Sida 2 av 2

Re: Vad krävs för att utnyttja dubbelladdaren?

Postat: 26 feb 2015 09:18
av Kalle
root skrev:
Är det någon som vet vad en "laddbox" innehåller för komponenter?

Jag vill inte bygga en, bara försöka förstå tekniken.
de här är rett intressant så jag öppnar en egen tråd för det.
jag kan inte förstå hur en laddbox kan kosta 10'000 kr?

här e den tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=1132

Re: Vad krävs för att utnyttja dubbelladdaren?

Postat: 04 mar 2015 13:12
av Dan
Olof Borjesson skrev:
Efter att ha haft en Tesla i åtta månader kan jag konstatera att jag aldrig saknat en dubbelladdare. Bilen blir alltid fulladdad hemma på natten och jag har aldrig behövt ladda bilen på andra ställen än trefasuttaget i garaget och Superchargers. Jag ångrar att jag säkrade upp huvudsäkringen eftersom detta var onödigt. Det skulle funka att starta laddningen sent på kvällen med timern i bilen när spis, diskmaskin, dammsugare och tvättmaskin inte används.
Kan bara instämma att jag aldrig saknat ngn dubbelladdare. Vad det gäller huvudsäkringen så valde jag att inte säkra upp den utan kör på som tidigare och precis som Olof säger funkar det alldeles utmärkt att sätta timern på bilen så att den startar laddningen sent på kvällen. Endå gången jag haft problem var när min fru hade satt tvättmaskinen på timer så att den skulle börja tvätta på natten för att vara klar på morgonen vilket medförde att en säkring gick. Dock inte värre än att man byter en prop för några kronor och kör på igen ;)

Re: Vad krävs för att utnyttja dubbelladdaren?

Postat: 18 aug 2015 19:58
av 18650
sondell skrev:
Enfas typ2 laddare får man endast 230V/16A med enkelladdare och 230V/32A på dubbelladdare (om det är en 32A laddare alltså) om man inte har en specialbyglad typ2 kabel.
Var finner jag hur man bygger denna specialkabel så man kan få 32A 1fas?

Stämmer det att man även med blå adapter och en typ2 till blå CEE 32A fuskadapter kan ladda 32A 1fas också?