Sida 2 av 24

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 05 dec 2018 23:25
av fakerlind
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 05 dec 2018 23:27
av Jeppe_E
fakerlind skrev:
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.

De hade ivf vett nog att typa den till EU-vikt, till skillnad mot Kia e-niro, som tydligen bara skall typas till 4-500kg :?

750 kg räcker för de flesta.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 05 dec 2018 23:35
av Nicke Nyfiken
Jeppe_E skrev:
fakerlind skrev:
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.

De hade ivf vett nog att typa den till EU-vikt, till skillnad mot Kia e-niro, som tydligen bara skall typas till 4-500kg :?

750 kg räcker för de flesta.
Gallerkärra Circle K ;)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 05 dec 2018 23:36
av Herr X
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 05 dec 2018 23:40
av Nicke Nyfiken
Herr X skrev:
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.
Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma. ;)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 05 dec 2018 23:44
av Jeppe_E
Herr X skrev:
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.
Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrok :lol:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 05 dec 2018 23:54
av Herr X
Nicke Nyfiken skrev:
Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma. ;)
Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
Jeppe_E skrev:
Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrok :lol:
Tesla Model 3 finns inte i Sverige, det är korrekt. För mig vore det inkorrekt att påstå att Tesla Model 3 finns i Sverige när Tesla Model 3 faktiskt inte finns i Sverige. Men vi är alla olika och bör respektera varandra, oavsett om man upplever att man sett Allah, Moses eller Audi e-tron.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 00:42
av Nicke Nyfiken
Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma. ;)
Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
Det tycker jag nog att du kan. Tesla har ju gjort det i flera år med stor framgång. ;)

I alla fall har de ”erbjudit” folk att betala en massa pengar för något som inte finns, aldrig funnits och aldrig kommer att finnas på de bilar de sålt det till. Total självkörning. :lol:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 02:48
av Pontus
Men om kör en P3 i track mode borde väl kylningen lösa sig :)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 06:46
av mati
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?

Att Elon har lovat dragkrok betyder väl absolut ingenting. Den karln har lovat massor under åren. Är det fortfarande nån här som tror på det han säger? Inte jag.

Förresten, Audi e-tron finns. Jag satt i en sådan i förrgår. Och då fanns den. På lördag ska jag troligen beställa en. Huvudskälet är att den får dragkrok.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 07:25
av Herr X
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 07:38
av zyax
Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 07:40
av mati
Den överhettas ju uppenbarligen inte vid bankörning. Synd att Teslas prioritet verkar enbart ligga på att åtstadkomma galna accelerationssiffror istället för att göra bilarna lite mer användbara även för oss som inte har en pickup i garaget.
Precis på samma sätt som bilen stryper effekten efter för många accelerationer eller i för hög motorvägsfart, just för att skydda sig från att överhettas, skulle väl exakt samma metodik kunna användas när man drar ett släp? Jag fattar inte skillnaden. Och det finns nog ingen skillnad heller.
Enda skillnaden är att Tesla har tillräckligt många kunder som inte behöver dragkrok, men som å andra sidan inte kan leva utan en bil som gör 0--100 på under 5 sekunder.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 07:45
av Herr X
zyax skrev:
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 07:49
av zyax
Herr X skrev:
Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.
Det låter logiskt. Håller med om tidplanen också, Elon time början på våren betyder nog september.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 07:58
av Gustafsson
Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ... :roll:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 08:01
av mati
Gustafsson skrev:
Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ... :roll:
Den kostade 20 000 Deutsche Mark, mindre än 100 000 svenska kronor vid den tiden.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 09:33
av jassoo

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 09:49
av bylund
zyax skrev:
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
JB Straubel har ju eftermonterat drag på sin Roadster, så även i högsta ledningen finns förståelse för att drag kan vara användbart på små bilar.

Jag tror snarare att det handlar om att de avvaktar så länge de kan sälja de bilar de tillverkar. De löser problemet när en lösning faktiskt tillför värde för företaget.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 10:45
av gellerstam
Om jag nu ska vänta på dragkroken. Ska jag begära tillbaka reservationsbeloppet nu eller kommer det vara till fördel om/när dragkroken kommer?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 10:55
av Fidde
Angående argumentet att bilen skulle behöva bättre batterikylning bara för den har ett drag förstår jag inte riktigt. Bilen är väl godkänd för att köra i över 160 km/h på Autobahn och det borde väl värma batteriet betydligt mer än att köra i 80 km/h med ett släp? Det är ju förbrukning/tidsenhet som borde spela roll och inte förbrukning/km. Bilen har väl ingen kylning som kyler bättre vid mer fartvind?
Någon som har några idéer kring detta?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 11:00
av Verdi
zyax skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 11:15
av zyax
Verdi skrev:
zyax skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 06 dec 2018 17:55
av Hok
zyax skrev:
Verdi skrev:

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!
Som tillägg till detta kan sägas att i många av USA's delstater så får man åka lika fort med som utan släp. Vilket också ställer högre krav på stabiliteten.

https://drivinglaws.aaa.com/tag/trailer-speed-limits/

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 07 dec 2018 10:09
av gellerstam
Ingen dragkrok idag heller.... :-( :x