Sida 9 av 13

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 10:27
av Arctic Drifter
Någon som snappat upp vad det är för däck den levereras med?
Tänker att greppigare däck också kan vara en parameter om man vill förbättra accelerationstiden från stillastående.

WLTP-rangen skiljer sig ju markant från LR, skulle kunna tyda på greppigare däck med högre rullmotstånd...

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 10:31
av pefreli
Verdi_ skrev: 24 apr 2024 08:42
tesla newbie skrev: 24 apr 2024 07:43
Jason Cammisa verkar gilla den. Han tycker inte det finns någon anledning att köpa BMW M3 längre:

Det är ju en sån trött grej att säga. Det är ju inte ens samma typ av bil i mina ögon.
Han pratar ju om väldigt många bilar i detta klipp. Både EV och fossila.

Vid ca 28-33 min lägger han ut texten till varför han anser att nya M3P är överlägsen en ny BMW M3.

Sista minuten av intervjun är episk. :lol:

Om det han säger stämmer är nya M3P helt fantastisk. Inte Plaid men inte långt efter.

Är det någon som förstått varför de anger 510 hk i US och 460 hk i Europa?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 10:33
av Plexx
Jag var precis i kontakt med min säljare på Tesla för att fråga om Dragkrok, vinterdäck och om adaptiv fjädring innebar att bilen var höj och sänkbar.

Svaret var att Model 3 performance -24 är typgodkänd precis som LR -24 och Standard -24 för 1000kg. Dragkrok för eftermontage kommer (troligtvis) lanseras under våren. Säljaren hade ingen exakt uppgift om pris men trodde på 14-16K

Dimensioner för Vinterdäck hade säljaren ingen ytterligare information om ännu.

Den adaptiva fjädringen innebar inte att bilen gick att höja och sänka likt model S utan handlade om hårdheten.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 10:48
av Verdi_
pefreli skrev: 24 apr 2024 10:31
Vid ca 28-33 min lägger han ut texten till varför han anser att nya M3P är överlägsen en ny BMW M3.
Det får han tycka om han vill. Jag håller inte med.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 10:55
av Brages
Arctic Drifter skrev: 24 apr 2024 10:27
Någon som snappat upp vad det är för däck den levereras med?
Tänker att greppigare däck också kan vara en parameter om man vill förbättra accelerationstiden från stillastående.

WLTP-rangen skiljer sig ju markant från LR, skulle kunna tyda på greppigare däck med högre rullmotstånd...
Pirelli P Zero custom för modellen snackade MKBHD om

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 10:59
av Remuz
Jag vill ha den som Y med dom stolarna. Till 0% ränta och såklart med drag. Mums

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 11:19
av martinot
pefreli skrev: 24 apr 2024 07:27
taliz skrev: 24 apr 2024 07:10
Jag är besviken faktiskt. Hade behövts ett nytt större batteri och 700+hk.
Mer eller mindre samma drivlina och effekt känns lamt.

Nu finns ju ioniq 5 N mfl. Visst kostar de mer, men går säkert att pruta en hel del på i en mkt snar framtid..
Jag hade hoppats på +600 hk och och även lite ytterligare förbättrade prestanda- och räckviddssiffror. Samtidigt är priset väldigt konkurrenskraftigt och jag tycker att ”paketet” Tesla erbjuder är klart bättre än allt annat på marknaden.

Hyundaien är säkert bra men inte en bil jag går igång på.

Nu blir det intressant att kolla resultatet från provkörningar. :P
Jo, det är lite så jag ser det.

Hade också hoppats på mer effekt och snabbare acceleration. Hoppades under 3 (äkta) sekunder! :D

Men det sagt så verkar de istället för att fokusera allt på enda stor förbättring av effekt och acceleration, istället valt många små förbättringar på lite olika områden som skarpare styrning, förbättrade dämpare, förbättrade luftflöden/downforce, bättre fälgar (starkare/styvare), bromsar (de lite kraftigare bromsarna som tidigare endast ingick i "Track Package" är nu standard) och nya stolar.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 11:19
av Legato
Plexx skrev: 24 apr 2024 10:33
Jag var precis i kontakt med min säljare på Tesla för att fråga om Dragkrok, vinterdäck och om adaptiv fjädring innebar att bilen var höj och sänkbar.

Svaret var att Model 3 performance -24 är typgodkänd precis som LR -24 och Standard -24 för 1000kg. Dragkrok för eftermontage kommer (troligtvis) lanseras under våren. Säljaren hade ingen exakt uppgift om pris men trodde på 14-16K

Dimensioner för Vinterdäck hade säljaren ingen ytterligare information om ännu.

Den adaptiva fjädringen innebar inte att bilen gick att höja och sänka likt model S utan handlade om hårdheten.
Krävs väl luftfjädring för att ha höj och sänkbar? Eller finns det andra lösningar? Antar att det är dämparna som är adaptiva (som i bla PS4).

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 11:26
av martinot
HelectriC skrev: 24 apr 2024 08:09
Tellus skrev: 24 apr 2024 07:57
HelectriC skrev: 24 apr 2024 07:13
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)

Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.

Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.

Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Här i Norge så är faktiskt P ganska dyr jämfört med LR, 110.000 ca. Tidigare var det betydligt mindre skillnad. Model Y P och LR skiljer bara 40.000kr
Ja, 60 papp i skillnad här i Sverige är rätt prisvärt för effektboost, bättre sportstolar, track-package-bromsar, sportigare fälgar och spoiler. Inte dyrt alls. Hade själv räknat med att den skulle bli 100-125 papp dyrare än LR här i Sverige.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 11:31
av taliz
Legato skrev: 24 apr 2024 11:19
Plexx skrev: 24 apr 2024 10:33
Jag var precis i kontakt med min säljare på Tesla för att fråga om Dragkrok, vinterdäck och om adaptiv fjädring innebar att bilen var höj och sänkbar.

Svaret var att Model 3 performance -24 är typgodkänd precis som LR -24 och Standard -24 för 1000kg. Dragkrok för eftermontage kommer (troligtvis) lanseras under våren. Säljaren hade ingen exakt uppgift om pris men trodde på 14-16K

Dimensioner för Vinterdäck hade säljaren ingen ytterligare information om ännu.

Den adaptiva fjädringen innebar inte att bilen gick att höja och sänka likt model S utan handlade om hårdheten.
Krävs väl luftfjädring för att ha höj och sänkbar? Eller finns det andra lösningar? Antar att det är dämparna som är adaptiva (som i bla PS4).
Nya Taycan har väl nån hydraulisk lösning?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 11:57
av pefreli
Har någon sett en bild på ”avmaskade” fälgar utan plastkåpor?

I en recension jag såg sitter det bulthål bakom plastkåporna. Det såg inte bra ut alls.

Det är ju en klar besvikelse. Jag hade räknat med att kunna ta bort plastkåporna och undertill sitter en snygg fälg…

Nu blir det antagligen att köpa en ny uppsättning om man som jag inte är förtjust i originalet.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 11:59
av flamman
här är Teslas egen bild utan (eller andra?) kåpor. Går inte att se riktigt om det är synliga skruvhål. MKHBD lyckades inte dra av kåporna i sin video.
IMG_9423.jpeg

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 13:21
av holden
Prisskillnaden melllan P och LR är ju lockande liten, anledningen till att jag inte klickar på kö(P) redan idag är, föga oväntat, vilka kostnaderna kan tänkas bli för: förmånsvärde, försäkring och vinterhjul. Skulle det komma ett nollränteerbjudande skulle jag kunna leva med den osäkerheten, tror jag.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 13:27
av Legato
holden skrev: 24 apr 2024 13:21
Prisskillnaden melllan P och LR är ju lockande liten, anledningen till att jag inte klickar på kö(P) redan idag är, föga oväntat, vilka kostnaderna kan tänkas bli för: förmånsvärde, försäkring och vinterhjul. Skulle det komma ett nollränteerbjudande skulle jag kunna leva med den osäkerheten, tror jag.
Det finns ingen osäkerhet kring förmånsvärde. Det räknas numera ut direkt från bilens (list-)pris (och kan även räknas ut direkt på SKVs hemsida).

Att försäkring och vinterhjul skulle avvika kraftigt från nuvarande verkar väldigt osannolikt.

Ränteerbjudande är betydligt mer relevant imo, det gör stor skillnad om ett sådant kommer jämfört med de 5,99% jag fick. Via DNB var maxinsats 35% och kortaste lease 2 år, så körde på det, men skulle det komma ränteerbjudande får man helt enkelt vaska 2500:-.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 13:27
av tesla newbie
Ska bli kul att se lite tester mellan Model 3 performance och andra sportsedaner. Själv skulle jag välja Model 3 P framför alla konkurrenter och börjar så smått fundera på om jag det inte kommer bli min nästa bil.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 13:38
av holden
Legato skrev: 24 apr 2024 13:27
holden skrev: 24 apr 2024 13:21
Prisskillnaden melllan P och LR är ju lockande liten, anledningen till att jag inte klickar på kö(P) redan idag är, föga oväntat, vilka kostnaderna kan tänkas bli för: förmånsvärde, försäkring och vinterhjul. Skulle det komma ett nollränteerbjudande skulle jag kunna leva med den osäkerheten, tror jag.
Det finns ingen osäkerhet kring förmånsvärde. Det räknas numera ut direkt från bilens (list-)pris (och kan även räknas ut direkt på SKVs hemsida).

Att försäkring och vinterhjul skulle avvika kraftigt från nuvarande verkar väldigt osannolikt.

Ränteerbjudande är betydligt mer relevant imo, det gör stor skillnad om ett sådant kommer jämfört med de 5,99% jag fick. Via DNB var maxinsats 35% och kortaste lease 2 år, så körde på det, men skulle det komma ränteerbjudande får man helt enkelt vaska 2500:-.
Ja, så kan man förstås göra. Men jag har ingen koll på vad försäkring och vinterhjul för en P ligger på idag så har inget att jämföra med. Och tänker (nog) nollinsats på företagsleasing 36 månader.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 14:40
av Apollo
flamman skrev: 24 apr 2024 11:59
här är Teslas egen bild utan (eller andra?) kåpor. Går inte att se riktigt om det är synliga skruvhål. MKHBD lyckades inte dra av kåporna i sin video.
IMG_9423.jpeg
Det där är en annan fälg, Warp 19" med 265 bredd bak. Kommer som standard i Kina. Verkar inte finnas tillgänglig i andra regioner. Verkar vara ca 62 mils räckvidd tack vare mindre fälgarna. Hade gärna fått komma som standard här i Sverige också!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 14:43
av AAKEE
Tellus skrev: 24 apr 2024 07:57
HelectriC skrev: 24 apr 2024 07:13
Tellus skrev: 23 apr 2024 21:49
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland 8-)

Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.

Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.

Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Jag har flera repor på 3.3-registret från 0 (ej räknat bort rollout) med Dragy med min 2021. Nya M3P får det kanske lite tufft att klå det om man inte nailar SOC + batteritemp.
Vi kan ju hoppas på mer torque i botten.


Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 14:56
av flamman
Apollo skrev: 24 apr 2024 14:40
flamman skrev: 24 apr 2024 11:59
här är Teslas egen bild utan (eller andra?) kåpor. Går inte att se riktigt om det är synliga skruvhål. MKHBD lyckades inte dra av kåporna i sin video.
IMG_9423.jpeg
Det där är en annan fälg, Warp 19" med 265 bredd bak. Kommer som standard i Kina. Verkar inte finnas tillgänglig i andra regioner. Verkar vara ca 62 mils räckvidd tack vare mindre fälgarna. Hade gärna fått komma som standard här i Sverige också!
Ja kolla! Det hade jag missat, den såg dock väldigt lik ut (utan kåpor). Synd om den bara finns i Kina.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 17:34
av Imolarot
flamman skrev: 24 apr 2024 11:59
här är Teslas egen bild utan (eller andra?) kåpor. Går inte att se riktigt om det är synliga skruvhål. MKHBD lyckades inte dra av kåporna i sin video.
IMG_9423.jpeg
Så här ser det ut under kåporna. Man bara rycker ut dom. MKBHD var bara för rädd att ta i antagligen...
Skärmavbild 2024-04-24 kl. 17.33.23.png

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 17:59
av 2Plaid
Blev en beställning av en Stealth grey med vit interiör! Helhetspaketet är svårslaget för det priset!

Blir intressant att känna skillnaden mot tidigare generationen - speciellt med tanke på att accelerationen i högre farter verkar avsevärt bättre!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 19:58
av SR-71-BlackBird
Gissar på att det kommer ett ny inställning i menyerna och den kommer att heta Ludicrous.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 21:42
av pefreli
Imolarot skrev: 24 apr 2024 17:34
flamman skrev: 24 apr 2024 11:59
här är Teslas egen bild utan (eller andra?) kåpor. Går inte att se riktigt om det är synliga skruvhål. MKHBD lyckades inte dra av kåporna i sin video.
IMG_9423.jpeg
Så här ser det ut under kåporna. Man bara rycker ut dom. MKBHD var bara för rädd att ta i antagligen...

Skärmavbild 2024-04-24 kl. 17.33.23.png
Ja, de där bulthålen kan man ju inte köra runt med.

Får bli att sälja hjulen alternativt sätta vinterdäck på dem. Samtidigt hade jag hellre haft 19 tum på vinterdäcken.

Synd att de inte fått till en snyggare fälg, utan plastkåpor. Hade hellre tappat 20 km i räckvidd och fått ordentliga fälgar på bilen.

Som jag ser det är fälgvalet helt avgörande för att Model 3 ska se bra ut.

Men nu får det vara slutgnällt. Det går ju trotsallt att köpa andra fälgar. 8-)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 22:12
av martinot
AAKEE skrev: 24 apr 2024 14:43
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden. :(

Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA. :evil:

Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 24 apr 2024 22:32
av pefreli
martinot skrev: 24 apr 2024 22:12
AAKEE skrev: 24 apr 2024 14:43
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden. :(

Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA. :evil:

Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.

Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)

Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?

50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?

Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.