Man ska även komma ihåg att det är mycket bluff och båg kring de här tiderna. Bara genom att typa en modell med cup2:or istället för vanliga prestandadäck avsedda för gata så vinner man lätt 10 sekunder. Ett lätt och billigt sätt att göra specialversioner av en modell "snabbare". BMW gjorde så med t ex BMW M4 CS.
Alfa "fuskade" med däcken på Quadrifoglion också. http://www.rightfootdown.com/cars/thoug ... s-a-cheat/ De bad helt enkelt Pirelli göra ett specialdäck åt dem. Det är inget "gatdäck" utan ett racingdäck som är tillåtet på allmän väg.
The P Zero Corsa AR Asimmetrico comes with just 6/32nds of tread depth. This reduces squirm in the tread blocks for better response and heats up the tire quicker. Tire Rack labels it “Streetable Track and Competition tire” followed with a WARNING. “P Zero Corsa System radials meet DOT requirements, however they are not recommended for driving in wet conditions where standing water is present and there is the risk of hydroplaning; drivers should drive cautiously at reduced speeds if they encounter these conditions.”
Så det kommer slitas snabbt och det är farligt när det regnar. Men vad gör det när det får Alfan att se överlägsen ut jämfört mot konkurrenterna genom en bra tid på ringen? Ger mig fan på att BMW släppte CS-versionerna enbart för att möta upp Alfans tider.
Kollar man på listan över tiderna på ringen så ser man att äldre bilar är mycket långsammare trots hög effekt och fina chassin. Anledningen är återigen DÄCK DÄCK och åter DÄCK. Det är där utvecklingen sitter.
Och nej, sätter du på klibbigare däck på en P3D så räknas inte tiden utan då är bilen "modifierad". Det är därför bilen måste komma med såna däck från fabrik. Och det är egentligen här nånstans som de där förbaskade ringen-tiderna förlorar all relevans.
Tycker du drar lite väl tunga slutsatser från en artikel som avslutas med ”Fuck you, Alfa.” (iaf svårt för mig att ta den seriöst). Finns ju även några intressanta kommentarer till artikeln som man kanske bör läsa innan man drar en slutsats.
Personligen så ser jag inte problemet med (teoretiskt) sämre egenskaper vid vått väglag, kan ju inte påstå att PS4 (är väl nya gen som sitter på Model 3 P?) som satt på min M3 gav fullt förtroende i ett regnigt Göteborg, men man kör ju efter rådande omständigheter.
I övrigt så håller jag med om att däcken gör mycket för tiden, men jag tror att även förare spelar stor roll i detta fallet. Aldrig sett någon annan ladda lika hårt som i Alfan. M3 ZCP och Guila är i regel likvärdiga när de körs head to head, så tiden på ringen borde inte skilja så pass mycket.
Intressant är att Tesla nu ökar prestanda med 5% OTA, vilket borde göra tiderna ännu bättre.
På NBR blir det såklart säkert något helt annat då banan är så mycket längre och acceleration i högre hastigheter är viktigt. Där är Model 3P inte lika snabb, men ska ändå bli intressant när någon plockar ut sin Model 3P på nordslingan.
Intressant är att Tesla nu ökar prestanda med 5% OTA, vilket borde göra tiderna ännu bättre.
På NBR blir det såklart säkert något helt annat då banan är så mycket längre och acceleration i högre hastigheter är viktigt. Där är Model 3P inte lika snabb, men ska ändå bli intressant när någon plockar ut sin Model 3P på nordslingan.
Någon som är bra på tyska och kan kolla deras tesla form, borde ju finnas en del model 3 på vägarna nu och då borde det ju dyka upp några varv på ringen. Eller är vädret dåligt där?
Intressant är att Tesla nu ökar prestanda med 5% OTA, vilket borde göra tiderna ännu bättre.
På NBR blir det såklart säkert något helt annat då banan är så mycket längre och acceleration i högre hastigheter är viktigt. Där är Model 3P inte lika snabb, men ska ändå bli intressant när någon plockar ut sin Model 3P på nordslingan.
Frågan är dock om Tesla bara ökar peakeffekten eller om de även ökar effekten man kan ta ut över tid, förmodligen det förstnämnda.
Intressant är att Tesla nu ökar prestanda med 5% OTA, vilket borde göra tiderna ännu bättre.
På NBR blir det såklart säkert något helt annat då banan är så mycket längre och acceleration i högre hastigheter är viktigt. Där är Model 3P inte lika snabb, men ska ändå bli intressant när någon plockar ut sin Model 3P på nordslingan.
Någon som är bra på tyska och kan kolla deras tesla form, borde ju finnas en del model 3 på vägarna nu och då borde det ju dyka upp några varv på ringen. Eller är vädret dåligt där?
Ser inte jättelovande ut på den fronten de kommande dagarna iaf.
Intressant är att Tesla nu ökar prestanda med 5% OTA, vilket borde göra tiderna ännu bättre.
På NBR blir det såklart säkert något helt annat då banan är så mycket längre och acceleration i högre hastigheter är viktigt. Där är Model 3P inte lika snabb, men ska ändå bli intressant när någon plockar ut sin Model 3P på nordslingan.
Anade att det var denna artikeln du syftade på, ett test där dom sätter på 10mm bredare semiracedäck och modifierar bromsarna men ändå jämför med andra bilar som är omodifierade. Kan det ha någon påverkan? Ett sammanträffande med att dom väljer att köra på Streets of Willow (2.5km), som är betydligt långsammare, istället för Willow Springs (3.9km) då det enda andra testet som finns visar att den bara klarar tre till fyra varv (Road and Track). Troligtvis även därför dom var tvungna att kyla ner batterierna inför varje runda. Var det kanske även därför dom hade fyra bilar att byta mellan?
I teorin så är bilen helt klart snabb, men jag anser att Elon inte direkt har belägg för sitt påstående. Är ju även konstigt att det inte finns några varvtider, eller att pressen får ut några bilar att testa för den delen. Eller man måste kanske vara Tesla-fan för att missa det?
Edit: jag tror helt klart att Christian Gebhardt på Sport Auto kan ge Model 3 Performance en bra tid runt Hockenheim Short, tror den banan passar bilen bra.
ca 9 min blankt med trafik. Ser ut som det finns lite potential att förbättra med Track Mode och framför allt mindre trafik. Men under 8:30 blir nog svårt eller vad tror ni efter detta?
Min första gissning ser just nu ut att vara hopplöst optimistisk i varje fall
ca 9 min blankt med trafik. Ser ut som det finns lite potential att förbättra med Track Mode och framför allt mindre trafik. Men under 8:30 blir nog svårt eller vad tror ni efter detta?
Min första gissning ser just nu ut att vara hopplöst optimistisk i varje fall
Då är den tyvärr rejält långsam där. Antar att den går ner i "limp mode"? Kan ju vara så att föraren inte är av rätta virket heller. Krävs enormt mod för att köra snabbt i en bil utan bur där. Ett litet misstag på fel ställe kan döda dig.
ca 9 min blankt med trafik. Ser ut som det finns lite potential att förbättra med Track Mode och framför allt mindre trafik. Men under 8:30 blir nog svårt eller vad tror ni efter detta?
Min första gissning ser just nu ut att vara hopplöst optimistisk i varje fall
Jag tror samma förare skulle komma en bra bit under 8:30 utan trafik och med Track Mode... Svårt att bedöma hur duktig han är också, för mitt amatöröga ser det inte ut som han gör några större missar, men det är ju inte så lätt att bedöma utifrån en video heller
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 09 apr 2019 15:04
av dd88
Det här klippet säger ju egentligen inget mer än att bilen togs sig runt. Definitivt en erfaren förare, men tillräckligt potent för att klara "will beat anything in its class on the track"? Nej troligtvis inte, speciellt inte med så pass mycket trafik.
ca 9 min blankt med trafik. Ser ut som det finns lite potential att förbättra med Track Mode och framför allt mindre trafik. Men under 8:30 blir nog svårt eller vad tror ni efter detta?
Min första gissning ser just nu ut att vara hopplöst optimistisk i varje fall
Då är den tyvärr rejält långsam där. Antar att den går ner i "limp mode"? Kan ju vara så att föraren inte är av rätta virket heller. Krävs enormt mod för att köra snabbt i en bil utan bur där. Ett litet misstag på fel ställe kan döda dig.
Ser ju ut som en amatörförare med erfarenehet från ringen då han verkar välja rätt spår många gånger då det är möjligt. Bilen går ju inte ner i Limp mode i varje fall. Utan trafik och med en förare som är proffs så blir min nya gissning 8:27.
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 09 apr 2019 16:41
av Geni87
En fråga bara, ni pratar om att bilen går ner i "Limp mode", är det verkligen något man förväntar sig att den ska göra? Tillåtet effektuttag in- och ur batteriet regleras ju konstant baserat på en mängd parametrar, och det är inte så att bilen säger till så fort den sänker tillåten effekt med 10 kW eller liknande. Limp Home brukar betyda att något är trasigt och bilen går in i ett speciellt mode, därav namnet. Jag har känt av effektneddragning i Teslor vid upprepade accelerationer men det är inget som bilen har sagt till mig genom ett meddelande eller liknande.
Däremot så får han tydligen ett meddelande om att bromsarna är för varma, efter ca ett halvt varv. Det lär förhindra en bra varvtid...
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 09 apr 2019 16:53
av Verdi
Geni87 skrev:
En fråga bara, ni pratar om att bilen går ner i "Limp mode", är det verkligen något man förväntar sig att den ska göra? Tillåtet effektuttag in- och ur batteriet regleras ju konstant baserat på en mängd parametrar, och det är inte så att bilen säger till så fort den sänker tillåten effekt med 10 kW eller liknande. Limp Home brukar betyda att något är trasigt och bilen går in i ett speciellt mode, därav namnet. Jag har känt av effektneddragning i Teslor vid upprepade accelerationer men det är inget som bilen har sagt till mig genom ett meddelande eller liknande.
Däremot så får han tydligen ett meddelande om att bromsarna är för varma, efter ca ett halvt varv. Det lär förhindra en bra varvtid...
Nej, alltså inte "limp" på riktigt utan den där något sänkta effekten som ska komma efter ca 10 km hård körning.
ca 9 min blankt med trafik. Ser ut som det finns lite potential att förbättra med Track Mode och framför allt mindre trafik. Men under 8:30 blir nog svårt eller vad tror ni efter detta?
Min första gissning ser just nu ut att vara hopplöst optimistisk i varje fall
Då är den tyvärr rejält långsam där. Antar att den går ner i "limp mode"? Kan ju vara så att föraren inte är av rätta virket heller. Krävs enormt mod för att köra snabbt i en bil utan bur där. Ett litet misstag på fel ställe kan döda dig.
Såg du filmen verkligen?
Tycker det är uppenbart att han tappar massor av tid pga att det är väldigt mycket bilar på banan.
Kan inte se att bilen får begränsad effekt, däremot är bromsarna överhettade. Huruvida de skulle blivit överhettade även i track mode (med kraftigare regenerering) är svårt att sia om.
Personligen tycker jag det såg riktigt lovande ut. Tror det kan bli riktigt bra med track mode och tom bana. Svårt att avgöra hur bra föraren är. Han har ju definitivt erfarenhet av bankörning, men svårt att gissa om de allra bästa skulle kapa mycket eller ej. Vet inte heller om han har "stock" - däck eller något bättre.
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 09 apr 2019 17:37
av Geni87
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
En fråga bara, ni pratar om att bilen går ner i "Limp mode", är det verkligen något man förväntar sig att den ska göra? Tillåtet effektuttag in- och ur batteriet regleras ju konstant baserat på en mängd parametrar, och det är inte så att bilen säger till så fort den sänker tillåten effekt med 10 kW eller liknande. Limp Home brukar betyda att något är trasigt och bilen går in i ett speciellt mode, därav namnet. Jag har känt av effektneddragning i Teslor vid upprepade accelerationer men det är inget som bilen har sagt till mig genom ett meddelande eller liknande.
Däremot så får han tydligen ett meddelande om att bromsarna är för varma, efter ca ett halvt varv. Det lär förhindra en bra varvtid...
Nej, alltså inte "limp" på riktigt utan den där något sänkta effekten som ska komma efter ca 10 km hård körning.
Jo jag misstänkte det, men frågan är hur man ska kunna se det på en film?
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 09 apr 2019 20:15
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
En fråga bara, ni pratar om att bilen går ner i "Limp mode", är det verkligen något man förväntar sig att den ska göra? Tillåtet effektuttag in- och ur batteriet regleras ju konstant baserat på en mängd parametrar, och det är inte så att bilen säger till så fort den sänker tillåten effekt med 10 kW eller liknande. Limp Home brukar betyda att något är trasigt och bilen går in i ett speciellt mode, därav namnet. Jag har känt av effektneddragning i Teslor vid upprepade accelerationer men det är inget som bilen har sagt till mig genom ett meddelande eller liknande.
Däremot så får han tydligen ett meddelande om att bromsarna är för varma, efter ca ett halvt varv. Det lär förhindra en bra varvtid...
Nej, alltså inte "limp" på riktigt utan den där något sänkta effekten som ska komma efter ca 10 km hård körning.
Jo jag misstänkte det, men frågan är hur man ska kunna se det på en film?
Hade de använt lite bättre kamera/upplösning så hade man sett displayen. Jag kan tycka mig se att effektstapeln inte går hela vägen upp och så blinkar det lite information dels under effektstapeln och dels till vänster.
Här kan man se hur bilen reagerar på hård körning
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 09 apr 2019 20:23
av helix
Kul att det börjar komma ut Model 3 på ringen. Det man gärna vill se är såklart ett "time attack" varv då det inte är andra bilar på banan och med en professionell förare.
Track-mode+ att 2019.12 rullar ut lär förbättra varvet runt NBR ännu mer.
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 09 apr 2019 20:52
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
En fråga bara, ni pratar om att bilen går ner i "Limp mode", är det verkligen något man förväntar sig att den ska göra? Tillåtet effektuttag in- och ur batteriet regleras ju konstant baserat på en mängd parametrar, och det är inte så att bilen säger till så fort den sänker tillåten effekt med 10 kW eller liknande. Limp Home brukar betyda att något är trasigt och bilen går in i ett speciellt mode, därav namnet. Jag har känt av effektneddragning i Teslor vid upprepade accelerationer men det är inget som bilen har sagt till mig genom ett meddelande eller liknande.
Däremot så får han tydligen ett meddelande om att bromsarna är för varma, efter ca ett halvt varv. Det lär förhindra en bra varvtid...
Nej, alltså inte "limp" på riktigt utan den där något sänkta effekten som ska komma efter ca 10 km hård körning.
Jo jag misstänkte det, men frågan är hur man ska kunna se det på en film?
Hade de använt lite bättre kamera/upplösning så hade man sett displayen. Jag kan tycka mig se att effektstapeln inte går hela vägen upp och så blinkar det lite information dels under effektstapeln och dels till vänster.
Här kan man se hur bilen reagerar på hård körning
Aha, de där små prickarna bredvid effektstapeln kände jag inte till, tack för infon. Han får ju rätt rejäla effektbegränsningar i filmen, intressant att regleringarna är så skarpa upp och ner. Lite mer hysteres i systemet hade nog inte skadat.
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 28 apr 2019 19:21
av Pontus
Om man tittar på klippet med porsche 919 rekord är det ganska uppenbart att det inte bara är att bygga en snabb bil, du ska någon som kan och vågar köra den snabbt. Även om jag fick låna den bilen och banan skulle mina varvtider vara minuter efter detta. Fruktansvärt imponerande kört. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -sekunder/
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 28 apr 2019 19:40
av lator
Det där går oerhört fort! En sak är ju att köra rakt fram i kanske 400 km/h men här tas kurvor i farter upp till (och även över) 300 km/h...
Man kan ju undra hur många varv Timo Bernhard har lagt på "Ringen"...?
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 28 apr 2019 20:10
av Niklas Z
Sjukt med downforce på en sådan bil. Runt 300 km/h i Schwedenkreuz och runt 260 km/h i Angstkurve är fruktansvärt fort. Jag tyckte det var svettigt att hålla 220 km/h resp. 180 km/h i de kurvorna när jag körde på ringen för många år sedan.
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 28 apr 2019 20:26
av Pontus
Niklas Z skrev:
Sjukt med downforce på en sådan bil. Runt 300 km/h i Schwedenkreuz och runt 260 km/h i Angstkurve är fruktansvärt fort. Jag tyckte det var svettigt att hålla 220 km/h resp. 180 km/h i de kurvorna när jag körde på ringen för många år sedan.
Det är viss skillnad att lägga på 80 till, I kurvorna
Just Timo har nog kört Porsche och på ringen ett antal gånger
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 30 jun 2019 12:26
av Niklas Z
Inte Nürburgring, men här är en jämförelse med M3P mot några konkurrenter:
Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 30 jun 2019 16:48
av Mickep
Det handlar väldigt mycket om föraren. Det är inte bara bilen som gör tiderna om man säger så. Tror det blir svårt för en söndagsbilist att komma ned på 7 minuters strecket ens med roadstern.
Vad som är intressant är om man sätter samma förare bakom ratten, endast då har man något att jämföra med.
Intressant om ai skulle kunna köra maximalt då den inte har lika mycket dödslängtan.