Sida 85 av 359
Audi e-tron
Postat: 16 apr 2019 17:13
av taliz
Så man måste alltså aktivera regen varje gång man skall iväg?
Kan dom tänkas göra det valbart i en OTA?
Har du fixat hundbur förresten?
Re: Audi e-tron
Postat: 16 apr 2019 17:25
av Geni87
mati skrev:Regenereringen kräver lite inlärning. Man kan dra i vänstra spaken och sätta på regenereringen i två steg. Gör man inte det är bilen default-mässigt alltid i frirullningsläge. Det är inte direkt intuitivt när man är van vid andra elbilar, men för en fossilbilist är det troligen logiskt. Efter ett tag har man dock begripit hur det funkar och tänker inte längre på det. Tyvärr har någon mindre begåvad människa på Audi kommit på idén att regenereringen alltid ska stängas av när man stänger av farthållaren. Det är mindre logiskt. Men även det lär man sig efter ett tag.
Bilen har utöver detta en automatisk regenereringsfunktion som på något magiskt sätt ska gissa när man vill frirulla eller regenerera. Men jag begriper mig inte på den. Jag upplever det som att den inte gör nånting alls, bilen rullar bara. Eller så är det jag som inte fattar hur det är tänkt. Jag har redan vant mig vid den manuella funktionen, och den kommer jag nog köra med framöver.
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen? Dvs, även om bilen är inställd på frirullning får man regen när man bromsar med bromspedalen. Typ så som många PHEV:s fungerar. Ju hårdare man trycker på bromspedalen ju mer regen får man, tills en viss gräns är nådd (0,3g) och då fyller bilen ut med mekaniska bromsar för att få den inbromsning som föraren begär via bromspedalen.
Paddlarna på ratten används för att kontrollera hur mkt regen man vill ha för one-pedal-drive.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 apr 2019 18:07
av mati
taliz skrev:
Har du fixat hundbur förresten?
Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.
Geni87 skrev:
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms.

En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Re: Audi e-tron
Postat: 16 apr 2019 18:26
av Tars
mati skrev:taliz skrev:
Har du fixat hundbur förresten?
Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.
Geni87 skrev:
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms.

En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Samma i i3:an ja.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 apr 2019 19:44
av fth
mati skrev:En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Det skulle ju Tesla härma, det är ju skitläskigt när man laddat till 100%, det känns ju som bilen accelererar när man släpper gasen
/fth
Re: Audi e-tron
Postat: 16 apr 2019 21:48
av taliz
mati skrev:taliz skrev:
Har du fixat hundbur förresten?
Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.
Såg att polisen nu slutar köpa in kombibilar för hundpatruller. Istället kommer de köpa in VW Amarok-pickisar med kåpa.
Har det nått samband tro?
Jag tänkte att det kanske kommit nya krav/rekommendationer på större burar eller nått sånt.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 apr 2019 22:13
av iAkita
mati skrev:taliz skrev:
Har du fixat hundbur förresten?
Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.
Geni87 skrev:
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms.

En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Tror det funkar så i alla elbilar förutom Tesla, inte bara i i3. Jag vet iallafall att e- Niro och Zoe funkar likadant. För mig är det obegripligt att inte Tesla har ett liknande system utan har snålat in på detta.
Re: Audi e-tron
Postat: 17 apr 2019 06:47
av mati
taliz skrev:
Såg att polisen nu slutar köpa in kombibilar för hundpatruller. Istället kommer de köpa in VW Amarok-pickisar med kåpa.
Har det nått samband tro?
Jag tänkte att det kanske kommit nya krav/rekommendationer på större burar eller nått sånt.
Det är riktigt. Polisen har uppenbarligen i rätt många år haft haft krav på sig att skaffa större hundbilar. De körde med dispens fram tills nu. Volvos kombibilar, som polisen oftast kör, har ju samma problem som e-tron, nämligen en alltför sluttande baklucka. Man får helt enkelt inte in en tillräckligt stor hundbur som uppfyller lagkraven. Det är alltså inte lagen som har ändrats. Det är bilarna som har blivit mindre.
En Volvo 945 hade nog funkat.
Man behöver ju inte använda hundbur egentligen. Det räcker att hunden är säkrad och att den inte kan ta sig fram i kupén, eller flyga omkring i en krock. Att bälta fast hunden i baksätet är okej, likaså ett skyddsgaller som separerar bagageutrymmet från kupén. Det är så jag gjorde, och då finns det tillräckligt med plats för två hundar i e-tron. De sitter ju inte där hela dagen, så som polishundarna gör. Då är det andra krav.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 00:52
av taliz
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 01:32
av Geni87
Old news.

Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 10:02
av Jerker
I senaste numret av Elbilen har de provkört e-Tron och är i princip helt nöjda med bilen. De tycker inte att den höga förbrukningen är nåt större problem när det väl finns laddare med passande laddeffekt eftersom den laddar så snabbt.
Deras summering lyder så här:
Nu återstår det att se hur bilen presterar i krocktester, det är nog ingen vild gissning att den får högsta betyg. Det får den iaf av oss. I alla andra kategorier.
Invändningarna de har är ungefär samma som har framförts i det här forumet gällande menysystemet.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 11:32
av Gustafsson
Audin verkar vara en riktigt bra bil. Själv struntar jag hur märket på bakluckan stavas. Gillar starkt att den är tyst i kupe'n .Som jag hävdat många gånger är räckviddsbehovet klart överskattat. Klarar den 30 mil och det finns snabba laddare (> 100kW) är den värd att titta på när det är dags för bilbyte nästa gång. Fast då kanske Tesla, BMW, VW mfl har bra alternativ också. Utan laddare med lika eller bättre prestanda än SuC är det dock en riktigt stor nackdel ännu så långe. Keep on posting !
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 11:51
av jeppe_sthlm
Håller med. Toppenfin bil, men laddnätet är för mig halva bilen, tills Ionity kommer ikapp SuC, så är den inget alternativ för mig.
Alla har ju naturligtvis olika behov, så det är klart att den har en plats på marknaden.
Framförallt när det gäller att ”locka över” traditionella bilköpare. Där har Audi stora fördelar jämfört med Tesla. Man kan gå in till samma återförsäljare, testa bilen utan tidsbokning, få inbyte i butik, samma servicenät osv, osv.
Kollegan uttryckte det som ”att Audin iallafall var en riktig bil, jämfört med Teslan som var mer en leksak”. Jaja, det var med glimten i ögat, men det är nog en känsla som Tesla förmedlar till många köpare.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 12:34
av Zalman3
Har kört en del Audi e-tron.
Är dock inte jätte imponerad.
Röriga menyer på pekskärmarna.
Visst går den marginellt tystare än min S med plåttak, men elmotorerna har ett vasst vinande ljud som i längden är irriterande.
Höll inte på att hitta hur man öppnar huven.
Man kan inte öppna med nyckeln, vilket är kasst.
Man öppnar med en epig plastbit som man får slita rejält i.
Trodde jag skulle ha sönder nåt, inte premium precis.
Sen höll jag inte på att hitta spärren för huven.
Fick till slut upp den och då hittar man ett pyttelitet utrymme för kablar, inte nåt att ställa matkassar i som i Teslan.
I Teslan kan man ju steglöst ställa hur många ampere man ska ladda. Går det att göra i Audin? Jag hittade då ingen sån inställning.
Vilket innebär att när jag skulle ladda 1-fas, då gick säkringen direkt.
Trött känns den också jämfört med Teslan, tog mig ca 30mil på en laddning vilket är dåligt med ett 95kWh batteri.
Som grädde på moset körde jag 12mil med 5 personer i bilen.
Låset till säkerhetsbältet bak gick sönder, fastnade i intryckt läge. Bältesvarnaren tjöt, ringde Audi supporten, ville ha bärgning.
De sa att det får man bara om förarens säkerhetsbälte inte fungerar.
Så det blev att köra 12 mil med ett bälte som inte fungerade och TUUUUUUT i bilen!!!
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 13:02
av taliz
Geni87 skrev:
Old news.

Du var ju så säker på att VW minsann skrivit ordentliga vattentäta kontrakt gällande batterileverans. Hur förklarar du detta?
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 13:15
av Geni87
taliz skrev:Geni87 skrev:
Old news.

Du var ju så säker på att VW minsann skrivit ordentliga vattentäta kontrakt gällande batterileverans. Hur förklarar du detta?
Den diskussionen gällde celler till MEB, som kommer vara till grund för en stor del av det VW ska leva på under 2020-talet. Det jag sa var att VW rimligtvis gör allt de kan för att säkra framgång där. Men ingenting är ju 100% säkert, vilket jag också har sagt.
Att LG inte hinner skala upp produktionen i Polen lika snabbt som Audi vill skala upp produktionen av e-tron (MLB) har ju varit känt i ett tag nu. Något som LG sannolikt kommer få böta för. Sen vet jag inte riktigt varför jag skulle behöva förklara mig.

Du har ditt resonemang och jag mitt, men ingen av oss kan göra mer än att bedöma utifrån den lilla information som finns tillgänglig för oss. Alla var väl rätt övertygade om att årstakten för celler i GF1 nu ligger på 35 GWh tex, men så var ju inte fallet. Varför kan vi bara spekulera i.
Lämnar den här diskussionen nu.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 15:54
av mati
Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 16:29
av Geni87
mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Trevligt! För vilken snitthastighet?
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 16:30
av bylund
Zalman3 skrev:
I Teslan kan man ju steglöst ställa hur många ampere man ska ladda. Går det att göra i Audin? Jag hittade då ingen sån inställning.
Vilket innebär att när jag skulle ladda 1-fas, då gick säkringen direkt.
Nja, det är ju trots allt steg om ett ampere per steg i Teslan. Ställer man kanske laddströmmen på UMC:n på Audin? Fördelen med att göra det i bilen, som hos Tesla, är att den kommer ihåg ampreretalet per plats. Har inte sett någon UMC som klarar det än.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 17:30
av mati
Geni87 skrev:mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Trevligt! För vilken snitthastighet?
Vi körde 15 mil 90-landsväg och jag höll mig till lagliga hastigheter. Snitthastigheten brukar väl hamna runt 70 då.
bylund skrev:Ställer man kanske laddströmmen på UMC:n på Audin?
Yes. Men jag har inte provat. Idén är ändå inte helt fel. Hemma ska man ju ändå ha laddbox som rimligen är inställd på rätt strömstyrka. Laddar man hos någon annan så använder man UMC:n.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 18:43
av mati
jeppe_sthlm skrev:
Kollegan uttryckte det som ”att Audin iallafall var en riktig bil, jämfört med Teslan som var mer en leksak”. Jaja, det var med glimten i ögat, men det är nog en känsla som Tesla förmedlar till många köpare.
Den kommentaren har jag hört mer än en gång kan jag säga. Ofta helt utan glimten i ögat.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 20:04
av Geni87
mati skrev:Geni87 skrev:mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Trevligt! För vilken snitthastighet?
Vi körde 15 mil 90-landsväg och jag höll mig till lagliga hastigheter. Snitthastigheten brukar väl hamna runt 70 då.
Björn Nyland fick 25,6kWh/100km vid en snitthastighet på 73 km/h, men då låg temperaturen runt nollan och med vinterdäck förmodar jag. Tycker e-tron verkar ha en helt ok förbrukning ändå med tanke på bilens storlek och vikt. På motorväg blir den dock straffad av relativt hög CdA men det är ju väntat.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 20:14
av kler
bylund skrev:Nja, det är ju trots allt steg om ett ampere per steg i Teslan.
Jag har alltid sagt
en ampere, säg nu inte att jag sagt fel hela livet bylund...

Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 20:15
av Verdi
Geni87 skrev:mati skrev:Geni87 skrev:mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Trevligt! För vilken snitthastighet?
Vi körde 15 mil 90-landsväg och jag höll mig till lagliga hastigheter. Snitthastigheten brukar väl hamna runt 70 då.
Björn Nyland fick 25,6kWh/100km vid en snitthastighet på 73 km/h, men då låg temperaturen runt nollan och med vinterdäck förmodar jag. Tycker e-tron verkar ha en helt ok förbrukning ändå med tanke på bilens storlek och vikt. På motorväg blir den dock straffad av relativt hög CdA men det är ju väntat.
Puttrar runt på Österlen i Påsk och det är väl runt 73 km/h i snitt. Dock varmare. Jag ligger på under 180 Wh/km under de senaste 20 milen. Vissa sträckor ner mot 155 Wh/km.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 apr 2019 20:35
av bylund
kler skrev:bylund skrev:Nja, det är ju trots allt steg om ett ampere per steg i Teslan.
Jag har alltid sagt
en ampere, säg nu inte att jag sagt fel hela livet bylund...

En ampere är rätt
