Sida 2 av 7

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 02 jul 2019 15:02
av iAkita
LarsL skrev:
iAkita skrev:
LarsL skrev:
Och en Tesla borde man kunna dra ner till åtminstone 5% om inte lägre. Man vet ju att det finns fungerande laddning på en Supercharger. Det är lite som att kör mot hemmet i en Leaf, där vet jag att jag kommer kunna ladda så jag kör ner mot nästan tomt.
Visst, men det är inte så sannolikt att Superchargern ligger på det ställe där du har 5% eller ännu mindre kvar. Snarare blir det väl att man inte kan hoppa över superchargers utan måste ladda på alla man passerar, om man vill hålla sig till enbart supercharging (och de ligger tätt nog).

Hur som helst, det funkar garanterat för många men för min del skulle det inte vara aktuellt med en Model Y SR, baserat på räckvidden för Model 3 SR plus 10% högre förbrukning.
Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?

Nu får ju alla göra som de vill och tycker de det är värt 100kkr att inte stanna en extra gång på en 50 mils resa så är det ju bara att pynta.
Tror du svarade fel person, jag bor i södra sverige och sannolikheten att jag kommer köra mellan Kiruna och Luleå i närtid är inte särskilt stor.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 02 jul 2019 23:55
av Tjamotis
LarsL skrev:
Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?

Nu får ju alla göra som de vill och tycker de det är värt 100kkr att inte stanna en extra gång på en 50 mils resa så är det ju bara att pynta.
Jag kör ca: 2000 mil privat per år och runt 5000 mil i tjänsten. Har kollat abetterrouteplanner.com som ellerstrom tipsade om. Det kan bli klurigt med alla varianter av trean. Ska tillägga att jag tillhör den lilla klicken som kör långt och mycket och tillhör inte direkt normen. Det tar emot lite med en LR som är över 100k dyrare som kommer få ca: 20k mil under bältet på tre år och inte vara värd ett skit.

Som jag ser det har jag några alternativ:
  • 1. SR+ ta med laddare monterad på 16A handske
  • 2. SR+ samma som ovan plus en fuldiesel stående på jobbet för långstyrningar
  • 3. LR och medtagen laddare monterad på 16A handske
Som infrastrukturen ser ut idag är det alternativen jag får ta ställning till.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 09:22
av Swede1
Tjamotis skrev:
LarsL skrev:
Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?

Nu får ju alla göra som de vill och tycker de det är värt 100kkr att inte stanna en extra gång på en 50 mils resa så är det ju bara att pynta.
Jag kör ca: 2000 mil privat per år och runt 5000 mil i tjänsten. Har kollat abetterrouteplanner.com som ellerstrom tipsade om. Det kan bli klurigt med alla varianter av trean. Ska tillägga att jag tillhör den lilla klicken som kör långt och mycket och tillhör inte direkt normen. Det tar emot lite med en LR som är över 100k dyrare som kommer få ca: 20k mil under bältet på tre år och inte vara värd ett skit.

Som jag ser det har jag några alternativ:
  • 1. SR+ ta med laddare monterad på 16A handske
  • 2. SR+ samma som ovan plus en fuldiesel stående på jobbet för långstyrningar
  • 3. LR och medtagen laddare monterad på 16A handske
Som infrastrukturen ser ut idag är det alternativen jag får ta ställning till.
Wow, 7000 mil per år, och mycket långkörningar, Du skall naturligtvis ha en long range, eller kanske en begagnade tesla model s, den är väl bekvämare att åka i än model 3. Är du i bilen 700 timmar per år cirka? Kanske en Audi E etron, fantastisk komfort, men kommer bara 30 mil.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 09:41
av Bjelke
3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren :)

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 10:15
av Tjamotis
Swede1 skrev:
Wow, 7000 mil per år, och mycket långkörningar, Du skall naturligtvis ha en long range, eller kanske en begagnade tesla model s, den är väl bekvämare att åka i än model 3. Är du i bilen 700 timmar per år cirka? Kanske en Audi E etron, fantastisk komfort, men kommer bara 30 mil.
Audi går bort pga lokala återförsäljaren. Har funderat på begagnad Model S men jag tycker den känns lite som häst och vagn nu innan eventuell uppdatering jämfört med Model 3. Givetvis är det en bättre bil än Model 3.

Har faktiskt inte funderat över hur många timmar jag sitter i bilen. Men 700+ timmar låter rimligt. Det ska vara lagomt spartanskt så man inte vaggas till sömns bakom ratten. Går även en och annan ljudbok per år..

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 10:19
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren :)
Köp en diesel för 300.000 kr och tanka för 224.000 kr, skatt för 15000 kr, service för 24000 kr = 563.000 kr
Eller köp en Tesla Model 3 för 540.000 kr, ladda för 40.000. Skatt och service kanske 5000 kr? = 585.000 kr

Vilken bil är värd mest efter 3 år?

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 10:25
av Tjamotis
Bjelke skrev:
3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren :)
Har räknat med 30%. Men det kan vara i överkant..

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 10:25
av Remuz
Köp en 3-fas-UMC för cirka 5000 begagnad. Och du ska självklart ha en LR.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 11:01
av LarsL
Med 7000 mil/år är ju inget annat än en elbil något alternativ, ekonomisk.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 17:21
av apkungen
Fick 378 km vid 99 % om jag minns rätt. 80 o 90 procent borde vara 80 resp 90 procent av det.

Står dock bara "standard" när jag trycker på tesla T:t och inte "standard plus" som det står på många andras...

SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 18:52
av taliz
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren :)
Köp en diesel för 300.000 kr och tanka för 224.000 kr, skatt för 15000 kr, service för 24000 kr = 563.000 kr
Eller köp en Tesla Model 3 för 540.000 kr, ladda för 40.000. Skatt och service kanske 5000 kr? = 585.000 kr

Vilken bil är värd mest efter 3 år?
This. Dieseln lär då vara så gott som död på marknaden. 3an däremot kan du nog få en bra slant för.
Som bonus slipper du förpesta miljön med en jäkla massa utsläpp..
Sen har du ju autopilot vilket är väldigt trevligt på långkörning.
Jeppe du glömde nog -60k bonus på Teslan. Bild

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 03 jul 2019 21:27
av Jeppe_E
taliz skrev:
Jeppe du glömde nog -60k bonus på Teslan. Bild
Nej, jag tänkte att den kostar 600k i inköpspris bara som jämförelse med den hälften så dyra dieseln.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 04 jul 2019 21:17
av ville9
Hur pålitligt är beräknad räckvidd i bilen och vart ska man titta?

Jag har en model 3 SR+

Se bifogad bild.
Jag har här 245km kvar enligt huvudmenyn eller vad man ska kalla det.
Sedan unde förbrukning står det 155km.
Hade ganska nyligen kommit ut från köbildning, kanske bidrar.

Men väldigt stort spann
C5CA3C2E-7DF1-4C2C-99BE-71D051D5BC54.png

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 04 jul 2019 21:57
av Jeppe_E
ville9 skrev:
Hur pålitligt är beräknad räckvidd i bilen och vart ska man titta?

Jag har en model 3 SR+

Se bifogad bild.
Jag har här 245km kvar enligt huvudmenyn eller vad man ska kalla det.
Sedan unde förbrukning står det 155km.
Hade ganska nyligen kommit ut från köbildning, kanske bidrar.

Men väldigt stort spann
C5CA3C2E-7DF1-4C2C-99BE-71D051D5BC54.png
Nja, du ligger rätt högt med 216wh/km. Om du fortsätter konsumera så mycket ström så räcker batteriet i 155 km. Siffran som står vid batteriet är rated range. Kör man snällt når man 90-100% av det. Snällt är 150-160wh/km. Du förbrukar vid detta tillfälle väldigt mycket mer energi än rated range.

Ta fram tripmätaren, där ser du hur mycket energi i snitt du förbrukat sen du påbörjade färden/sen senaste laddningen/sen bilen var ny. En Sr+ har 54kWh batteri. 54000 Wh alltså. Om du har en förbrukning på 200Wh/km = 270 km. Har du en förbrukning på 150Wh/km = 360 km.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 04 jul 2019 23:27
av Tellus
Koefficienten på en sr+ borde väl vara runt 135Wh/km ?

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 09 jul 2019 14:51
av Antti V
Jag har kört mina första 100 mil med TM3 SR+ på 136 wh/km. Mest landsvägar i ca 90 km/h-110/km/h.
En del motorväg också naturligtvis +120 km/h..
Kan det bero på att jag kör mycket med AP som då håller avståndet till andra bilar, ligger i "suget efter"??
Lite kan det nog göra på förbrukningen? :D :D :D

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 09 jul 2019 19:59
av Tellus
Antti V skrev:
Jag har kört mina första 100 mil med TM3 SR+ på 136 wh/km. Mest landsvägar i ca 90 km/h-110/km/h.
En del motorväg också naturligtvis +120 km/h..
Kan det bero på att jag kör mycket med AP som då håller avståndet till andra bilar, ligger i "suget efter"??
Lite kan det nog göra på förbrukningen? :D :D :D
Det låter bra! Har du högt lufttryck?

SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 09 jul 2019 20:06
av icimasa
Antti V skrev:
Jag har kört mina första 100 mil med TM3 SR+ på 136 wh/km. Mest landsvägar i ca 90 km/h-110/km/h.
En del motorväg också naturligtvis +120 km/h..
Kan det bero på att jag kör mycket med AP som då håller avståndet till andra bilar, ligger i "suget efter"??
Lite kan det nog göra på förbrukningen? :D :D :D
Jag körde idag mellan Halmstad - Göteborg och i stort sätt bara motorväg och snitt på 145 wh/km SR + och med 19" hjulen och låg på 114 km/Tim..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 10 jul 2019 09:02
av Antti V
Högt lufttryck? Nää, fick faktiskt en varning idag på morgonen att det var för lågt lufttryck i något av däcken.. :D
Faktum är att jag upplever SR+ som väldigt snål, jämfört med andra elbilar jag kört. Speciellt i registret 80-110 k/h.
Naturligtvis spelar sommarvärmen roll och torra vägar. Jag är övertygad om att jag kan klara 41 mil på en laddning med min TM3 SR+.
Det visar ju "gissometern" vid energygrafen ibland också. Jag kör generellt alltid snålare än Teslas 150 Wh/km.
Det är inte så att jag snålkör för det. Körde skiten ur en Audi igår på hemvägen nådde hastigheter som jag knappt vågar skriva.. :D :D
Jag har kört elbil i tre år så jag är nog rättså van vid regen och hur man kör effektivt.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 10 jul 2019 11:14
av Bejje
apkungen skrev:
Fick 378 km vid 99 % om jag minns rätt. 80 o 90 procent borde vara 80 resp 90 procent av det.

Står dock bara "standard" när jag trycker på tesla T:t och inte "standard plus" som det står på många andras...
Min (SR+) var också benämnd ”Standard” när jag hämtade ut den. Påpekade detta och fick då höra att alla såg ut så.
Hade dock + funktioner på den som sätesvärme fram. Nu efter senaste uppdateringen (2019.20.4.3) däremot så heter den "Standard Plus" och benämningen står ovanför bilen istället för under som förut.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 10 jul 2019 12:54
av pinussen
Min bytte från Standard till Standard plus utan mjukvaruuppgradering.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 11 jul 2019 20:04
av Ulrica R
apkungen skrev:
Fick 378 km vid 99 % om jag minns rätt. 80 o 90 procent borde vara 80 resp 90 procent av det.

Står dock bara "standard" när jag trycker på tesla T:t och inte "standard plus" som det står på många andras...

Jag får oftast 339 km vid 90% laddning. En gång fick jag 340 km. Stämmer riktigt bra med ditt resonemang.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 17 okt 2019 22:24
av VarroF
Inte farligt för batteriet att komma under 20% ofta??

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 17 okt 2019 22:46
av vibrationsfri
VarroF skrev:
Inte farligt för batteriet att komma under 20% ofta??
Nej där trivs den fint. Mellan 80-20 laddning är perfekt. 20 motsvarar 80% som är bra för daglig laddning. Inga problem att gå ner på 5-10 % och liknande på resa . Eller att ladda till 95% innan avfärd .

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 12:53
av BjornS
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.

Det motsvarar nästan 10% degradering, efter bara 690 mil. Det känns inte helt rimligt. Är det nu man ska sprinkla getblod i formen av ett T, tala i tungor och utföra olika ritualer för att få bilen att balansera batteripacket? :D
vlcsnap-2019-10-21-12h48m09s839.png
vlcsnap-2019-10-21-12h48m46s497.png