Sida 93 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 09:53
av Stevvee
mati skrev:
Bankiren skrev:
mati skrev:
Jag resonerar likadant. Bara en enda gång har jag kört så långt som 35 mil i ett svep med min Tesla. Och det var landsvägskörning med bra marginal. Och bara en gång har jag nästan kört slut på batteriet. Men det var utan att köra långt, det berodde enbart på att den inte hade blivit laddad på Service centret och enda vettiga laddaren var SuC i Jung, 12 mil bort. Då var det ganska tajt.
Jag skulle aldrig skaffa en elbil med mer räckvidd. Efter tre år med elbil vet jag att det är onödigt.
Så du tycker att en SR+ räcker för de flesta? Sitter själv och funderar på om det är motiverat att lägga 60k mer på en LR RWD istället för en SR+. :)
För mig skulle den räcka med råge. Vi klarar oss ju t o m med en e-Golf när det gäller räckvidd. Det är förstås högst individuellt. Men jag hävdar bestämt att 30 riktiga mil räcker för de flesta.
Är ju lite kul att tänka tillbaka till när Ms60 släpptes. Då var det den bästa bil man kunde köpa med sina 33 mil. Idag anser samma människor att 30 mil är ohållbart Bild

Håller med att 30 mil räcker nog för dom flesta men kan bli störande vid längre resor som man vill forcera.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 10:07
av Laban
mati skrev:
För mig skulle den räcka med råge. Vi klarar oss ju t o m med en e-Golf när det gäller räckvidd. Det är förstås högst individuellt. Men jag hävdar bestämt att 30 riktiga mil räcker för de flesta.
Det gör det säkert, men frågan är vad "folk" anser vara acceptabelt. Eller rättare sagt, jag tror att räckvidd kommer att sälja fler bilar och den kommer inte att stanna på 30 riktiga mil. Nu tänker jag på svensken som ibland kör längre sträckor här, dvs, potentiella S/X/e-Tron köpare.
verdi skrev:
Det går inte. Men du kan hoppa över vissa SuC och man får nästan all frihet som man hade med fossilbil tillbaka.
Tänkte precis den tanken när jag körde upp 3:an från Stockholm till Luleå. Endast ett stopp på 35 minuter extra jämfört med vad vi hade gjort med en fossilbil på 90 mils körning. Och då låg vi konstant 10 km/h över hastighetsgränsen, 120 km/h för det mesta, AC på. Ingen snålkörning och ingen räckviddsångest trots att vi skippade två SuC.

Sen skulle jag säga att jag har betydligt större frihet med 3:an än med fossilbilarna innan. Det är kul att köra bil igen, hämta ungarna från träning. Hälsa på släkt/vänner 10+ mil tur och retur. Vi drog oss för att köra de sträckorna innan 3:an. Saknas lite laddare för Luleå-Norge för att sätta spiken i kistan men vi var nyligen till Lofoten så det är inte aktuellt att åka dit på ett tag.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 10:19
av +46
Stevvee skrev:
mati skrev:
Bankiren skrev:
mati skrev:
Jag resonerar likadant. Bara en enda gång har jag kört så långt som 35 mil i ett svep med min Tesla. Och det var landsvägskörning med bra marginal. Och bara en gång har jag nästan kört slut på batteriet. Men det var utan att köra långt, det berodde enbart på att den inte hade blivit laddad på Service centret och enda vettiga laddaren var SuC i Jung, 12 mil bort. Då var det ganska tajt.
Jag skulle aldrig skaffa en elbil med mer räckvidd. Efter tre år med elbil vet jag att det är onödigt.
Så du tycker att en SR+ räcker för de flesta? Sitter själv och funderar på om det är motiverat att lägga 60k mer på en LR RWD istället för en SR+. :)
För mig skulle den räcka med råge. Vi klarar oss ju t o m med en e-Golf när det gäller räckvidd. Det är förstås högst individuellt. Men jag hävdar bestämt att 30 riktiga mil räcker för de flesta.
Är ju lite kul att tänka tillbaka till när Ms60 släpptes. Då var det den bästa bil man kunde köpa med sina 33 mil. Idag anser samma människor att 30 mil är ohållbart Bild

Håller med att 30 mil räcker nog för dom flesta men kan bli störande vid längre resor som man vill forcera.
Om man tänkt att behålla bilen i många år så tror jag att man inte ska utgå från att batteriet håller bättre än vad tillverkaren garanterar. Så resor som idag kan göras utan några som helst problem kan bli betydligt knepigare bara några år senare.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 10:33
av Stevvee
+46 skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
Bankiren skrev:
mati skrev:
Jag resonerar likadant. Bara en enda gång har jag kört så långt som 35 mil i ett svep med min Tesla. Och det var landsvägskörning med bra marginal. Och bara en gång har jag nästan kört slut på batteriet. Men det var utan att köra långt, det berodde enbart på att den inte hade blivit laddad på Service centret och enda vettiga laddaren var SuC i Jung, 12 mil bort. Då var det ganska tajt.
Jag skulle aldrig skaffa en elbil med mer räckvidd. Efter tre år med elbil vet jag att det är onödigt.
Så du tycker att en SR+ räcker för de flesta? Sitter själv och funderar på om det är motiverat att lägga 60k mer på en LR RWD istället för en SR+. :)
För mig skulle den räcka med råge. Vi klarar oss ju t o m med en e-Golf när det gäller räckvidd. Det är förstås högst individuellt. Men jag hävdar bestämt att 30 riktiga mil räcker för de flesta.
Är ju lite kul att tänka tillbaka till när Ms60 släpptes. Då var det den bästa bil man kunde köpa med sina 33 mil. Idag anser samma människor att 30 mil är ohållbart Bild

Håller med att 30 mil räcker nog för dom flesta men kan bli störande vid längre resor som man vill forcera.
Om man tänkt att behålla bilen i många år så tror jag att man inte ska utgå från att batteriet håller bättre än vad tillverkaren garanterar. Så resor som idag kan göras utan några som helst problem kan bli betydligt knepigare bara några år senare.
Hur skall ni ha det? Utvecklas laddnätverket eller ej ? Batteriet blir ju knappt sämre om man läser massa andra trådar.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 10:36
av Verdi
Min pappa har ett litet ordstäv som säger "lite räcker till och mycket går åt". Det kan appliceras på nästan vad som helst. ;)

30 riktiga mil räcker men har du 45 mil så får du mer frihet. De extra 15 milen är lyx. Ska inte underskattas. För oss är det skillnaden mellan att det känns lite smådrygt till att det inte påverkar oss mer än att vi måste stanna i Ödeshög ovanligt ofta. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 11:06
av mati
Nilp skrev:
Låter riktigt häftigt och bra säkerhetsfunktioner. :)

Fråga mati: hur är det med mjukvauppdateringar för E-tron likt Tesla? Enligt min säljare ska det komma uppdateringar regelbundet typ en gång per kvartal. Är det något du upplevt?
Det kom faktiskt en update igår, men det var bara till navigeringen. Den laddades ner och installerades helt automatiskt medan jag körde. Jag kunde följa förloppet i displayen.
Hur det är med andra mjukvaruupdateringar återstår att se. Jag har hört att det ska vara som du beskriver, men jag har också hört att det inte sker OTA. Olika uppgifter alltså.
Det ska ju även vara möjligt att köpa till funktioner online. Men även den tjänsten verkar inte finnas ännu. Gissningsvis så kan de uppdatera bilen online, men de gör inte som Tesla, som skickar ut uppdateringar med lite blandad kvalitet och innehåll på löpande band. Troligen uppdaterar de utvalda komponenter OTA, men för en större systemuppdatering måste man åka till verkstan. Det är min gissning. Kan vara fel.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 16:51
av taliz
mati skrev:
Det kom faktiskt en update igår, men det var bara till navigeringen.
eTron har väl samma displayer och infotainment etc som deras avgasbilar?
Rimligen kan man förvänta sig att de hanteras på samma sätt.
Just uppdateringar av navigatorn är väl så långt de flesta avgasbilstillverkare kommit.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 20:10
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Det kom faktiskt en update igår, men det var bara till navigeringen.
eTron har väl samma displayer och infotainment etc som deras avgasbilar?
Rimligen kan man förvänta sig att de hanteras på samma sätt.
Just uppdateringar av navigatorn är väl så långt de flesta avgasbilstillverkare kommit.
Hårdvaran är delvis hämtad från andra modeller. Men mjukvaran är ju rimligen inte samma. I en avgasbil får man mig veterligen inga räckviddsberäkningar och förslag över tillgängliga bensinmackar, inklusive beräknad betankningstid, när man planerar en rutt.
Och i vanliga fall måste man väl vara uppkopplad till Wifi och/eller hämta kartuppdateringen manuellt. I det här fallet kom den automatiskt och via 4G.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 21:36
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det kom faktiskt en update igår, men det var bara till navigeringen.
eTron har väl samma displayer och infotainment etc som deras avgasbilar?
Rimligen kan man förvänta sig att de hanteras på samma sätt.
Just uppdateringar av navigatorn är väl så långt de flesta avgasbilstillverkare kommit.
Hårdvaran är delvis hämtad från andra modeller. Men mjukvaran är ju rimligen inte samma. I en avgasbil får man mig veterligen inga räckviddsberäkningar och förslag över tillgängliga bensinmackar, inklusive beräknad betankningstid, när man planerar en rutt.
Och i vanliga fall måste man väl vara uppkopplad till Wifi och/eller hämta kartuppdateringen manuellt. I det här fallet kom den automatiskt och via 4G.
Man kanske inte får förslag på bensinmackar, men den har ju mackar i kartorna. Du kan kanske tom se bensinmackar i etron också?
Och range räknar den definitivt ut, det gör alla moderna avgasbilar.
De flesta har också 4G uppkoppling nuförtiden och många använder det för att uppdatera just kartorna samt förstås appstyrning(tex Volvo On Call som jag hade).

Titta på tex en Q8, den ser mer eller mindre exakt likadan ut interiört.
Skulle nästan sätta pengar på att det är samma system och samma mjukvara, med just skillnaden att etron primärt visar laddplatser i navigatorn istället för bensinmackar.

Själva drivsystemet har förstås annan mjukvara och styrning, skulle dock gissa på att det är helt separat och inte alls uppkopplat och redo för OTA, utan antagligen får det göras på verkstad med en dator via ODB port precis som på en avgasbil.

Kan man se version nånstans? Skulle vara intressant isf att jämföra mot en Q8.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 21:54
av rosjon
Men det finns väl ingen snabbladdare för Audi mellan Skåne och Stockholm? Eller Stockholm och Sälen/Idre? Det betyder 2h extra åt varje håll. De måste öka antalet snabbladdare om de ska kunna anses vara ett seriöst alternativ.
Verdi skrev:
Min pappa har ett litet ordstäv som säger "lite räcker till och mycket går åt". Det kan appliceras på nästan vad som helst. ;)

30 riktiga mil räcker men har du 45 mil så får du mer frihet. De extra 15 milen är lyx. Ska inte underskattas. För oss är det skillnaden mellan att det känns lite smådrygt till att det inte påverkar oss mer än att vi måste stanna i Ödeshög ovanligt ofta. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 22:36
av Verdi
rosjon skrev:
Men det finns väl ingen snabbladdare för Audi mellan Skåne och Stockholm? Eller Stockholm och Sälen/Idre? Det betyder 2h extra åt varje håll. De måste öka antalet snabbladdare om de ska kunna anses vara ett seriöst alternativ.
Verdi skrev:
Min pappa har ett litet ordstäv som säger "lite räcker till och mycket går åt". Det kan appliceras på nästan vad som helst. ;)

30 riktiga mil räcker men har du 45 mil så får du mer frihet. De extra 15 milen är lyx. Ska inte underskattas. För oss är det skillnaden mellan att det känns lite smådrygt till att det inte påverkar oss mer än att vi måste stanna i Ödeshög ovanligt ofta. :lol:
Jo, Mantorp väl? Men visst, det är inte utan nackdelar att välja e-tron idag.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 22:41
av Zalman3
Bild

Audi e-tron

Postat: 01 maj 2019 22:59
av taliz
Verdi skrev:
rosjon skrev:
Men det finns väl ingen snabbladdare för Audi mellan Skåne och Stockholm? Eller Stockholm och Sälen/Idre? Det betyder 2h extra åt varje håll. De måste öka antalet snabbladdare om de ska kunna anses vara ett seriöst alternativ.
Verdi skrev:
Min pappa har ett litet ordstäv som säger "lite räcker till och mycket går åt". Det kan appliceras på nästan vad som helst. ;)

30 riktiga mil räcker men har du 45 mil så får du mer frihet. De extra 15 milen är lyx. Ska inte underskattas. För oss är det skillnaden mellan att det känns lite smådrygt till att det inte påverkar oss mer än att vi måste stanna i Ödeshög ovanligt ofta. :lol:
Jo, Mantorp väl? Men visst, det är inte utan nackdelar att välja e-tron idag.
Det är bara att titta på kartan på https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Sverige är rätt tomt tyvärr, även med de som håller på att byggas.
Enda rutten som funkar är längs med västkusten från västra Skåne till Oslo.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 07:38
av mati
taliz skrev:
Man kanske inte får förslag på bensinmackar, men den har ju mackar i kartorna. Du kan kanske tom se bensinmackar i etron också?
Och range räknar den definitivt ut, det gör alla moderna avgasbilar.
??? Nu undrar jag, har du överhuvudtaget någonsin kört en elbil? Jag pratar inte om POIs som visas på kartan. Och jag pratar inte heller om räckvidden som visas i färddatorn. Det är klart att det finns i alla bilar. Det jag menar är att navigatorn gör en ruttberäkning utifrån kvarvarande SOC, tillgängliga snabbladdare utmed vägen och uppskattad förbrukning på just den sträckan man vill köra. I ruttförslaget ingår var man ska ladda och med hur mycket SOC man anländer till laddaren. Det finns garanterat inte i en Q8 eller i din Volvo. Men det är en funktion man förväntar sig i en modern elbil. Och det är knappast samma mjukvara som i en avgasbil.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 08:26
av Laban
mati skrev:
Det jag menar är att navigatorn gör en ruttberäkning utifrån kvarvarande SOC, tillgängliga snabbladdare utmed vägen och uppskattad förbrukning på just den sträckan man vill köra. I ruttförslaget ingår var man ska ladda och med hur mycket SOC man anländer till laddaren. Det finns garanterat inte i en Q8 eller i din Volvo. Men det är en funktion man förväntar sig i en modern elbil. Och det är knappast samma mjukvara som i en avgasbil.
Det är klart att det måste finnas extra mjukvara i en elbil men grunden är rimligen densamma. Här är en bild från Audi A8

Bild

Jag gissar som taliz på att det fungerar som med i-Pace. Vissa delar går att uppdatera via OTA (infotainment), andra inte. För det är så man är van att jobba.

Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 10:46
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Man kanske inte får förslag på bensinmackar, men den har ju mackar i kartorna. Du kan kanske tom se bensinmackar i etron också?
Och range räknar den definitivt ut, det gör alla moderna avgasbilar.
??? Nu undrar jag, har du överhuvudtaget någonsin kört en elbil? Jag pratar inte om POIs som visas på kartan. Och jag pratar inte heller om räckvidden som visas i färddatorn. Det är klart att det finns i alla bilar. Det jag menar är att navigatorn gör en ruttberäkning utifrån kvarvarande SOC, tillgängliga snabbladdare utmed vägen och uppskattad förbrukning på just den sträckan man vill köra. I ruttförslaget ingår var man ska ladda och med hur mycket SOC man anländer till laddaren. Det finns garanterat inte i en Q8 eller i din Volvo. Men det är en funktion man förväntar sig i en modern elbil. Och det är knappast samma mjukvara som i en avgasbil.
Det jag menar är att det rimligen ”bara” är en funktion i navigatorn. Dvs en option som är ”enabled” för etron men ”disabled” för avgasbilarna.
etron inkluderar laddstationer i ruttberäkningen, avgasbilarna gör det inte.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 10:49
av kallekula
Laban skrev:
Det är klart att det måste finnas extra mjukvara i en elbil men grunden är rimligen densamma. Här är en bild från Audi A8 <bild borttagen>
Alltså, den där interiören ser ju helt för jävlig ut. Ibiza på Ecstasy typ. Kanske är någon bildbehandling som gör det.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 13:34
av taliz
https://insideevs.com/news/347490/audi- ... ncentives/

Kanske går att pruta lite i Sverige med nu. Efterfrågan kanske behöver stimuleras lite även för Audi vad det verkar.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 13:47
av Zalman3
taliz skrev:
https://insideevs.com/news/347490/audi- ... ncentives/

Kanske går att pruta lite i Sverige med nu. Efterfrågan kanske behöver stimuleras lite även för Audi vad det verkar.
Rabatt
Audi e-tron: 12 000 kr
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... tter/audi/

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 15:17
av taliz
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
https://insideevs.com/news/347490/audi- ... ncentives/

Kanske går att pruta lite i Sverige med nu. Efterfrågan kanske behöver stimuleras lite även för Audi vad det verkar.
Rabatt
Audi e-tron: 12 000 kr
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... tter/audi/
Uhh vad menar dom egentligen.
"Audi e-tron: 12 000 kr (2 x 6 000 kr) OBS! Ingen rabatt på e-tron"

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 15:45
av Zalman3
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
https://insideevs.com/news/347490/audi- ... ncentives/

Kanske går att pruta lite i Sverige med nu. Efterfrågan kanske behöver stimuleras lite även för Audi vad det verkar.
Rabatt
Audi e-tron: 12 000 kr
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... tter/audi/
Uhh vad menar dom egentligen.
"Audi e-tron: 12 000 kr (2 x 6 000 kr) OBS! Ingen rabatt på e-tron"


SVAR:
Du får ingen 8% rabatt på bilen.
"När du som är LRF i medlem köper en ny Audi kan du få 8 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på utrustning som beställs samtidigt som bilen (utom nettoprissatta "tillvalspaket")."

Däremot får du en bonus på 12.000kr.

Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 18:20
av taliz
Vad är skillnaden på "bonus" och "rabatt" då?
(Du skrev förövrigt just "rabatt" först)

Edit: ok, inte 8% då.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 maj 2019 19:16
av bylund
taliz skrev:
Vad är skillnaden på "bonus" och "rabatt" då?
(Du skrev förövrigt just "rabatt" först)

Edit: ok, inte 8% då.
Bonus är bra, och rabatt är billigt?

Re: Audi e-tron

Postat: 03 maj 2019 14:16
av Nilp
Jag fick 7% rabatt på min E-tron offert hos Audi.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 maj 2019 14:40
av gellerstam
Nilp skrev:
Jag fick 7% rabatt på min E-tron offert hos Audi.
Jag fick bara 3%. :-( Men har ingen tidigare relation med den handlaren.