Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Postat: 13 aug 2019 08:57
Om vi vänder på det då, svala säkringar betyder att du ligger en bra bit ifrån att de brinner av.
De är ett tecken på att de är hårt belastade men som du säger de betyder inte att de kommer gå. Jag har sett belastningen upp till 35 amp på min 20 amp säkring utan att den har gått..detta är såklart under kortare stunder.Svenssons skrev:Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.LarsL skrev:Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
13A på en 16A-säkring är ju rätt hård belastning men något som inte ska orsaka några som helst problem. En säkring är ju som ett litet motstånd (runt 5-50 milliohm) och energin som "bromsas" måste ju ta vägen någonstanns vilket blir värme vilket också är det som tillslut gör att säkringen går. Kan tänka mig att en 16A-säkring ligger på uppåt 100 grader efter en halvtimme till timme med 13A men att den inte ska gå mycket över detta om allt är OK. Jag skulle i alla fall inte vilja känna med handen på säkringen efter en timmes uttag av 13A. Nu tänker jag på huvudsäkringen och inte automatsäkring.chaffis75 skrev:De är ett tecken på att de är hårt belastade men som du säger de betyder inte att de kommer gå. Jag har sett belastningen upp till 35 amp på min 20 amp säkring utan att den har gått..detta är såklart under kortare stunder.Svenssons skrev:Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.LarsL skrev:Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Denna fas 1 är hårt lastad och ja de händer att de går.. En dag ska jag försöka flytta någon förbrukare till en annan fas men de smäller max en gång om året typ när vi lagar mat och de är kallt ute samtidigt så de är låg prio på detta.
Om din 16A säkring är 100 grader varm efter en timme med 13A bör du kalla dit en elektriker innan brand är ett faktum. Om säkringen verkligen är helt i skruvad kan det vara passdelen som glappar eller har spruckit.Svenssons skrev:13A på en 16A-säkring är ju rätt hård belastning men något som inte ska orsaka några som helst problem. En säkring är ju som ett litet motstånd (runt 5-50 milliohm) och energin som "bromsas" måste ju ta vägen någonstanns vilket blir värme vilket också är det som tillslut gör att säkringen går. Kan tänka mig att en 16A-säkring ligger på uppåt 100 grader efter en halvtimme till timme med 13A men att den inte ska gå mycket över detta om allt är OK. Jag skulle i alla fall inte vilja känna med handen på säkringen efter en timmes uttag av 13A. Nu tänker jag på huvudsäkringen och inte automatsäkring.chaffis75 skrev:De är ett tecken på att de är hårt belastade men som du säger de betyder inte att de kommer gå. Jag har sett belastningen upp till 35 amp på min 20 amp säkring utan att den har gått..detta är såklart under kortare stunder.Svenssons skrev:Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.LarsL skrev:Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Denna fas 1 är hårt lastad och ja de händer att de går.. En dag ska jag försöka flytta någon förbrukare till en annan fas men de smäller max en gång om året typ när vi lagar mat och de är kallt ute samtidigt så de är låg prio på detta.
Har du ett nytt hus med värmepump är jag rätt säker på att värmepumpen har effektbegränsning.Delpiero skrev:Ska installera en laddbox tänkte jag, är helt rookie på elbil och laddare och el överlag.
Bor i ett ganska nybyggt, stort hus.
Har en Model 3.
Ringde och snackade med en elektriker.
Han sa att eftersom din bergvärmepump är 16A och din Huvudsäkring är 20A så är det bara 4A kvar till allt annat.
Han rekommenderade inte teslas egen wallconnector.
Han rekommenderade en med lastbalanserare. Har inte fått pris än.
När han lägger upp det så så låter det ju onekligen snålt på 4A kvar som ska täcka allt inkl laddaren då.
Pratade aldrig om att höja från 20A till 25A men antar att han föreslår det sen.
25A verkar kosta 60kr mer per månad om jag läser rätt, så inga stora pengar.
Samtidigt, om vi idag har 20A huvudsäkring och bergvärmepumpen är på 16A så har vi hittills klarat det utan avbrott.
Jag antar att bergvärmepumpen normalt sett inte nyttjar sina 16A?
Kommer säker inte ladda supermkt framöver då jag i snitt kör 3 mil per dag kanske. Men ibland blir det ju längre resor förstås.
Vad gör man? Känner mig helt vilsen.
12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Tror det. Det såg hyfsat enkelt ut, 3 klämmor, en till varje fas, precis bakom huvudsäkringarna. Jag kände dock inte för att prova montera den själv när elektrikern ändå var på plats och hade erfarenhet av att montera en sånJeppe_E skrev:Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Krävs det att det är en elinstallatör för installationen av wattyn?
Tror inte det eftersom man inte kopplar in något. På hemsidan anges att man ska kontakta installatör om man är osäker.Jeppe_E skrev:Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Krävs det att det är en elinstallatör för installationen av wattyn?
Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Jag köpte easee och watty från Tibber, el-sladden från nån elaffär och sen kopplade in elektrikern allt. Det var inget problem att skicka in dom 3 olika kvitton när jag sökte om ladda-hemma-stödetSALVETA skrev:Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Kanon, tack.Latt skrev:Jag köpte easee och watty från Tibber, el-sladden från nån elaffär och sen kopplade in elektrikern allt. Det var inget problem att skicka in dom 3 olika kvitton när jag sökte om ladda-hemma-stödetSALVETA skrev:Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Smart, priserna publiceras ju ett dygn i förväg, så inom vissa förutsättningar så borde man kunna programmera den att styra mot pris, texSALVETA skrev:Kanon, tack.Latt skrev:Jag köpte easee och watty från Tibber, el-sladden från nån elaffär och sen kopplade in elektrikern allt. Det var inget problem att skicka in dom 3 olika kvitton när jag sökte om ladda-hemma-stödetSALVETA skrev:Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:
Vad kostar en sådan setup ?
En annan grej jag funderade på är om man måste välja en tid som bilen ska vara laddad eller kan man låta boxen hoppa över en natt om det skulle vara ovanligt högt pris just då?
Jag kör inte så mycket att jag behöver ladda varje natt och då hade jag ju hellre prioriterat pris.