Sida 9 av 9

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 08:31
av Mickep
Tycker egentligen att det borde vara beställningsdatumet som gällde. Det vore mest rättvist för kunden. Givetvis måste de säga att bilen skall lev i april, men att sätta ett datum känns väldigt osäkert då ev förseningar etc är utanför kundens kontroll. Tycker att huvudsaken är att man beställer innan 15/1 för attfå fri SuC .

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 08:39
av Bjelke
Mickep skrev:
Tycker egentligen att det borde vara beställningsdatumet som gällde. Det vore mest rättvist för kunden. Givetvis måste de säga att bilen skall lev i april, men att sätta ett datum känns väldigt osäkert då ev förseningar etc är utanför kundens kontroll. Tycker att huvudsaken är att man beställer innan 15/1 för attfå fri SuC .
Jag tror faktiskt att det blir så oxo, men att infon just nu antyder annat, allt känns lite provisoriskt för tillfället så skulle inte bli förvånad om det där ändras lite, antagligen under dagen eller i morgon...

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 13:12
av olarsson
Kontaktade Tesla för att reda ut och det som gäller är order före 15/1 med tidigast möjlig leverans.

Edit: 15/1 naturligtvis.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 13:17
av HelectriC
olarsson skrev:
Kontaktade Tesla för att reda ut och det som gäller är order före 15/4 med tidigast möjlig leverans.

15/4???

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 13:23
av LarsL
Så... vad händer 15/4?
Jo, Model 3 part deux, gissar jag. På det eventet presenteras den slutgiltiga Model 3 med MegaChargers på 1MW, men de kostar pengar, gissar jag vilt igen.

Edit: om det ska vara MegaChargers så måste det MW, så klart... 8-) (inte för att jag tror på det, alls)

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 13:40
av Leo
Man vill nog ha leveransen "genomförd/slutbetald" utan risk för avhopp då man släpper nästa steg. Därav att det inte räcker med order, bekräftad eller inte.

Läser man både här och andra forum finns det många som vid "produktnyheter" funderar på att offra sin deposition på 17000kr och lägga en ny beställning, eller köpa en "lagerbil".

Är ganska säker på att Tesla har bra koll på hur det blivit i Norge och USA med såna avhopp.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 13:51
av Mickep
kan nog vara att det kommer ske något efter 15/4 som kanske kan ställa till det.
ny laddstandard vs fri "långsam" laddning? (har svårt att tro det, fast å andra sidan är det musk vi pratar om...)
kanske nya batterier som skall sitta i de nya bilarna som klarar högre laddning? vem vet... kanske ccs kompatibla uttag

men först bör man få veta vad kommer debiteringen att vara (så man kan på ett ungefär räkna ut värdet på fri SuC for life)

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 14:11
av LarsL
På något sätt kommer bilarna vara betydligt bättre efter 15/4 än innan... det är jag ganska säker på.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 18:24
av dstr
LarsL skrev:
På något sätt kommer bilarna vara betydligt bättre efter 15/4 än innan... det är jag ganska säker på.
Ap3.0-hårdvaran?

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 18:28
av LarsL
dstr skrev:
LarsL skrev:
På något sätt kommer bilarna vara betydligt bättre efter 15/4 än innan... det är jag ganska säker på.
Ap3.0-hårdvaran?
Ja, varför inte! :D

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 02 jan 2017 19:22
av Bjelke
olarsson skrev:
Kontaktade Tesla för att reda ut och det som gäller är order före 15/1 med tidigast möjlig leverans.

Edit: 15/1 naturligtvis.
Förstod nästan det :lol:

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 05 jan 2017 00:23
av LarsL
Gigafactory batterier ska börja levereras i Q2...

Vad var det nu för storlek FF91 hade på batteriet 130kWh? Gissar på något sånt för Tesla också... bara så där.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 05 jan 2017 00:30
av vigge50
LarsL skrev:
Gigafactory batterier ska börja levereras i Q2...

Vad var det nu för storlek FF91 hade på batteriet 130kWh? Gissar på något sånt för Tesla också... bara så där.
Tesla har sagt att de första batterierna i Model S var 40% bättre än de i roadstern och att batterierna i Model lll kommer vara ytterligare 30% bättre. 30% mer än 85 kWh är 110 kWh så några 130 kWh tror jag inte kommer om de inte designar om hela batteriet och underplattan.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 05 jan 2017 00:37
av LarsL
vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Gigafactory batterier ska börja levereras i Q2...

Vad var det nu för storlek FF91 hade på batteriet 130kWh? Gissar på något sånt för Tesla också... bara så där.
Tesla har sagt att de första batterierna i Model S var 40% bättre än de i roadstern och att batterierna i Model lll kommer vara ytterligare 30% bättre. 30% mer än 85 kWh är 110 kWh så några 130 kWh tror jag inte kommer om de inte designar om hela batteriet och underplattan.
Storleken på cellern har ju ändrats också, men det kanske ingick i de 30%

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 05 jan 2017 10:19
av joel80
Om dom satsar på ungefär samma räckvidd i M3 kommer dom kunna ha betydligt mindre antal kWh i batterierna...
Alltså en 75kWh M3 med knappa 70 tillgängliga kWh skulle säkert kunna göra uppåt 40 riktiga motorvägsmil.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 jan 2017 18:32
av vigge50
Efter lite oklarheter så går Tesla nu ut och säger att Pre-owned teslabilar kommer även i fortsättningen ha fri superchargers så länge de hade det vid leverans.

https://electrek.co/2017/01/09/tesla-ce ... president/

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 jan 2017 21:43
av Bjelke
vigge50 skrev:
Efter lite oklarheter så går Tesla nu ut och säger att Pre-owned teslabilar kommer även i fortsättningen ha fri superchargers så länge de hade det vid leverans.

https://electrek.co/2017/01/09/tesla-ce ... president/
Känns väl som det rätta att göra även om dom i princip kunnat göra som dom vill i dom fallen, bra :)