Sida 1 av 2

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 15 jan 2017 12:12
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
LarsL skrev:
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.
Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.

För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 15 jan 2017 12:54
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.
Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.

För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
Blir det inte så att man ger ström åt några grannar då oxo? Verkar lite konstigt att ha så iaf. Ett sånt backupsystem borde isf få det jobbigt lixom.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 15 jan 2017 13:06
av bylund
Allt är ju inte korrekt kopplat här i världen, och det är väl den risken som uppstår, att även om man inte får göra så så händer det att folk kopplar det så. Och det är såklart ett problem för den som ska arbeta med ledningarna.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 15 jan 2017 13:10
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.
Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.

För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
Blir det inte så att man ger ström åt några grannar då oxo? Verkar lite konstigt att ha så iaf. Ett sånt backupsystem borde isf få det jobbigt lixom.
Visst är det så.

Många backupsystem finns på gårdar med djurhållning och då är en vanlig lösning att ha en kraftfull generator kopplad till traktorn. Vi pratar alltså inte små batterisystem med några kWh tillgänglig reserv, utan ordentliga doningar som kan leverera höga effekter under många dygn.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 15 jan 2017 17:17
av joel80
12man skrev:
joel80 skrev:
Säg att du normalt kör 10 mil per dag.. När du kommer hem vid 18 pluggar du in bilen. Den har 50% laddning. Du har inställt på att car2grid inte får ladda ut mer än till 30%. Det ger ändå möjligheten att ge kanske 8-10kwh ut till din matlagning och lite ut på nätet under närmsta 2 timmarna, då så gott som alla länder har en peak på elproduktion. Det gör så att man kan minska peak production. Minska den överkapacitet som behövs för just dom timmarna.
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
precis detta som får elbolagen att tro på att skjuta på nätuppgraderingar, de tjänar troligen mest pengar när priset är högt(nähä), då deras prod kostnader är mer eller mindre konstanta, men detta tenderar att knäcka deras affär, desto mer priset varierar över dygnet desto attraktivare blir div egna batterier, inte lätt att vara energibolag i framtiden, batterier och solceller har minimala stordriftsfördelar, snart kommer även andra kraftslag med minimala stordriftsfördelar
Elbolagen verkar rätt polsitiva till den här sortens lagring och användning. Det är betydligt dyrare att underhålla och uppgradera ett nät för att klara toppar på kanske 100% över "normalanvändning" än att kunna sprida ut förbrukningen över större tid på dygnet. Det behövs inte speciellt stora energimängder lagrade för att minska topparna.

Det minskar också den sorts toppproduktion som i många länder regleras med kolkraft.
Nissan, tillsammanas med elbolaget Enel, verkar kommit en bit i tänket där:

och


Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 15 jan 2017 17:37
av Legato
Mickep skrev:
Hur mycket skiljer topp och botten notering över dygnet och året. Värt att tänka på att ju flersom skaffar batteri desto mer kommer skillnaden att minska. (Energibolagens kommer se till att hålla uppe priset så länge det går och kommer hitta på fler sätt att debitera)
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
Det som sätter käppar i beräkningen är att laddningen nu kostar dubbelt upp utanför hemmet, och det tar ca 8 timmar att ladda.
Känns som om man måste vara riktigt snål för hur mycket räknar man på att spara?

Jag vet inte, kanske är klokt att använda ett batteri om det ändå bara står på gården.

Å andra sidan skulle man kunna använda powewallen som en räckviddsförlngare vid resor?
Det är väldigt stor skillnad i pris om man kör timtaxa (vilket är smart med en Tesla om man ser till att faktiskt ladda efter den...).

Exempel:
Just nu kostar min el 35,11 öre per kwh, exklusive certifikat, moms osv. Imorgon samma tid är priset mer än 200% högre, nämligen 111,09 öre per kwh.

Jag skrev nyligen ett inlägg ang. elpriser, tittar du över helåret är det extremt stora swings mellan lägsta och högsta pris:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=7164

Förra året varierade priset alltså mellan 4 öre och 200 öre exklusive skatt, moms, elcertifikat och Bra Miljöval (om man har det).

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 08:33
av Mickep
Det stora problemet är att det skiljer så mycket timme för timme och att det inte är stabil utveckling för att man skall kunna göra rutiner efter det.
Det innebär alltså att man får justera hela sitt liv efter spotpriset. Det verkar helt vansinnigt eftersom det är bara ett fåtal timmar som man skulle kunna "spara ". Möjligtvis att det går att lösa automatiskt men det ser ut som en ineffektiv användning av en bil när dedikerade batterier finns. Det man sparar är alltså småslantar förutsatt att bilen är inkopplad de få gånger priset är lågt. Självkörande bilar kanske kan sticka hem för bilen behövs vara inkopplad så mycket som möjligt. Sedan är timdebitering en osäkerhet också. Många har fast pris av den anledningen.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:00
av Zalman3
Mickep skrev:
Det stora problemet är att det skiljer så mycket timme för timme och att det inte är stabil utveckling för att man skall kunna göra rutiner efter det.
Det innebär alltså att man får justera hela sitt liv efter spotpriset. Det verkar helt vansinnigt eftersom det är bara ett fåtal timmar som man skulle kunna "spara ". Möjligtvis att det går att lösa automatiskt men det ser ut som en ineffektiv användning av en bil när dedikerade batterier finns. Det man sparar är alltså småslantar förutsatt att bilen är inkopplad de få gånger priset är lågt. Självkörande bilar kanske kan sticka hem för bilen behövs vara inkopplad så mycket som möjligt. Sedan är timdebitering en osäkerhet också. Många har fast pris av den anledningen.
Exempel på Säkringsavgift per år
16 A 4523kr
20 A 6518kr
25 A 8331kr

Man kan alltså tjäna runt 4000kr/år på att välja mindre säkring.

Regeringen beslutat om ett bidrag på 60% för privatpersoner som sätter upp energilagring.
En Tesla Powerwall kostar 72.200kr, bidrag 43.320kr, netto 28.880kr.
På 8 år har man tjänat in en Powerwall.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:31
av joel80
Mickep:
Va? Nej man kan över lag säga att priserna är extra höga mellan 18-20, extra låga mellan 00-05 och lite extra höga mellan 07-09. Ganska lätt att sätta ett schema.. Men det finns automatik också av vad jag förstår..

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:40
av rmokvist
Som det mot slutet nu kommit fram så är v2g främst tänkt för att hjälpa till vid peak-perioder. Vad jag sett i Nissans tester så är just tanken att bilens batteri står till nätets förfogande när den är inkopplad och inte används. Då sätts en gräns (i deras fall tror jag det var 30% som lägsta nivå och högstanivå 70-80%) och sedan laddas bilen när nätet inte belastas så tungt och när nätet får en peak så kan bilen direkt leverera el för att assistera nätet. Självklart hjälper det inte mycket med några få bilar men när fler och fler elbilar kommer så kan det faktiskt göra en skillnad vad gäller peak.
Sen är väl frågan då om elbolagen är intresserade av att betala för detta (eller staten?) eftersom det måste finnas en anledning för elbilsägaren att faktiskt ansluta sig. Att ha det som backup lockar givetvis också men föredrar isf att göra ett inköp av powerwall för att inte nöta mer än nödvändigt på bilens batteri.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:45
av 12man
säkringsavgifter varierar mkt
priser i sollentuna/år
Mätarsäkring
16 A, 20 A & 25 A Inkl. moms 1.500
35 A.......2.625
50 A.......3.700
63 A.......4.500
80 A.......5.750
100 A.....7.125
125 A.....8.750
160 A....11.250
200 A....14.250

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:05
av drakbane
För mej som har billig el på jobb, samt bara en mil dit, hade denna lösning varit trevlig.
Hade rent teoretiskt :roll: , laddat fullt under dagen, "tagit hem" strömmen och tömt ur, räcker med 5-10% kvar för att komma till jobb igen ju.....

Men känns som för mycket meck...

Billiga avgifter i sollentuna ivf...

EON i Skåne,
16 A, upp till 8000 kWh/år 1635.-
16 A, över 8000 kWh/år 4530.-
20 A 6000.-
25 A 7770.-
35 A 11400.-
50 A 17070.-
63 A 22200.-


Elkostnader, 0,8025 /kWh
Elnätsabonnemang månadsavgift 377,50 kr (Årsabb 16A, 4530/12)
Elöverföring: 19,80 öre/kWh

Edit: La till elkostnaderna

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:47
av gellerstam
Falu energi och vatten. fev.se

Elöverföringsavgift 13 öre/kWh

Säkring Kostnad/år ink moms
lgh16A 1320
16A 3780
20A 5280
25A 6480
35A 8760
50A 12360
63A 15300
80A 22140
100A 23904

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:49
av Lembritt
Riktigt billigt i Sollentuna. :o

Vattenfall Söder 2017:
16A 4 095 kr/år
20A 5 725 kr/år
25A 7 160 kr/år
35A 9 800 kr/år
50A 14 085 kr/år
63A 18 955 kr/år

Vattenfall Norr 2017:
16A 4 825 kr/år
20A 6 875 kr/år
25A 8 570 kr/år
35A 12 030 kr/år
50A 17 380 kr/år
63A 23 505 kr/år

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:55
av 12man
innan ni blir för ledsna så har vi en effektavgift också..
men påverkar inte powerwall kalkyl lika direkt ju
Effektavgift
November - Mars vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 100,00 kr/kW och månad
April - Oktober vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 50,00 kr/kW och månad

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 11:50
av Bjelke
12man skrev:
innan ni blir för ledsna så har vi en effektavgift också..
men påverkar inte powerwall kalkyl lika direkt ju
Effektavgift
November - Mars vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 100,00 kr/kW och månad
April - Oktober vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 50,00 kr/kW och månad
Jag tar gärna era säkringsavg. och skippar effektavg :lol:
Då kunde man ju nästan satsa på en lite CHAdeMO hemma ju ;)

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 11:58
av 12man
inkl allt, elnät + säkrings + effekt + elhandel 1.02/kwh i december
cherrypicking med elbolagen?! du får gå i bräschen