Re: Jag har blivit icead!
Postat: 25 jan 2020 19:51
Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Här i Bollnäs funkade böter perfekt, nu är den enda stolpen här (cosmos skrev:Före man börjar bötfälla fossilerna så kommer dom fortsätta med sina fulparkeringar. Dom skiter helt i skyltarna. Om vi nu ska öka antalet laddbara bilar kraftigt kommande åren så måste man få väck fossilbilarna från laddstolparna. Inget annat än en fet p-bot kommer tyvärr hjälpa.
Jag tycker just här i Lidköping är ice:ing inget stort problem. I början var det vanligt att folk ställde sig på de två laddplatserna på torget, men jag mejlade för några år sedan till kommunen (troligen inte bara jag) och föreslog att de skulle skylta eller markera platserna bättre. Det gjorde de faktiskt. De målade stora "elblixtar" i rutorna. Sedan dess har jag i princip aldrig sett någon ice-bil parkera där. Däremot Teslor utan att laddsladden var inkopplad, men det är ett annat (och allvarligare) problem.cosmos skrev:Före man börjar bötfälla fossilerna så kommer dom fortsätta med sina fulparkeringar. Dom skiter helt i skyltarna. Om vi nu ska öka antalet laddbara bilar kraftigt kommande åren så måste man få väck fossilbilarna från laddstolparna. Inget annat än en fet p-bot kommer tyvärr hjälpa.
Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Men om man kopplar in och får 22 vill man kanske kunna räkna med en sluttid.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Väldigt få bilar kan ens ta 22 kW. De flesta kan bara ta 6,7 kW och Model 3 11 kW. Säg att det står på stolpen att du är garanterad 3,7 kW men kan få upp till 22 kW om det är få andra inkopplade.Fredrik j skrev:Men om man kopplar in och får 22 vill man kanske kunna räkna med en sluttid.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Jag menar förutsättningen som gäller när man kopplar in sig borde gälla även när man lämnat platsen.LarsL skrev:Väldigt få bilar kan ens ta 22 kW. De flesta kan bara ta 6,7 kW och Model 3 11 kW. Säg att det står på stolpen att du är garanterad 3,7 kW men kan få upp till 22 kW om det är få andra inkopplade.Fredrik j skrev:Men om man kopplar in och får 22 vill man kanske kunna räkna med en sluttid.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Väldigt bra idé! Särskilt i Sverige där 2/3 av alla laddbilar är phev. Det är ett otroligt slöseri med tillgänglig effekt att de blockerar platser.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Den där kan ju få pbot oavsett hur skyltningen ser ut.Jejfe skrev:Inte direkt icead. Men det är nog fan värre.
Dieselvolvon får väl stå där? Så tolkar jag den gröna "skylten" framför den iafpejvic skrev:Av 6 laddplatser:
5 Aimo och en Diesel
"Jag är döden..."ellerstrom skrev:Dieselvolvon får väl stå där? Så tolkar jag "skylten" framför den iafpejvic skrev:Av 6 laddplatser:
5 Aimo och en Diesel
Men detta visar väl att flera fortfarande ställer ivägen omedvetet eller helt enkelt inte tänker så mycket. Men nu är det säkert en mindre som kommer blockera i framtiden.Anderzzon skrev:Behövde ladda på Incharges laddare i Hammarby Sjöstad nu ikväll. Det finns fyra destinationsladdare och en snabbladdare (med två platser) där. Destinationsladdarna var upptagna av fossiler, en icke plugin hybrid och en Model 3 som inte laddade. Snabbladdaren var blockad av två fossiler. Precis när jag kommer dit kliver en av personerna vid snabbladdaren ur sin bil så jag vevar ner rutan och säger "Jag behöver den där platsen". Han tittar förvånat på mig och svarar "Du behöver den där platsen?". "Ja, du står på en laddplats.", svarar jag. Då skämdes han lite grann och hoppade in i bilen och flyttade på sig.
Tyvärr så rör sig parkeringsvakterna bara där på dagtid så det är helt riskfritt att ställa sig och blocka laddplatserna på kvällar och nätter.
Lyxigt! Sån tur hade inte jag igår.Remuz skrev:Just den InChargeladdaren Laddade jag på förra veckan och då fick man ström bara man stoppade i chademon, dvs jag identifierade mig aldrig. Behövde bara en kvart medan jag var på ärende, men gratis var gott
Ja precis. Just här ligger en Max restaurang också så jag tror att många tänker att de bara parkerar där en snabbis medan de springer in och köper mat. Medan jag stod där och laddade i 15 min kom alla andra bilar och flyttade på sig. Orkade dock inte gå ur bilen och läxa upp dem.Pontus skrev:Men detta visar väl att flera fortfarande ställer ivägen omedvetet eller helt enkelt inte tänker så mycket. Men nu är det säkert en mindre som kommer blockera i framtiden.
Det som vore bra är ju om de som tar nytt körkort fick dessa regler förklarade för sig. Tror inte det är så nu.