Sida 2 av 6
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 11:36
av Legato
pererikno skrev:Jeppe_E skrev:frippan skrev:Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.
Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.
Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.
När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.
Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.
Det tror inte jag... Jag tror:
* (Viktigast) Tesla istället kommer börja erbjuda leasing i USA. Över 30% av alla bilar leasas i USA och på Model 3 erbjuds inte leasing idag. Teslas kassaflöde stärks och jag tror hellre de tar smällen mot kassaflödet med att börja erbjuda leasing, än offrar vinst och börjar sälja SR tidigt.
* Tror även det är troligare att Tesla börjar med TV-reklam osv än att de fastnar i ett läge med signifikant större produktion än efterfrågan.
* Att europeisk försäljning kommer ta fart när bilarna börjar rulla på gatorna. Det är ju en fantastisk bil med extremt låg TCO. Extremt bra produkter säljer sig själva.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 11:37
av jan_b
taliz skrev:jan_b skrev:taliz skrev:Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR.

Du tar ju en liten risk med pengarna dock. Jag beställde en LR nyligen men hade jag bestämt mig för att vänta istället skulle jag definitivt ta tillbaka pengarna
Betydligt större risk med den knappa miljonen jag har i tsla-aktier.

Skulle inte förvåna mig alls om de trillar ner till 250, eller tom under 200, inom kort.
Haha ok ja dåså. Där finns ju dock en potentiell uppsida

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 11:39
av taliz
Legato skrev:pererikno skrev:Jeppe_E skrev:frippan skrev:Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.
Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.
Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.
När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.
Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.
Det tror inte jag... Jag tror:
* (Viktigast) Tesla istället kommer börja erbjuda leasing i USA. Över 30% av alla bilar leasas i USA och på Model 3 erbjuds inte leasing idag. Teslas kassaflöde stärks och jag tror hellre de tar smällen mot kassaflödet med att börja erbjuda leasing, än offrar vinst och börjar sälja SR tidigt.
* Tror även det är troligare att Tesla börjar med TV-reklam osv än att de fastnar i ett läge med signifikant större produktion än efterfrågan.
* Att europeisk försäljning kommer ta fart när bilarna börjar rulla på gatorna. Det är ju en fantastisk bil med extremt låg TCO. Extremt bra produkter säljer sig själva.
Man får dock inte glömma hur världsekonomin ser ut att gå just nu.
Apple verkar ju ha problem att sälja sina "bra produkter".
Skulle inte förvåna mig om allt fler börjar fundera en extra gång om de inte ska behålla sin gamla bil ett tag till... precis som de behåller sin gamla telefon....
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 11:48
av OfarligTesla
Var det inte typ 3/4 av bilarna i Q4 som såldes till personer som inte reserverat? Tror vi kan se liknande scenario här i Europa också, det finns nog en efterfrågan utanför reservationssystemet. De flesta som inte är elbilsnördar tycker nog reservationer i flera år är konstigt utan de väntar nog tills det är dags att byta bil och traskar in för att provköra.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 11:53
av Legato
taliz skrev:Legato skrev:pererikno skrev:Jeppe_E skrev:frippan skrev:Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.
Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.
Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.
När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.
Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.
Det tror inte jag... Jag tror:
* (Viktigast) Tesla istället kommer börja erbjuda leasing i USA. Över 30% av alla bilar leasas i USA och på Model 3 erbjuds inte leasing idag. Teslas kassaflöde stärks och jag tror hellre de tar smällen mot kassaflödet med att börja erbjuda leasing, än offrar vinst och börjar sälja SR tidigt.
* Tror även det är troligare att Tesla börjar med TV-reklam osv än att de fastnar i ett läge med signifikant större produktion än efterfrågan.
* Att europeisk försäljning kommer ta fart när bilarna börjar rulla på gatorna. Det är ju en fantastisk bil med extremt låg TCO. Extremt bra produkter säljer sig själva.
Man får dock inte glömma hur världsekonomin ser ut att gå just nu.
Apple verkar ju ha problem att sälja sina "bra produkter".
Skulle inte förvåna mig om allt fler börjar fundera en extra gång om de inte ska behålla sin gamla bil ett tag till... precis som de behåller sin gamla telefon....
Visst det är en faktor, men prognoserna handlar om att bilförsäljningen globalt kommer falla några tiondels procent 2019 vs 2018. För elbilar räknar man såklart fortsatt med en väldigt stark tillväxt.
Model 3 hade såklart sålt ännu bättre i en ekonomi under stark tillväxt, samtidigt känns det rimligt att större hänsyn till ekonomiska faktorer också kommer gynna bilar med låg TCO/driftskostnader.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:02
av Jeppe_E
Legato skrev:
Det tror inte jag... Jag tror:
* (Viktigast) Tesla istället kommer börja erbjuda leasing i USA. Över 30% av alla bilar leasas i USA och på Model 3 erbjuds inte leasing idag. Teslas kassaflöde stärks och jag tror hellre de tar smällen mot kassaflödet med att börja erbjuda leasing, än offrar vinst och börjar sälja SR tidigt.
* Tror även det är troligare att Tesla börjar med TV-reklam osv än att de fastnar i ett läge med signifikant större produktion än efterfrågan.
* Att europeisk försäljning kommer ta fart när bilarna börjar rulla på gatorna. Det är ju en fantastisk bil med extremt låg TCO. Extremt bra produkter säljer sig själva.
I USA bor det ca 325 miljoner människor, inkomstklyftorna är enorma och trots att det är en inhemskt producerad bil (amerikaner är ju ganska stolta över att kunna köpa amerikanskt) så når Tesla "bara" 4:e plats med Model 3.
En Camry kostar från 24000 USD. En Model 3 (MR) kostar 41000 USD efter Incitament. Även efter alla bränslebesparingar och incitament så kostar den 12000 USD mer på 5 år. Det är tillräckligt mycket pengar för många för att avstå.
TV-reklam kostar också väldigt mycket pengar och löser inte grundproblematiken
Att tro att försäljningen kommer att ta fart bara för att någon promille av alla bilar som rullar på vägarna i Europa är nog lite väl magstarkt att tro.
Vad är TCO? Total Cost of Ownership? I så fall, nja. För de flesta blir det dyrare eller möjligen samma/lika. Man jämför helt enkelt inte äpplen med äpplen,
eftersom man ändå inte har råd med motsvarande fossilbil.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:08
av Mickep
Nu är väl läge att leta reda på trådarna där de försökte sälja sin köplats. och skriva i den (bara för att retas) hehe
När det gäller försäljningen tror jag den största delen av de på reservationslistan väntar på 35000 dollar bilen. Det var den siffran som var när man beställde. Priset är fortfarande väldigt mycket högre än vad folk är villiga att betala. (tror man måste komma under 400 000 sek). LR awd kostar ju lika mycket som en model s kostade för 3 år sedan. och det var det man jämförde med för 2 år sedan, dvs halva priset då. (nu har ju kronan försvagats) och jag tror att det finns en anledning till att man sänkte alla modeller med 2000.
Att 75% köpte utanför reservationslistan är helt enkelt att dessa nya är köpstarka, men det finns inte en obegränsad mängd av dessa. Frågan om man skall behålla sin reservation nu när "alla" kan beställa (det går inte ens att reservera) är väl mer hur tesla skall göra, skall de betala tillbaka nu när det inte längre finns någon lista.(eller om man kan omvanda dessa till aktier el något)
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:22
av Jeppe_E
Mickep skrev:Nu är väl läge att leta reda på trådarna där de försökte sälja sin köplats. och skriva i den (bara för att retas)
Eller ringa till de(n) bilhandlare som lagt ut en annons om det på bytbil

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:34
av Legato
Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Det tror inte jag... Jag tror:
* (Viktigast) Tesla istället kommer börja erbjuda leasing i USA. Över 30% av alla bilar leasas i USA och på Model 3 erbjuds inte leasing idag. Teslas kassaflöde stärks och jag tror hellre de tar smällen mot kassaflödet med att börja erbjuda leasing, än offrar vinst och börjar sälja SR tidigt.
* Tror även det är troligare att Tesla börjar med TV-reklam osv än att de fastnar i ett läge med signifikant större produktion än efterfrågan.
* Att europeisk försäljning kommer ta fart när bilarna börjar rulla på gatorna. Det är ju en fantastisk bil med extremt låg TCO. Extremt bra produkter säljer sig själva.
I USA bor det ca 325 miljoner människor, inkomstklyftorna är enorma och trots att det är en inhemskt producerad bil (amerikaner är ju ganska stolta över att kunna köpa amerikanskt) så når Tesla "bara" 4:e plats med Model 3.
dec2018.png
q42018.png
En Camry kostar från 24000 USD. En Model 3 (MR) kostar 41000 USD efter Incitament. Även efter alla bränslebesparingar och incitament så kostar den 12000 USD mer på 5 år. Det är tillräckligt mycket pengar för många för att avstå.
TV-reklam kostar också väldigt mycket pengar och löser inte grundproblematiken
Att tro att försäljningen kommer att ta fart bara för att någon promille av alla bilar som rullar på vägarna i Europa är nog lite väl magstarkt att tro.
Vad är TCO? Total Cost of Ownership? I så fall, nja. För de flesta blir det dyrare eller möjligen samma/lika. Man jämför helt enkelt inte äpplen med äpplen,
eftersom man ändå inte har råd med motsvarande fossilbil.
BARA? Wow... Just det faktum du nämner, dvs att Model 3 kostar mycket mer i inköp gör den fjärdeplatsen helt otrolig. Det kombinerat med att
leasing inte erbjuds gör det ännu extremare. När kunderna måste casha eller skaffa banklån för att kunna köpa bilen så är det såklart mycket svårare att sälja en dyr bil.
Observera också att Model 3 säljer solklart mest av
alla modeller sett till omsättning.
TV-reklam är dyrt och förhoppningsvis slipper man detta. Det är dock långt effektivare än att bli stående med bilar som inte kan säljas (återigen tror jag dock inte på det scenariot).
Din siffra på $12.000 är uppenbart felaktig. Differensen i värdefall är såklart långt under $12.000. Utöver det får man massor av besparingar i driftskostnad.
Tror inte andelen bilar som rullar på vägarna är något problem. Model S och X har aldrig stått för en stor del av den total bilförsäljningen, men att folk fått upp ögonen mycket mer för dem sedan de börjat säljas råder det ju inget tvivel om. De som är bilintresserade har läst om Model 3, men många tänker nog bara "den där bilen som aldrig kommer". Jag tror det blir stor skillnad när de märker att den är här och får höra från dem som äger den hur fantastisk den är.
Gällande TCO så jo... Man jämför med BMW 3-serie, Audi A4, C-klass osv. Gissar att du inte följer de amerikanska Model 3-grupperna...
EDIT Läste fel ang din "promille", har justerat.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:45
av Elmil
Nu har jag inte kollat på konfiguratorn på ett par dagar, men noterar att WLTP-räckvidden på LR ökat från 544 till 560km..
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:48
av Jeppe_E
Legato skrev:
BARA? Wow... Just det faktum du nämner, dvs att Model 3 kostar mycket mer i inköp gör den fjärdeplatsen helt otrolig. Det kombinerat med att leasing inte erbjuds gör det ännu extremare. När kunderna måste casha eller skaffa banklån för att kunna köpa bilen så är det såklart mycket svårare att sälja en dyr bil.
Observera också att Model 3 säljer solklart mest av alla modeller sett till omsättning.
TV-reklam är dyrt och förhoppningsvis slipper man detta. Det är dock långt effektivare än att bli stående med bilar som inte kan säljas (återigen tror jag dock inte på det scenariot).
Din siffra på $12.000 är uppenbart felaktig. Differensen i värdefall är såklart långt under $12.000. Utöver det får man massor av besparingar i driftskostnad.
Några promille? Jag hoppas och tror att du vet att det är nonsens, så varför slänga ur dig det?
Under de 10 första månaderna 2018 var fördelningen USA vs Europa 85% vs 15%. Då har inte Model 3 överhuvudtaget sålts i Europa. Rensar man ut Model 3 så är det snarare runt 2/3 USA och 1/3 Europa.
Gällande TCO så jo... Man jämför med BMW 3-serie, Audi A4, C-klass osv. Gissar att du inte följer de amerikanska Model 3-grupperna...
Men, vi ska väl ändå inte mäta bilar i omsättning i kronor??? Mycket märkligt (men man kan göra det rent statistiskt om man vill bevisa något)
Nej, siffran 12000 USD är inte uppenbart felaktig. Det är en siffra som uppenbarligen många relaterar till (varför säljs det annars så många Camry i USA?), ja alltså inte just den siffran, utan att TCO på 5 år blir lägre, elelr så är det någon annan drivkraft som spelar in. Men bränslepriset är en stor del i det i USA. Inte många som räknar med restvärde som en kostnad när de köper en bil (vilket man naturligtvis bör göra)
Men en Camry som kostar 24000 USD och som efter 5 år kan säljas för 7000 USD? = 17000 USD i förlust (30%)
En Model 3 som kostar 41000 USD och som efter 5 år kan säljas för 24000 USD?? = 17000 USD i förlust (60%)
257 miljoner passagerarbilar finns det i EU idag. Vi förutsätter att det levereras 100.000 Model 3 2019 till EU (säkert mindre). Så ja, du har rätt. Inte ens 1 promille
Nej, jag följer inte de amerikanska Model 3-grupperna.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:57
av LarsL
Men 25570 Model 3 ligger väl i taket av möjliga tillverkningstakten just nu så har väl ganska lite med efterfrågan att göra.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 12:59
av Legato
Jeppe_E skrev:Legato skrev:
BARA? Wow... Just det faktum du nämner, dvs att Model 3 kostar mycket mer i inköp gör den fjärdeplatsen helt otrolig. Det kombinerat med att leasing inte erbjuds gör det ännu extremare. När kunderna måste casha eller skaffa banklån för att kunna köpa bilen så är det såklart mycket svårare att sälja en dyr bil.
Observera också att Model 3 säljer solklart mest av alla modeller sett till omsättning.
TV-reklam är dyrt och förhoppningsvis slipper man detta. Det är dock långt effektivare än att bli stående med bilar som inte kan säljas (återigen tror jag dock inte på det scenariot).
Din siffra på $12.000 är uppenbart felaktig. Differensen i värdefall är såklart långt under $12.000. Utöver det får man massor av besparingar i driftskostnad.
Några promille? Jag hoppas och tror att du vet att det är nonsens, så varför slänga ur dig det?
Under de 10 första månaderna 2018 var fördelningen USA vs Europa 85% vs 15%. Då har inte Model 3 överhuvudtaget sålts i Europa. Rensar man ut Model 3 så är det snarare runt 2/3 USA och 1/3 Europa.
Gällande TCO så jo... Man jämför med BMW 3-serie, Audi A4, C-klass osv. Gissar att du inte följer de amerikanska Model 3-grupperna...
Men, vi ska väl ändå inte mäta bilar i omsättning i kronor??? Mycket märkligt (men man kan göra det rent statistiskt om man vill bevisa något)
Nej, siffran 12000 USD är inte uppenbart felaktig. Det är en siffra som uppenbarligen många relaterar till (varför säljs det annars så många Camry i USA?), ja alltså inte just den siffran, utan att TCO på 5 år blir lägre, elelr så är det någon annan drivkraft som spelar in. Men bränslepriset är en stor del i det i USA. Inte många som räknar med restvärde som en kostnad när de köper en bil (vilket man naturligtvis bör göra)
Men en Camry som kostar 24000 USD och som efter 5 år kan säljas för 7000 USD? = 17000 USD i förlust (30%)
En Model 3 som kostar 41000 USD och som efter 5 år kan säljas för 24000 USD?? = 17000 USD i förlust (60%)
257 miljoner passagerarbilar finns det i EU idag. Vi förutsätter att det levereras 100.000 Model 3 2019 till EU (säkert mindre). Så ja, du har rätt. Inte ens 1 promille
Nej, jag följer inte de amerikanska Model 3-grupperna.
Omsättning mäts i kronor/dollar ingenting annat. På vilket sätt skulle det vara märkligt?
Jo siffran 12000 dollar är uppenbart felaktig. Du får gärna plocka fram hur du kom fram till den. Jag vet inte vad du försöker bevisa med dina restvärdesexempel, men återigen så är det uppenbart att skillnaden i förlust är
mindre än $12000 och
ovanpå det kommer bränslebesparingar mm.
Vet fortfarande inte vilken poäng du vill göra ang andelen Model 3 på vägarna. Andelen kommer vara högre än för S & X och alla är nog eniga om att det gjort skillnad när de blivit synliga för allmänheten.
Möjliga anledningar till att det säljs fler Camrys än Model 3 är ju oändliga såklart som även du vet. Det har såklart inte enbart med pris att göra. En uppenbar skillnad är såklart att väldigt, väldigt stor del av den amerikanska befolkningen helt saknar kunskap om Model 3 (del pga att den ej marknadsförs...). Ytterligare stor anledning är som jag skrivit flera gånger att leasing ej erbjuds på Model 3.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 13:09
av Jeppe_E
LarsL skrev:Men 25570 Model 3 ligger väl i taket av möjliga tillverkningstakten just nu så har väl ganska lite med efterfrågan att göra.
Nej, man kunde ju i slutet av december beställa sin bil och få den levererad dagen efter typ. Tesla sålde nog alla bilar de kunde fram till den 31/12. Ska bli spännande att se vad siffrorna blir för Januari.
Teoretiskt är kapaciteten snarare 30k per månad.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för allar
Postat: 04 jan 2019 13:14
av LarsL
Menar du att de är uppe i 7500 bilar/vecka nu då?
Men jag tror nog ändå att de lyckades pressa ut alla bilar utom de där 3000 som var under transport, typ.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 13:14
av Zalman3
chaffis75 skrev:Har sagt de tidigare och säger de igen.. Tesla måste lansera SR batteriet snart för annars kommer in stå med lager av bilar snart eller ja överkapacitet I linan.
Med SR så lär de dock bli kö igen.
Tesla styr ju med priset.
Finns ingen anledning att börja sälja 35.000 dollars varianten nu.
Man vill ha ca 3-4 månaders leveranstid.
Dels för att maximera vinsten, dels för att ha korta leveranstider.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 13:18
av Jeppe_E
Legato skrev:
Jo siffran 12000 dollar är uppenbart felaktig. Du får gärna plocka fram hur du kom fram till den. Jag vet inte vad du försöker bevisa med dina restvärdesexempel, men återigen så är det uppenbart att skillnaden i förlust är mindre än $12000 och ovanpå det kommer bränslebesparingar mm.
En Toyota Camry kostar $24000, en Tesla Model 3 (MR) med bränslebesparing (Teslas egna beräkningar) och incitament kostar $36000 enligt Design Studion.
Så, faktum är att det skiljer $12000
efter besparingarna med en TM3. Om vi då säger att restvärdet är samma förlust, och att service/försäkring etc jämnar ut sig (Teslan dyrare att försäkra, billigare att serva - och tvärtom). Så är TCO fortfarade lägre för Camryn sett över 5 år.
Jag kanske har helt fel, men jag tror ändå att det ligger en del i det. Varför skulle annars Toyota sälja så många Camry i USA? Här är anledningarna
https://www.autotrader.com/car-shopping ... lar-241223
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för allar
Postat: 04 jan 2019 13:23
av Jeppe_E
LarsL skrev:Menar du att de är uppe i 7500 bilar/vecka nu då?
Men jag tror nog ändå att de lyckades pressa ut alla bilar utom de där 3000 som var under transport, typ.
1000 bilar per dag har de tidigare gjort i November. Hur många dagar det handlar om vet jag inte. Men det är ju ett bevis på att de kan, men kanske inte hållbart just nu. Jag undrar hur långt gångna planerna på att köpa upp GM's stängda fabrik är och om det i så fall kommer att produceras SR på annat ställe. Allt handlar ju om hur stor efterfrågan blir i resten av världen på LR/P. Tänk om Tesla lanserar MR även för resten av världen för att få upp försäljningssiffrorna.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 13:31
av LarsL
Ja, toppar är en sak och vad de kan uppnå utan att bränna ut folk och ha Elon sovande vid monteringen en annan. Men 25000+3000 är ju nästan 7000bilar/vecka så inte orimligt.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 13:49
av vigge50
LarsL skrev:Ja, toppar är en sak och vad de kan uppnå utan att bränna ut folk och ha Elon sovande vid monteringen en annan. Men 25000+3000 är ju nästan 7000bilar/vecka så inte orimligt.
Om du syftar på de 25 000 Tesla levererade i USA under december så har vi ingen aning om hur många av dessa som producerades redan i November, hur många var påväg till östkusten den första december? Däremot kan vi ju räkna ut den genomsnittliga produktion över kvartalet vilket blev 6 586 bilar i veckan.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 14:03
av dhanjel
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 14:08
av LarsL
vigge50 skrev:LarsL skrev:Ja, toppar är en sak och vad de kan uppnå utan att bränna ut folk och ha Elon sovande vid monteringen en annan. Men 25000+3000 är ju nästan 7000bilar/vecka så inte orimligt.
Om du syftar på de 25 000 Tesla levererade i USA under december så har vi ingen aning om hur många av dessa som producerades redan i November, hur många var påväg till östkusten den första december? Däremot kan vi ju räkna ut den genomsnittliga produktion över kvartalet vilket blev 6 586 bilar i veckan.
Jo, vilket jag hävdade som inledning... och det är förmodligen det som är närmast sanningen också.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 14:24
av Legato
Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Jo siffran 12000 dollar är uppenbart felaktig. Du får gärna plocka fram hur du kom fram till den. Jag vet inte vad du försöker bevisa med dina restvärdesexempel, men återigen så är det uppenbart att skillnaden i förlust är mindre än $12000 och ovanpå det kommer bränslebesparingar mm.
En Toyota Camry kostar $24000, en Tesla Model 3 (MR) med bränslebesparing (Teslas egna beräkningar) och incitament kostar $36000 enligt Design Studion.
Så, faktum är att det skiljer $12000
efter besparingarna med en TM3. Om vi då säger att restvärdet är samma förlust, och att service/försäkring etc jämnar ut sig (Teslan dyrare att försäkra, billigare att serva - och tvärtom). Så är TCO fortfarade lägre för Camryn sett över 5 år.
Jag kanske har helt fel, men jag tror ändå att det ligger en del i det. Varför skulle annars Toyota sälja så många Camry i USA? Här är anledningarna
https://www.autotrader.com/car-shopping ... lar-241223
Fast nu blandar du totalt ihop äpplen och päron. Du kan ju givetvis inte jämföra inköpsprisen när du ska få fram en totalkostnad över 5 år.
Vad TCOn i slutändan landar på är väldigt individuellt, men $12.000 är inte ens nära oavsett förutsättningar. Kör man riktigt mycket blir TCOn till och med till fördel för Teslan.
Återigen är det dock en hypotetisk diskussion eftersom Camryn inte är en konkurrent. Den är ju inte ens i samma storlekssegment.
Vi kan göra en riktigt grov beräkning...
Anta 40% restvärde för båda bilarna efter 5 år. Troligen kommer M3 ha bättre restvärde, men vi gör så för enkelhetens skull. Vi kan också anta Teslas bränslebesparing på $6000 för enkelhetens skull.
Då har vi:
Kostnad Toyota: $24k*0,6 + $6k = $20.400
Kostnad Tesla: $42k*0,6 = $25.200
Differens = $4800. Dvs 60% mindre än de $12.000 du påstod.
Sen tillkommer en (marginell) kapitalkostnad, differens för service och försäkring osv, men vi landar definitivt långt, långt under $12.000 oavsett.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 14:29
av Legato
dhanjel skrev:Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 14:33
av ippii
Legato skrev:dhanjel skrev:Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.