Sida 2 av 7
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 17:36
av Herr X
olarsson skrev:Det gör onekligen 85D till ett extremt lagomt och attraktivt val. Blir väl siffror som motsvarar gamla P85 ungefär.
Elon Musk har tidigare sagt att de tar bort de tillval som är minst populära, och det ser ut som att de riggat designstudion så att vanliga 85 inte ska upplevas som särskilt attraktiv längre. Gissar att de har lust att bli av med den icke fyrhjulsdrivna varianten eftersom de måste ha en helt separat drivlina för den som de inte kommer kunna använda till Model X (som bara kommer kunna fås i fyrhjulsdrivet utförande). Tror att de om några månader säger att vanliga bakhjulsdrivna varianten var så opopulär att den försvinner som alternativ och alla varianter blir fyrhjulsdrivna.
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 17:43
av mickeisol
Lirke skrev:Pratat med Tesla i Täby. Prestandahöjningen är en uppdatering som kommer även oss som beställt tillgodo. I övrigt gäller ordern som den står och det förefaller inte finnas några nackdelar med att redan ha beställt.

Vad kul då kan man spela magnus uggla "fyra sekunder, underbart är kort", med en S85D också.
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 17:46
av Lirke
Stripe68 skrev:Vad var prestandan på den "gamla" S85D?
Tror det var 5,4s nu 4,6
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 17:49
av danni
matbl skrev:Danni: nej tyvärr, det tror jag inte. Är nog på håret med en 85 också. Men släng ut en kabel från ett fönster eller balkong och ställ bilen nedanför några timmar. Gjorde jag hemma hos min mor i påskhelgen 7A enfas ger ingen snabbladdning, men några timmar och tillräckligt mycket blev påfyllt för att klara resan hem.
Jag borde kunna ladda 10A ur ett vanligt lägenhetsuttag, men det är ju fortfarande en rätt klumpig lösning, och man får inte många mil per timme trots det. Och så måste jag chansa på att det faktiskt finns plats i närheten av lägenheten. Men visst, en nödlösning är ju 20 minuter vid ChaDeMo-laddaren på Preem i närheten, det går väl alltid lösa.
matbl skrev:För 832k får du en basutrustad S85, välj bort lite utrustning och ta det större bateriet...
Jag är lite tveksam till att vara utan AWD. Har haft det på de flesta av mina bilar och gillar det, och frugan är väldigt bekväm med det.
Daoops skrev:Tror du inte det? 15 mil från Göteborg och eftersom det inte finns några Sc på vägen så antar jag att det är en del småvägar Danni? Hur fort kör du ungefär på sträckan? Det är ju inte alperna vi bor i.. Jag skulle nog inte räkna ut det helt. Du kanske kan få nån vänligt MS ägare att plotta in trippen på kartan för att se vad den säger.
Nej, inga direkta småvägar. Det är Göteborg-Jönköping vi pratar om. 110-väg fram till en bit efter Borås (jag brukar sätta farthållaren på 120), och sen 100 större delen av resten av vägen (och där brukar jag hålla 100), och bara några korta 90- och 70-sträckor.
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 17:53
av hybris
Den nya blåa....
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 17:55
av stefan007
Om den nya prestandan håller på redan beställda men ej producerade 85D kan jag gärna stå i kö ett tag till.

Spännande på många olika sätt att vara kund hos Tesla. Dock blir ju produkterna lite gamla väl fort. Så fort bilen är levererad kommer det nya funktioner. Alla tyvärr inte uppdaterbara...
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 17:59
av hybris
Nya blåa, nya titan och metallic svart är nu live! Nice!
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 18:00
av hybris
Konfade min P85D med samma utrustning och den kostar 1350000 SEK. Dvs 150000 SEK mer än när lade ordern. Numera är den faktiskt 10000 SEK dyrare än innan ändringen.
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 18:06
av Segelflygaren
hybris skrev:Konfade min P85D med samma utrustning och den kostar 1350000 SEK. Dvs 150000 SEK mer än när lade ordern. Numera är den faktiskt 10000 SEK dyrare än innan ändringen.
Men det stämmer väl inte riktigt.
Hur räknar du gällande det förstklassiga interiörpaketet?
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 18:13
av hybris
Eftersom de dragit ned priset på teknikpaketet och bakat om lade jag med det paketet. ikea led lamporna i innerdörren är inte vårt en krona. Eftersom de klippt tre saker ur teknikpaketet så kändes det logiskt. Men om de har de få skinnbitarna med i interiörpaketet stämmer det givetvis inte. Då ligger priserna ungefär same same... Dock tragiskt att de tvingar in saker i det sunkpaketet...
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 18:53
av Pontus
Lirke skrev:Pratat med Tesla i Täby. Prestandahöjningen är en uppdatering som kommer även oss som beställt tillgodo. I övrigt gäller ordern som den står och det förefaller inte finnas några nackdelar med att redan ha beställt.

Var det en hårdvaru uppdatering eller mjukvara?
Min status gick i produktion idag (dock sa A den redan är i slutfasen av produktionen) men den statusen allt annat än live. Kanske ett lotteri som man gärna vill vinna.
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 18:55
av olarsson
Smaken är bekant som baken, för mig är ju LED-ljusen i dörrarna värda enormt mycket mer än tex röda bromsok eller spoiler.
Oavsett är det synd att så mycket (och ganska olika) val klumpas ihop i paket...
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 19:10
av Pontus
Nu är det lite rörigt men i informationen om de olika modellerna står:
70D . . . . . . . . . . . . . 85D . . . . . . . . . . . . . . P85D
334 hk . . . . . . . . . . . 428 hk . . . . . . . . . . . . ------
522 hk motoreffekt . . 522 hk motoreffekt . . . .701 hk motoreffekt
261 fram och bak . . . 261 fram och bak . . . . . 224 fram och 471 bak
Innebär det att det inte är samma motor fram i 85D och P85D? Sedan är effektuttaget reducerat i de olika modellerna med elektronik eller mjukvara?
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 19:36
av Nicklas
Lirke skrev:Pratat med Tesla i Täby. Prestandahöjningen är en uppdatering som kommer även oss som beställt tillgodo. I övrigt gäller ordern som den står och det förefaller inte finnas några nackdelar med att redan ha beställt.

Jag är nyfiken på om det är en fysisk uppdatering eller en mjukvaruuppdatering... Har de kommit fram med ännu en motor/inverter/..., eller är det en mjukvaruuppdatering som även befintliga 85D:or (som redan rullar) kommer få ta del av... Spännande

Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 19:56
av 18650
S60 med 261hk på bakhjulen hade varit fint det med!
Är driftspänning och cellantal känt? Var det inte så att S60 har lägre spänning än S85/P85. Var hamnar 70D? samma spänning färre parallella?
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 20:03
av Bjorn
Nicklas skrev:Jag är nyfiken på om det är en fysisk uppdatering eller en mjukvaruuppdatering... Har de kommit fram med ännu en motor/inverter/..., eller är det en mjukvaruuppdatering som även befintliga 85D:or (som redan rullar) kommer få ta del av... Spännande

Klocka din! Du kanske redan har det

Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 20:07
av hybris
olarsson skrev:Smaken är bekant som baken, för mig är ju LED-ljusen i dörrarna värda enormt mycket mer än tex röda bromsok eller spoiler.
Oavsett är det synd att så mycket (och ganska olika) val klumpas ihop i paket...
LED ljusen som belyser gatan via dörren, upplysta handtag, belysning vid fötterna har jag. Det är bara den fåniga nästan osynliga LED som sitter i dörrsidan fram och bak som jag inte har. Jag såg den fasen knappt i min P85+ så märker verkligen noll skillnad... Så hur den kan vara värd något i pengar är ett mysterium för mig..,

Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 20:12
av hybris
Bjorn skrev:Nicklas skrev:Jag är nyfiken på om det är en fysisk uppdatering eller en mjukvaruuppdatering... Har de kommit fram med ännu en motor/inverter/..., eller är det en mjukvaruuppdatering som även befintliga 85D:or (som redan rullar) kommer få ta del av... Spännande

Klocka din! Du kanske redan har det

Ja klocka en S85D ASAP innan uppdateringar. Jag misstänker att den redan gör 100 på 4.5-4.6s... Tror det är BS från Tesla att den skulle vara typ 5.4...
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 20:15
av Pontus
hybris skrev:Bjorn skrev:Nicklas skrev:Jag är nyfiken på om det är en fysisk uppdatering eller en mjukvaruuppdatering... Har de kommit fram med ännu en motor/inverter/..., eller är det en mjukvaruuppdatering som även befintliga 85D:or (som redan rullar) kommer få ta del av... Spännande

Klocka din! Du kanske redan har det

Ja klocka en S85D ASAP innan uppdateringar. Jag misstänker att den redan gör 100 på 4.5-4.6s... Tror det är BS från Tesla att den skulle vara typ 5.4...
Många amerikanska 85D ägare pratar ju om 4,2 s till 60 mph och det ska finnas video på det också, har inte letat själv.
Vore ju intressant om någon här i Sverige kunde klocka en 85D.
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 20:19
av hybris
P85+ har klockats på 3.9-4.0s till 60 mph. Tesla verkar understata alla modellerna...
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 20:47
av Basunen
Frågan är hur snabb den 70D är i SuperChargern? Det tycker jag var största nackdelen på S60.
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 21:00
av Hammar
Är driftspänning och cellantal känt? Var det inte så att S60 har lägre spänning än S85/P85. Var hamnar 70D? samma spänning färre parallella?
Frågan är hur snabb den 70D är i SuperChargern? Det tycker jag var största nackdelen på S60.
Man kan ju gissa att det är samma batteri som i S60, fast man har lyckats öka energitätheten i dem. Då bör ju i så fall laddningen vara ungefärlig som för s60
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 21:08
av vigge50
Hammar skrev:Är driftspänning och cellantal känt? Var det inte så att S60 har lägre spänning än S85/P85. Var hamnar 70D? samma spänning färre parallella?
Frågan är hur snabb den 70D är i SuperChargern? Det tycker jag var största nackdelen på S60.
Man kan ju gissa att det är samma batteri som i S60, fast man har lyckats öka energitätheten i dem. Då bör ju i så fall laddningen vara ungefärlig som för s60
Eftersom att batteriet i en Tesla består av flera tusen små batterier så har dem nog bara ökat antalet batterier. Om man jämförde tiden det tog att ladda en 60 och 85 så tog det typ lika lång tid per procentenhet så laddningen borde per km gå snabbare än 60 men långsammare än 85
Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 21:17
av hybris
Tror 70D blir nya storsäljaren för leasing! Klockren för det. Dualdrive och man kommer fram mellan alla superchargers.
70D = tjänstebilen men även logiska valet som insteg. Klart bra ny variant tycker jag! Ok prestanda. Något snabbare än en BMW 530xd vilket räcker bra för de som inte bryr sig om den delen av bilen.
85 = varför? Ta bort...
85D = klassiska mellanvalet för Svenskar. Prestanda ungefär som en BMW M550xd.
P85D = den som vill ha Ferrariprestanda och handling. THE car.

Re: 70D
Postat: 08 apr 2015 21:58
av hasse_h
Det känns som om de krattar manegen inför kommande presentationer av Model3. Kanske den får sisådär 45-50 kWh och då måste den inbördes skillnaden mellan produkterna ökas på litegrann.