningsljud, som de flesta övriga elbilar har. Även etron GT verkar ha ett sådant maffigt ljud på utsidan, jag vet dock inte hur den låter på insidan.

Det var min lilla analys så här på fredagskväll efter en öl :D
PS. Jag orkar inte köra med ljudet på om jag kör mer än 15min, då stänger jag av det 8-)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 07:54
av ObscureEconomist
Tyckte ljudet som fanns i i4an när bilen släpptes ändå var ganska okej, lite fake men samtidigt lite realistiskt. Det nya som det byttes ut till i en uppdatering är däremot hemskt

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 08:02
av HelectriC
ObscureEconomist skrev: 28 okt 2023 07:54
Tyckte ljudet som fanns i i4an när bilen släpptes ändå var ganska okej, lite fake men samtidigt lite realistiskt. Det nya som det byttes ut till i en uppdatering är däremot hemskt
håller med! men tycker du inte det är lite konstigt i i4 när ljudet kommer från alla högtalare och inte bara bak? Det stör jag mig på efter att jag upplevt hur det blir när det bara kommer bakifrån, för att härma vanligt avgasljud.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 08:13
av HelectriC
något jag verkligen saknar i Taycan är BMWs iDrive-hjul. Det är så sjukt smidigt och lätt att navigera runt i systemet med hjulet istället för att fippla på touchskrämarna! Mycket mer trafiksäkert. Allt på touch är verkligen ett minus.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 08:18
av Niklas Z
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:13
något jag verkligen saknar i Taycan är BMWs iDrive-hjul. Det är så sjukt smidigt och lätt att navigera runt i systemet med hjulet istället för att fippla på touchskrämarna! Mycket mer trafiksäkert. Allt på touch är verkligen ett minus.
Jag som kört BMW i många år (haft iDrive-utrustade BMW sedan 2006) saknar också hjulet. När jag justerat in stol och ratt för en bekväm sittposition i Teslan hamnar en del av skärmen för långt bort, så jag måste sträcka på mig så mycket att ryggen tappar kontakten med ryggstödet. Det hade jag inte behövt om bilen varit försedd med en motsvarighet till iDrive-hjulet.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 08:57
av HelectriC
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 11:30
av taliz
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 11:57
av HelectriC
taliz skrev: 28 okt 2023 11:30
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.

Där kom det ja, tog längre tid än jag hade väntat :lol:

Om man hade haft BMWs iDrive-hjul kombinerat med Teslas infotainment MEN med möjlighet att använda CarPlay/Android Auto så hade man haft ett perfekt system! Snappy, lätt att använda, alla möjligheter, hade älskat det! Per idag så är det inget system som tickar av alla boxar tyvärr. Teslas system som var bra i början ligger långt efter när man idag efter många år fortfarande inte har möjlighet att använda sina egna appar.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 12:05
av Legato
HelectriC skrev: 28 okt 2023 11:57
taliz skrev: 28 okt 2023 11:30
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.

Teslas system som var bra i början ligger långt efter när man idag efter många år fortfarande inte har möjlighet att använda sina egna appar.
Här tror jag få håller med dig. Taycan (och e-tron GT) verkar vara en fantastisk bil på många sätt, men följer man Taycan-grupperna på tex FB så verkar just infotainment vara det ägarna är minst nöjda med (och många kommer såklart från Tesla). Sen står ju inte Teslas system stilla som bekant, det utvecklas ju kontinuerligt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 12:08
av HelectriC
Legato skrev: 28 okt 2023 12:05
HelectriC skrev: 28 okt 2023 11:57
taliz skrev: 28 okt 2023 11:30
HelectriC skrev: 28 okt 2023 08:57
Nu väntar jag bara på en viss forummedlem som snart kommer och kommenterar att om man inte gillar all in touchskärmar, så är man gammal :lol:
BMWs och Porsches interface är väl stenåldersdesigner byggda för knappar typ. ;)
Seriöst så finns det såklart gott om tillfällen där touch inte funkar så bra. Tex är det nog få som föredrar touch på fjärrkontrollen till TVn.
Samma sak med knappar på ratten, jag hade ju nån slags touch på ID4an och det blev alltid fel.

Teslas system som var bra i början ligger långt efter när man idag efter många år fortfarande inte har möjlighet att använda sina egna appar.
Här tror jag få håller med dig. Taycan (och e-tron GT) verkar vara en fantastisk bil på många sätt, men följer man Taycan-grupperna på tex FB så verkar just infotainment vara det ägarna är minst nöjda med (och många kommer såklart från Tesla). Sen står ju inte Teslas system stilla som bekant, det utvecklas ju kontinuerligt.

Jag säger inte att Porsches eller BMWs system är bättre, bara att Teslas inte är så top notch som det var tidigare. Nu för tiden förväntar man att kunna ha sina egna appar, men det går inte hos Tesla.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 okt 2023 12:52
av martinot
HelectriC skrev: 28 okt 2023 11:57
Om man hade haft BMWs iDrive-hjul kombinerat med Teslas infotainment MEN med möjlighet att använda CarPlay/Android Auto så hade man haft ett perfekt system! Snappy, lätt att använda, alla möjligheter, hade älskat det!
Det hade varit en väldigt fin kombo som även jag hade uppskattat.
HelectriC skrev: 28 okt 2023 12:08
Nu för tiden förväntar man att kunna ha sina egna appar, men det går inte hos Tesla.
Instämmer. Detta är den absolut största bristen hos Tesla infotainment IMO.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 15 nov 2023 17:07
av HelectriC
Har tänkt på några features som bilen har sen jag fick den. Den har en startknapp, men den behöver man inte använda ej heller deaktivera. Jag visste inte ens att den var där förrän efter några dagar av ägarskap. Jag går in i bilen, startar genom att välja Drive. Stannar, trycker på Park och går ur bilen. Vem använder knappen? :lol:

Sen är det sjukt skönt att bilen i stort sett inte piper/plingar för någonting. Enda jag kommer på är om man kör iväg utan att ha på bältet. Alla småpling, som är i de flesta bilar är helt frånvarande i Taycan, fantastiskt 8-)

En sjukt irriterande funktion är dock att man måste aktivera bakrutetorkaren och spolning för att kunna spola backkameran. Jag vill ju inte använda bakrutetorkaren, då repar jag bakrutan. Taycan sedan har en knapp för att starta kameraspolning eftersom den inte har en bakrutetorkare, men kombin har inte denna (elektroniska) knapp. Det är för mig en stor gåta!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 nov 2023 16:51
av HerrNilsson
Har Taycan OTA updates?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 nov 2023 20:10
av martinot
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 nov 2023 21:01
av lawe

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 07:03
av HelectriC
HerrNilsson skrev: 16 nov 2023 16:51
Har Taycan OTA updates?

Ja, men har för mig att det är begränsat till på funktioner som inte påverkar själva körningen. Dvs en knapp för spolning av backkameran hade dom enkelt kunnat lägga till och pusha ut OTA.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 07:04
av HelectriC
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 09:32
av taliz
HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Är väl samma problem som med Tesla, fast omvänt.
I en Tesla är man ju tvingad till regen så fort man släpper gaspedalen.
Jag vill gärna coasta, tycker det är bäst.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 10:00
av HelectriC
taliz skrev: 17 nov 2023 09:32
HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Är väl samma problem som med Tesla, fast omvänt.
I en Tesla är man ju tvingad till regen så fort man släpper gaspedalen.
Jag vill gärna coasta, tycker det är bäst.

Hade varit väldigt intressant att höra argumentet för att inte låta föraren bestämma själv när det inte kräver något mer än några rader kod.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 10:54
av spacecoin
HelectriC skrev: 17 nov 2023 10:00
taliz skrev: 17 nov 2023 09:32
HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Är väl samma problem som med Tesla, fast omvänt.
I en Tesla är man ju tvingad till regen så fort man släpper gaspedalen.
Jag vill gärna coasta, tycker det är bäst.

Hade varit väldigt intressant att höra argumentet för att inte låta föraren bestämma själv när det inte kräver något mer än några rader kod.
Håller helt med i sak men jag tror det är mer än "några rader kod". Det är säkert massor av olika revisioner av motorer med olika firmware et.c.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 12:36
av HelectriC
Jag läste nånstans att den regenereringen som man faktiskt kan aktivera i Taycan ska motsvara motorbroms i tredje växel med en 911 :D om det stämmer eller inte, kan jag inte svara på.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 13:54
av taliz
HelectriC skrev: 17 nov 2023 12:36
Jag läste nånstans att den regenereringen som man faktiskt kan aktivera i Taycan ska motsvara motorbroms i tredje växel med en 911 :D om det stämmer eller inte, kan jag inte svara på.
Undra vilken växel på 911 min Zoe motsvarar. :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 21:25
av martinot
HelectriC skrev: 17 nov 2023 07:04
martinot skrev: 16 nov 2023 20:10
En annan fråga; tidigare hade Taycan inte möjlighet till enpedalskörning, finns det uppdateringar som nu gjort det möjligt?

För mig personligen så är det lite av en dealbreaker för mig, men gillar Taycan mycket i övrigt.

Nej, Taycan har bara begränsad regenerering tyvärr. Dock har Taycan en av marknadens starkaste regenerering, men då genom bromspedalen. Håller med om att det är lite fjantigt, låt föraren välja själv.
Jo, det var synd! :( Bäst är om man kan välja, men tack ändå. Återkom dock om de någon gång fixar det i en OTA-uppdatering, eller på verkstad (om det inte går via OTA). Den dagen är jag verkligen intresserad av en Taycan. Grymt fin bil i övrigt. Förstår att du är nöjd!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 nov 2023 21:49
av lawe
Visst är jag sugen på en Taycan, men frågan är om man vågar dra på sig den kostnaden för en bil som hör till den "första" vågen av elbilar? Elbilar är relativt ny teknik (iaf i den omfattning vi ser nu) och hur kommer värdet på en Taycan stå sig i takt med att nyare generationer av bilar kommer ut på marknaden?