Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.
Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm....
Ja, det var du! Jag läste om det i en tråd. Därför blev min förvåning jättestor när jag lyfter på mattan och det ligger tjockt med format skum där. Både vid hjulhusen och i ”baljan” Ordentligt med skum alltså. Enda stället det var lite skralt var uppepå hjulhusen, mot hatthyllan. Det var där jag knö in Biltemaskum.
Mycket märkligt, då är det onekligen olika fr bil till bil. Jag har naken plåt runt hela bakre hjulhuset.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 22 aug 2019 17:28
av tobiaslej
Kirre skrev:
tobiaslej skrev:
Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.
Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm....
Här är en lösning för de främre hjulhusen. Har inte fått min M3 än men verkar det komma mycket oljud även från främre hjulen?
Jag tycker det låter från främre hjulhusen mest. Men som sagt, ljudnivån totalt tycker jag är acceptabel, men skulle ju gärna se att det blev tystare såklart.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 22 aug 2019 23:20
av 12man
skillnad mellan sr+ och lr?
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 23 aug 2019 09:46
av Miguel
Grymt tacksam över alla förslag.
Skall prata med Tesla ang garantier ifall jag kör DITEC rostskydd samt så kommer jag definitivt beställa bagageluckeinklädnad. Samt några grejer till.
Håller er uppdaterade.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 23 aug 2019 10:46
av Tellus
Sänka däcktryck till 2.7 hjälper nog mer än teslabjørns ljudisolering för 20' NOK
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 23 aug 2019 10:49
av Legato
Tellus skrev:
Sänka däcktryck till 2.7 hjälper nog mer än teslabjørns ljudisolering för 20' NOK
Sååå stor skillnad tycker jag inte lägre tryck gör. Sen medför det ju andra saker som mer däckslitage och högre förbrukning också.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 23 aug 2019 11:11
av TeslaM3
Miguel skrev:
Grymt tacksam över alla förslag.
Skall prata med Tesla ang garantier ifall jag kör DITEC rostskydd samt så kommer jag definitivt beställa bagageluckeinklädnad. Samt några grejer till.
Håller er uppdaterade.
Mycket intresserad om vad de säger om rostskydd! Håll mig (oss) gärna uppdaterad. Kan det bli ett problem med DNB Nor iom att de formellt äger bilen och ev försvinner rostskyddsgarantin om man gör en egen behandling? Vad jag sett är det inget ovanlig skrivelse för andra bilar heller att man inte får göra egen behandling då det krockar med tillverkarens "rostskyddsgaranti".
Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk. (ironi)
Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.
Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".
Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.
Snackades en del om däckbuller på elbilsforum för några år sedan. Någon hävdade att testerna på däck mäter däckljud utanför bilen och att olika bilar fortplantade olika frekvenser in i kupén på olika sätt. Så ett däck som var lite tystare på en bil kunde generera mer kupéljud i en annan. Testerna är nog seriöst utförda men det finns ett stort antal variabler från ett däck med låg dB till att upplevda bullret i kupén skall sänkas motsvarande.
Det uppmätta dB av däcktillverkarna är det bästa data som finns tillgängligt. Men att det inte alltid finns en tydlig korrelation med motsvarande sänkning i kupén på alla bilmodeller. Jag skulle titta på uppmätt db då det ändå är det bästa data vi har.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 26 aug 2019 07:35
av Mats
Mats skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
TeslaM3 skrev:
Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk. (ironi)
Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.
Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".
Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.
Snackades en del om däckbuller på elbilsforum för några år sedan. Någon hävdade att testerna på däck mäter däckljud utanför bilen och att olika bilar fortplantade olika frekvenser in i kupén på olika sätt. Så ett däck som var lite tystare på en bil kunde generera mer kupéljud i en annan. Testerna är enligt mig seriöst utförda och enligt metod men det finns ett stort antal variabler från ett däck med låg dB till att upplevda bullret i kupén skall sänkas motsvarande.
Min bild är att...
Det uppmätta dB av däcktillverkarna är det bästa data som finns tillgängligt. Men att det inte alltid finns en tydlig korrelation med motsvarande sänkning i kupén på alla bilmodeller. Jag skulle titta på uppmätt db då det ändå är det bästa data vi har.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 26 aug 2019 09:06
av Leo
Att däckstillverkarna anger ”buller” tror jag har att göra med att det klassas som ljud-utsläpp.
Så syftet är nog inte primärt att ange hur tysta de upplevs inuti bilen. Så ett tystare däck på ”papperet” kan trots allt låta mer INUTI en SPECIFIK bil(modell)
”Oberoende” (hmm, har fuskats mycket där genom åren...) däckstester av tidningar osv ska egentligen ses kopplat till just den bilmodellen, med just den däcksdimensionen, vid just de förhållandena (vägsträcka, temperatur osv). Där då en annan BILMODELL med annan DÄCKSDIMENSION med annan VÄGBELÄGGNING kanske skulle gett annat RESULTAT i testet
Men som Mats skriver ofta finns inget bättre att förhålla sig till och generellt sett är nog ofta ett markant tystare däck på papperet också tystare i verkligheten. Jag själv prioriterar ofta just hur tyst ett däck är när jag köper nytt (på bekostnad av andra parametrar)
Jag har tyvärr inte hittat någon Z-list (om den nu heter så), om någon hittar får de gärna posta en länk. Funderar på att sätta extra lister på min model S, blir det tystare är det extra bonus men det bästa vore att slippa smutsiga insteg runt dörrar, trunk och frunk...
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 29 aug 2019 14:50
av Bruno
Jag hade också skum vid hjulhusen, ska nog toppa (fylla upp) det med småbitar av skum som jag kan släppa ner...
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 12 aug 2020 09:04
av Arn
Kommer en sådan här inklädnad minska höjden och volym i bagageutrymmet?
Är monteringen väldigt enkel för en icke händig som de skriver?
Jag monterade en sån här (enkelt att göra men kräver lite krypande i baksätet) och vissa frekvenser filtreras från bagaget, men förvänta dig inga underverk. Som LarsL skrivit också – många har provat med extra ljudisolering men en dålig konstruktion kan inte plåstras om ...
Den tar väldigt lite plats (max nån centimeter) från utrymmet uppåt.
Hur upplevde du däcken? Är det någon som provat sommardäck med samma teknologi?
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 12 aug 2020 10:48
av RagWal
Det ljud jag störs av mest är vägljudet och det kommer säkert in via bärarmar, primärt bak. Tror inte några mattor tar bort det och heller inte dörrlister.
Att plocka bort det så nära källan som möjligt är ju ofta effektivast. Någon som provat någon sorts vibrationsdämpare direkt på bärarmarna, drivaxlarna eller så?
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 12 aug 2020 10:51
av hooked
RagWal skrev:
Det ljud jag störs av mest är vägljudet och det kommer säkert in via bärarmar, primärt bak. Tror inte några mattor tar bort det och heller inte dörrlister.
Att plocka bort det så nära källan som möjligt är ju ofta effektivast. Någon som provat någon sorts vibrationsdämpare direkt på bärarmarna, drivaxlarna eller så?
Kanske kan hitta en liknande lösning för bilen
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 12 aug 2020 10:54
av ducce916
Har inte provat däcken ännu, blir till vintern!:)
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 12 aug 2020 11:06
av Verdi
ducce916 skrev:
Har inte provat däcken ännu, blir till vintern!:)
Mina vinterdäck till S:en är KNÄPPTYSTA. Längtar nästan tills det är dags att byta. Inte för att det är olidligt bullrigt nu men för att det var så spöklikt tyst med vinterdäcken. Har svårt att tro att ens en E-Tron kan vara tystare.
De här däcken: Goodyear UltraGrip Ice 2 245/45 R19 102T XL , Nordiska vinterdäck, SCT, (Wi)
De Michelin som sitter på 21":arna nu har väl också nåt slags skumgummi men Michelin tycker jag brukar vara bullriga generellt. Kommer nog köpa Pirelli P Zero med Pirellis NCS-dämpning till nästa sommar. Om nu de här Michelin-däcken behagar ta slut snart...
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 12 aug 2020 11:13
av TeslaM3
Verdi skrev:
ducce916 skrev:
Har inte provat däcken ännu, blir till vintern!:)
Mina vinterdäck till S:en är KNÄPPTYSTA. Längtar nästan tills det är dags att byta. Inte för att det är olidligt bullrigt nu men för att det var så spöklikt tyst med vinterdäcken. Har svårt att tro att ens en E-Tron kan vara tystare.
De här däcken: Goodyear UltraGrip Ice 2 245/45 R19 102T XL , Nordiska vinterdäck, SCT, (Wi)
De Michelin som sitter på 21":arna nu har väl också nåt slags skumgummi men Michelin tycker jag brukar vara bullriga generellt. Kommer nog köpa Pirelli P Zero med Pirellis NCS-dämpning till nästa sommar. Om nu de här Michelin-däcken behagar ta slut snart...
Har samma vinterdäck och kan bara instämma i att de är väldigt bra ljudnivå på dom. Tycker inte att de sommardäck som följde med TM3 är så dåliga men finns säkert de som kan kapa någon dB.
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 18 nov 2020 22:05
av Arn
Varit blåsigt väder på västkusten sista dagarna och en del vindljud sipprar in. Tänkt att detta beror på de karmlösa fönstren. Kollade in 3e parts lösningar och det säljs ju gummilister till dörrarna, dock inte till själva fönstren.
För ytterligare en hundring kan man köpa gummilist till taket. Upplever dock inget vindbrus från taket. Har modell tillverkad juni 2020 som ska vara lite förbättrad i ljudkomfort
Re: Model 3 - bullerdämpning
Postat: 18 nov 2020 23:08
av LasseTM
Arn skrev:
Varit blåsigt väder på västkusten sista dagarna och en del vindljud sipprar in. Tänkt att detta beror på de karmlösa fönstren. Kollade in 3e parts lösningar och det säljs ju gummilister till dörrarna, dock inte till själva fönstren.
För ytterligare en hundring kan man köpa gummilist till taket. Upplever dock inget vindbrus från taket. Har modell tillverkad juni 2020 som ska vara lite förbättrad i ljudkomfort
Dom listerna runt dörrarna hjälper mest mot smuts samt att det låter trevligare när du stänger en dörr men inget mot vägljud.
Jag har en gummilist på taket som jag faktiskt tycker hjälper mot en del högre toner men det kan vara placebo, dock är det rätt stora toleranser på hur taket läggs så på min SR+ var det viktigare att ha denna list då det var en jäkligt stor glipa mellan framruta och takruta än jämt fördelat.