Sida 2 av 3

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 20:54
av Zalman3
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 20:56
av Kulingen
mati skrev:
Kulingen skrev:
Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.

Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Hehe, ja, vi är två genier. :lol:
Jag kan väl säga såhär. Om jag räknar hemmaladdning som gratis pga att jag numera har solceller som täcker mitt behov, så har jag aldrig betalat för laddning heller. Förut laddade jag gratis på jobbet, lite SuC ibland, oftast publika kommunala laddstolpar, någon gång en gratis snabbladdare. Betalat har jag aldrig gjort på 1,5 år.
Får säga grattis, 2 st av mina kompisar har skaffat solceller håller på att övertala dessa otrogna (diesel/bensin) att bli 100% rena. Får se hur det går, den ena ör nog inte långt kvar att rena

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 20:57
av mati
Zalman3 skrev:
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Spontant skulle jag säga nej, inte ens min 90D skulle klara det. Men det är kanske inte helt sant. Om vägen är torr, batteriet varmt och högerfoten vältrimmad så går det kanske.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 20:57
av Kulingen
Zalman3 skrev:
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Jag har bara haft minus 4 grader och då går det lätt

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 21:19
av Satellite65
Hej!
Jag har i dagsläget fått ihop några hundra vintermil på min X och det jag spontant skulle vilja säga är att förbrukningen varierar väldigt mycket vintertid, något man måste ta i beaktning när man planerar resor. Många faktorer spelar in, temp, väglag, väder, stigning, hastighet, temp på batterier, temp i kupen mm.

Jag hämtade ut bilen 6/10 och hade till en början ett snitt på ca 260wh/km i dagsläget ligger detta snitt på 296 och det är ökande.

Korta körningar under kalla eller snörika dagar är värst och där ligger jag ofta över 360Wh/km (ibland runt 450) När man får upp tempen någorlunda så kan man hamna runt 250-280 på längre körningar.

Lär mig mer och mer för varje dag hur jag skall optimera kör/ladd cykler men tycker inte att det för så stor skillnad om jag tar den direkt ur laddning när det är -10gC (gäller vanlig hemma laddning 1 eller 3fas)

Såg just att rubriken ligger under model S men jag postar ändå ;)

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 21:19
av MangeT
Blöt vägbana eller snömodd påverkar mer än kyla.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 21:30
av Kulingen
Satellite65 skrev:
Hej!
Jag har i dagsläget fått ihop några hundra vintermil på min X och det jag spontant skulle vilja säga är att förbrukningen varierar väldigt mycket vintertid, något man måste ta i beaktning när man planerar resor. Många faktorer spelar in, temp, väglag, väder, stigning, hastighet, temp på batterier, temp i kupen mm.

Jag hämtade ut bilen 6/10 och hade till en början ett snitt på ca 260wh/km i dagsläget ligger detta snitt på 296 och det är ökande.

Korta körningar under kalla eller snörika dagar är värst och där ligger jag ofta över 360Wh/km (ibland runt 450) När man får upp tempen någorlunda så kan man hamna runt 250-280 på längre körningar.

Lär mig mer och mer för varje dag hur jag skall optimera kör/ladd cykler men tycker inte att det för så stor skillnad om jag tar den direkt ur laddning när det är -10gC (gäller vanlig hemma laddning 1 eller 3fas)

Såg just att rubriken ligger under model S men jag postar ändå ;)
Jag brukar ligga runt 160-220Wh/km kör då ca 6 mil

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 21:52
av Legato
För mig ligger förbrukningen ca 15% högre vintertid trots mindre fälgar (19" vs 20") samt att jag oftast ser till att ladda och förvärma i samband med avfärd. Använder dock ej range mode (annat än i extrema nödfall), skulle aldrig offra värmen i kupén för att spara ett par kronor när jag köpt en bil för en miljon...

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 22:01
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Spontant skulle jag säga nej, inte ens min 90D skulle klara det. Men det är kanske inte helt sant. Om vägen är torr, batteriet varmt och högerfoten vältrimmad så går det kanske.
Har 1,98kWh per mil i snitt sedan jag fick bilen i mars 2017. Har nu kort ca 2.660 mil sedan dess.
Har ännu aldrig kommit över 2kWh per mil om jag kört längre sträckor över 30 mil.
Har ännu aldrig laddat hemma, så det är alltid kallstart med hög förbrukning.

Gissar att jag skulle klara 30mil med försiktigt körning och -20 med min S75D.
Körde Krokom - Umeå 402km i somras och hade då 62km kvar. Så om jag klarar 46 mil på sommaren, då borde man väl klara 30 mil på vintern om det är torr asfalt.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 22:31
av Gustafsson
Klarar 30 mil i -10 i vart fall. Har 35 mil typical vid 100%. Men kalla dagar kan förbrukningen gå utanför skalan på energimätaren några mil, därefter sjunker den till ca 200 Wh/km +-20, så mycket korta körningar blir extremt energikrävande. Men jämför man med en fossilbil så drar den också extremt mycket under dessa förhållanden.
Det är bara att ladda mer!
I snömodd får man räkna med betydligt kortare räckvidd, min klarar då ca 25 mil jfrt typical 32,5 vid 90%.
Trösten är väl att långkörning inte påverkas så mycket som man kan tro.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 18 nov 2017 23:45
av bylund
Zalman3 skrev:
Kan man köra 30 mil i -20 med en S75D?
Absolut, men eventuellt får man ta en laddpaus på några minuter på vägen.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 11:53
av GiGurra
Korta sträckor = ineffektivt pga att det mesta av energin inte går åt att köra bilen, utan att värma upp den (kupén, batteri och annat).
Kör några 10mils-sträckor isället och kolla - resultatet lär vara annorlunda.

Jämför ocså mot korta sträckor i ICE-bil utan ex motorvärmare - kommer dra REJÄLT mkt mer än i värmen.

Min s90D "drar" också ungefär dubbelt så mkt i kallt väder/runt nollan när jag kör korta sträckan till jobbet och startar ej-preheatad och utan laddkabel inkopplad.
Sedan på vägen hem på kvällen (i princip samma utetemperatur) så är förbrukningen typ samma som under varma månader, pga att den är varm från början (står i garage)

Räkna med "enhetskostnad" på 2-5% procentenheter eller så att värma upp bilen i början vid 0an, oavsett hur långt du ska köra. (Jag kör alltid med % som visare då jag anser att km-angivelse inte ger någonting)

Tänk även på att du har två typer av energikostnader att låta batteriet bära

1. Energiåtgång/km (körningen)
2. Energiåtgång/tid (uppvärmning, AC, infotainment, etc)

Under kalla förhålllanden vid långsam och kort körning framför allt så tar #2 över

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 16:31
av Zalman3
Det är -4 hos mig nu, har laddat i ca 20 minuter och kommit upp i hela 1km i timmen i laddhastighet.
Laddar med 230V och 10A.

Värmer den i princip bara batteriet nu?

Hur länge brukar det ta innan batteriet är så varmt
så jag kommer upp i ca 10kmh som jag brukar kunna komma upp i på sommaren?

EDIT:
Nu efter en timme kan jag ladda med 7kmh!
Undrar hur det stämmer egentligen eftersom räckvidden har ökat från 169 till 179km på denna
laddtimme.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:09
av bylund
7 km/h är medel för sessionen, så laddar den 1 km/h i 30 min och sedan 13 km/h i 30 min kommer den efter en timme säga 7 km/h.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:11
av Satellite65
Idag blev det ca 300m stigning på ca 3km i 2dm nysnö och -8gC upp till toppen av berget efter sommarbilvägen.

Gissa snittet ;)

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:14
av Kulingen
Satellite65 skrev:
Idag blev det ca 300m stigning på ca 3km i 2dm nysnö och -8gC upp till toppen av berget efter sommarbilvägen.

Gissa snittet ;)
525 ? Fin bild också :D

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:17
av Hyted
950

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:20
av Kulingen
Hyted skrev:
950
Wooow, har aldrig kört i backar eller snö ännu. Finns inget sådant här.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:20
av Hyted
Kulingen skrev:
Hyted skrev:
950
Wooow, har aldrig kört i backar eller snö ännu. Finns inget sådant här.
Jag gissar ju baraBild

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:22
av Kulingen
Hyted skrev:
Kulingen skrev:
Hyted skrev:
950
Wooow, har aldrig kört i backar eller snö ännu. Finns inget sådant här.
Jag gissar ju baraBild
Blev så upphetsad av svaret så jag inte fattade att det var en gissning :shock: :lol:

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:29
av Satellite65
Resan uppåt påbörjades efter ca 1h på 10A 1fasladdn och ca 15min värming av kupen, den gick raka spåret från laddplats till topp.
Det var ganska spårigt och förbrukningen upp landade på 1098wh/km och totalt med upp och nedfärd på 669. Det var kul att testa vad den gick för i ganska branta spåriga partier.

Delar med mig av en till bild.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:36
av Kulingen
Satellite65 skrev:
Resan uppåt påbörjades efter ca 1h på 10A 1fasladdn och ca 15min värming av kupen, den gick raka spåret från laddplats till topp.
Det var ganska spårigt och förbrukningen upp landade på 1098wh/km och totalt med upp och nedfärd på 669. Det var kul att testa vad den gick för i ganska branta spåriga partier.

Delar med mig av en till bild.
Väldig fin vy, är det vägen du har framför dig? Hihi, komplötsligt på att jag hatar snö och kyla, vill till värmen.
Att nerfärden tog så mycket batteri ändå, var batteriet varmt annars skulle det ju gå plus neråt?

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:44
av Satellite65
Ja vägen är lite till höger, förbrukningen nedåt beror nog på att den hunnit kallna då jag var upp med barnen och åkte pulka en stund samt att det var väldigt spårigt och inte direkt gick att regenerera speciellt bra. Är inte heller nåt större fan av kyla men jag älskar snö. -8 är dock inte att anse som speciellt kallt.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 18:49
av Kulingen
Satellite65 skrev:
Ja vägen är lite till höger, förbrukningen nedåt beror nog på att den hunnit kallna då jag var upp med barnen och åkte pulka en stund samt att det var väldigt spårigt och inte direkt gick att regenerera speciellt bra. Är inte heller nåt större fan av kyla men jag älskar snö. -8 är dock inte att anse som speciellt kallt.
Får se om min bil får uppfylla -8 grader i vinter. Rekordet än så länge ligger på -3 grader brrr.
När jag var i Califonien i Augugsti så åkte vi både i väldigt het värme +53 grader i Death Valley och sedan samma dag upp i bergen 4000 meter höga där vägen gick och minus 1 som kallast. Detta var innan jag fick min Tesla, men jag hade ändå lite koll på alla SuC som fanns längs vägarna. Undrar bara hur den hade klarat sig upp från 0 meter till 4000 meter runt nollan. Hade man bara kommit upp dit så had Ekman kunnat rullat i flera mil efteråt.

Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?

Postat: 19 nov 2017 20:02
av Jensa
Snööö :P