Sida 2 av 2

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 04 feb 2019 15:34
av fth
Klintan skrev:
Nej, som jag tidigare skrev måste Max släpvagnsvikt vara med:
släpvagnsvikt.PNG
Ok, men det måste väl Tesla kunna ändra? Min bil var felregistrerad map antal passagerare, det kunde endast Tesla ändra enligt Transportstyrelsen.

Det borde väl vara fallet även här, jag kontaktar Tesla och ber dom fixa det för min bil, och rapporterar resultatet här.

/fth

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 04 feb 2019 16:18
av bylund
fth skrev:
Vad menas med det, räcker det alltså inte med det som står enligt tidigare inlägg?

Bild
/fth
Av någon outgrundlig anledning skriver de alltid med körkortkraven om bilen skulle få dra något, även om bilen inte får dra något alls.

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 04 feb 2019 16:48
av fth
bylund skrev:
Av någon outgrundlig anledning skriver de alltid med körkortkraven om bilen skulle få dra något, även om bilen inte får dra något alls.
Ah, så det där betyder alltså egenligen ingenting? Märkligt... :?
/fth

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 04 feb 2019 16:57
av ellerstrom
Klintan skrev:
Nej, som jag tidigare skrev måste Max släpvagnsvikt vara med:
släpvagnsvikt.PNG
Intressant! Jag har inte "Max släpvagnsvikt" på min sida hos transportstyrelsen, men allt annat inkl Maxvikt för släpkärra (och jag har Teslas dragkrok på min). Känns som ett fel någonstans...

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 02 mar 2019 14:54
av Sofie
Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 02 mar 2019 15:46
av lator
Sofie skrev:
Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?
Alla X får numera dra 2250 kg om du har E-kort. De tidigaste hade en begränsning beroende på hjulstorlek. Jag tror det var 1600 kg men inte säker.
Med vanligt B-kort får du dra 750 kg och med utökat 4250 - totalvikten på bilen (som kan variera).

Hoppas att du förstår... Javisst. Tack Baloo!

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 02 mar 2019 15:58
av Sofie
lator skrev:
Sofie skrev:
Vad får en performance X dra? Maxvikt samt med utökad, någon som vet?
Alla X får numera dra 2250 kg om du har E-kort. De tidigaste hade en begränsning beroende på hjulstorlek. Jag tror det var 1600 kg men inte säker.
Med vanligt B-kort får du dra 750 kg och med utökat 4250 - totalvikten på bilen (som kan variera).

Hoppas att du förstår... Javisst. Tack Baloo!

Tack så mycket! Jag gissar då på att efter att ha läst denna tråden, att en släpkärra på 1170kg är lämplig. Men vad får bilen lasta?

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 02 mar 2019 17:16
av lator
Sofie skrev:
Men vad får bilen lasta?
Skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt är i teorin vad du får lasta men då det sällan stämmer med tjänstevikt så är det korrekta svaret att du får lasta bilen tills den uppnår totalvikten.

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 02 mar 2019 19:07
av Sofie
Nästa fråga.
Vad är en realistisk förbrukning med en 2250kg kärra anpassad efter bilens höjd och bredd och körd i laglig hastighet?

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 02 mar 2019 19:12
av Remuz
Sofie skrev:
Nästa fråga.
Vad är en realistisk förbrukning med en 2250kg kärra anpassad efter bilens höjd och bredd och körd i laglig hastighet?
Beror otroligt mycket på hur den är utformad. En hyfsat strömlinjeformad borde du kunna klara 500wh/km med. Jag drog en öppen kärra med 1800kg sten, då var det mycket luftmotstånd och jag ramlade in på 660wh/km

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 03 mar 2019 01:20
av evilirish
En öppen kärra med 750 kg total-last kostade 400kWh i genomsnitt senast jag körde. Ett nästan tomt släp (med 110kg MC) låg på ca 300kWh upp till Norge (med lite moms på alla hastigheter)

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 03 jul 2019 12:57
av Legato
Svenssons skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.

Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
Lustigt nog får man återbesöka detta ämne :-)

Menar du att det var standard vid beställning september 2017? Den X100D jag beställde från Tesla nyligen är uttagen november 2017 och är utan drag enligt Tesla. Får inte riktigt ihop det, trodde drag var standard då (sedan ett bra tag).

Re: Har dragkrok alltid varit standard på Model X?

Postat: 03 jul 2019 19:12
av Svenssons
Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Tillbehörshållaren var det man i början kunde få om man inte ville ha en riktig dragkrok - då fick man en dragkrok som bara var till för cykelhållare, skidställ, osv.

Jag minns inte exakt när dragkrok blev standard på Model X men jag tror det var typ hösten 2017.
Tack!

Min bil är tydligen inte typad för drag. Det gör mig lite förvirrad, trodde man typade en bilmodell inte varje enskild bil? Därför började jag tro att "riktig" dragkrok kom först i slutet av 2016, men med tanke på "Svenssons" screen shot så antar jag att det fanns som tillval redan när X började säljas?
Det fanns som tillval redan från start ja. Screen shot togs första dagen Design Studion öppnades i Sverige, samma dag som jag också lade beställningen.

Jag vet att dragkrok var standard i september 2017 men vet inte hur länge den hade varit standard då.
Lustigt nog får man återbesöka detta ämne :-)

Menar du att det var standard vid beställning september 2017? Den X100D jag beställde från Tesla nyligen är uttagen november 2017 och är utan drag enligt Tesla. Får inte riktigt ihop det, trodde drag var standard då (sedan ett bra tag).
Beställningar under september ja, dvs produktion startad i september. En Model X uttagen i Sverige under november 2017 är troligen producerad innan september 2017. Min Model X uttagen 13 september 2016 började produceras i maj 2016 och VIN fick jag i april 2016.