Soul är lite rolig ändå tycker jag. Finns värre, tar en klassiker
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 08:03
av Tars
taliz skrev:
Tars skrev:
Hittat vinnaren.
Exakt!!
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 08:06
av Tars
Laban skrev:
Soul är lite rolig ändå tycker jag. Finns värre, tar en klassiker
0C34976B-FA10-48C1-8DA6-F32DC6F02636.jpeg
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 08:17
av benke_berguv
Laban skrev:
Soul är lite rolig ändå tycker jag. Finns värre, tar en klassiker
0C34976B-FA10-48C1-8DA6-F32DC6F02636.jpeg
Den där är ju snygg ju!:)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 10:25
av Laban
Björn testar förbrukning sommartid:
3.24 kWh/mil med 103 km/h genomsnittshastighet, verkade köra 120 km/h där det gick. I början hade han 2.25 kWh/mil i 89 km/h genomsnittshastighet. Gäller att hålla nere hastigheten..
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 12:21
av Off Grid Byggaren
Ja e-tron kan verkligen få elektronerna att forsa både in och ut genom batteriet i högt tempo.
Men det skulle vara intressant om några fler elbilar kunde haka på Björn och köra i exakt samma tempo för att få något att jämföra med.
Korttidsminnet är inte heller helt tillförlitligt har jag märkt, e-tron bör köras 100 km innan det stämmer helt. Några hårda omkörningar och branta backar så räknar den upp medelvärdet direkt väldigt högt.
Med släpkärran påkopplad har jag ivarjefall fått 90% lägre drivmedelskostnad per mil än min tidigare Volvo XC90 gen 1 med T5 bensin så jag är väldigt nöjd. SUV:ar kräver mycket drivmedel.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 12:31
av hooked
.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 12:41
av Walker
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Har ju hellre den där grillen i backspegeln än ligga bakom den här otroligt osmickrande bakdelen, man kräks lite i munnen.
Har hört en del klaga på baken på M3. Själv tycker jag den ser betydligt bättre ut än Model S.
Vilket är ett snällt sätt att säga att den ser förjävlig ut.
Surt sa räven....
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 12:58
av Verdi
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Har ju hellre den där grillen i backspegeln än ligga bakom den här otroligt osmickrande bakdelen, man kräks lite i munnen.
Har hört en del klaga på baken på M3. Själv tycker jag den ser betydligt bättre ut än Model S.
Vilket är ett snällt sätt att säga att den ser förjävlig ut.
Varför uttrycker du dig så konfrontativt?
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 13:01
av hooked
30 mil i 110km/h och torrt och fint väder
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 13:14
av Zalman3
hooked skrev:
30 mil i 110km/h och torrt och fint väder
Så nästa år kommer Audi 2x55 Quattro med 190kWh batteri och 60 mils räckvidd.
Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 13:50
av taliz
Såg just Björns test. Lite förvånad faktiskt. Trodde den skulle vara betydligt snålare nu när det är varmt ute.
Över 300 wh/km på motorväg, då kommer man inte så långt med ett så begränsat batteri.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 16:34
av HelectriC
Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 16:36
av Muhlegg
hooked skrev:
För mig går E-tron bort på grund av flera faktorer och den höga förbrukningen gör den ännu mer ointressant. Är många 120km/h-sträckor på de motorvägar jag ofta kör och där vill jag även fortsättningsvis hålla 130km/h minst.
Ja, vi vet. Hoppas du blir nöjd med den bil som du väljer!
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 16:57
av Laban
HelectriC skrev:
Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
12.3 mil
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 17:12
av Mickep
är det bra eller bara acceptabelt? Man verkar kunna köra extremt hänsynslöst under lång tid, model3 överhettades enligt tidigare test. Det finns en mängd snabbladdare (ionity ?bla) så laddning bör kunna ske ganksa snabbt.
I jämförelse med andra elbilar( har bara sett ett fåtal tester på autobahn) och vanliga fossilbilar. Finns det något minimikrav som ställs för att ha behållning av bilarna på ab?
Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 17:20
av taliz
Mickep skrev:
är det bra eller bara acceptabelt? Man verkar kunna köra extremt hänsynslöst under lång tid, model3 överhettades enligt tidigare test. Det finns en mängd snabbladdare (ionity ?bla) så laddning bör kunna ske ganksa snabbt.
I jämförelse med andra elbilar( har bara sett ett fåtal tester på autobahn) och vanliga fossilbilar. Finns det något minimikrav som ställs för att ha behållning av bilarna på ab?
Var har du sett att Model 3 överhettats?
Snarare är det väl så att den INTE överhettas, till skillnad från Model X och S.
Sett klipp på Model 3 som kört full racedistans och slagit banpreppade avgasbilar. Såg nyligen ett klipp där de öste på runt hela nurburgring utan några somhelst problem.
etron verkar tyvärr vara för törstig för att funka i högre hastighet. Det blir för lite körning och för mycket tid för laddning helt enkelt.
630wh/km i 170 är helt vansinnigt högt. Man kan då bara köra i ca 30 minuter(!) innan man behöver stanna och ladda.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 18:46
av HelectriC
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
12.3 mil
12,3mil oj då, det går ju inte!
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 19:06
av Verdi
Jag tror inte en Model S överhettas av konstant fart heller.
Btw så drog min Model S 218 Wh/km på E4:an mellan Uppsala och Ödeshög. Snittfarten var 113 km/h trots 10 minuters väntan på sprängningar och rätt mycket trafik genom Stockholm och ända ner till Nyköping som hindrade. Låg i 140km/h när trafiken tillät.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 19:46
av Mickep
mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 20:33
av taliz
Mickep skrev:
mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 20:59
av dd88
taliz skrev:
Mickep skrev:
mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.
Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 21:07
av taliz
dd88 skrev:
Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
Well duh. Det gäller ju även i "normal" hastighet.
Re: Audi e-tron
Postat: 26 maj 2019 21:27
av David D
taliz skrev:
dd88 skrev:
Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
Well duh. Det gäller ju även i "normal" hastighet.