Sida 2 av 3
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 26 jan 2020 19:03
av nek0
Fredrik j skrev:Jerker skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?
Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.
Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 26 jan 2020 19:06
av Jerker
nek0 skrev:Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.
Ja, eller att man kan lägga in den infon själv. Jag kör ju vissa sträckor ofta, men det är inte så att man lär sig exakt hur hastigheten ändras, speciellt inte nu när det finns alla 10-tal på skyltarna.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 26 jan 2020 19:11
av Fredrik j
nek0 skrev:Fredrik j skrev:Jerker skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?
Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.
Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.
Håller med. Går det inte att stänga av? Jag kan ställa in så min bil automatiskt följer skyltad hastighet men det fungerar dåligt så jag har det avstängt. Framförallt missar den skyltar som står för nära korsningen vid högersväng och kan ibland susa vidare i 70 när det blivit 50...
Tycker det är enklast att titta efter själv.
Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 26 jan 2020 19:35
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via
OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 26 jan 2020 19:39
av Jerker
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:
Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via
OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
OK, dags att sätta sig in i detta då...
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 26 jan 2020 19:52
av Fredrik j
Att vem som helst kan uppdatera känns ju inte helt skottsäkert. Antar att det verifieras med hjälp av antal rapporter. Kan ju ta en stund om det bara är teslaägare som rapporterar.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 08:35
av kikat
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:
Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via
OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Verkar inte som de bara använder OpenStreetMaps eller så har de väldigt lång cache på datan. Uppdaterade en vägsträcka jag kör dagligen för över ett halvår sedan. Fortfarande står det den gamla hastighetsbegränsningen i bilen. Extra irriterande är att den aktuella vägsträckan är markerad som icke-mötesfri väg så med autosteer kan jag inte skruva upp hastigheten. Synd att patentet finns där, annars är det ju en simpel sak att läsa av och tolka hastighetsskyltar med en kamera.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 10:15
av Dancar
Att hastigheterna inte stämmer tycker jag är ett stort problem i och med att bilen använder denna data för att "köra" och alltså inte bara i informationssyfte. Det är även anledningen till att jag nästan aldrig kör på autopilot (endast adaptiv farthållare). Då det inte alltid går att ändra hastigheten själv på vissa vägar när man kör i autopilot så medför det att bilen går långsammare eller snabbare än hastighetsbegränsningen.
Tilläggas bör att jag inte hunnit sätta mig in i min bil så mycket ännu så om det finns en inställning för att autopiloten inte ska ändra sig automatiskt efter hastighetsbegränsningen så mottages detta tacksamt

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 10:52
av Xeik
Nej, openstreetmaps verkar inte användas för hastighet iallafall.
Mer troligt att någon av de andra 2 står för den datan. Mapbox exempelvis.
En lösning för att fixa det utan att läsa skyltarna "live" skulle kunna vara att alla teslabilar läser skyltarna, men skickar bara upp datan till api:t hos Mapbox. Då uppdateras datan automatiskt, och sedan så använder bilarna sedan kartdatan som nu. Då används det ju inte "live" iallafall, men det borde gå fort att få mycket uppdaterat.
Nu går det antagligen inte att gå runt patentet på detta sätt, för annars skulle Tesla väl gjort detta för länge sedan...
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 10:59
av helix
kikat skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:
Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via
OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Verkar inte som de bara använder OpenStreetMaps eller så har de väldigt lång cache på datan. Uppdaterade en vägsträcka jag kör dagligen för över ett halvår sedan. Fortfarande står det den gamla hastighetsbegränsningen i bilen. Extra irriterande är att den aktuella vägsträckan är markerad som icke-mötesfri väg så med autosteer kan jag inte skruva upp hastigheten. Synd att patentet finns där, annars är det ju en simpel sak att läsa av och tolka hastighetsskyltar med en kamera.
Senaste kartorna i bilen är från 2019.20. Dvs vecka 20 som var i maj 2019. Troligtvis kompilerades datan en tid innan så informationen med kartdata och navigeringsdata är säkert från april (ish) förra året. Alla uppdateringar som skett därefter finns inte med även om det skulle vara uppdaterat i OpenStreetMap.
Man kan tycka att det borde uppdateras mycket oftare och i realtid precis som google overlay, men så är inte fallet. Förhoppningsvis kommer det en ny version av kartdata OTA snart.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 11:15
av slugger75
Det är inte kartdata som är problemet här. Kartorna är tillräckligt nya. Problemet är felaktig hastighetsdata, vilket jag tror beror på en bugg hos Tesla, som gör att tabellerna med hastighetsdata inte förs över korrekt. Därför, även om kartorna uppdateras ofta, så ligger sjukt gammal hastighetsdata kvar i bilarna. Dessa värden uppdateras inte även om vägskyltarna ändras eller någon rapporterar in ett nyare värde.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 11:24
av Svenssons
Xeik skrev:Nej, openstreetmaps verkar inte användas för hastighet iallafall.
Mer troligt att någon av de andra 2 står för den datan. Mapbox exempelvis.
En lösning för att fixa det utan att läsa skyltarna "live" skulle kunna vara att alla teslabilar läser skyltarna, men skickar bara upp datan till api:t hos Mapbox. Då uppdateras datan automatiskt, och sedan så använder bilarna sedan kartdatan som nu. Då används det ju inte "live" iallafall, men det borde gå fort att få mycket uppdaterat.
Nu går det antagligen inte att gå runt patentet på detta sätt, för annars skulle Tesla väl gjort detta för länge sedan...
MapBox kartdata har sitt ursprung från bland annat OpenStreetMaps och med stor sannolikhet kan även hastighet komma från OSM. OSM är dock inte den enda källan och när data plockas från OSM kan MapBox filtrera vad för typ av data och hur den har uppdaterats. Kan tänkas att uppdateringar gjorda av enskilda med färre bidrag till OSM inte plockas med direkt. Denna data kan dock komma med senare via andra som har plockat upp datan efter någon typ av verifiering. Inga ändringar i OSM slår igenom direkt till kartdata i Teslan oavsett. Länkar till Wikipedia igen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mapbox
Data sources and technology
The data are taken from open data sources, such as OpenStreetMap and NASA, and from purchased proprietary data sources, such as DigitalGlobe.[12][13] The technology is based on Node.js,[14] Mapnik, GDAL, and Leaflet.
Mapbox uses anonymised data from telemetry pings, such as Strava and RunKeeper, to identify likely missing data in OpenStreetMap with automatic methods, then manually applies the fixes or reports the issue to OSM contributors.[15][16]
slugger75 skrev:Det är inte kartdata som är problemet här. Kartorna är tillräckligt nya. Problemet är felaktig hastighetsdata, vilket jag tror beror på en bugg hos Tesla, som gör att tabellerna med hastighetsdata inte förs över korrekt. Därför, även om kartorna uppdateras ofta, så ligger sjukt gammal hastighetsdata kvar i bilarna. Dessa värden uppdateras inte även om vägskyltarna ändras eller någon rapporterar in ett nyare värde.
Hastighet är en del av kartdatan. Den ligger med i data som MapBox/Valhalla tillhandahåller. Hastighetsinformation finns ju i Teslan men är inte alltid uppdaterad.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 11:33
av slugger75
”Hastighet är en del av kartdatan. Den ligger med i data som MapBox/Valhalla tillhandahåller. Hastighetsinformation finns ju i Teslan men är inte alltid uppdaterad.”
Kartorna (vägnamn mm) är mycket, mycket nyare än informationen om vilken hastighetsbegränsning som gäller.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 11:42
av Svenssons
slugger75 skrev:”Hastighet är en del av kartdatan. Den ligger med i data som MapBox/Valhalla tillhandahåller. Hastighetsinformation finns ju i Teslan men är inte alltid uppdaterad.”
Kartorna (vägnamn mm) är mycket, mycket nyare än informationen om vilken hastighetsbegränsning som gäller.
Vad menar du med "Kartorna" här? Google Maps används som overlay på stora skärmen. Där kan finnas nyare eller annan data men dessa används inte alls till navigeringen. När det kommer till kartdata så som vägsträckning, typ av väg, namn, hastighet, mötande trafik osv så kommer denna från MapBox/Valhalla.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 12:37
av Jerker
Hastighetsinformationen som finns både i Tesla och TomTom är ju flera år för gamla. Det måste vara nåt annat som gör att inte just den delen av informationen uppdateras.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 12:44
av loftux
Bara under förra året ändrades hastigheten på 120 mil väg.
"Fram till 2025 kommer cirka 120 mil statlig väg få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil att skyltas om till en lägre hastighetsgräns".
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tsgranser/
Man får ju hoppas skyltavläsningen kommer snart, annars blir det många vägar med fel hastighet i den takt det uppdateras nu.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 12:52
av slugger75
Jerker skrev:Hastighetsinformationen som finns både i Tesla och TomTom är ju flera år för gamla. Det måste vara nåt annat som gör att inte just den delen av informationen uppdateras.
Word.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 13:05
av loftux
loftux skrev:Bara under förra året ändrades hastigheten på 120 mil väg.
"Fram till 2025 kommer cirka 120 mil statlig väg få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil att skyltas om till en lägre hastighetsgräns".
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tsgranser/
Man får ju hoppas skyltavläsningen kommer snart, annars blir det många vägar med fel hastighet i den takt det uppdateras nu.
Ser man bara till antalet mil som ändras är det ju inte så mycket i förhållande till det totala vägnätet. Men det är ju många kortare sträckor,
så antalet gånger man kommer åka in i en sträcka med fel hastighet kommer öka. Detta är ju också bara det statliga vägnätet, det kommunala gör ju egna ändringar.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 14:23
av Fredrik j
Kan man tänka sig att föraren själv berättar för bilen vilken hastighet som gäller? Tänkte man kunde ha 5-6 st skyltar att trycka på i skärmen. Människan är ju fenomenal på att avläsa skyltar och bil duktigare på att minnas informationen.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 27 jan 2020 14:34
av Jerker
Fredrik j skrev:Kan man tänka sig att föraren själv berättar för bilen vilken hastighet som gäller? Tänkte man kunde ha 5-6 st skyltar att trycka på i skärmen. Människan är ju fenomenal på att avläsa skyltar och bil duktigare på att minnas informationen.
Ja, en sån funktion vore bra. Det räcker ju att det lagras lokalt i bilen.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 04 dec 2020 08:59
av arena999
Vad har ni för version på kartorna?
Hur ofta kommer uppdatering?
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 04 dec 2020 12:30
av Jjonas
Samma. Det kom en 2020 version men den drogs tillbaka.
Vanligtvis kommer det väl 1-2 uppdateringar per år, så dom ligger klart efter.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 04 dec 2020 14:58
av BrooklynS
När det långa sträckor är 40 km/h begränsning på kartan där det är 90 i verkligheten är Autopilot en icke fungerande funktion.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 18 apr 2021 21:54
av loftux
Det är riktigt uselt att kartorna inte uppdaterats på så länge. Minst 2ggr per år borde det ske när kartorna är en så väsentlig del av autopilot och FSD.
Kanske får lägga serviceärende på det, verkar ju vara enda sättet kommunicera med Tesla om sådana här saker.
Eller så ordnar vi en protest, massor av Tesla bilar råkar navigera fel pga utdaterade kartor. Blir lite rubriker i pressen.
Vad ska vi råka blocka tycker ni?
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Postat: 19 apr 2021 13:18
av ErikHallq
loftux skrev:Det är riktigt uselt att kartorna inte uppdaterats på så länge. Minst 2ggr per år borde det ske när kartorna är en så väsentlig del av autopilot och FSD.
Kanske får lägga serviceärende på det, verkar ju vara enda sättet kommunicera med Tesla om sådana här saker.
Eller så ordnar vi en protest, massor av Tesla bilar råkar navigera fel pga utdaterade kartor. Blir lite rubriker i pressen.
Vad ska vi råka blocka tycker ni?
"Tesla anordnade av misstag en bilträff utanför Stockholm där 100-tals teslaförare möttes - bötfälls för att anordnat ett event under pandemin"