Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 20:13
Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............
hahaha! vet exakt vad du pratar omrightnow skrev:Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............
Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:Legato skrev:Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.Svenssons skrev:Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:Legato skrev:Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
https://biluppgifter.se/fordon/5YJXCCE43GFS01051
vilket är det samma som
https://biluppgifter.se/fordon/XEX609
Vilken bil som laddar på en SuC är något som Tesla har stenkoll på.
Det är upp till Tesla-taxiägarna att välja om de vill ladda på Arlanda eller övriga laddplatser runt Arlanda. Det är att välja på bästa platsen att ladda bilen på tillsammans med troligen bättre/säkrare tillgänglighet mot att ladda gratis fast förlora tid.
Hur mycket är tiden värd för en taxiåkare? Hur många gånger per dag laddar de vid SuC? Varje SuC-laddning kan ge maximalt 100 kWh eller under 200:- om det är samma taxa som övriga får betala. Toppladdning till 100kWh lär dock ta rejält mer tid än 0-50kWh vid två tillfällen.
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.bylund skrev:Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.Legato skrev:
Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.
Fast det innebär ju ändå ofta en tomkörning till/från Upplands Väsby. Jag tycker det borde vara bättre att ladda 20 min på Arlanda två gånger om dagen även om man skulle kunna få en körning snabbare och då senare ladda i Upplands Väsby.Legato skrev:Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.bylund skrev:Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.bylund skrev:Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Visst söker de på regnummer!Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.bylund skrev:Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.Foluke skrev:Visst söker de på regnummer!Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!Surfaren skrev:Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.Foluke skrev:Visst söker de på regnummer!Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Ja det vore konstigt om de inte kunde se regnummer. Men återigen så är ju frågan om de kan göra sökningar på vilka bilar som är taxi och inte direkt i sin databas... Svenska taxiskyltar är förvisso gula, men reg-numret har ju samma format som på privata bilar, samt leasingbilar osv (hjälper ju inte heller att se om det är ett företag som står som ägare).Foluke skrev:Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!Surfaren skrev:Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.Foluke skrev:Visst söker de på regnummer!Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Att inte lägga ut denna SuC på kartan är väl en specialregel?JFAH skrev:Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.
Men dom har inte spärrat ditt nummer för inkommande samtal än?Bjelke skrev:När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är