Sida 2 av 2

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 01 maj 2015 12:30
av LarsL
Låter enklare att köpa bilen privat och om företaget tycker att jag ska åka någonstanns i jobbet så får de antingen ge mig milersättning eller hyra en bil åt mig.

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 01 maj 2015 22:37
av danni
bylund skrev:
Här är regeln från Skatteverkets webbsida:
Skatteverket skrev:
Om du använder egen förmånsbil för tjänsteresor och betalar kostnaderna för drivmedel själv, får du avdrag med ett schablonbelopp.

Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil för bilresor till och från arbetet får du också avdrag med ett schablonbelopp.

Schablonbeloppet är i båda fallen 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel för inkomståret 2015 och 2014.
http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 00220.html

Sedan är det ju som med allt annat, att man måste kunna göra det troligt att det är som man säger, d v s att man faktiskt har betalat drivmedlet själv.
Den där sidan gäller reglerna för bilavdrag, inte för milersättning. Här har du reglerna för milersättning: http://www.skatteverket.se/download/18. ... /35424.pdf

Såhär står det bara:

"Använder den anställde förmånsbil för tjänsteresor kan du betala ut skattefri bilersättning med 6:50 kr per mil om bilen går på diesel och med 9:50 kr per mil om bilen går på annat drivmedel (t.ex. bensin eller etanol)."

Här finns dock lite mer uppgifter: https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 01472.html

"Om du har använt förmånsbil för tjänsteresor och betalat allt drivmedel själv, kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel. Har du fått en högre ersättning ska du deklarera det överskjutande beloppet som lön."

Så man ska alltså ha betalat bränslet själv. Jag skulle dock väldigt starkt tippa på att det räcker att arbetsgivaren inte betalar bränslet för att man ska ha ansetts betala det själv.

Däremot är scenariot som Leo är inne på här ovan lite intressant, nämligen att man har en Tesla som tjänstebil och tankar på SC för att köra privat. Rent tekniskt kan man ju se det som att företaget har betalt tankningen ihop med bilen, och då borde bränsleförmån uppstå... Galet svårt att hålla ordning på det dock. Men hur Skatteverket ser på möjligheten att ladda på jobbet ur förmånsperspektiv visar ju hur skevt de ser på hela grejen.

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 01 maj 2015 23:47
av LarsB
Som jag frågade förut, står det nånstans på fakturan från Tesla att SC ingår och i så fall vad det kostar. Kostar det inget så betalar ju inte firman något "bränsle". Och då "får" du ju inget från firman. Inte självklart att det skall ses som en förmån då den kommer från tredje part. Jämför man med en privatperson som köper en Tesla så har ju dom samma förmån, alltså ingen orättvisa. Men tanka ström på jobbet utan att betala är nog en dålig idé om man vill ta ut milersättning.

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 02 maj 2015 09:25
av Leo
Så gratis laddboxar och laddning på jobbet kan bli en "Björntjänst" om Skatteverket tar tag i det.

Som någon skriver. Skatteverket kör ju med "omvänd bevisbörda" dvs DU ska bevisa att du INTE tankat el där... :?

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 02 maj 2015 11:30
av Pontus
Men vad händer om företaget inte äger någon laddkabel som krävs för att kunna ladda bilen där. Då krävs det att företaget lånar din privata kabel och då är det inte fritt fram att ladda bilen. Är det då bevisat att det inte är gratis att ladda eftersom det krävts en privat investering från dig?

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 02 maj 2015 12:06
av LarsB
Kostnaden för att sätta upp uttag för elbilsladdning kanske man dra på firman (det kan ju komma kunder med elbil), men tankar du förmånsbilen är det nog lämpligt att betala för det. Gör du det betalar du ju för alla utlägg firman har för "bränsle". Att man sen tankar på SC är ju ingen extrakostnad för firman. Och betalar man med nettopengar vad bränslet kostar för firman så är det ingen förmån.

Så tycker jag att man borde tolka det i alla fall...

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 02 maj 2015 19:18
av danni
Sätta upp laddbox borde gå bra. Företaget får till och med betala för en laddbox hemma hos föraren utan att förmån uppstår - det anses ingå i nedsättningen av förmånsvärdet.

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 20:37
av Telsa
danni skrev:
Sätta upp laddbox borde gå bra. Företaget får till och med betala för en laddbox hemma hos föraren utan att förmån uppstår - det anses ingå i nedsättningen av förmånsvärdet.
Gammal tråd, jag vet. Men jag skulle vilja veta mer om detta. Har du någon källa? Jag hittar inget hos Skatteverket.

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 20:55
av danni
Telsa skrev:
danni skrev:
Sätta upp laddbox borde gå bra. Företaget får till och med betala för en laddbox hemma hos föraren utan att förmån uppstår - det anses ingå i nedsättningen av förmånsvärdet.
Gammal tråd, jag vet. Men jag skulle vilja veta mer om detta. Har du någon källa? Jag hittar inget hos Skatteverket.
"Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extra- utrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el, och medför då ingen beskattning."

Källa: https://www.skatteverket.se/download/18 ... gsaret.pdf

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 21:07
av Leo
Däremot kan du få problem att ta ut skattefri milersättning som jag förstår det.

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 21:42
av Telsa
Tack!

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 22:05
av bylund
Leo skrev:
Däremot kan du få problem att ta ut skattefri milersättning som jag förstår det.
Det beror väl på vem som betalar för elen?

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 22:40
av Pontus
bylund skrev:
Leo skrev:
Däremot kan du få problem att ta ut skattefri milersättning som jag förstår det.
Det beror väl på vem som betalar för elen?
Det gör väl grannen om man kopplat rätt? Då är det ju inte arbetsgivaren som betalar i varje fall. Måste man ha laddbox med mätare för att arbetsgivaren ska få betala elen hemma eller den del som går till bilen?

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 22:57
av Martinen
Pontus skrev:
bylund skrev:
Leo skrev:
Däremot kan du få problem att ta ut skattefri milersättning som jag förstår det.
Det beror väl på vem som betalar för elen?
Det gör väl grannen om man kopplat rätt? Då är det ju inte arbetsgivaren som betalar i varje fall. Måste man ha laddbox med mätare för att arbetsgivaren ska få betala elen hemma eller den del som går till bilen?
Det bästa måste väl vara att betala elen själv och sen ta ut milersättning. Allt annat känns puckat. :D

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 23:02
av drakbane
Jepp, 9.50/mil skattefritt , hur mycket drar teslan där irl, 2.- typ

Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 23:04
av Martinen
Problemet jag har är att jag glömmer skriva upp mina mil.
Så jag tar alltid ut för lite milersättning.

Re: Tesla som förmånsbil.

Postat: 10 nov 2015 23:29
av danni
Oh ja, milersättning är absolut bäst. Att låta företaget betala för bränslet är sällan en bra idé eftersom man förmånsbeskattas för priset + 20%.