Sida 9 av 18

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 22:08
av Tars
Bild



BildBildBild

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 22:10
av [JM]
Kilowatt skrev:
Credde skrev:
Är det bara jag... men en bil som först kommer i produktion om ett år (eller Elon ”soon”) och samtidigt extremt modifierad tycker jag inte är att klå Porsche eller whatever i nutid. Tiden om den håller är imponerande och bra för Tesla, men hade förväntat mig nånting lite närmre i tid. Porschens omgång var trots allt ganska nära in till den officiella lansering.
...men en prototyp trots allt.
Det är prototyper man testar med. Samma för alla. Man vänter inte tills bilen gått i serieproduktion med att testa om man tänkt rätt.

Ingen information gällande detta kommer från Tesla. (Förutom nån rad från Elon)
Majoriteten av informationen kommer från åskådare. Dvs detta skall inte jämföras öht med Porsches "officiella" test/resultat.

Förstår inte varför man förväntar sig att Tesla ska "klå" en annan biltillverkare nån enstaka vecka efter en konkurents lansering. Utveckling tar tid.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 23:39
av Svenssons
[JM] skrev:

Förstår inte varför man förväntar sig att Tesla ska "klå" en annan biltillverkare nån enstaka vecka efter en konkurents lansering. Utveckling tar tid.
Man kan säga att det tog sju år för Jaguar, Audi, Mercedes och Porsche att ta klivet mot Tesla... Tesla lär svara ordentligt inom 12-18 månader men redan nu, mindre än några veckor, så har de en bil som med råge verkar slå Porsches tid.

Nu verkar det dock som att Tesla måste slå Porsches tid med råge på en längre officiell sträcka och tid med en sju-sittsig serieproducerade bil som måste vara väsentligt billigare än Porsches. Dessutom så för att räknas på riktigt måste Tesla erbjuda banförsäkring och ha ett Service Center i varje by för annars är det inte på samma villkor...

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 07:06
av dd88
Svenssons skrev:
[JM] skrev:

Förstår inte varför man förväntar sig att Tesla ska "klå" en annan biltillverkare nån enstaka vecka efter en konkurents lansering. Utveckling tar tid.
Man kan säga att det tog sju år för Jaguar, Audi, Mercedes och Porsche att ta klivet mot Tesla... Tesla lär svara ordentligt inom 12-18 månader men redan nu, mindre än några veckor, så har de en bil som med råge verkar slå Porsches tid.

Nu verkar det dock som att Tesla måste slå Porsches tid med råge på en längre officiell sträcka och tid med en sju-sittsig serieproducerade bil som måste vara väsentligt billigare än Porsches. Dessutom så för att räknas på riktigt måste Tesla erbjuda banförsäkring och ha ett Service Center i varje by för annars är det inte på samma villkor...
Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen? :roll:

Vad hade du själv valt om du köpt en bil för ett par miljoner? En bil som är några sekunder snabbare runt ringen eller en bil som är försäkrad och kan lagas när du kör av banan?

Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 07:11
av dstr
Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 07:24
av dd88
dstr skrev:
Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 07:36
av Svenssons
dd88 skrev:

Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Men banförsäkring är viktig bland vanligt folk menar du? Själv har jag köpt en bil för dryga 1,5 miljoner och tycker servicen fungerar otroligt mycket bättre än servicen hos Opel, Toyota eller Kia, bilmärken som jag haft tidigare. Då har jag ändå ca 40 mil till Service Center och trots detta funkar det bättre än det jag var van vid tidigare. Kanske har jag haft otrolig otur under de decennier innan jag köpte min Tesla och kanske har jag sedan haft otrolig tur under dessa strax över tre år som jag haft en Tesla.

Om du inte uppfattade det tidigare så var min text lite av en parodi på de saker som läggs på Tesla för att den ska gå att jämföra med andra bilar. När Tesla uppfyller ett villkor som negativa kritiker satt upp kommer nästa krav och när det är uppfyllt kommer nästa osv. Kraven ska dessutom uppfyllas med råge för att det ska gå att jämföra.
dd88 skrev:
Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.
Är det inte Nürburgring vi pratar om här?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 07:46
av Legato
Bra span på läget om man tror banförsäkring är något generellt högt eftertraktat bland bilköpare :D

Det handlar om promille av alla Model S och Taycaner som överhuvudtaget kommer köras på bana. Försäkring är givetvis enbart relevant för dessa promille.

Ringentiden är ju dels "bragging rights" då det ofta används som svar på "vilken bil är snabbast", men kanske än mer en indikation på en bil med sportiga egenskaper och god väghållning.

För mig personligen har Teslas service fungerat betydligt bättre än BMW, Jaguar, Range Rover mm... Sämst av allt var Porsche!

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 07:53
av dstr
dd88 skrev:
dstr skrev:
Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.
Vad jag vet är det bara Porsche som har det, och på deras egna evenemang, vilket mest är konbanekörningar.

Ska du köra på ringen, eller mantorps öppna körningar så är bilen oförsäkrad.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 08:06
av Walker
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 08:19
av Legato
Walker skrev:
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:
Vi är många som undrar!

Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:18
av Walker
Legato skrev:
Walker skrev:
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:
Vi är många som undrar!

Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Kunde inte sagt det bättre.
Jag ÄLSKAR min bil!!!

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:20
av Svenssons
Walker skrev:
Legato skrev:
Walker skrev:
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:
Vi är många som undrar!

Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Kunde inte sagt det bättre.
Jag ÄLSKAR min bil!!!
FANBOY! ;)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:24
av dd88
dstr skrev:
dd88 skrev:
dstr skrev:
Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.
Vad jag vet är det bara Porsche som har det, och på deras egna evenemang, vilket mest är konbanekörningar.

Ska du köra på ringen, eller mantorps öppna körningar så är bilen oförsäkrad.
BMW CS? https://www.bmwcs.com/sektioner/motorsp ... forsakring

"vilket är mest konbanekörningar" är ju även ett intressant sätt att se på en av Europas mest aktiva bilklubbar.

Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Men banförsäkring är viktig bland vanligt folk menar du? Själv har jag köpt en bil för dryga 1,5 miljoner och tycker servicen fungerar otroligt mycket bättre än servicen hos Opel, Toyota eller Kia, bilmärken som jag haft tidigare. Då har jag ändå ca 40 mil till Service Center och trots detta funkar det bättre än det jag var van vid tidigare. Kanske har jag haft otrolig otur under de decennier innan jag köpte min Tesla och kanske har jag sedan haft otrolig tur under dessa strax över tre år som jag haft en Tesla.

Om du inte uppfattade det tidigare så var min text lite av en parodi på de saker som läggs på Tesla för att den ska gå att jämföra med andra bilar. När Tesla uppfyller ett villkor som negativa kritiker satt upp kommer nästa krav och när det är uppfyllt kommer nästa osv. Kraven ska dessutom uppfyllas med råge för att det ska gå att jämföra.
dd88 skrev:
Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.
Är det inte Nürburgring vi pratar om här?
På det här forumet så är det ofta svårt att avgöra vad som är parodi/ironi då man samtidigt inte skulle bli förvånad om någon faktiskt står för dom åsikterna.

Köper du en bil som du vill kunna köra på bana så är det klart att möjligheten att försäkra den är otroligt viktigt.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:24
av Legato
Svenssons skrev:
Walker skrev:
Legato skrev:
Walker skrev:
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:
Vi är många som undrar!

Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Kunde inte sagt det bättre.
Jag ÄLSKAR min bil!!!
FANBOY! ;)
And proud of it!

"Boy" var ju ett tag sen dock, det är väl egentligen en dubbel komplimang det där :lol:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:30
av dd88
Legato skrev:
Walker skrev:
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:
Vi är många som undrar!

Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.

Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.

Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:32
av Verdi
dd88 skrev:
Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen? :roll:

Vad hade du själv valt om du köpt en bil för ett par miljoner? En bil som är några sekunder snabbare runt ringen eller en bil som är försäkrad och kan lagas när du kör av banan?

Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:32
av Svenssons
dd88 skrev:
Köper du en bil som du vill kunna köra på bana så är det klart att möjligheten att försäkra den är otroligt viktigt.
Är det vanligt folk som köper en bil för att köra på banan? Är det ens vanligt att folk som köper BMW eller ens Porsche köper den för att köra på bana?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:34
av Verdi
dstr skrev:
dd88 skrev:
dstr skrev:
Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.
Vad jag vet är det bara Porsche som har det, och på deras egna evenemang, vilket mest är konbanekörningar.

Ska du köra på ringen, eller mantorps öppna körningar så är bilen oförsäkrad.

Finns på en del BMWSC-evenemang också nu igen. Kanske. Men det är bara ett fåtal arrangemang i Skåne.

Nu är ju dock Taycan just en Porsche så visst. Men det har ju inte hindrat dd88 från att köra andra sportbilar förut. :D

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:35
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen? :roll:

Vad hade du själv valt om du köpt en bil för ett par miljoner? En bil som är några sekunder snabbare runt ringen eller en bil som är försäkrad och kan lagas när du kör av banan?

Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?
Yes, körde bara sanktionerade event.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:38
av Verdi
dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen? :roll:

Vad hade du själv valt om du köpt en bil för ett par miljoner? En bil som är några sekunder snabbare runt ringen eller en bil som är försäkrad och kan lagas när du kör av banan?

Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?
Yes, körde bara sanktionerade event.
Inte via BMW Sport Club Sverige då för just det året du köpte din M3 så var deras verksamhet vilande. Jag vet. Letade event med min M2:a men hittade inga...

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:44
av Legato
dd88 skrev:
Legato skrev:
Walker skrev:
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:
Vi är många som undrar!

Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.

Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.

Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.

Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...

Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:50
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen? :roll:

Vad hade du själv valt om du köpt en bil för ett par miljoner? En bil som är några sekunder snabbare runt ringen eller en bil som är försäkrad och kan lagas när du kör av banan?

Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?
Yes, körde bara sanktionerade event.
Inte via BMW Sport Club Sverige då för just det året du köpte din M3 så var deras verksamhet vilande. Jag vet. Letade event med min M2:a men hittade inga...
Körde BMW Göteborgs M-träffar och en gång via BMW CS, och jag är nästan helt hundra på att dom hade försäkring då, var väl för året efter som omförhandlingarna drog ut på tiden?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:54
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
Walker skrev:
På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte. :evil:
Vi är många som undrar!

Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.

Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.

Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.

Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...

Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 18 sep 2019 09:59
av Verdi
dd88 skrev:
Körde BMW Göteborgs M-träffar och en gång via BMW CS, och jag är nästan helt hundra på att dom hade försäkring då, var väl för året efter som omförhandlingarna drog ut på tiden?
Jag kommer inte ihåg exakt. Men 2016 och 2017 hade de väl ingen verksamhet alls i SC-klubben? Hade CS nåt banevent? Var ju några nyckelpersoner som skapade ett kommersiellt alternativ? Dock utan försäkring.

Ja, då hade du väl tur då som bodde i Göteborg och ansågs tillräcklig VIP för att bli inbjuden. (eller hur det nu fungerar)