Sida 1 av 4

Re: SuC Arlanda

Postat: 11 okt 2017 20:13
av rightnow
Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............

Re: SuC Arlanda

Postat: 11 okt 2017 20:35
av tehjimos
rightnow skrev:
Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............
hahaha! vet exakt vad du pratar om ;)

Re: SuC Arlanda

Postat: 11 okt 2017 21:43
av bylund
Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.

Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.

Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.

Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 00:04
av Svenssons
Legato skrev:
Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:

https://biluppgifter.se/fordon/5YJXCCE43GFS01051
vilket är det samma som
https://biluppgifter.se/fordon/XEX609

Vilken bil som laddar på en SuC är något som Tesla har stenkoll på.

Det är upp till Tesla-taxiägarna att välja om de vill ladda på Arlanda eller övriga laddplatser runt Arlanda. Det är att välja på bästa platsen att ladda bilen på tillsammans med troligen bättre/säkrare tillgänglighet mot att ladda gratis fast förlora tid.

Hur mycket är tiden värd för en taxiåkare? Hur många gånger per dag laddar de vid SuC? Varje SuC-laddning kan ge maximalt 100 kWh eller under 200:- om det är samma taxa som övriga får betala. Toppladdning till 100kWh lär dock ta rejält mer tid än 0-50kWh vid två tillfällen.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 00:51
av Legato
Svenssons skrev:
Legato skrev:
Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:

https://biluppgifter.se/fordon/5YJXCCE43GFS01051
vilket är det samma som
https://biluppgifter.se/fordon/XEX609

Vilken bil som laddar på en SuC är något som Tesla har stenkoll på.

Det är upp till Tesla-taxiägarna att välja om de vill ladda på Arlanda eller övriga laddplatser runt Arlanda. Det är att välja på bästa platsen att ladda bilen på tillsammans med troligen bättre/säkrare tillgänglighet mot att ladda gratis fast förlora tid.

Hur mycket är tiden värd för en taxiåkare? Hur många gånger per dag laddar de vid SuC? Varje SuC-laddning kan ge maximalt 100 kWh eller under 200:- om det är samma taxa som övriga får betala. Toppladdning till 100kWh lär dock ta rejält mer tid än 0-50kWh vid två tillfällen.
Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 00:53
av Legato
bylund skrev:
Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.

Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.

Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.

Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 07:26
av bylund
Legato skrev:

Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 07:30
av bylund
Legato skrev:
bylund skrev:
Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.

Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.

Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.

Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.
Fast det innebär ju ändå ofta en tomkörning till/från Upplands Väsby. Jag tycker det borde vara bättre att ladda 20 min på Arlanda två gånger om dagen även om man skulle kunna få en körning snabbare och då senare ladda i Upplands Väsby.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 12:28
av Surfaren
bylund skrev:
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 14:17
av Foluke
Surfaren skrev:
bylund skrev:
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 15:53
av Surfaren
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 16:06
av Remuz
På flygplatsen i Edinburgh har dom en SuC vid flygplatsen, dock bara 2 uttag. Inga taxis där, men väl 2 X som laddade nu

Rättelse: 2 laddare, fyra uttag

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 17:05
av Foluke
Surfaren skrev:
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 17:11
av Leo
Är nog bara så att det är aningens enklare/snabbare för de att utgå från Vin-nr när de jobbar i sina datasystem. Då är de ju dessutom helt frikopplade från respektive lands registreringsnummer och kan söka rakt in i Teslas "databaser" direkt.

Självklart kan de även används registreringsnummer också men då behöver de antagligen ändå plocka fram Vin-nr för att leta vissa saker i vissa datasystem skulle jag tro.

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 18:45
av Bjelke
När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är :lol:

Re: SuC Arlanda

Postat: 12 okt 2017 22:34
av Legato
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!
Ja det vore konstigt om de inte kunde se regnummer. Men återigen så är ju frågan om de kan göra sökningar på vilka bilar som är taxi och inte direkt i sin databas... Svenska taxiskyltar är förvisso gula, men reg-numret har ju samma format som på privata bilar, samt leasingbilar osv (hjälper ju inte heller att se om det är ett företag som står som ägare).

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 07:06
av LarsL
Upplägget borde inte vara svårare än att du kan välja mellan att få ladda på Arlanda eller i Upplands Väsby och Uppsala. Laddaren kan ju identifiera din bil så de kan alltså välja att spärra dig på Arlanda tills du gått med på villkoren och då är du spärrad på de andra laddarna istället... inte rocket-sience direkt.

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 07:15
av Svenssons
Tesla vill nog införa att elen på Arlanda-laddaren kostar också, den ska ju inte vara öppen för alla så konstigt om taxibilar skall få en specialstation som bara de får ladda gratis på.

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 08:24
av JFAH
Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 09:09
av beef
Vänligen någon, ta ett par bilder. :)

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 09:27
av Bjelke
Jag tror att Tesla slår på dom nya i Arlanda och så får man väl se om problemet i Väsby löser sig iom detta, och funkar det så blir ju alla nöjda och glada lixom, och vettifasiken om
dom behöver krångla till det mer än så...
Jag hör till dom som tror att en Taxi väldigt ofta hellre står på SuC vid Arlanda och "väntar" (dvs laddar) än i Väsby, oavsett om dom har förtur i taxikön eller inte, problem solved...
Dom få icke-Taxin som ev laddar på Arlanda lär knappast bli ett problem för Taxi iaf så det borde Tesla eg kunna strunta i (just åtminstone).

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 10:19
av Svenssons
JFAH skrev:
Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.
Att inte lägga ut denna SuC på kartan är väl en specialregel?

Re: SuC Arlanda

Postat: 13 okt 2017 10:23
av bylund
En del andra saknas ju också på kartan, t ex vid servicecentren i Upplands Väsby och Kastrup. Fast de går ju att använda för vem som helst.

Re: SuC Arlanda

Postat: 14 okt 2017 23:12
av bullen
Bjelke skrev:
När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är Bild
Men dom har inte spärrat ditt nummer för inkommande samtal än?Bild

Re: SuC Arlanda

Postat: 20 okt 2017 17:08
av fregget
Härligt, inte en dag för tidigt.

Sent from my VTR-L29 using Tapatalk