Sida 2 av 2

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 14:37
av Jeppe_E
gellerstam skrev:
Jeppe_E skrev:
Jo...alltså RoRo är ju det mest normala när det gäller biltransporter. Precis som att detta skulle vara en stor revulotion, så himla snabba är det ju dock inte :) Transport från Amerikanska östkusten till Göteborg tar 20-25 dagar.
Nyaste tillskottet i Wallenius flotta tar 8000 personbilar. Från Västkusten (Californien) tar det 40-45 dagar till Göteborg.
Rätt stort kapital som fraktas på ett sådant fartyg....

Jepp, men att det skulle vara en uppenbarelse för Elon ser jag som anmärkningsvärt. Men det är klart, han är innovatör och kan förstås inte ha koll på kapitalbindningen. Det har han ju ekonomer som jobbar med.

Men jo, det är ju inte detta man vill se som Teslabeställare :)

https://www.marineinsight.com/maritime- ... -accident/

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 15:50
av ippii
Jag fattar inte vad som skulle vara speciellt med Elons RoRo-fartyg. Alla bilar som fraktas på fartyg kommer ju med RoRo. Och det finns inga snabbgående sådana. Det jag kan tänka mig är att de använder mindre fartyg som går direkt till slutdestinationen. Annars är det vanligt att man lastar om till mindre feeder fartyg till slutdestinationen och det tar extra tid.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 16:03
av Jeppe_E
ippii skrev:
Jag fattar inte vad som skulle vara speciellt med Elons RoRo-fartyg. Alla bilar som fraktas på fartyg kommer ju med RoRo. Och det finns inga snabbgående sådana. Det jag kan tänka mig är att de använder mindre fartyg som går direkt till slutdestinationen. Annars är det vanligt att man lastar om till mindre feeder fartyg till slutdestinationen och det tar extra tid.
För containerfrakt, ja. För bilfrakt, nej.

Logent i Göteborg är nordens största hamn för export/import av fordon. RoRo-båtarna går ofta till Rotterdam för avlastning och därefter till Göteborg.

Model S/X skeppas i container, eftersom de monteras ihop i Tilburg. Verkar vara en komplicerad process som jag inte riktigt säker på blir billigare i långa loppet. Kapitalbindning kostar också.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 16:04
av gellerstam
ippii skrev:
Jag fattar inte vad som skulle vara speciellt med Elons RoRo-fartyg. Alla bilar som fraktas på fartyg kommer ju med RoRo. Och det finns inga snabbgående sådana. Det jag kan tänka mig är att de använder mindre fartyg som går direkt till slutdestinationen. Annars är det vanligt att man lastar om till mindre feeder fartyg till slutdestinationen och det tar extra tid.
Det är nog inget speciellt med de anlitade RoRo fartygen. Bara det att de kommer spara massa tidoch kostnad på att slippa lasta om en himla massa. Nu slipper de lasta bilarna i containers som skall åka tåg till östkusten sen lastas om till fartyg som åker till Europa lastas av, bygga ihop bilen i Tillburg. Skeppa/frakta den vidare.... Nu kan ftg åka direkt från USA-Västkusten till GBG ...... :-) Ok förmodligen först via Rotterdam's lilla hamn. ;-)

Edit: Jeppe_E var lite snabbare.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 16:08
av Jerker
Kan det vara så att man valt tågtransport för att vara lite miljövänligare, i linje med Teslas miljöprofil i övrigt, men att nu det får stryka på foten till förmån för snabbare leveranser?

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 16:27
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Kan det vara så att man valt tågtransport för att vara lite miljövänligare, i linje med Teslas miljöprofil i övrigt, men att nu det får stryka på foten till förmån för snabbare leveranser?
Eller för att det är billigare ;)

Problemet med tågtransporter är att det går utmärkt och snabbt från punkt A till B. Men samtidigt så bor inte alla kunder vid B. :lol: Nu handlar det uteslutande om att få bilar till kund (i USA) innan året är slut.

Går alldels utmärkt att räkna på transportkostnader i jämförelse med kapitalbindning och då ska man ändå ta i beaktan att alla kunder redan har betalt en del på bilen. Jag vet inte hur många underleverantörer Tesla har, eller om de gör det mesta inhouse. Jämför man med många andra tillverkare (volvo t.ex.) så har de ju väldigt många underleverantörer som får betalt långt efter att de levererat till Volvo.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 16:54
av ippii
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jag fattar inte vad som skulle vara speciellt med Elons RoRo-fartyg. Alla bilar som fraktas på fartyg kommer ju med RoRo. Och det finns inga snabbgående sådana. Det jag kan tänka mig är att de använder mindre fartyg som går direkt till slutdestinationen. Annars är det vanligt att man lastar om till mindre feeder fartyg till slutdestinationen och det tar extra tid.
För containerfrakt, ja. För bilfrakt, nej.

Logent i Göteborg är nordens största hamn för export/import av fordon. RoRo-båtarna går ofta till Rotterdam för avlastning och därefter till Göteborg.

Model S/X skeppas i container, eftersom de monteras ihop i Tilburg. Verkar vara en komplicerad process som jag inte riktigt säker på blir billigare i långa loppet. Kapitalbindning kostar också.
Ok, så vad han menar är att de ska använda sig av RoRo-fartyg? Alltså inte containerfrakt och slutmontering i Europa som S/X.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 18:19
av Crappy
Jeppe_E skrev:
Jo...alltså RoRo är ju det mest normala när det gäller biltransporter. Precis som att detta skulle vara en stor revulotion, så himla snabba är det ju dock inte :) Transport från Amerikanska östkusten till Göteborg tar 20-25 dagar.
Nyaste tillskottet i Wallenius flotta tar 8000 personbilar. Från Västkusten (Californien) tar det 40-45 dagar till Göteborg.
45 dagar?
Upp med den där sabla designstudion nu, så man kan få bilen i vår.....
1,5 månad över havet, någon vecka i USA innan den är framme och lastad vid båten, någon vecka innan den är i produktion.
2,5 till 3 månader innan den är här, plus att den ska ställas på och levereras till kund.
Om då första batchen till Europa ska tillverkas i Januari ser vi inte någon bil här före April.
Så tipset blir, några få får bil i April, några fler i Maj och det kommer igång på allvar i Juni. Men då tar Sverige semester. Så den stora massan kommer få sin bil i slutet på augusti

Då har jag köpt en annan bil. Helvete skulle köpt den där S60 när den kom dollarn var låg

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 18:35
av Jeppe_E
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jag fattar inte vad som skulle vara speciellt med Elons RoRo-fartyg. Alla bilar som fraktas på fartyg kommer ju med RoRo. Och det finns inga snabbgående sådana. Det jag kan tänka mig är att de använder mindre fartyg som går direkt till slutdestinationen. Annars är det vanligt att man lastar om till mindre feeder fartyg till slutdestinationen och det tar extra tid.
För containerfrakt, ja. För bilfrakt, nej.

Logent i Göteborg är nordens största hamn för export/import av fordon. RoRo-båtarna går ofta till Rotterdam för avlastning och därefter till Göteborg.

Model S/X skeppas i container, eftersom de monteras ihop i Tilburg. Verkar vara en komplicerad process som jag inte riktigt säker på blir billigare i långa loppet. Kapitalbindning kostar också.
Ok, så vad han menar är att de ska använda sig av RoRo-fartyg? Alltså inte containerfrakt och slutmontering i Europa som S/X.

Alltså RoRo är ju inte implicit kopplat till bilfrakter. Även container kan gå med RoRo (containern står på ett drag), även om det är mer sällsynt. Förmodligen är processen och mängden bilar som kommer till Europa alltför stor för att det ska hållas på med att montera batteriet på plats före leverans.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 18:41
av Jeppe_E
Crappy skrev:
Jeppe_E skrev:
Jo...alltså RoRo är ju det mest normala när det gäller biltransporter. Precis som att detta skulle vara en stor revulotion, så himla snabba är det ju dock inte :) Transport från Amerikanska östkusten till Göteborg tar 20-25 dagar.
Nyaste tillskottet i Wallenius flotta tar 8000 personbilar. Från Västkusten (Californien) tar det 40-45 dagar till Göteborg.
45 dagar?
Upp med den där sabla designstudion nu, så man kan få bilen i vår.....
1,5 månad över havet, någon vecka i USA innan den är framme och lastad vid båten, någon vecka innan den är i produktion.
2,5 till 3 månader innan den är här, plus att den ska ställas på och levereras till kund.
Om då första batchen till Europa ska tillverkas i Januari ser vi inte någon bil här före April.
Så tipset blir, några få får bil i April, några fler i Maj och det kommer igång på allvar i Juni. Men då tar Sverige semester. Så den stora massan kommer få sin bil i slutet på augusti

Då har jag köpt en annan bil. Helvete skulle köpt den där S60 när den kom dollarn var låg
Ja, det kan ju vara idé för Tesla att skeppa dem med tåg till Baltimore, för sen vidare transport till Europa. De bör ju kunna transportera bilarna tvärs USA på kortare tid än 20 dagar :) Problemet med att skeppa från västkusten är ju att de måste ner till Panama, som är en trång sektor och dessutom ganska dyrt att segla igenom. Men din tidslinje verkar rimlig oavsett om det tar 25 eller 45 dagar på havet.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 18:52
av TeslaTissel
Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen!

https://insideevs.com/tesla-china-accep ... l-3-order/

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 19:12
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen!

https://insideevs.com/tesla-china-accep ... l-3-order/

Intressant. Kina är ju lite mer konkurrensutsatt marknad med fler EV på marknaden än resten av världen. Men för att sälja bilar i Kina, så behöver den vara "billig"
Men det är klart, det är ju skillnad på att kunna förboka och faktiskt kunna beställa/få en. Så även om de nu öppnar upp för att ställa sig i kön, så lär den ju som tidigare diskuterats, dröja till Q3 2019. Det handlar väl mer om det här nya batteriet som är billigare och enklare att tillverka och det var ju typ 6 månader bort.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 20:13
av frippan
Nu kan de väl börja tillverka bilar om de vill och börja skicka till Europa, finns ju inte så många kombinationer så vad de än bygger lär de hitta en köpare i Europa.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 20:16
av Crappy
Som sagt
Elon säger att första batchen för Europa ska tillverkas i Januari. Så det blir en lång väntan för de som orkar

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 20:47
av Jeppe_E
frippan skrev:
Nu kan de väl börja tillverka bilar om de vill och börja skicka till Europa, finns ju inte så många kombinationer så vad de än bygger lär de hitta en köpare i Europa.
Nej, just nu bygger de till alla i USA som beställer före den 30 november. För Tesla har lovat leverans innan årsskiftet (det är då deras incitament på 7500 USD halveras). Så, rent teoretiskt så kommer de inte att börja bygga CCS-bilar fören i mitten av december.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 20:56
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen!

https://insideevs.com/tesla-china-accep ... l-3-order/
Är inte det den vanliga reservationen dock? Pre-order är ju det samma som reservation i princip, länken går till reservationssida och inte till beställningssida och $35 000 är ju inte ett pris för den kinesiska marknaden.

Skulle det vara beställning i Kina av SR-modellen hade vi dels fått se beställningssidan och dels ett pris i den lokala valutan. Jämgör länken på sidan med den för Hong Kong på engelska:
https://www.tesla.com/en_HK/model3?redirect=no

TeslaTopInfo är ju inte direkt en officiell kanal från Tesla.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 21:12
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen!

https://insideevs.com/tesla-china-accep ... l-3-order/
Är inte det den vanliga reservationen dock? Pre-order är ju det samma som reservation i princip, länken går till reservationssida och inte till beställningssida och $35 000 är ju inte ett pris för den kinesiska marknaden.

Skulle det vara beställning i Kina av SR-modellen hade vi dels fått se beställningssidan och dels ett pris i den lokala valutan. Jämgör länken på sidan med den för Hong Kong på engelska:
https://www.tesla.com/en_HK/model3?redirect=no

TeslaTopInfo är ju inte direkt en officiell kanal från Tesla.

Jo, men källan får ju insideEv’s stå för. Jag länkade till den sidan i varje fall.
Din länk till Hongkong fungerade inte utan inloggning. Hamnar bara på min egen då jag gör det?

Aha, nu gick det utan inloggning. Sorry.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 21:25
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen!

https://insideevs.com/tesla-china-accep ... l-3-order/
Är inte det den vanliga reservationen dock? Pre-order är ju det samma som reservation i princip, länken går till reservationssida och inte till beställningssida och $35 000 är ju inte ett pris för den kinesiska marknaden.

Skulle det vara beställning i Kina av SR-modellen hade vi dels fått se beställningssidan och dels ett pris i den lokala valutan. Jämgör länken på sidan med den för Hong Kong på engelska:
https://www.tesla.com/en_HK/model3?redirect=no

TeslaTopInfo är ju inte direkt en officiell kanal från Tesla.

Jo, men källan får ju insideEv’s stå för. Jag länkade till den sidan i varje fall.
Din länk till Hongkong fungerade inte utan inloggning. Hamnar bara på min egen då jag gör det?

Aha, nu gick det utan inloggning. Sorry.
Du hänvisar till Insideevs som hänvisar till TeslaTopInfo som hänvisar till Teslas kinesiska sida för reservationer. Ingen info att faktiska beställningar av SR-varianten finns till skillnad mot Electreks sida som visar bilder från kinesiska Design Studion men då gäller det endast Long Range AWD och Performance, inte SR.

https://electrek.co/2018/11/16/tesla-mo ... el-design/

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 21:36
av TeslaTissel
Är du irriterad eller har jag gjort något som fick dig på dåligt humör?

Det enda jag gjorde från början var att... kommentera länken.

”Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen”.

Det var allt och hoppas förstås att det inte blev värre än ett missförstånd?

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 21:43
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Är du irriterad eller har jag gjort något som fick dig på dåligt humör?

Det enda jag gjorde från början var att... kommentera länken.

”Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen”.

Det var allt och hoppas förstås att det inte blev värre än ett missförstånd?
Jag är inte på dåligt humör. Jag anser dock inte att InsideEvee’s artikel säger något alls och det är alltid bra att försöka komma till ursprungssidan. I detta fall är det Teslas reservationssida i Kina som funnits i ett par år. Inget nytt alls så jag förstår inte hur det kan hinta något alls.

PS Verkar som InsideEVs insett sitt misstag och tagit bort sidan nu. Den leder bara till sidan om "Page not found" nu.

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 22:27
av Mickep
Är det inte så att i kina är den typ år 4716 så rent teknisk så är de 2000 år efter våran öppnar (ja, medvetet för att ironisera att det dröjer länge (en evighet) tills europa kan konfigurera)

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 22:55
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Är du irriterad eller har jag gjort något som fick dig på dåligt humör?

Det enda jag gjorde från början var att... kommentera länken.

”Hittade detta via InsideEvee’s som ju ganska tydligt hintar om att TESLA Motors verkligen går globalt - bokstavligen”.

Det var allt och hoppas förstås att det inte blev värre än ett missförstånd?
Jag är inte på dåligt humör. Jag anser dock inte att InsideEvee’s artikel säger något alls och det är alltid bra att försöka komma till ursprungssidan. I detta fall är det Teslas reservationssida i Kina som funnits i ett par år. Inget nytt alls så jag förstår inte hur det kan hinta något alls.

PS Verkar som InsideEVs insett sitt misstag och tagit bort sidan nu. Den leder bara till sidan om "Page not found" nu.


Ja då så bra! Over and Out! :D

Re: Designstudion för model 3 öppen i Kina

Postat: 19 nov 2018 23:26
av electricfeel
Kina M3 ha CCS eller nåt annat?