Sida 2 av 2
Re: Servicecenter i norr
Postat: 19 okt 2018 09:16
av Satellite65
Jag tror också att det är väl optimistiskt att tro att de skulle placera ett SC i Luleå utanför SuC nätverket men hoppas såklart på detta men skulle bli väldigt glad om man fick till något i Umeå.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 19 okt 2018 09:23
av Laban
Satellite65 skrev:Jag tror också att det är väl optimistiskt att tro att de skulle placera ett SC i Luleå utanför SuC nätverket men hoppas såklart på detta men skulle bli väldigt glad om man fick till något i Umeå.
Ja det lär väl i så fall bli efter SuC'n i Töre är på plats. Men med tanke på att Elon skrev detta på twitter så kan man nog anta att alla delar kommer att byggas ut en hel del i samband med att Model 3 introduceras:
Just reviewed Tesla’s service locations in North America & realized we have major gaps in geographic coverage! Sorry for this foolish oversight. Tesla will aim to cover all regions of NA (not just big cities) within 3 to 6 months.
Och vad viktigare för oss är uppföljningen:
Same goes for all countries within which we officially operate by end of next year
Det tolkar jag som att det rör sig om mer än ett servicecenter.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 19 okt 2018 10:44
av bylund
Man kanske inte ska glömma Finland också. Torneå/Haparanda skulle ju kunna serva båda sidor om Bottenviken.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 19 okt 2018 12:27
av Laban
Torneå/Haparanda är ingen dum ide. På Finska sidan har vi Uleåborg, 200k invånare (växer) , 13 mil från Haparanda. Sen förstås då Luleå mm på svenska sidan. Och med tanke på att Ikea drar folk från ett rätt stort område så skulle det passa bra med en butik där.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 19 okt 2018 21:30
av Daf
Torneå/Haparanda har ytterligare en fördel. Där är det en självklarhet att man pratar både svenska och finska. Det är anledningen att IKEA är i Haparanda och inte i Luleå. Världens enda officiellt tvåspråkiga IKEA. Luleå eller en bit in i Finland räknar man med enspråkighet. Mellersta Norrland tappas dock. Nära för mig.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 20 okt 2018 11:36
av frippe
Jag tror att servicecentret kommer där det finns ett kundunderlag. Så hur många teslor finns det i ett tänkt upptagningsområde just nu och hur många finns det underlag till?
Jag skulle faktiskt kunna drista mig till att det kan bli ett till i södra Sverige, söder om dalaälven före det blir ett i norr. Just med tanke på antalet teslor och potentiella teslor i området.
Det är möjligt att elon faktiskt sett på kartan innan han twittrade, och såg hur stort område som var utan servicecenter, men sedan när någon parat det med antale invånare så dör nog intresset aningens.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 20 okt 2018 12:07
av TiborBlomhall
Exakt så trodde de om IKEA också, ända tills Kamprad stod envist på sig.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 20 okt 2018 12:21
av Daf
Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.
Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Re: Servicecenter i norr
Postat: 20 okt 2018 12:47
av Svenssons
Daf skrev:Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Service Center kan jag förstå att man vill ha relativt nära men när det kommer till laddareplatser, särskilt snabbladdare, så är det ju inte nära eller i kommunen man vill ha dessa. De vill man ha mellan 10 till 20 mil ifrån där man bor. Laddar i kommunen vill man kunna göra helst när man parkerar hemma och i andra hand när man parkerar bilen där man jobbar.
Jag tycker att nästa Service Center efter Segeltorp bör byggas norr om Sundsvall. Har dock inget emot att det även kommer ett på Småland efter det.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 20 okt 2018 16:18
av Zalman3
Daf skrev:Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.
Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Jag jobbar stenhårt för 350kW snabbladdning i Västerbotten och Norrbotten!
Kommer att posta här när jag nått resultat.
Re: Servicecenter i norr
Postat: 21 okt 2018 09:17
av Laban
Daf skrev:Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.
Precis. Det kommer att bli helt andra volymer med Model 3 där antalet reservationer i Sverige gissningsvis är ungefär samma som totala antalet Tesla som är sålda i Sverige till dags dato. Det bör då inte röra sig om ett servicecenter utan x antal där ett rimligen blir längre norrut än Sundsvall.