Sida 9 av 38
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 19:42
av Anderzzon
Jag tror att det blev en dålig kompromiss här. Miljöpartiet har velat minska skillnaden mellan att ha en förmånsbil kontra privat bil. Men de ville nog samtidigt inte uppmuntra till nybilsförsäljning. Centern ville samtidigt höja bonusen för miljöbilar till 100000. Hade de fått igenom det hade nog det här förslaget blivit mer accepterat av de med förmånsbil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 19:43
av HenrikC
Säg mig, varför ska skatterna tynga privatbilisten hårdare än förmånsbilisten? Alla ska behandlas lika av staten.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 19:50
av ChristerSjo
mati skrev:.
Jag tycker också att systemet med förmånsbilar är orättvist, just för att privatpersoner inte får samma möjlighet att skaffa elbil.
Nej det kommer aldrig att finnas någon rättvisa. Förmånsbil finns kvar för att det gynnar nybilsförsäljningen (Volvo?).
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 19:52
av Verdi
HenrikC skrev:Säg mig, varför ska skatterna tynga privatbilisten hårdare än förmånsbilisten? Alla ska behandlas lika av staten.
Absolut. Men det här förslaget går ju inte så långt. Privatbilismen får 10 tusen extra. Gör varken till eller från. Vad hjälps de av att det blir dyrare med förmånsbil? Resultatet blir att ingen har råd...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 19:54
av Verdi
tor-ake skrev:Verdi skrev:tor-ake skrev:Jag tror att ni målar f-n på väggen. Rena elbilar kommer, oavsett hur justeringarna ser ut, inte att få väsentligt högre förmånsvärde.
Det är ingen politisk falang som önskar en väsentlig minskning av nybilsförsäljning med påföljande föråldring av fordonsflottan som resultat. Däremot kommer de att göras en push mot rena elbilar, nu när det äntligen kommer några att välja på.
Det är klart det är. De säger nästan rakt ut att det säljs för många bilar till företag och att de vill sänka nybilsförsäljningen.
Är det faktiskt så, eller är det journalister som
spekulerar att det är så? Jag har inte sett hårda fakta, men kanske inte tittat tillräckligt noga?
Det blir iaf resultatet. Det är jag tämligen tvärsäker på. Förmånsbilar driver försäljningen av dyra bilar i Sverige eftersom vi har perversa skatter på arbete. Nu täpper de till sista luckan vi hade att skaffa en dyrare bil om man inte är rik.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 19:56
av Verdi
ChristerSjo skrev:mati skrev:.
Jag tycker också att systemet med förmånsbilar är orättvist, just för att privatpersoner inte får samma möjlighet att skaffa elbil.
Nej det kommer aldrig att finnas någon rättvisa. Förmånsbil finns kvar för att det gynnar nybilsförsäljningen (Volvo?).
Om rättvisa är att alla ska ha det lika dåligt så visst. Men det dyker inte upp fina bilar på begmarknaden heller så håll till godo med snikbilar...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 19:57
av ChristerSjo
HenrikC skrev:Säg mig, varför ska skatterna tynga privatbilisten hårdare än förmånsbilisten? Alla ska behandlas lika av staten.
Sluta tjata om rättvisa har aldrig funnits och kommer aldrig finnas.
Skall alla behandlas lika av staten så borde alla betala X% av sin inkomst i skatt eller? Som sagt kommer aldrig finna rättvisa beroende på hur man vrider och vänder det.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:08
av +46
För en gångs skull känns det rätt skönt att äga bilen privat

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:19
av Tomas L
Försäljningen av förmånsbilar driver nybilsförsäljningen. Det beror på att ett företag har större möjlighet att ta kostnaderna för en ny bil, de har ju mycket större plånbok/omsättning än de flesta privatpersoner.
Resonemanget som motiverar höjningen av förmånsvärdet bygger på ett felaktigt antagande: den som kör en förmånsbil skulle köpa en ny bil om hen inte hade en förmånsbil. Därför måste hen betala lika mycket i förmån som vad en ny bil kostar. Annars är det orättvist.
Men varför ska en företagare eller anställd välja en förmånsbil om han får samma kostnader om han själv köpte en NY bil? De flesta privatpersoner köper inte nya bilar för att de kostar för mycket, det kommer inte heller många anställda eller företagare att vilja göra. Det är ju bättre att köpa en två-tre år gammal bil privat och få lägre kostnader. Man kan t om tjäna pengar på att köra en egen bil och ta milersättning av företaget. Nybilsförsäljningen kommer att minska samtidigt som begagnatpriserna kommer att öka. Lågskattade äldre bilar kommer att vara attraktiva för fler, men hur blir miljön bättre av det?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:28
av ChristerSjo
Tomas L skrev:Försäljningen av förmånsbilar driver nybilsförsäljningen. Det beror på att ett företag har större möjlighet att ta kostnaderna för en ny bil, de har ju mycket större plånbok/omsättning än de flesta privatpersoner.
Det är ofta inte företagen som tar kostnaderna utan de anställda genom bruttolöneavstående och kostnadsneutralt för företaget. Att få tala hela värdminskningen med oskattade pengar när man har en marginalskatt på 50-60% är helt avgörande.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:33
av Verdi
ChristerSjo skrev:Tomas L skrev:Försäljningen av förmånsbilar driver nybilsförsäljningen. Det beror på att ett företag har större möjlighet att ta kostnaderna för en ny bil, de har ju mycket större plånbok/omsättning än de flesta privatpersoner.
Det är ofta inte företagen som tar kostnaderna utan de anställda genom bruttolöneavstående och kostnadsneutralt för företaget. Att få tala hela värdminskningen med oskattade pengar när man har en marginalskatt på 50-60% är helt avgörande.
Ja, men det är ju samma sak i praktiken.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:36
av ChristerSjo
Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Tomas L skrev:Försäljningen av förmånsbilar driver nybilsförsäljningen. Det beror på att ett företag har större möjlighet att ta kostnaderna för en ny bil, de har ju mycket större plånbok/omsättning än de flesta privatpersoner.
Det är ofta inte företagen som tar kostnaderna utan de anställda genom bruttolöneavstående och kostnadsneutralt för företaget. Att få tala hela värdminskningen med oskattade pengar när man har en marginalskatt på 50-60% är helt avgörande.
Ja, men det är ju samma sak i praktiken.
Nej det som driver nyförsäljningen är inte att företag har större möjlighet att ta kostnaderna utan de personer med hög marginalskatt kan genom att avstå lön eller sätta av bonus till en förmånsbil istället.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:39
av Verdi
ChristerSjo skrev:Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Tomas L skrev:Försäljningen av förmånsbilar driver nybilsförsäljningen. Det beror på att ett företag har större möjlighet att ta kostnaderna för en ny bil, de har ju mycket större plånbok/omsättning än de flesta privatpersoner.
Det är ofta inte företagen som tar kostnaderna utan de anställda genom bruttolöneavstående och kostnadsneutralt för företaget. Att få tala hela värdminskningen med oskattade pengar när man har en marginalskatt på 50-60% är helt avgörande.
Ja, men det är ju samma sak i praktiken.
Nej det som driver nyförsäljningen är inte att företag har större möjlighet att ta kostnaderna utan de personer med hög marginalskatt kan genom att avstå lön eller sätta av bonus till en förmånsbil istället.
Jo, men förslaget får ändå samma resultat. Färre dyra bilar säljs. Och elbilar är dyra.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:42
av ChristerSjo
Japp. Är det de vill uppnå?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:44
av themax
mati skrev:
Jag tycker också att systemet med förmånsbilar är orättvist, just för att privatpersoner inte får samma möjlighet att skaffa elbil.
Jag tror det här är pudelns kärna och en anledning till förslaget. Om detta förslag utjämnar skillnaderna mellan företagsköp och privatköp så kanske vi förlängningen får något som premierar köp av elbil *oaktat* köpare. Det kanske blir tvärstopp ett tag, men det kommer politiken rätta till - särskilt om Volvo drabbas hårt. Jag efterfrågar inte större subventioner som privatköpare. Jag efterfrågar rättvisa sådana.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:49
av Verdi
ChristerSjo skrev:Japp. Är det de vill uppnå?
Verkar så. Mp är bilfientliga. Man ska bo urbant och ha lådcykel typ. Här i Uppsala gör de det svårare och dyrare att ta bilen in till stan hela tiden. Vi som bor utanför stadskärnan ska helst hålla oss borta. Inte ska vi åka till stora handelsplatser heller. Nej vi ska handla på "lanthandeln". (Allt enligt vad en lokal Mp-politiker skrev i en kommentar på Facebook) Bara det att den lokala butik vi har drivs av ett fyllo som är dömd för ekonomisk brottslighet och där man inte köper kött eftersom det allt som oftast är skämt och luktar satan.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:51
av Verdi
themax skrev:mati skrev:
Jag tycker också att systemet med förmånsbilar är orättvist, just för att privatpersoner inte får samma möjlighet att skaffa elbil.
Jag tror det här är pudelns kärna och en anledning till förslaget. Om detta förslag utjämnar skillnaderna mellan företagsköp och privatköp så kanske vi förlängningen får något som premierar köp av elbil *oaktat* köpare. Det kanske blir tvärstopp ett tag, men det kommer politiken rätta till - särskilt om Volvo drabbas hårt. Jag efterfrågar inte större subventioner som privatköpare. Jag efterfrågar rättvisa sådana.
Är väl bra. Men elbilsförsäljningen kommer sjunka drastiskt lika fullt. Men rättvist är det...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 20:58
av ChristerSjo
Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Japp. Är det de vill uppnå?
Verkar så. Mp är bilfientliga. Man ska bo urbant och ha lådcykel typ. Här i Uppsala gör de det svårare och dyrare att ta bilen in till stan hela tiden. Vi som bor utanför stadskärnan ska helst hålla oss borta. Inte ska vi åka till stora handelsplatser heller. Nej vi ska handla på "lanthandeln". (Allt enligt vad en lokal Mp-politiker skrev i en kommentar på Facebook) Bara det att den lokala butik vi har drivs av ett fyllo som är dömd för ekonomisk brottslighet och där man inte köper kött eftersom det allt som oftast är skämt och luktar satan.
Tyvärr krävs det i princip ingen kompetens för att bli politiker (oavsett partifärg) som i slutändan styr vårt land och bestämmer våra lagar och bestämmer om hur miljarder av skattepengar skall fördelas och användas.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 21:00
av mans71
Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Japp. Är det de vill uppnå?
Verkar så. Mp är bilfientliga. Man ska bo urbant och ha lådcykel typ. Här i Uppsala gör de det svårare och dyrare att ta bilen in till stan hela tiden. Vi som bor utanför stadskärnan ska helst hålla oss borta. Inte ska vi åka till stora handelsplatser heller. Nej vi ska handla på "lanthandeln". (Allt enligt vad en lokal Mp-politiker skrev i en kommentar på Facebook) Bara det att den lokala butik vi har drivs av ett fyllo som är dömd för ekonomisk brottslighet och där man inte köper kött eftersom det allt som oftast är skämt och luktar satan.
Flytta?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 21:05
av mati
mans71 skrev:Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Japp. Är det de vill uppnå?
Verkar så. Mp är bilfientliga. Man ska bo urbant och ha lådcykel typ. Här i Uppsala gör de det svårare och dyrare att ta bilen in till stan hela tiden. Vi som bor utanför stadskärnan ska helst hålla oss borta. Inte ska vi åka till stora handelsplatser heller. Nej vi ska handla på "lanthandeln". (Allt enligt vad en lokal Mp-politiker skrev i en kommentar på Facebook) Bara det att den lokala butik vi har drivs av ett fyllo som är dömd för ekonomisk brottslighet och där man inte köper kött eftersom det allt som oftast är skämt och luktar satan.
Flytta?
Vart då? Till Stockholm så att vi alla kan åka tunnelbana och MP-politikerna blir nöjda?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 21:07
av mans71
mati skrev:mans71 skrev:Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Japp. Är det de vill uppnå?
Verkar så. Mp är bilfientliga. Man ska bo urbant och ha lådcykel typ. Här i Uppsala gör de det svårare och dyrare att ta bilen in till stan hela tiden. Vi som bor utanför stadskärnan ska helst hålla oss borta. Inte ska vi åka till stora handelsplatser heller. Nej vi ska handla på "lanthandeln". (Allt enligt vad en lokal Mp-politiker skrev i en kommentar på Facebook) Bara det att den lokala butik vi har drivs av ett fyllo som är dömd för ekonomisk brottslighet och där man inte köper kött eftersom det allt som oftast är skämt och luktar satan.
Flytta?
Vart då? Till Stockholm så att vi alla kan åka tunnelbana och MP-politikerna blir nöjda?

Nä, inte så ja menade, det lät bara så mörkt med skämt kött osv... menade inget djupare med det
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 21:16
av Bjelke
Är det det här som dom menar med att kickstarta ekonomin efter Corona?

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 21:19
av d3marcus
Varför finns det förmånsbilar öht? Tjänstebilar borde räcka.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 21:21
av Verdi
mans71 skrev:Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Japp. Är det de vill uppnå?
Verkar så. Mp är bilfientliga. Man ska bo urbant och ha lådcykel typ. Här i Uppsala gör de det svårare och dyrare att ta bilen in till stan hela tiden. Vi som bor utanför stadskärnan ska helst hålla oss borta. Inte ska vi åka till stora handelsplatser heller. Nej vi ska handla på "lanthandeln". (Allt enligt vad en lokal Mp-politiker skrev i en kommentar på Facebook) Bara det att den lokala butik vi har drivs av ett fyllo som är dömd för ekonomisk brottslighet och där man inte köper kött eftersom det allt som oftast är skämt och luktar satan.
Flytta?
Nej aldrig i livet. Allt annat är toppen här. Bor på riktigt hellre här än i Sunnersta, Norby och allt vad de "fiiiina" områdena heter. Här ute kan ungarna röra sig fritt och säkert fortfarande. Inget jävla strul med gäng osv.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 18 sep 2020 21:22
av Verdi
d3marcus skrev:Varför finns det förmånsbilar öht? Tjänstebilar borde räcka.
Vad är det för skillnad? Förmånsbil är en tjänstebil som får användas privat.