Sida 2 av 2

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 03 feb 2018 22:05
av Bjelke
Min gamla favvo, F40, hur ligger den till?
(Fast din dstr är ju sanslöst brutal och har petat ner
"alla" andra till jumbo-plats :lol: )

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 09:56
av dstr
Bjelke skrev:
Min gamla favvo, F40, hur ligger den till?
(Fast din dstr är ju sanslöst brutal och har petat ner
"alla" andra till jumbo-plats :lol: )
F40 hade varit en bra investering, om man kunnat köpa en sådan. Det var en sådan modell som Ferrari valde ut köparna till, precis som de första modellerna av 488 GTO nu.

Men - den duger bara som investering. Hopplös att hålla igång mekanisk, hopplös att köra och rätt "uckig" inredning.

Lite som Testarossan. Jag var galet nära att byta till mig en sådan runt 2002. 400k var den till salu för. Som investering så ångrar jag djupt att jag inte gjorde det. Då var jag dock på jakt efter en bil att KÖRA, 1000-1500mil/året. När jag googlade servicekostnaden, 120k var 3000:e mil, så var jag inte lika sugen längre. Utöver det så ska bilen ha ordinarie servicar årligen. Milkostnaden blev löjlig, så jag avstod.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 14:07
av dstr
Satt just och slösurfade på blocket och letade efter något lämpligt objekt att bygga en "Ken Block Bil" på. En kandidat kunde varit en RS2 coupe. Det fanns inga sådana till salu, men väl några kombis för över 300k. Jag har starkt för mig att dom var nere runt hundringen för 15 år sedan.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 17:12
av benke_berguv
Rs2 fanns väl bara som kombi eller minns jag fel?
S2 däremot fanns som kombi, sedan och coupe
//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 17:13
av benke_berguv
Och ja, de var neråt hundringen runt millenniet och nåt år efter har jag med för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 17:23
av dstr
benke_berguv skrev:
Rs2 fanns väl bara som kombi eller minns jag fel?
S2 däremot fanns som kombi, sedan och coupe
//Benke
Nej, det stämmer nog att det inte fanns några äkta. S2 med RS2-motor är väl mer vad jag tänkte isåfall. :)

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 18:28
av danni
En bil som varit en halvhyfsad investering för de som köpte dem för längesen är ju annars Ferrari 250 GTO :mrgreen:

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 18:58
av Lars P
Jag har en Honda NSX -90. En modell som mer än dubblat sitt värde på några år.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 19:24
av Verdi
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 04 feb 2018 21:58
av dstr
Verdi skrev:
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)
Jag har svårt att se att en M3 skulle hålla sig i värde - dom tappar väl stadigt runt 50k/år?

Om du inte tänkt smiska 20 varv på raken på bana, utan bara några enstaka och kyla ordentligt emellan - samt njuta på landsvägarna, så skulle jag föreslå denna: https://www.blocket.se/stockholm/Ferrar ... 3.htm?aw=1

Runt 500k så är Audi R8 en kul bil - kanske inte helsäker som investering, men iaf bättre än M3an.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 05 feb 2018 10:04
av Haglund
Verdi skrev:
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)
Gissar att det är för tidigt för E92:an ännu. E46 är dock rätt just nu. Hitta en 100% original för 150-200k och se den stiga med 10%/år under överskådlig framtid. Om 5-8 år kan E92:an vara rätt dock.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 05 feb 2018 11:52
av 12man
Så ni kan gråta med mig....hade möjligheten att köpa en 300sl -55, år 1973för 23ksek, behövde låna 7ksek men farsan vägrade

Felår 1973 var det

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 05 feb 2018 16:31
av Verdi
Haglund skrev:
Verdi skrev:
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)
Gissar att det är för tidigt för E92:an ännu. E46 är dock rätt just nu. Hitta en 100% original för 150-200k och se den stiga med 10%/år under överskådlig framtid. Om 5-8 år kan E92:an vara rätt dock.
E46:an är ju ren rejält gammal bil vid det här laget. Känns inte så kul heller. Nä, det är nog inget för mig detta. :)

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 05 feb 2018 20:50
av Off Grid Byggaren
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
mercedes-amg-sl-65.jpg

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 05 feb 2018 21:04
av Verdi
Off Grid Byggaren skrev:
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
mercedes-amg-sl-65.jpg
Säg det. Cabbar har ju ett lite annat värde. En vanlig icke-sportbils-cabb håller ju värdet betydligt bättre än en vanlig sedan. Däremot _tror_ jag att det omvända gäller sportbilar. En sportbils-cabb är ju alltid tyngre, långsammare och sämre på alla sätt jämfört med en täckt sportbil. Fast nån som vet mer kanske kan chippa in lite kunskap? :)

Jag misstänker att det beror på att en cabb vill man inte köra så himla fort. Det är mer en glidare och då behövs inte så mycket motor. Fast visst finns det en marknad hos de som vill göra både och. Rätt kärra är ju som ett Kinder-ägg. Tre saker i en förpackning. Bruksbil, glidarbil och sportbil i ett! :)

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 06 feb 2018 06:01
av dstr
Off Grid Byggaren skrev:
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Min spaning är att AMG (utom a-klassen och GTS) tappar 100k/år första 5-7 åren. Även när dom planar ut så fortsätter dom stadigt neråt. Du får en SL 500 för långt under 200k och en 600 för 400k, iofs inte AMG, men minskningen är densamma. Äldre bilar i den kategorin är dyra att hålla igång.

Jag har inte märkt att cabbar håller sig bättre.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 06 feb 2018 08:51
av Mistafrizz
dstr skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Min spaning är att AMG (utom a-klassen och GTS) tappar 100k/år första 5-7 åren. Även när dom planar ut så fortsätter dom stadigt neråt. Du får en SL 500 för långt under 200k och en 600 för 400k, iofs inte AMG, men minskningen är densamma. Äldre bilar i den kategorin är dyra att hålla igång.

Jag har inte märkt att cabbar håller sig bättre.
SLS 63 AMG dippade nästa direkt vid försäljningsstart och fanns ett tag att finna för under miljonen. Nu ligger dom på ca 2 miljoner 5 år senare.

Jag gjorde 65k på min 430, men har även tappat på en 997 Turbo - sen hände något och alla sportbilar stack uppåt.

Men är bara back ca 100k på mina senaste 43 bilar så det får anses godkänt.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 06 feb 2018 09:02
av dstr
Mistafrizz skrev:
SLS 63 AMG dippade nästa direkt vid försäljningsstart och fanns ett tag att finna för under miljonen. Nu ligger dom på ca 2 miljoner 5 år senare.
Till mitt "försvar" så faller SLS under kategorin GTS i mina ögon. :)

Och jo, en sådan skulle man haft...

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 06 feb 2018 09:19
av Verdi
Tror mycket kommer sjunka nu. Bostadspriserna är på nedgång och nu verkar det skaka ordentligt på börsen också. Vore konstigt om det inte påverkade även sportbilspriserna.

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 06 feb 2018 09:25
av Off Grid Byggaren
Jag är lite sugen på just en cabriolet. Och det skulle vara kul om den håller värdet, eller ännu hellre stiger i värde förstås.

Men det verkar svårt att hitta just den bilmodellen.

Eftersom det handlar om några hundra mils körning per år så vore ju en mullrande V8 eller V12 lite kul ändå.

Jag har varit på en hel del entusiastbils träffar, generellt är det ett och samma problem med alla lite äldre bilar - rosten.

Då borde ju aluminiumkaross eller helgalvaniserad kaross vara det lämpligaste valet om bilen ska behållas länge.

Det bör även finnas serviceverkstad med bra tekniker tillgänglig för det märket.

Har ni några roliga tips i prisklassen upp till 750 000:- ?

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 07 feb 2018 07:15
av DSV
Så tror ni roadsters värde ökat senaste dygnet?
Det är barnslikt men mitt begär efter en ökade. Vem vill inte identifiera sig som astronaut?

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 07 feb 2018 07:36
av Bjelke
Man kan ju lugnt säga att Tesla fått en jäkla massa "gratis" uppmärksamhet iaf (och speciellt roadstern såklart).

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Postat: 07 feb 2018 12:43
av olza
Tillgång och efterfrågan. För varje Roadster som skickas ut i rymden så blir det en mindre kvar på jorden. Såklart att priserna går upp! :D