Sida 10 av 22

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 16:28
av Wilson
Henrik Torphammar skrev:
Wilson skrev:
Kan ha fel, men tror inte att spikade priser dykt upp här i tråden förut.

Enligt FB-inlägg från Bilbyter börjar 39kWh på 349’. 64kWh kostar 389’. Från dessa priser kommer sedan 60’ i bonus räknas av.

Alltså samma pris för stora batteriet som för en Leaf 40kwh N-Connecta (mellanvarianten).

Om den infon är sann dvs. Det sägs ju även att lilla batteriet inte kommer lanseras här eller kanske inte alls utanför hemmamarknaden. I samma veva dyker det upp uppgifter om att Leaf 60 kommer kosta $5500 mer än 40kWh. Fortfarande vet vi väldigt lite tyvärr.
Tja, jag utgår ifrån att priserna stämmer eftersom de tar beställningar på den. 6-7 månader får man tydligen vänta.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 16:30
av Verdi
LarsL skrev:
Verdi skrev:
Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Kona är en liten bil, ja.
Det som gör den intressantare är väl att den har betydligt längre räckvidd. 45mil istället för 20 (typ).

Samtidigt är den inte alls lika snål i hög fart.

Gjorde en Stockholm-Malmö test på abetterrouteplanner

Kona 64 kWh
07:58 varav 01:53 laddning.

Ioniq
08:02 varav 01:39 laddning.


Tycker det är ganska jämnt skägg. Mycket på grund av att Ioniqs reference consumption @ 110 km/h är 140Wh/km medan den är 200 Wh/km för Kona. Dock behövde man stanna och ladda 4 ggr med Ioniq men bara 2 ggr med Kona. Men om den gör rätt så skiljer det i princip ingenting på totalen. 4 minuter på 8 timmar är inte mycket att bråka om.


Nu kanske jag stirrar mig blind på mina förhållanden men de enda ggr som räckvidden är intressant är då jag kör typ motorväg eller snabb landsväg. När man snurrar runt hemmavid så spelar räckvidden inte så stor roll. Fast om man inte kan ladda hemma så är ju Kona väldigt mycket bättre.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 16:50
av LarsL
Om räckvidden är lite för dålig så påverkar den vardagen också. Det är ju jobbigt om man måste stanna till och ladda till vardags. Men har man över 15-20 mils räckvidd så börjar ju problemet försvinna.

Jag har märkt att många korta stopp blir ganska irriterande. Att stanna en eller två gånger på väg mellan Stockholm och Göteborg är bara bekvämt och något vi skulle göra oavsett. Stoppen får gärna blir 40-60 minuter, det är ingen fara med det. Med 4 stopp börjar bli lite tråkigt och man vet inte riktigt vad man ska göra. Dessutom blir stoppen för korta för att riktigt kunna äta i lugn och ro.
Med det sagt så skulle jag nog välja 40kWh före 60kWh i alla fall åtminstone om pris skillnaden blir ordentlig.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 17:08
av Verdi
LarsL skrev:
Om räckvidden är lite för dålig så påverkar den vardagen också. Det är ju jobbigt om man måste stanna till och ladda till vardags. Men har man över 15-20 mils räckvidd så börjar ju problemet försvinna.

Jag har märkt att många korta stopp blir ganska irriterande. Att stanna en eller två gånger på väg mellan Stockholm och Göteborg är bara bekvämt och något vi skulle göra oavsett. Stoppen får gärna blir 40-60 minuter, det är ingen fara med det. Med 4 stopp börjar bli lite tråkigt och man vet inte riktigt vad man ska göra. Dessutom blir stoppen för korta för att riktigt kunna äta i lugn och ro.
Med det sagt så skulle jag nog välja 40kWh före 60kWh i alla fall åtminstone om pris skillnaden blir ordentlig.

Javisst. Men min poäng är att Kona inte är så jäkla fantastisk bara för att den har ett större batteri. En Ioniq med 64 kWh skulle ju dock få fantastiskt bra räckvidd på motorväg. Lätt över 40 mil. Nu äts batteriet upp av högre luftmotstånd. Jäkla SUV-trend. Hatar SUV:ar.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 17:11
av Laban
Leo skrev:
Huyndai/Kia pga sin suveräna förmåga med skalfördelar och relativt tidiga satsning på överkomliga elbilar med vettig räckvidd
Det Hyundai/Kia har gjort är att köpa in en drivlina från LG, tagit ett befintligt fossil-chassi och gjort en riktig trevlig elbil av det. Något man kan tycka att alla stora tillverkare kan göra och med minimal utvecklingskostnad. Allt är ju redan utvecklat.

Det som återstår att se är väl om denna lösning gör att man kan producera den mängd elbilar som behövs. Vi ser ju ex att Audi nu verkar få förhandla med LG om priset på batterierna till e-Tron. De vill tydligen höja priset med 10% pga den ökande efterfrågan.

Tror heller inte att I.D plattformen innebär lägre utvecklingskostnader för VW, snarare tvärtom. Däremot ett i förlängningen lägre pris pga lägre produktionskostnader samt bättre bilar.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 20:33
av TiborBlomhall
Verdi skrev:
Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Nej Kona är inte alls jätteliten. Mini-SUV med bra plats inuti. Jag upplevde Ioniq som trängre.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 20:49
av frippan
Samtidigt är den inte alls lika snål i hög fart.

Gjorde en Stockholm-Malmö test på abetterrouteplanner

Kona 64 kWh
07:58 varav 01:53 laddning.

Ioniq
08:02 varav 01:39 laddning.
Tesla björn körde ju dryga 50 mil på en laddning i 90kmh, kör du 90 ner och laddar en gång så borde du kunna vara ner på 7h.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 20:50
av Verdi
frippan skrev:
Samtidigt är den inte alls lika snål i hög fart.

Gjorde en Stockholm-Malmö test på abetterrouteplanner

Kona 64 kWh
07:58 varav 01:53 laddning.

Ioniq
08:02 varav 01:39 laddning.
[/quote

Tesla björn körde ju dryga 50 mil på en laddning i 90kmh, kör du 90 ner och laddar en gång så borde du kunna vara ner på 7h.
Jag vet inte om 200 Wh/km vid 110 km/h stämmer.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 20:53
av halper
Verdi skrev:
…En Ioniq med 64 kWh skulle ju dock få fantastiskt bra räckvidd på motorväg. Lätt över 40 mil. Nu äts batteriet upp av högre luftmotstånd. Jäkla SUV-trend. Hatar SUV:ar.
Jobbiga att parkera, dyra i drift och onödigt mycket material för en ensam pendlare. Och ja, en ”sports utility vehicle” som aldrig varit körts ens på grusväg. Vad är det fel för på en SUV? :p

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 21:06
av frippan
Verdi skrev:
Jag vet inte om 200 Wh/km vid 110 km/h stämmer.
Björn uppskattar förbrukningen till 190Wh/km vid 120 km/h, men det är väl alltid bättre att räkna på lite högre om man råkar ha sina tunga sulor på sig.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 21:28
av Mysman
TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Ursäkta min okunskap men är inte Kona jätteliten? Vad är det som gör den mer spännande än t ex Ioniq?
Nej Kona är inte alls jätteliten. Mini-SUV med bra plats inuti. Jag upplevde Ioniq som trängre.
Hur vad det med den beryktade "akilleshälen"?
Var det baksätet och plats för fötterna månne?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 22:09
av TiborBlomhall
Nej inga problem med fötterna. Något högt golv som ger lite lågt sitthöjd som i många andra elbilar, men helt ok med plats.

Akilleshälen för Kona är asdålig antispinn som spinner och kränger och kämpar när man trampar gasen i botten.

När du säger jätteliten tänker jag typ på Zoe som verkligen är trång. Kona är mycket större än så. Typ som Leaf.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 okt 2018 22:10
av Wilson
Wilson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Wilson skrev:
Kan ha fel, men tror inte att spikade priser dykt upp här i tråden förut.

Enligt FB-inlägg från Bilbyter börjar 39kWh på 349’. 64kWh kostar 389’. Från dessa priser kommer sedan 60’ i bonus räknas av.

Alltså samma pris för stora batteriet som för en Leaf 40kwh N-Connecta (mellanvarianten).

Om den infon är sann dvs. Det sägs ju även att lilla batteriet inte kommer lanseras här eller kanske inte alls utanför hemmamarknaden. I samma veva dyker det upp uppgifter om att Leaf 60 kommer kosta $5500 mer än 40kWh. Fortfarande vet vi väldigt lite tyvärr.
Tja, jag utgår ifrån att priserna stämmer eftersom de tar beställningar på den. 6-7 månader får man tydligen vänta.
Fan. Kan inte riktigt släppa detta. Börjar bli orolig för att du har rätt och att Bilbyter har fått priset om bakfoten och att det är efter bonusutbetalningen.
Så här tänker jag. Norska priset är 326’ NOK, omräkning till Svenska förhållanden (växelkurs och moms) blir 326’x1,09x1,25=444’ alltså väldigt nära 389’SEK+60’bonus=449’.
Som jag nämnde förut skulle listpris på 389’ för Konan lägga den på samma nivå som en Leaf N-Connecta. I Norge skiljer bilarna sig åt i pris. Nissan tar 289’NOK för Leafen vilket ger 289’x1,09x1,25=394’, alltså ungefär vad Nissan tar här i Sverige. Och här måste ju generalagenten måste ju även ta höjd för vsg, vilket jag antar enbart är en Svensk företeelse.

Eller är det så att Norska Hyundai passar på att höja priset för att efterfrågan är så himla stark?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 22 okt 2018 20:22
av Kalle Sweden
TiborBlomhall skrev:
Nej inga problem med fötterna. Något högt golv som ger lite lågt sitthöjd som i många andra elbilar, men helt ok med plats.

Akilleshälen för Kona är asdålig antispinn som spinner och kränger och kämpar när man trampar gasen i botten.

När du säger jätteliten tänker jag typ på Zoe som verkligen är trång. Kona är mycket större än så. Typ som Leaf.
'

Hej Tibor,
Du som kört båda. Vilken skulle du föredra av Leaf eller Kona om Leaf kommer med 60kw batteri. Rymlighet, utrustning, komfort mm taget i aspekt.
Jag gillar egentligen lite större bilar. Kör idag BMW 520d och X3d.

Hälsningar
Kalle

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 22 okt 2018 20:30
av LarsL
Glöm inte KIA e-Niro också som är något större.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 22 okt 2018 21:14
av TiborBlomhall
Kalle Sweden skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nej inga problem med fötterna. Något högt golv som ger lite lågt sitthöjd som i många andra elbilar, men helt ok med plats.

Akilleshälen för Kona är asdålig antispinn som spinner och kränger och kämpar när man trampar gasen i botten.

När du säger jätteliten tänker jag typ på Zoe som verkligen är trång. Kona är mycket större än så. Typ som Leaf.
'

Hej Tibor,
Du som kört båda. Vilken skulle du föredra av Leaf eller Kona om Leaf kommer med 60kw batteri. Rymlighet, utrustning, komfort mm taget i aspekt.
Jag gillar egentligen lite större bilar. Kör idag BMW 520d och X3d.

Hälsningar
Kalle
Tror jag skulle välja Kona som känns modernare och bekvämare än Leaf. Autostyrningen i Kona funkar också bättre, Leafs anser jag vara en katastrof med säkerhetssystem man stänger av för att de stör för mycket.

Kona har också CCS laddkontakt. Leaf kommer man inte kunna ladda på Ionitys kommande stationer.

Å andra sidan har Leaf e-Pedal som är så otroligt skön att använda, one-pedal-driving på riktigt, så att jag kanske skulle skita i allt och välja Leafen i alla fall.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 22 okt 2018 21:17
av TeslaTissel
TiborBlomhall skrev:
Kalle Sweden skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nej inga problem med fötterna. Något högt golv som ger lite lågt sitthöjd som i många andra elbilar, men helt ok med plats.

Akilleshälen för Kona är asdålig antispinn som spinner och kränger och kämpar när man trampar gasen i botten.

När du säger jätteliten tänker jag typ på Zoe som verkligen är trång. Kona är mycket större än så. Typ som Leaf.
'

Hej Tibor,
Du som kört båda. Vilken skulle du föredra av Leaf eller Kona om Leaf kommer med 60kw batteri. Rymlighet, utrustning, komfort mm taget i aspekt.
Jag gillar egentligen lite större bilar. Kör idag BMW 520d och X3d.

Hälsningar
Kalle
Tror jag skulle välja Kona som känns modernare och bekvämare än Leaf. Autostyrningen i Kona funkar också bättre, Leafs anser jag vara en katastrof med säkerhetssystem man stänger av för att de stör för mycket.

Kona har också CCS laddkontakt. Leaf kommer man inte kunna ladda på Ionitys kommande stationer.

Å andra sidan har Leaf e-Pedal som är så otroligt skön att använda, one-pedal-driving på riktigt, så att jag kanske skulle skita i allt och välja Leafen i alla fall.
Har testat E-padal med nya Leaf 2018.

- Ja en oväntat bra funktion, särskilt när man fastnar vi trafikljus i branta korsningar med backar.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 23 okt 2018 06:30
av Bjelke
Jag har haft nya Leafen ett par gånger, senast över en helg, och jag stängde av e-pedal, dels för att det var ovant såklart, men mest för att den verkade nöta
bromsbelägg som attan och det känns obra både ur miljösynpunkt och räckviddssynpunkt (och ekonomisk blir det ju), vet inte hur mycket dom slits men det
kändes som att den använde mekaniska bromsar riktigt mycket, testa och slå av det och jämför bromseffekt och ha displayen framme där man även kan se
regenererings-effekten...
Jag tyckte att motorbromsen (regen) var tillräckligt bra utan e-pedal-grejen...

Däremot så var jag mäkta imponerad över hur pass mycket bättre den nya var jämfört med den gamla (som jag har), även om väghållningen
fortfarande är ganska kass om man pressar bilen lite (den är riktigt najs när man kör normalt dock).
Typ allt var mer eller mindre förbättrat på den nya kändes det som :)

Själv köpte jag en till Tesla istället men det var jäääääkligt nära en ny Leaf, och hade chansen med en sån där superduper billig leasa privat ett år-grej dykt upp så
hade jag inte köpt en Tesla till (det var ju bra iofs hehe)

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 23 okt 2018 18:36
av Kalle Sweden
Tack för er input!

E-pedalen skall enl Nissan spara på batteriet och ge mer range. Tyckte funktionen var mycket trevlig de 2 dagar jag fick låna den. Tyckte lyset (led/Tekna) var riktigt bra. Den automatiska avbländningen bländade av tidigt och var lite känslig mot skyltar. (kanske går justera) Bra ljud. Trevligt med topview osv. Bilen känns pigg.
Vad jag inte gillade var säten och att jag slår i knä/ben i den stenhårda mittkonsollen. (185cm lång)

Gällande Hyundai Kona så hakar jag upp mig på att det inte går att köra värmaren utan att sladden är i. Frågan är om de kommer rätta till det?! För mig är det tillräckligt för att avstå ett köp. Offrar lätt lite range för en varm kupe.

//Kalle

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 23 okt 2018 19:18
av TeslaTissel
Bjelke skrev:
Jag har haft nya Leafen ett par gånger, senast över en helg, och jag stängde av e-pedal, dels för att det var ovant såklart, men mest för att den verkade nöta
bromsbelägg som attan och det känns obra både ur miljösynpunkt och räckviddssynpunkt (och ekonomisk blir det ju), vet inte hur mycket dom slits men det
kändes som att den använde mekaniska bromsar riktigt mycket, testa och slå av det och jämför bromseffekt och ha displayen framme där man även kan se
regenererings-effekten...
Jag tyckte att motorbromsen (regen) var tillräckligt bra utan e-pedal-grejen...
Aha, där har vi en viktig punkt. Minns att jag testade e-pedal först när jag var på slutet av provkörningen.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 24 okt 2018 05:43
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Jag har haft nya Leafen ett par gånger, senast över en helg, och jag stängde av e-pedal, dels för att det var ovant såklart, men mest för att den verkade nöta
bromsbelägg som attan och det känns obra både ur miljösynpunkt och räckviddssynpunkt (och ekonomisk blir det ju), vet inte hur mycket dom slits men det
kändes som att den använde mekaniska bromsar riktigt mycket, testa och slå av det och jämför bromseffekt och ha displayen framme där man även kan se
regenererings-effekten...
Jag tyckte att motorbromsen (regen) var tillräckligt bra utan e-pedal-grejen...
Aha, där har vi en viktig punkt. Minns att jag testade e-pedal först när jag var på slutet av provkörningen.
Men det är ju liksom det e-pedal är, att balansera bilen med en fot. Släpp inte upp så mycket att den bromas för hårt bara.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 24 okt 2018 06:51
av Bjelke
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Jag har haft nya Leafen ett par gånger, senast över en helg, och jag stängde av e-pedal, dels för att det var ovant såklart, men mest för att den verkade nöta
bromsbelägg som attan och det känns obra både ur miljösynpunkt och räckviddssynpunkt (och ekonomisk blir det ju), vet inte hur mycket dom slits men det
kändes som att den använde mekaniska bromsar riktigt mycket, testa och slå av det och jämför bromseffekt och ha displayen framme där man även kan se
regenererings-effekten...
Jag tyckte att motorbromsen (regen) var tillräckligt bra utan e-pedal-grejen...
Aha, där har vi en viktig punkt. Minns att jag testade e-pedal först när jag var på slutet av provkörningen.
Men det är ju liksom det e-pedal är, att balansera bilen med en fot. Släpp inte upp så mycket att den bromas för hårt bara.
Nja, min poäng är att B-läget är det enda som behövs för då motorbromsar den allt som går (lite kraftigare/tidigare/snabbare om man trycker lite på bromsen), men
e-pedal använder garanterat även dom mekaniska bromsarna typ hela tiden såvida man inte bara släpper gasen sjukt lite, och då känns det hela bara dumt,
varför använda mekaniska bromsarna när det egentligen inte behövs?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 24 okt 2018 10:50
av TeslaTissel
HUNDAI och säkerheten?

Hundai Kona Electric och Hundai NEXO (vätgas) är på samma plattform.




Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 24 okt 2018 11:06
av TiborBlomhall
Synd de inte krocktestade NEXO bakifrån. Då skulle det smällt ordentligt! :twisted:

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 24 okt 2018 12:36
av TeslaTissel
TiborBlomhall skrev:
Synd de inte krocktestade NEXO bakifrån. Då skulle det smällt ordentligt! :twisted:

Haha. Har lagt in krock-rapporten i min blog-artikel:
http://blog.ho-form.se/?p=6225

Direkt-länk till rapporten:
http://media.ho-form.se/2018/10/euronca ... 6815-1.pdf