Sida 1 av 2

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 15 jul 2018 15:58
av leiflodde
Tror de har en utstickande pig i Frankrike så det inte alltid går att vända som hemma. Om jag minns rätt?

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 15 jul 2018 16:17
av bullen
leiflodde skrev:
Tror de har en utstickande pig i Frankrike så det inte alltid går att vända som hemma. Om jag minns rätt?
Stämmer. Man behöver en skarvsladd utan piggen för att kunna vända

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 15 jul 2018 20:40
av bylund
Dessutom, om den franske elektrikern kopplat rätt innebär det att det inte fungerar med en svensk UMC. Det finns rentav en fransk adapter till UMC:n. Min gissning är att den korsar aktiv och nolla jämfört med den schukoadapter som säljs här.

I Tjeckien och Polen säger däremot elstandarden tvärtom mot Frankrike, så där fungerar det oftast ändå trots jordpigg.

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 16 jul 2018 00:41
av Arild
bullen skrev:
leiflodde skrev:
Tror de har en utstickande pig i Frankrike så det inte alltid går att vända som hemma. Om jag minns rätt?
Stämmer. Man behöver en skarvsladd utan piggen för att kunna vända
Attans, jag tänkte inte på att använda min tysk/svenska skarvkabel för att byta L och N. Jord-piggen i uttaget gör ju att vi inte kan vänta kontakten i uttaget som i Sverige.

Jag hoppas det kommer att fungera i huset vi lånat. :roll:

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 23 jul 2018 16:09
av Arild
Ingen UMC-laddning i Frankrike

Semester-mode slog in och jag har varit upptagen med utflykter, familj, mat och festival. Nu är jag tillbaka.

Jag läste en lång artikel på Wikipedia om Jordnings-system och förstod att Frankrike har TT-jordning, medan större delen av Europa har TN-C-S jordning. Det kan också vara orsaken till att det inte fungerade att ladda i Tyskland.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

I Frankrike förutsatte jag att L och N har korrekt inkopplade eftersom det inte går att vända kontakten. Detta är för övrigt också enfördel med den brittiska kontakten med tre rektangulära ledare. Efter era förslag har jag kopplat in en 2,5 mm2 förlängningskabel och fick visserligen grön lampa på UMCn (huset har vänt L och N kablarna fel) men bilen ville ändå inte ladda. Om någon här har lyckats ladda sin Tesla med en svensk UMC i Frankrike vore jag glad att höra om det.

Att inte lyckas ladda över natten på hotell (12 tim. ger 192km.) eller i vårt lånade hus, gör att vi tvingas ändra en del i vårt schema. Att starta en utflykt med 90% i batteriet hade varit skönt. Nu tvingas vi planera in ett tidigt stopp på vägen eller planera in en omväg via en SuC för att få paneringen att gå ihop. Tur att jag redan har ett kort för Reveò, som numer också fungerar på lokala långsamladdare i Baskien.
12BD4542-F783-445A-8E39-A714C1B1E66B.jpeg
I Mulhouse såg vi en riktigt galen teater/show under sen kväll, innan vi dagen efter laddade lite för kort tid på SuC på vår väg till Beaune. Vi kom fram med enbart 25 km. kvar!

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 23 jul 2018 22:45
av Elektrisk
Jag laddade utan problem med Svensk UMC i Lacrost i Frankrike på ett litet hotell för några veckor sedan. Den äldre ägaren kom ut och var väldigt imponerad av X’n och vägrade nästan tro att den var elektrisk. ”This must be a back to future car” sa han på sin franska brytning. Han hade aldrig sett något liknande. Han undrade om den även kunde laddas i vägguttag och jag var inte sen med att säga vi kan väl testa ? Han kopplade in min skarvsladd i uttaget vid köksbänken i sonens ungkarlslya. Grönt ljus direkt och laddningen startade. Jag slängde mig in i bilen och sänkte till 5 ampere då elinstallationen med största sannolikhet hade många år på nacken... byggnaden var från 1500-talet! Men även med 4-5km/h laddning så fick vi efter en natt de milen vi behövde för att ta oss till nästa SuC. Skarvsladden hade dessa kontakter: Bild

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 24 jul 2018 00:10
av Arild
Tack, ”Elektrisk” :!:

Jag ska inte ge upp. I morgon försöker jag alla återstående uttag i huset.

När vi kommer till Mobile Home, kommer jag att både prova och efterfråga laddning. Och naturligtvis vända och vrida på förlängningskabeln. :)

Nu är vi som sagt inte helt utan möjlighet att ladda, men det är irriterande att behöva ”åka bort” när det finns uttag i det lånade huset.

Laddstolpar på stan
F7E8039F-8F07-46BC-8948-93D46CB0C8FE.jpeg
Det finns två sådana här stolpar i nästa by, 40 km. bort. De ger 11kW, men jag orkar inte vänta 6 timmar för att ladda där.
0B403AB1-F55F-4D1A-A22F-98EEB08D5FB1.jpeg

Då är det bättre att resa 100 km. till Bayonne och vänta 1 timme på hotellet. De har trevlig personal och en bra bar. Jag kan hålla med andra här på forumet. Placeringarna av SuC i FR är underliga. Nästan uteslutande på inhängande hotellparkeringar.

FEA3EDF9-6E27-460B-BAF2-92F0E22621FE.jpeg

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 01 aug 2018 17:04
av Arild
Ladd-dramatik

Efter snart tre veckor i Baskien, har resan och laddningar gått förhållandevis bra. Under tio dagar i en villa försökte vi ett flertal gånger ladda med franskt jordat uttag till Teslans UMC, men troligen är min UMC låst till den svenska standarden för jordning. Jag har hört av andra Teslaägare att deras UMC accepterar också fransk standard (TT), men de har också nyare bilar. Skulle det möjligen fungera med en jordfelsbrytare på kabeln?

Har du erfarenheter av detta får du gärna skriva här.

Villan låg mellan Pau och Bayonne, så passade på att ladda på lite på dessa SuC när vi passerade. När vi däremot flyttade till ett Mobile Home (som en större ”Villavagn”) blev det inte lika lätt. Vi har gjort utflykter till Spanska Baskien och de laddpunkter som visas i ChargeMap och PlugShare visar sig vara för boende, enbart för CarSharing (IBIL.es) eller ur funktion (Destination Charger, Hotel Maria Christina, San Sebastian). Sista utvägen för att komma tillbaka var en Destination Charger i ett köpcentrum långt utanför centrum. Där fanns två Wall Chargers, en ut funktion, MEN, den andra fungerade. Tre timmar senare kunde vi sent omsider resa hem igen.

På franska sidan hittade jag en ledig Typ-2-laddare i St. Jean de Luz och hade redan konto hos Reveò. Fyra timmar i stan så blev bilen fylld igen.

Igår har vi gjort en resa till Bilbao med besök på Guggenheim museet. Vi hade 290 km. i batteriet viket skulle räcka precis. Dock kan vi inte ladda på campingplatsen med äldre UMC.

Efter många samtal med Iberdrola i Bilbao trodde vi att vi skulle kunna nyttja deras nya och kostnadsfria snabbladdare. Visserligen enbart med 11kW AC, men ett par timmar skulle räcka. Efter långa diskussioner i över 30 min. ville de fortfarande inte starta den kostnadsfria laddningen om vi inte hade en adress i Spanien och ett elkontrakt med företaget. ”Men ni säger ju att det är kostnadsfritt!?” Inte utan kontrakt!
CD6BB820-7716-49DA-A0B1-774DB14D58FB.jpeg
Efter mycket sökande och en blodsockerhöjande lunch, hittade vi till slut en destinationsladdare på El Corte ingles, i P-garaget. Fyra och en halv timme senare kunde vi vända tillbaka med nästan fullt batteri. Familjens stressnivå var dämpar och jag kunde släppa vidare sökande efter Typ-2 uttag.

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 01 aug 2018 18:19
av bylund
Det enda en jordfelsbrytare skulle göra är att bryta strömmen vid läckströmmar. Den skulle inte ändra på jordningsförhållandena.

Re: Mot Baskien 2018

Postat: 01 aug 2018 21:16
av bonath
Kan det vara det klassiska jordpinnen-i-kontakten-problemet?
Den behövs en övergång/sladdbit som kan vända faserna...
...men det visste du nog redan....