Sida 84 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 08:06
av Gustafsson
Om man skulle ha tillgång till så snabb laddning spelar ju räckvidden inte någon stor roll öht. Placering o tillgång till laddstationer med hög effekt är mycket viktigare.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 08:11
av Zalman3
Gustafsson skrev:
Om man skulle ha tillgång till så snabb laddning spelar ju räckvidden inte någon stor roll öht. Placering o tillgång till laddstationer med hög effekt är mycket viktigare.
Blir lite jobbigt att måsta åka till Östersund varje gång man vill ladda i 150kW om man bor i Umeå...

Re: Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 08:58
av kallekula
Provade etron igår! Vet inte vad jag hade förväntat mig men det blev en lite "meh"-upplevelse. Kanske minns jag första gången jag satte mig i en Tesla och fick en nästintill religiös uppenbarelse. Det blev det ju verkligen inte nu. En bra normal bil helt enkelt. Vilket väl egentligen är ett jättebra betyg.

Framförallt fantastiskt kul att Tesla får lite ordentlig konkurrens. Det behövs verkligen! Men jag körde hem i min X med ett stort leende utan något habegär alls :)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 09:02
av Laban
Gustafsson skrev:
Om man skulle ha tillgång till så snabb laddning spelar ju räckvidden inte någon stor roll öht. Placering o tillgång till laddstationer med hög effekt är mycket viktigare.
Det var väl att ta i. Vi tyckte att det var skönt att kunna skippa två snabbladdare på vägen från Stockholm till Luleå med 3:an. Totalt bara tre stopp, Gävle , 10m kisspaus, Sundsvall för lunch, sedan Umeå och lite shopping. 10 + ~35 min + ~35min totalt. Sista stoppet var endast pga att vi behövde ladda, hade inte hunnit bli hungriga.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 14:06
av taliz
Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Om man skulle ha tillgång till så snabb laddning spelar ju räckvidden inte någon stor roll öht. Placering o tillgång till laddstationer med hög effekt är mycket viktigare.
Det var väl att ta i. Vi tyckte att det var skönt att kunna skippa två snabbladdare på vägen från Stockholm till Luleå med 3:an. Totalt bara tre stopp, Gävle , 10m kisspaus, Sundsvall för lunch, sedan Umeå och lite shopping. 10 + ~35 min + ~35min totalt. Sista stoppet var endast pga att vi behövde ladda, hade inte hunnit bli hungriga.
Tänk när SUC v3 sätts upp. 250kw och enormt bra range.
etron med halva rangen och "bara" 150kw känns ju som stenålder då. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 19:10
av Gustafsson
Åker man långt måste man ju ladda lika många kWh oavsett batteristorlek, förbrukning är ju densamma, man förlorar därför inte så mycket tid på att ladda fler gånger med hög effekt. Visst kommer man lite längre första sträckan, men det är ändå tillgängligheten till snabb laddning som avgör mycket. Extremfallet är Roadstern utan snabbladdning men med hygglig batteristorlek, räckvidden har jämförelsevis varit OK, men man måste ta in på hotell för att ladda fullt om man åker långt.
Ser inte det stora värdet i att susa förbi massa möjliga laddstopp om man måste tillbringa lång tid för att ladda när man väl stoppar. Håller dock med om att man har större frihet med stort batteri.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 19:26
av Legato
Intressant:

"Viswanathan speculates that the Audi e-tron might perform so much worse on range than the Model X because Tesla has a better thermal-management system for the battery. An electric car’s battery heats up when it’s charged or discharged. The faster the charging or discharging, the more heat is produced. The e-tron supports fast charging up to 150 kW, where as the Model X can support up to 120 kW. If the heat causes the battery’s temperature to rise, it can harm the battery and reduce its range.

Given it is Audi’s first electric car, the company might be playing it safe with its thermal-management system. It might be using up more energy to maintain a tighter temperature range for the batteries, and thus leaving less energy for driving. Tesla has had hundreds or even thousands of its cars driven for more than 100,000 km (or about 60,000 miles), the distance usually covered by an electric-car battery warranty. That means Tesla has had the time to optimize the thermal-management system to use as little energy as possible, while maintaining the battery’s performance.

“It seems all other carmakers are just playing catch up with Tesla,” says Viswanathan."

Audi e-tron

Postat: 12 apr 2019 20:49
av taliz
Du menar Audi har batterivärmare/kylare på helatiden? Could be.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 00:17
av Legato
taliz skrev:
Du menar Audi har batterivärmare/kylare på helatiden? Could be.
Jag menar inget, men "batteriexperten" som citerades menade väl något ditåt. Inte hela tiden, men avsevärt mer än Tesla pga betydligt tightare "spread" på accepterad batteritemperatur.

Ingen aning om han har rätt, men det låter ju som en tänkbar förklaring iaf. Dock verkade han basera detta i hög grad på EPA-siffrorna och riktigt så extremt som de antyder verkar ju inte verkligheten vara.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 08:04
av Laban
Gustafsson skrev:
Ser inte det stora värdet i att susa förbi massa möjliga laddstopp om man måste tillbringa lång tid för att ladda när man väl stoppar. Håller dock med om att man har större frihet med stort batteri.
Men det är väl ett val som man inte behöver göra. Snarare är det så att bilar med längre räckvidd också laddare snabbare. Ta ex Model 3 som inte bara har längst räckvidd utan även laddar snabbast.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 14:08
av Gustafsson
Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Ser inte det stora värdet i att susa förbi massa möjliga laddstopp om man måste tillbringa lång tid för att ladda när man väl stoppar. Håller dock med om att man har större frihet med stort batteri.
Men det är väl ett val som man inte behöver göra. Snarare är det så att bilar med längre räckvidd också laddare snabbare. Ta ex Model 3 som inte bara har längst räckvidd utan även laddar snabbast.
Visst har du rætt, men jag tycker man har ett osunt fokus på ræckvidd, det går alldeles utmærkt att åka långt med en 70D t.ex. Priset ær lite mindre frihet och længre laddtid. Men om 70 D kunde ladda med 120 kW hela laddcykeln ( som Audi) och det fanns ænnu fler snabbladdare, så ser jag inte något starkt behov av 100 D eller LR M3 heller før den delen. Det ær min poæng.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 16:45
av Muhlegg
Gustafsson skrev:
Visst har du rætt, men jag tycker man har ett osunt fokus på ræckvidd, det går alldeles utmærkt att åka långt med en 70D t.ex. Priset ær lite mindre frihet och længre laddtid. Men om 70 D kunde ladda med 120 kW hela laddcykeln ( som Audi) och det fanns ænnu fler snabbladdare, så ser jag inte något starkt behov av 100 D eller LR M3 heller før den delen. Det ær min poæng.
Räckvidden får mycket fokus eftersom det (tillsammans med laddnätverk) är det enda som ICE är bättre på. De jag känner som har en Tesla har sagt att nästa bil också blir el och förmodligen en Tesla men då med med ett mindre batteri. När de bytte från av ICE till el var de oroliga för räckvidden men när de väl bytt så var räckvidden inte ett problem. De bor dock alla i förorter runtom Stockholm så deras förutsättningar speglar ju inte hela Sveriges befolkning. För vissa är nog räckvidden helt avgörande för om en elbil klarar vardagen.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 17:37
av mati
Oavsett vad andra tycker, jag är nöjd i alla fall. Den toppade vid 154kW, men jag missade precis.
IMG_20190413_140417.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 17:54
av Legato
mati skrev:
Oavsett vad andra tycker, jag är nöjd i alla fall. Den toppade vid 154kW, men jag missade precis.
IMG_20190413_140417.jpg
Bra tryck! Är det laddaren hos din lokala Audihandlare?

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 18:48
av mati
Legato skrev:
mati skrev:
Oavsett vad andra tycker, jag är nöjd i alla fall. Den toppade vid 154kW, men jag missade precis.
IMG_20190413_140417.jpg
Bra tryck! Är det laddaren hos din lokala Audihandlare?
Nej, den är än så länge strypt till 50kW av någon anledning. Det här var Fortum-laddaren i Kristinehamn.
40% påfyllning på 12 minuter eller så. Man hinner inte ens ta en kaffe. Jäkla jobbigt. ;)

Efter den här dunder-laddningen gick förbrukningen märkbart ner, ungefär med 20%. Batteritemperaturen verkar ha större inverkan på förbrukningen än hastigheten. Jag vann 3 mil räckvidd på hemvägen, jämfört med vad bilen trodde innan laddaren. Och då körde jag ändå fortare på hemvägen. Antagligen går en ganska stor andel av förbrukningen på batterivärmarens konto. Snittförbrukningen för hela resan låg runt 24kWh/100km. Helt okej för mig. Räckvidden hamnar alltså enligt bilen runt 36 mil + lite marginal.
Men jag har än så länge för lite underlag för att dra några slutsatser.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 18:52
av Bjelke
154kW! FI faen va najs asså! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 19:07
av mati
Bjelke skrev:
154kW! FI faen va najs asså! :)
Ja. Jag startade laddningen vid drygt 40% SOC. Den hoppade igång direkt med 104kW. Efter någon minut var den uppe i över 150kW. Vid prick 80% SOC föll den spikrakt ner till 118kW och då började des kännas segt och jag slutade ladda. ;)
Jag fick enligt Plugsurfing-appen 40kWh och det kostade prick 30 SEK. Några kWh utav de 40 gick väl åt för att värma luften i Kristinehamn. Bilen sa nånting runt 35kWh tror jag. Jag glömde ta kort på den exakta siffran.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 19:09
av Bjelke
Hehe ja 118kW är ju lite klent å ladda med, det tar ju en sån jäkla tid :lol:
Bra pris fick du också :)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 19:11
av mati
IMG_20190413_140841.jpg
IMG_20190413_140930.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 13 apr 2019 20:16
av Remuz
Riktigt imponerande laddning

Audi e-tron

Postat: 15 apr 2019 16:00
av taliz
En jätteknasig konspiratorisk idé:
Låt säga att Audi ville bräcka Tesla i laddhastighet, men deras batterier kunde inte riktigt ta emot 150kw. Hur maskerar man det? Med en väldigt inexakt GOM samt oväntat hög förbrukning? ;)

(Var skulle dock överflödet vid laddning ta vägen? Värme nånstans?)

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2019 16:20
av jeppe_sthlm
Provade som snabbast en e-tron idag. En kollega hade lånat en över helgen, så jag var tvungen att ta en liten sväng. Oturligt nog hade jag själv en P85D som lånebil över helgen...så den kändes spontant lite trött, men det var väl inte riktigt Audins fel.

Men, förutom det - en riktigt mysig bil! Tyst och fin. Bara att inse att Audi kan det där med att bygga bilar.

Sen var jag lite dum, som inte tog ett par minuter att gå igenom menyer och grejor innan jag körde iväg, så jag förstod mig aldrig på regenereringen - kändes som att den inte tog ett skvatt, men såg sen att den var ställd i manuell. Innebär det att man själv behöver dra i någon spak för att den ska regenerera?

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2019 16:34
av Geni87
jeppe_sthlm skrev:
Provade som snabbast en e-tron idag. En kollega hade lånat en över helgen, så jag var tvungen att ta en liten sväng. Oturligt nog hade jag själv en P85D som lånebil över helgen...så den kändes spontant lite trött, men det var väl inte riktigt Audins fel.

Men, förutom det - en riktigt mysig bil! Tyst och fin. Bara att inse att Audi kan det där med att bygga bilar.

Sen var jag lite dum, som inte tog ett par minuter att gå igenom menyer och grejor innan jag körde iväg, så jag förstod mig aldrig på regenereringen - kändes som att den inte tog ett skvatt, men såg sen att den var ställd i manuell. Innebär det att man själv behöver dra i någon spak för att den ska regenerera?
Ja man pillar med paddlarna bakom ratten för att ställa in hur mycket man vill att den ska regenerera, om jag har förstått det rätt.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 apr 2019 10:49
av mati
Regenereringen kräver lite inlärning. Man kan dra i vänstra spaken och sätta på regenereringen i två steg. Gör man inte det är bilen default-mässigt alltid i frirullningsläge. Det är inte direkt intuitivt när man är van vid andra elbilar, men för en fossilbilist är det troligen logiskt. Efter ett tag har man dock begripit hur det funkar och tänker inte längre på det. Tyvärr har någon mindre begåvad människa på Audi kommit på idén att regenereringen alltid ska stängas av när man stänger av farthållaren. Det är mindre logiskt. Men även det lär man sig efter ett tag.

Bilen har utöver detta en automatisk regenereringsfunktion som på något magiskt sätt ska gissa när man vill frirulla eller regenerera. Men jag begriper mig inte på den. Jag upplever det som att den inte gör nånting alls, bilen rullar bara. Eller så är det jag som inte fattar hur det är tänkt. Jag har redan vant mig vid den manuella funktionen, och den kommer jag nog köra med framöver.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 apr 2019 12:45
av jeppe_sthlm
Ok, då var det inte jag som var helt borta. Höll på att krocka i första bästa korsning när bilen inte bromsade, strax efter att jag hade tvättat vindrutan istället för att lägga i backen. Sedan hittade jag bromsen, vilken det var rätt bra bett i. Slutligen missade jag att stänga av bilen när vi skulle ur den. Min kollega undrade om jag verkligen hade körkort.