Sida 1 av 2

Re: Motion till OK

Postat: 07 feb 2017 21:43
av danni
+46 skrev:
danni skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på detta att låta någon annan sälja drivmedel på sin mack.

Om jag har ett företag med affärsidén att sälja drivmedel till fordon, är det så smart att lämpa över allt till en konkurrent och endast sälja varmkorv fortsättningsvis?
De är ju redan i ett läge där de knappt tjänar pengar på bränslet i sig, och mer och mer bygger om mackarna till att erbjuda all möjlig annan service. Deras affärsidé har alltså i praktiken redan slutat bygga på att sälja drivmedel - drivmedlet bara lockar dit kunderna, så de kan sälja annat. Gungor och karuseller, du vet. Det här blir nog en ganska naturlig utveckling, och elbilister är ju perfekta måltavlor för den affärsmodellen.
Jag håller med Off Grid Byggarn!
Bensinmackarnas bruttomarginal är idag cirka 1,50 kronor per liter bensin. Under "mackdödperioden" (år 2005-2009) när över tusen mackar försvann var bruttomarginalen bara 0,8-0,9 kronor per liter bensin. Denna nu förbättrade marginal kompenserar gott och väl för den minskade drivmedelförsäljningen.
Jag tror att det är en klart bättre affärsidé att själv äga laddarna än att upplåta dem till en utomstående partner. På sikt kommer det säkert komma kreativa prismodeller kopplade till lokal konkurrens, elprisbörsen och kunders betalningsvilja (t ex ladda billigare vid olika tider på dygnet, mm).
1,50 kr per liter bensin lät väldigt, väldigt högt mot vad jag hört tidigare. Jag tog och googlade det lite för att försöka få klarhet, och då hittade jag den här artikeln som säger ungefär samma som du säger, inkl referensen till mackdöden (och samma artikel finns även i DI): http://teknikensvarld.se/lagt-oljepris- ... ar-189734/

Men säger den artikeln verkligen att mackarna har en sådan marginal? Nej, den säger att bensinbolagen/oljebolagen gör så stor vinst. Jag hittade även de här artiklarna:

http://www.svenskbensinhandel.se/mackar ... arginaler/
http://www.mhf.se/client/files//mf/2013 ... vebröd.pdf
http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens ... kordstora/
http://www.dn.se/ekonomi/mackarna-kampa ... ginalerna/

Alla de verkar vara överens om en marginal på runt 1%, dvs runt 15 öre per liter, give or take, till själva mackarna. Så med andra ord har oljebolagen fortfarande allt att vinna på pumpar som pumpar upp dyrt fossilt bränsle. Men själva mackägarna hade nog mycket hellre sett en massa snabbladdare med tillhörande korvätande elbilister.

Det kan fortfarande vara så att det är vettigare att äga laddarna själv, såklart, särskilt för OKQ8 som sådana. Men de enskilda mackägarna bryr sig nog inte så mycket.

Re: Motion till OK

Postat: 07 feb 2017 22:25
av Laban
http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens ... kordstora/

"Det är lika lönsamt att sälja en korv som bensin för 800 kr". Kommer då en familj dit och köper några korvar samt bullar/kaffe efteråt så blir bensinen nästan irrelevant i sammanhanget.

Re: Motion till OK

Postat: 07 feb 2017 22:50
av Jerker
Ännu sämre har de som är "jourföreståndare" för Qstar/Bilisten/Pump. De ser bara till pumparna och området ikring. Det är ofta nån som har en butik eller nåt annat i närheten. De har bara några få öre per liter eller en fast ersättning. Qstar har ju satsat på småorter som andra bensinbolag dömt ut och där de boende är mer än glada för att få behålla en bensinstation. Qstars förhandlingsläge är utmärkt och de kan få folk att jobba nästan gratis för sig.

Re: Motion till OK

Postat: 21 jun 2017 19:16
av bylund
Nu har den beslutats. Den blev utan åtgärd, men här är svaret i alla fall.
OK skrev:
U25: Svar från OKQ8
Elbilar och laddning av elbilar kommer att bli en viktig del i framtida transportsektorn. Hur denna marknad kommer se ut och hur snabbt den kommer att utvecklas är osäkert och vi följer detta i vårt dagliga arbete i flera olika delar av företaget för att möta och driva utvecklingen. OKQ8 har själva byggt ungefär 10 st snabbladdare men har inte än av skattetekniska skäl kunnat ta betalt för laddningen. Detta gäller även om vi skulle anlägga semisnabba laddare. Vi har nyligen skrivit ett samarbetsavtal med E.ON där de kommer att hjälpa oss med våra egna snabbladdare och anlägga nya egna snabbladdare på våra stationer. Ambitionen är tjugofem snabbladdare i Sverige och fem i Danmark över två år. Detta ska ses som en början. Vi hoppas därmed att snabbt utöka snabbladdningserbjudandet till våra kunder och medlemmar och lära oss av denna nya växande marknad och se hur kunderna väljer att ladda. OKQ8 har en etablerad strategi för snabbladdning och laddning och förutom att anlägga egna snabbladdstationer så har ett samarbete med E.ON ingåtts. Detta tillsammans gör att vi anser att OKQ8 är i framkant när det gäller snabbladdning. Vi tycker också att vi har ett tydligt uppdrag att utveckla verksamheten mot en mer hållbar värld i takt med marknaden och däri ingår att bygga ut infrastruktur för laddning av elbilar.
Protokollet skrev:
M25: Laddstationer för elbilar
Föreningsstämman beslutade
att
anse motion 25 besvarad

Re: Motion till OK

Postat: 22 jun 2017 07:09
av Gustafsson
Ang svar från Q8. De kan och tar betalt för elen. Laddade i Arvika på OKs CHAdeMO till det fascila priset av 80 kr ( fast pris). + priset för 40 min korv kaffe å godis :-).

Re: Motion till OK

Postat: 02 jul 2017 12:17
av peken
Gustafsson skrev:
Ang svar från Q8. De kan och tar betalt för elen. Laddade i Arvika på OKs CHAdeMO till det fascila priset av 80 kr ( fast pris). + priset för 40 min korv kaffe å godis :-).
Det är väl ett sätt för dom att gå runt problemet och faktiskt få in pengar för det. Man får betala för tjänsten och inte för elen. Fast pris för tjänsten oavsett hur mycket man laddar.

Re: Motion till OK

Postat: 02 jul 2017 15:56
av Schelin
Var den korta veliga versionen jag fick på telefon. Inte tillräckligt bra för att jag skulle vara medlem

Skickat från min F8131 via Tapatalk