Sida 1 av 5
Re: Delivery Hell?
Postat: 04 jan 2019 23:49
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:TeslaTissel skrev:
På varje båt ca:5000 bilar, glöm inte andra modellerna S och X
S/X skickas inte med RoRo, de skickas i containers som lyfts av, med lösa batterier. Däremot slåss Tesla med platser på båtarna med andra bilmärken

Bra. Massa intressanta info att tänka på. Hur fick du fram det? Tidigare leveranser kanske?
Re: Delivery Hell?
Postat: 04 jan 2019 23:56
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:TeslaTissel skrev:
På varje båt ca:5000 bilar, glöm inte andra modellerna S och X
S/X skickas inte med RoRo, de skickas i containers som lyfts av, med lösa batterier. Däremot slåss Tesla med platser på båtarna med andra bilmärken

Bra. Massa intressanta info att tänka på. Hur fick du fram det? Tidigare leveranser kanske?
Jag spenderar alldeles för mycket tid på internätet

+ att jag jobbar med transporter.
Re: Delivery Hell?
Postat: 04 jan 2019 23:59
av Crappy
Svenssons skrev:Crappy skrev:Om de nu producerar bilar för europa Bör de första lasterna vara påväg mot hamnen. Inte sant?
Hur lång tid tar det dit?
Hur många bilar får plats på varje båt?
Hur många båtar finns tillgängligt?
En båt till varje land?
Så många frågor...... Inte ett enda djävla svar. Jag vill veta om jag ska skaffa vinterdäck eller inte.
Tänker oftare och oftare mardrömmen att jag få bilen 28 feb, och den står med sommardäck ute i snön.
Fan kan man skicka räkningen på psykiater till Elon?
För att slippa mardrömmar och räkning för psykatriker så får du ett svar från mig:
Plannera att skaffa vinterdäck. Är det vinterväglag så krävs dessa ända till 31 mars. Ser man på förra året var det vinterväglag hela mars och lite till.
Ryktet jag hörde var att det var åretruntdäck på. Självklart tänkte jag inte ha dem på "vintern" men en snöfri Mars kanske jag rullar bilen från Gbg till Borås
(Ja jag vet att dessa "åretruntdäck" sannolikt inte är godkända som vinterdäck)
Dessutom, än så länge erbjuder Tesla inga vinterdäck till 3:an. Det lär bli en lååååång kö hos närmaste däckgubbe i början på Mars om det ligger snö kvar
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 00:37
av Svenssons
Crappy skrev:Svenssons skrev:Crappy skrev:Om de nu producerar bilar för europa Bör de första lasterna vara påväg mot hamnen. Inte sant?
Hur lång tid tar det dit?
Hur många bilar får plats på varje båt?
Hur många båtar finns tillgängligt?
En båt till varje land?
Så många frågor...... Inte ett enda djävla svar. Jag vill veta om jag ska skaffa vinterdäck eller inte.
Tänker oftare och oftare mardrömmen att jag få bilen 28 feb, och den står med sommardäck ute i snön.
Fan kan man skicka räkningen på psykiater till Elon?
För att slippa mardrömmar och räkning för psykatriker så får du ett svar från mig:
Plannera att skaffa vinterdäck. Är det vinterväglag så krävs dessa ända till 31 mars. Ser man på förra året var det vinterväglag hela mars och lite till.
Ryktet jag hörde var att det var åretruntdäck på. Självklart tänkte jag inte ha dem på "vintern" men en snöfri Mars kanske jag rullar bilen från Gbg till Borås
(Ja jag vet att dessa "åretruntdäck" sannolikt inte är godkända som vinterdäck)
Dessutom, än så länge erbjuder Tesla inga vinterdäck till 3:an. Det lär bli en lååååång kö hos närmaste däckgubbe i början på Mars om det ligger snö kvar
Ja, det kommer att vara sommardäck, dvs inte vinterdäck på, så för att inte behöva oroa sig ifall man ska skaffa vinterdäck eller ej och hur väglaget kommer vara så är det säkrast att skaffa vinterdäck. Ligger snön kvar i början av mars lär väl kön inte vara särskilt lång? De som har vinterdäck lär ju ha satt på dessa förra året och lär inte vilja sätta på sommardäck i mars när det ligger snö?
Dock så förstår jag om man vill köra på sommardäck och slippa skaffa vinterdäck för en månad. Själv är jag rätt snabb på att få på mina sommardäck...
2017-03-03:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 30#p152266
2018-03-14:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p234479
Bron.jpg
Tesla hade inte vinterdäck till Model X förrän i november det året som bilen lanserades vill jag minnas. De löste det dock i tid.
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 01:38
av lator
Crappy skrev:Svenssons skrev:Crappy skrev:Om de nu producerar bilar för europa Bör de första lasterna vara påväg mot hamnen. Inte sant?
Hur lång tid tar det dit?
Hur många bilar får plats på varje båt?
Hur många båtar finns tillgängligt?
En båt till varje land?
Så många frågor...... Inte ett enda djävla svar. Jag vill veta om jag ska skaffa vinterdäck eller inte.
Tänker oftare och oftare mardrömmen att jag få bilen 28 feb, och den står med sommardäck ute i snön.
Fan kan man skicka räkningen på psykiater till Elon?
För att slippa mardrömmar och räkning för psykatriker så får du ett svar från mig:
Plannera att skaffa vinterdäck. Är det vinterväglag så krävs dessa ända till 31 mars. Ser man på förra året var det vinterväglag hela mars och lite till.
Ryktet jag hörde var att det var åretruntdäck på. Självklart tänkte jag inte ha dem på "vintern" men en snöfri Mars kanske jag rullar bilen från Gbg till Borås
(Ja jag vet att dessa "åretruntdäck" sannolikt inte är godkända som vinterdäck)
Dessutom, än så länge erbjuder Tesla inga vinterdäck till 3:an. Det lär bli en lååååång kö hos närmaste däckgubbe i början på Mars om det ligger snö kvar
Jag tänkte att jag kan ju försöka lugna dig lite (fast risken är ju att du blir ännu mer stressad...). Det spekuleras ju mycket om leveranstider och nu oroar du dig för att få bilen "för tidigt" så att det fortfarande behövs vinterdäck... Ta det lugnt, du kommer inte att få bilen "för tidigt"! Tesla kommer att börja leverera bilar till Europa i februari, inte januari, inte på plats i Europa i februari... Du har ingen Tesla sen förut så du är inte prioriterad, jag minns inte nu men jag tror att du reserverade 31/3, men om du får din bil innan den 15/3 2019 ska jag bjuda dig på en riktigt fin middag! (fast då vill jag ju få provköra din bil också)
Tänk lite rimligt och du kommer att få leverans någon gång under april månad. Solen skiner och däcken på bilen passar till årstiden! Våren kommer att vara skimrande och varm när du glider iväg med dina kära mot solnedgången...

(och jag sitter fortfarande och funderar på när de ska släppa bokningarna till Teslas folkelbil för $35000...

)
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 09:52
av chpaulin
Varför inte införskaffa ett set vintergummin från däckonline eller motsv. och kränga på dessa på sommarfälgarna om behovet finns. Kan ju levereras till närmaste däckverkstad.
Ni kommer ju behöva vinterdäck tids nog ändå och om ni leasar bilen blir det billigare att kränga av och på några säsonger än att köpa kompletta vinterhjul ändå.
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 10:09
av OfarligTesla
Av just denna anledning så beställde jag helt enkelt vinterdäcken med fälg av Tesla så de fanns vid leverans när jag köpte min S, var det vinter skulle de sitta på och i värsta fall fick jag köra hem dem och använda dem första nästa vinter (vilket blev fallet för mig). Det lär finnas vinterdäck att beställa så de kan levereras med bilen så då behöver man inte oroa sig alls.
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 10:30
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:TeslaTissel skrev:
På varje båt ca:5000 bilar, glöm inte andra modellerna S och X
S/X skickas inte med RoRo, de skickas i containers som lyfts av, med lösa batterier. Däremot slåss Tesla med platser på båtarna med andra bilmärken

Bra. Massa intressanta info att tänka på. Hur fick du fram det? Tidigare leveranser kanske?
Jag spenderar alldeles för mycket tid på internätet

+ att jag jobbar med transporter.
tracking-car.jpg
Perfekt!
Då kan du/vi ha stenkoll på transporterna.
Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.
Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?
Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.
Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?
Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?
Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 11:04
av Crappy
lator skrev:
Jag tänkte att jag kan ju försöka lugna dig lite (fast risken är ju att du blir ännu mer stressad...). Det spekuleras ju mycket om leveranstider och nu oroar du dig för att få bilen "för tidigt" så att det fortfarande behövs vinterdäck... Ta det lugnt, du kommer inte att få bilen "för tidigt"! Tesla kommer att börja leverera bilar till Europa i februari, inte januari, inte på plats i Europa i februari... Du har ingen Tesla sen förut så du är inte prioriterad, jag minns inte nu men jag tror att du reserverade 31/3, men om du får din bil innan den 15/3 2019 ska jag bjuda dig på en riktigt fin middag! (fast då vill jag ju få provköra din bil också)
Tänk lite rimligt och du kommer att få leverans någon gång under april månad. Solen skiner och däcken på bilen passar till årstiden! Våren kommer att vara skimrande och varm när du glider iväg med dina kära mot solnedgången...

(och jag sitter fortfarande och funderar på när de ska släppa bokningarna till Teslas folkelbil för $35000...

)
Stressad? Pffsstt Jag trodde jag skulle ha kört en M3 i 9 månader vid det här laget, så tålamod har man fått

Nu hoppas jag verkligen på att de får ut bilarna i alla fall i Mars, eftersom de öppnade designstudion för "vanligt folk" i går och angav leveranstid Mars för dem.
Så en månad försenad är nog rimligt att räkna med
Vi spikar ort och ställe för provköring (middagen) efter leverans
Många fler frågor blir det :d
Är det möjligt att få vinterdäck på originalfälgarna? Eller kommer man stå där med gummi som man inte vill ha? Alternativt köpa Teslas 19" och köpa originalfälgarna löst/med vintergummi?
Men om det stämmer att det tar ca 30min, som det står på hemsidan, för ds att lämna över en bil, så borde 5 pers få iväg >50 bilar om dagen, gissningsvis jobba de både lördag och söndag plus övertid. Så närmare 400 i veckan? Förutsatt att alla papper är i ordning före såklart
Önsketänkande igen?
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 11:05
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.
Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?
Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.
Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?
Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?
Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
1. Jag vet inte riktigt varför en del tror att det är en anstormning? Om vi tänker oss att 3000 bilar per vecka ska fördelas över 14 länder (det är så många som finns på Teslas sida) och att det blir en procentuell fördelning baserat på hur många bilar som är beställda av respektive land, så hamnar många av bilarna i Norge, Nederländerna, Tyskland och Belgien. Ponera att de 5 största marknaderna får 300 bilar var. Då återstår 1500 bilar. Sedan är där förmodligen ett antal små marknader, säg 3 länder som får 50 bilar var. Då återstår 1350 bilar som skall delas på 6 marknader = 225 bilar per land och vecka.
Ok, så Sverige får 225 bilar i veckan, 3 servicecenters = 75 bilar per servicecenter. 3 anställda som sköter leveranserna = 25 bilar per anställd och vecka = 5 bilar per dag mån-fre.
Det blir naturligtvis en utmaning för Tesla Sverige, eftersom det är ett leveransläge som de inte tidigare har erfarenhet av. Men jag är ganska övertygad om att de som jobbar med logistiken inom Tesla har koll på deras kapacitet och hur många bilar som förväntas komma per vecka.
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 11:08
av Jeppe_E
Crappy skrev:
Men om det stämmer att det tar ca 30min, som det står på hemsidan, för ds att lämna över en bil, så borde 5 pers få iväg >50 bilar om dagen, gissningsvis jobba de både lördag och söndag plus övertid. Så närmare 400 i veckan? Förutsatt att alla papper är i ordning före såklart
Önsketänkande igen?
Se mitt svar. Tror mer det handlar om fördelningen. Således kommer inte Tesla servicecenters att vara en flaskhals. Sverige är inte USA

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 11:15
av Crappy
Ja jag tror du har rätt.
Vi får inte hit 500 bilar i veckan, tyvärr. Får vi hit 200 i veckan ska vi nog vara glada. När Mars har gått lär vi kanske ha 1000 M3 rullande och jag väntar fortfarande
Dessa sabla realister som förstör helgen

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 11:19
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:TeslaTissel skrev:
Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.
Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?
Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.
Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?
Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?
Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
1. Jag vet inte riktigt varför en del tror att det är en anstormning? Om vi tänker oss att 3000 bilar per vecka ska fördelas över 14 länder (det är så många som finns på Teslas sida) och att det blir en procentuell fördelning baserat på hur många bilar som är beställda av respektive land, så hamnar många av bilarna i Norge, Nederländerna, Tyskland och Belgien. Ponera att de 5 största marknaderna får 300 bilar var. Då återstår 1500 bilar. Sedan är där förmodligen ett antal små marknader, säg 3 länder som får 50 bilar var. Då återstår 1350 bilar som skall delas på 6 marknader = 225 bilar per land och vecka.
Ok, så Sverige får 225 bilar i veckan, 3 servicecenters = 75 bilar per servicecenter. 3 anställda som sköter leveranserna = 25 bilar per anställd och vecka = 5 bilar per dag mån-fre.
Det blir naturligtvis en utmaning för Tesla Sverige, eftersom det är ett leveransläge som de inte tidigare har erfarenhet av. Men jag är ganska övertygad om att de som jobbar med logistiken inom Tesla har koll på deras kapacitet och hur många bilar som förväntas komma per vecka.
Supersvar på mina funderingar!
1. Anstormning var av vi såg framför oss en annan bild för någon månad sedan.
Men du har benat ut det ganska bra - väldigt tydligt också och då ser vi ju att riksen för det är klart mindre.
2. Det visar ju sig också att anatal order i första svängen uppenbarligen inte blev så stor. 982 bilar enligt uppgifter via Tesla Owners Club Canada 4/1
Du har alldeles rätt. Tack!

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 11:26
av Bjelke
Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så

Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X

Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.
Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 12:14
av TeslaTissel
Bjelke skrev:Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så

Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X

Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.
Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd

Vad betyder detta? Felskrivning? ”Snart därefter släpper Tesla (sniken)”.
Bra så jag förstår alltså?

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 12:29
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:Bjelke skrev:Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så

Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X

Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.
Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd

Vad betyder detta? Felskrivning? ”Snart därefter släpper Tesla (sniken)”.
Bra så jag förstår alltså?

Model 3 SR. (snikmodellen alltså

)
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 13:19
av Bjelke
Japp, den billigaste versionen alltså (av 3:an)

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 15:25
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
Model 3 SR. (snikmodellen alltså

)
Model X 75D är också en snikmodel

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 15:41
av Bjelke
Svenssons skrev:Jeppe_E skrev:
Model 3 SR. (snikmodellen alltså

)
Model X 75D är också en snikmodel

Och min S75D helt utan tillval

Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 18:46
av Pontus
Gällande transporter så är det ju några med kontroll av bilarna mellan varje transportsätt.
När jag beställde min tog det 4 veckor att få bilen från västkusten till öst här i USA. Vill minnas att det var lastbil, tåg, lastbil och sedan en till lastbil. Mellan varje byte så skulle bilarna kollas så inga skador skett vilket adderade upp till typ 1 veckas ledtid bara det.
Det är många småsaker och dom tar ju inte en bil i taget utan även första bilen av båten måste säkert vänta på ett par hundra andra bilar kontrolleras innan dom går vidare.
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 18:54
av Remuz
Pontus, den biten är lugn här i Sverige. Här leverar tesla bilarna med skador, eller så får man på leveransdagen, typ 3min innan leverans som man släpat med hels familjen till via buss tåg buss, vet att bilen inte är i skick att levereras. Båda har hänt mig, dvs två av tre leveranser har varit mindre lyckade...
Re: Delivery Hell?
Postat: 05 jan 2019 19:16
av Jeppe_E
Remuz skrev:Pontus, den biten är lugn här i Sverige. Här leverar tesla bilarna med skador, eller så får man på leveransdagen, typ 3min innan leverans som man släpat med hels familjen till via buss tåg buss, vet att bilen inte är i skick att levereras. Båda har hänt mig, dvs två av tre leveranser har varit mindre lyckade...
Ja, det är väl mer där som det kan bli delivery hell. Ponera att 5% av bilarna behöver åtgärdas på något sätt = 10 bilar per vecka. Det är garanterat en större utmaning för Tesla än själva leveransen.
https://www.nytimes.com/2018/11/15/busi ... uyers.html
Re: Delivery Hell?
Postat: 06 jan 2019 12:07
av tor
Ok, så ni tror inte på något större Delivery hell, möjligen service center hell.
Men sanorlikt kommer ju Tesla vilja bli av med bilarna innan 1:e april. Baserat på det borde dom bygga i princip 100% europa M3 nu fram till kanske mitten februari för att sedan bygga närmare ocg närmare fabriken. Allt för att minska antalet bilar i transit vid kvartalsbrytet. Så har jag fattat att det går till för S och X.
Min poäng är alltså att delivery hell borde inträffa i slutet av mars, i synnerhet om alla bilar (1500?) Inte börjar dyka in för än i mars.
Jag tycker mycket pekar på att vi redan kommer få bilar hit i början av februari (transport 15 dagar + inom europa). Dom har ju börjat bygga redan och att lagra dessa ett par veckor är ju helt tokigt av många skäl.
Re: Delivery Hell?
Postat: 06 jan 2019 12:10
av tor
@jeppe_e du som verkar ha koll på transporter: Finns det något sätt man kan se när teslas första båt går?
Re: Delivery Hell?
Postat: 06 jan 2019 12:14
av 12man
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion