Sida 2 av 3
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 06:56
av mickeisol
Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.
Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning

.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 06:59
av chpaulin
Zoidberg skrev:Jag fick mina WC installerade i förra veckan. Köpte till en typ-B jfb.
Väntar på fakturan nu för att kunna ansöka om bidrag.
Är jag helt körd vad gäller ladda-hemma-stödet?
Jag har inte lusläst KD+M+SD budget.
Det är ju ändå ett par tusenlappar det handlar om för min plånbok... Jag kunde lika gärna fortsatt ladda via mina trefaskontakter. Så som jag gjort senaste 4,5 åren med Tesla.
jag gjorde denna installation mycket på grund av bidraget finns...
fanns?..

Har du en eller båda bilarna på firman kan du ju ta installationen där. Ingen förmånsbeskattning på installation/införskaffande av laddbox för laddning av förmåns-/tjänstebil
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 07:09
av Gustafsson
Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 07:17
av mati
Gustafsson skrev:Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag

Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 08:45
av binsell-gerdin
mati skrev:Gustafsson skrev:Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag

Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.
Anslaget minskad med hälften i rena kronor och du får 15 istället för 30% enligt nya budgeten. Men ett par nya JAS blir det säkert istället som vi aldrig någonsin lär behöva.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 08:56
av Teslaspolen
mickeisol skrev:Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.
Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning

.
Precis. Norge har haft ett system som alldeles uppenbarligen gjort underverk. Det är inte fult att kopiera fingerande politik; det är ingen tävling i konst eller uppfinningar.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 09:12
av Verdi
Teslaspolen skrev:mickeisol skrev:Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.
Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning

.
Precis. Norge har haft ett system som alldeles uppenbarligen gjort underverk. Det är inte fult att kopiera fingerande politik; det är ingen tävling i konst eller uppfinningar.
Jo, men förstå ramaskriet när en ny V90 helt plötsligt får flera hundra tusen i straffskatt för att finansiera momsbefriade Teslor.
https://www.bilia.no/siteassets/prislis ... vo_v90.pdf
Skulle vara lite roande men risken för skadegörelse på våra bilar skulle bli enorm. Folk skulle bli helt galna av ilska.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 09:30
av vigge50
mati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Skulle slopad moms inte också kunnat leda till att priset ökat eller att tyskar helt plötsligt upptäcker att det är betydligt billigare att köpa elbilar så åker hit och köper? Ända anledningen till att det funkar bra i Norge är att de är utanför EU vilket gör att om någon utomstående köper elbil där så måste de betala moms i hemlandet.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 09:36
av bylund
Köper man ny bil i EU måste man betala moms i hemlandet ändå.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 09:39
av Verdi
bylund skrev:Köper man ny bil i EU måste man betala moms i hemlandet ändå.
Jo, fast efter 6 månader är det fritt fram att importera utan att betala moms i hemlandet. Kanske skulle gå att göra ett undantag, vad vet jag.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 11:37
av LarsA
mati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Stor del i ökningen av priserna på elbilarna går nog att hitta i den försvagade svenska kronan.
Blir inte klok på om man med elbilspremien menar elbilsbonus, sökning på nätet gav flest träffar på den gamla premien på 20-40.000:-. Vet att det inte blev en ren bonus-malus för att säkra utbetalningen av bonus, kan ju vara så att man la det i Naturverkets budget men att Transportstyrelsen står för hanteringen. Så kanske bonus försvinner men Malus blir kvar

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 11:43
av Leo
Fast systemet är ju tänkt att Malusdelen ska bekosta bonusdelen om allt är i balans. Så ev budgetnedskärning bör inte påverka det.
Dessutom drar väl Malusdelen in mer pengar än Bonusdelen förbrukar i dagsläget så även utifrån det bör ju knappast ev budgetnedskärningar påverka elbilsbonus enligt Bonus & Malus-systemet.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 12:38
av Jeppe_E
LarsA skrev:mati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Stor del i ökningen av priserna på elbilarna går nog att hitta i den försvagade svenska kronan.
Blir inte klok på om man med elbilspremien menar elbilsbonus, sökning på nätet gav flest träffar på den gamla premien på 20-40.000:-. Vet att det inte blev en ren bonus-malus för att säkra utbetalningen av bonus, kan ju vara så att man la det i Naturverkets budget men att Transportstyrelsen står för hanteringen. Så kanske bonus försvinner men Malus blir kvar

Inte "elbil"... Elfordon. Återigen, så har detta inget att göra med bonus/malus.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 14:56
av bylund
Fast en elbil är ett elfordon, så inte så konstigt att man tror det gäller elbilar om man inte är insatt i vilken del av budgeten som påverkar vad.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 15:33
av Jeppe_E
bylund skrev:Fast en elbil är ett elfordon, så inte så konstigt att man tror det gäller elbilar om man inte är insatt i vilken del av budgeten som påverkar vad.
Ett hett tips är att Naturvårdsverket inte hanterar fordonsskatten.

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 17:41
av Mickep
Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 17:56
av Limbster
mati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Fast att slopa momsen blir ännu större bidrag

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 19:42
av nek0
binsell-gerdin skrev:mati skrev:Gustafsson skrev:Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag

Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.
Anslaget minskad med hälften i rena kronor och du får 15 istället för 30% enligt nya budgeten. Men ett par nya JAS blir det säkert istället som vi aldrig någonsin lär behöva.
Det är bara bra om det blir många JAS

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 19:49
av mati
Mickep skrev:Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 20:59
av Jerker
mati skrev:Mickep skrev:Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.
Jag har ju inte skaffat nån laddbox eftersom jag har en portabel laddsladd och ett 3-fasuttag på väggen istället. Jag vill ju ha den flexibiliteten. Om jag skulle köpa en e-Niro skulle jag däremot få behov av en box som slår ihop 2 faser till en och då står valet mellan två varianter av samma fabrikat. Den går att få med fast installation som berättigade till ladda hemmabidrag och en med 3-faskontakt. Nu behöver jag inte känna att jag förlorar nåt när jag väljer den med 3-faskontakt (som också kallas portabel). Då kan man slänga in även den i bilen och ta med vid behov.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 21:38
av mati
Jag har klarat mig bra utan laddbox tills Teslas UMC visade sig vara skräp ur hållbarhetssynpunkt. Eftersom Tesla först inte ville byta den på garanti köpte jag en wall connector som faktiskt var billigare än en ny UMC. Sen fick jag visserligen efter lite tjat en ny UMC men wall connectorn visade sig vara en praktisk investering. Dock inte särskilt hållbar den heller. I e-Golfen ingick en Clever-laddbox som är ful och klumpig, men den gör sitt jobb. Jag tror dock att jag kommer byta ut båda laddboxar mot en gemensam laddlösning som klarar av att lastbalansera mellan bilarna och helst även med huset. Allra helst vill jag ha en laddlösning som även tar hänsyn till aktuell solcellsproduktion, men jag inser att det förmodligen är för mycket begärt.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 17 dec 2018 22:03
av Hammar
mati skrev:Jag har klarat mig bra utan laddbox tills Teslas UMC visade sig vara skräp ur hållbarhetssynpunkt. Eftersom Tesla först inte ville byta den på garanti köpte jag en wall connector som faktiskt var billigare än en ny UMC. Sen fick jag visserligen efter lite tjat en ny UMC men wall connectorn visade sig vara en praktisk investering. Dock inte särskilt hållbar den heller. I e-Golfen ingick en Clever-laddbox som är ful och klumpig, men den gör sitt jobb. Jag tror dock att jag kommer byta ut båda laddboxar mot en gemensam laddlösning som klarar av att lastbalansera mellan bilarna och helst även med huset. Allra helst vill jag ha en laddlösning som även tar hänsyn till aktuell solcellsproduktion, men jag inser att det förmodligen är för mycket begärt.
Låter som om du skall kika på en Zappi. Har precis släppts en ny 3-fas variant, som inte finns i lager än.
http://försäljning.orustengineering.se/ ... duct_id=30
https://myenergi.uk/
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 18 dec 2018 06:58
av mati
Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 18 dec 2018 08:49
av themax
mati skrev:Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
Du kanske ska titta på Aura?
https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Postat: 18 dec 2018 08:57
av mati
Men den klarar väl inte solcellsladdning? Det är lite det som är bekymret. Det är svårt att få både och.