Sida 2 av 2
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 02 jul 2019 22:19
av BjornS
Jag vill påminna om att även jag var helt övertygad om att min Tesla bullrar starkare än min BMW. Men mätningarna visar att jag hade fel. Och jag har ändå haft turen att få en Tesla utan en massa irriterande vindbrus. Jag upplever att i princip allt buller i min Tesla kommer från däcken.
Ljud är extremt svårt att jämföra mellan olika tillfällen, speciellt om de sker med timmar eller dagars mellanrum. Hörselsinnet är inte utvecklat för den sortens mätningar. Med det sagt, vad som är odiskutabelt är den subjektiva upplevelsen. Om man stör sig mer på bullret i den nya bilen än i den gamla så är det så. Det kan inte debatteras. Det betyder dock inte automatiskt att den nya bilen faktiskt rent fysiskt bullrar starkare. Orsaken till olika ljudupplevelser kan vara väldigt komplexa. Våra öron är inte exakta mikrofoner, en stor del av hörselsinnet består av hjärnans behandling av signalerna och den är inte alltid helt intuitiv. Psykoakustik är ett stort forskningsområde.
Även jag skulle vilja ha det tystare i min Tesla. Men mina mätningar har fått mig att fundera på vad det egentligen är som gör att jag upplever bullret mer störande i Teslan än jag gjorde i BMWn, trots att det rent objektivt är svagare. Min främsta hypotes hittills är det som flera andra varit inne på, att det dynamiska omfånget (skillnaden mellan lägstanivå och högstanivå) är så mycket större i Teslan. BMWn bullrar alltid och extra mycket under acceleration, precis då däckbullret tilltar. När man sedan släppar av på gasen vid uppnådd hastighet minskar ljudstyrkan från sitt maximum ner till en lägre nivå! Det sker inte i Teslan, där ökar bullret i ett ihållande crescendo från nästan ingenting till sitt dånande maximum och stannar där. Det är en helt annan akustisk upplevelse.
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 02 jul 2019 23:59
av Geni87
Active noise cancellation finns redan i produktion hos flera biltillverkare. Brukar främst användas för att minska motorljud i vissa frekvenser. Vind- och vägljud borde vara svårare att få bort då de inte är lika förutsägbara på grund av alla mängder yttre omständigheter som påverkar oljudet.
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 03 jul 2019 06:36
av thebishop
Man vill ju ha en extra ljuddämpande uppsättning rutor som en del andra tillverkare erbjuder mot vindbrus. Förvånad över att tesla inte har det (ivf på model s) - man kan hoppas att de lägger till det senare över linjen.
Det andra man kan hålla tummarna för är att de kan göra sig av med backspeglarna - jag tror det är en annan faktor för just vindbruset.
Däcksljud är ju till stor del tyvärr beroende på de vägbeläggningar vi har i Sverige (man för anta för att det skall hålla vintertid) - man blir ju lätt chockad över hur tyst det är nere på kontinenten på sina håll...
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 03 jul 2019 07:26
av pinussen
thebishop skrev:Däcksljud är ju till stor del tyvärr beroende på de vägbeläggningar vi har i Sverige (man för anta för att det skall hålla vintertid) - man blir ju lätt chockad över hur tyst det är nere på kontinenten på sina håll...
Så sant, sjukt stor skillnad. körde Stockholm Gävle i Lördags, vissa sträckor var oerhört jobbiga. Speciellt där det nötts spår.
Nu nere i Berlin är asfalten helt annorlunda och det är riktigt nice och tyst att ligga i 130. Dock jobbiga vindbyar som låter mycket ibland.
Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 03 jul 2019 22:27
av pefreli
BjornS skrev:Jag vill påminna om att även jag var helt övertygad om att min Tesla bullrar starkare än min BMW. Men mätningarna visar att jag hade fel. Och jag har ändå haft turen att få en Tesla utan en massa irriterande vindbrus. Jag upplever att i princip allt buller i min Tesla kommer från däcken.
Ljud är extremt svårt att jämföra mellan olika tillfällen, speciellt om de sker med timmar eller dagars mellanrum. Hörselsinnet är inte utvecklat för den sortens mätningar. Med det sagt, vad som är odiskutabelt är den subjektiva upplevelsen. Om man stör sig mer på bullret i den nya bilen än i den gamla så är det så. Det kan inte debatteras. Det betyder dock inte automatiskt att den nya bilen faktiskt rent fysiskt bullrar starkare. Orsaken till olika ljudupplevelser kan vara väldigt komplexa. Våra öron är inte exakta mikrofoner, en stor del av hörselsinnet består av hjärnans behandling av signalerna och den är inte alltid helt intuitiv. Psykoakustik är ett stort forskningsområde.
Även jag skulle vilja ha det tystare i min Tesla. Men mina mätningar har fått mig att fundera på vad det egentligen är som gör att jag upplever bullret mer störande i Teslan än jag gjorde i BMWn, trots att det rent objektivt är svagare. Min främsta hypotes hittills är det som flera andra varit inne på, att det dynamiska omfånget (skillnaden mellan lägstanivå och högstanivå) är så mycket större i Teslan. BMWn bullrar alltid och extra mycket under acceleration, precis då däckbullret tilltar. När man sedan släppar av på gasen vid uppnådd hastighet minskar ljudstyrkan från sitt maximum ner till en lägre nivå! Det sker inte i Teslan, där ökar bullret i ett ihållande crescendo från nästan ingenting till sitt dånande maximum och stannar där. Det är en helt annan akustisk upplevelse.
Jag tycker du slår huvudet på spiken med den kommentaren!
End of discussion!
+1
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 04 jul 2019 09:36
av StefL
Det är inte konstigt att det blir vägljud när man kör omkring med (som minst på en 3) 18" däck med vad är det, 45-profil?
Mitt "husorgan" Vi Bilägare gjorde för några år sedan ett test där man både mätte och uppskattade (det subjektiva) bullret i ett antal bilmodeller, med förstås varierande resultat. Intressant var dock att man även hade med en Volvo 240 från 80-talet som till testarnas förvåning presterade väldigt väl i jämförelsen även om den inte placerade sig i topp, men med däckdimensioner som 185/70R14 eller 195/60R15 är det ganska klart att man får in avsevärt mindre buller från vår grova asfalt än med 225/40/R18 eller något i den vägen.
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 04 jul 2019 11:17
av taliz
Lufttrycket i däcken lär väl göra en del också. Lägre tryck bör göra det tystare.
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 04 jul 2019 12:35
av Pontus
PerS skrev:För min del är det helt klart vägbullret som dominerar. Vid en enkel test på E22 mellan Malmö och Lund i 115 km/h kunde jag se hur bullernivån gick från 70 till 75 decibel beroende på underlag.
Kör AWD LR 18” med 39 psi i däcken, ca 500 mil på mätaren.
Jag upplever helt klart bullret från däcken på grov asfalt (tex E6 yttre Ringvägen Malmö) som besvärande och klart högre än min tidigare MB E320 2003.
Lite trist när bilen i övrigt känns riktigt bra.
Lever på hoppet att andra däck och någon typ av bullerdämpning kan hjälpa....
Nu kommer jag OT men eftersom jag just var och fyllde på luft så.
Hur kommer det sig att du kan köra med 39 psi i däcken min klagar så fort det är 40 psi eller under när dom är kalla.
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 04 jul 2019 19:08
av PerS
Du kan ju sätta ”normal” nivån efter att du justerat trycket till önskad nivå. Denna möjlighet kom i en uppdatering för ett tag sedan (minns Inter riktigt vilken, men borde synas i release notes)
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 06 jul 2019 13:35
av Matte
Det skulle vara intressant om du jämförde med typ etron, som folk har sagt är snäppet tystare än teslan.
Då kanske man skulle se något som förklarar beteendet.
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 06 jul 2019 15:08
av Tellus
När jag hämtade min model 3 Performance så tyckte jag den bullra mycket, det var 2.9 Bar i däcken.
Efter några hundra mil gick den mycket tystare och däcken har 2.8 Bar, fyllde upp till 3.0 och det började bullra mer och stötigare.
Ska släppa ur igen, hoppas inte däcken tar stryk av 2.7-2.8 Bar. Att den dra lite mer gör mig inget.
Så helt nya däck bullrar mer och däcktrycket gör rätt stor skillnad, om inte allt är inbillning

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 06 jul 2019 16:37
av Niklas Z
Det är knappast något problem att sänka ännu mer. Prova 2,4 - 2,5 bar eller ännu något hekto lägre.
Det är ju lätt att fylla på om det känns konstigt, eller om du märker onormalt däckslitage.
Jag kör med 2,2 bar, men min bil är lite lättare än Model 3
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 06 jul 2019 17:26
av Surfaren
Olika däck (och olika nivå av slitage) lär väl kunna göra en hel del då det gäller vägbuller. Jag köpte nya framdäck till en Golf GTI som jag hade tidigare, och det blev en helt ofattbar förbättring. Jag var specifikt på jakt efter något tystare då jag letade bland vettiga däck i rätt dimension, men blev ändå förvånad över hur mycket bättre det blev.
Bytte alltså däcken fram från Bridgestone Potenza S001 till Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (225/40R18 92Y XL). Michelin PS verkade förutom ett ganska högt pris även ha högre ljudnivå angiven än de däck jag valde.
Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i
Postat: 07 jul 2019 00:24
av Niklas Z
Har kört med Bridgestone på mina BMW 3-serie (levererades med dessa som ny). Mycket bullriga. Har nu Goodyear Eagle F1 Assymetric 3. Mycket tystgående.